Mä haluan lopputilin, ihan tosissani.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kypsänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kypsänä

Vieras
Mä sain juuri työpaikan, olen 4kk koeajalla jonka jälkeen virka muuttuisi vakituiseksi jos työnantaja on tyytyväinen työnjälkeeni.
Mä olen ollut kohta 2kk siinä firmassa ja ensimmäisestä viikosta alkaen on tuntunut siltä että mä en todellakaan ole oikeassa paikassa.. ja nyt olen viikonloppuna tehnyt päätöksen että mä todella sanon irti itseni.
Mulla on 2kk irtisanomisaika, eli periaatteessa tekisin tän koeaikani kumminkin loppuun vaikka nyt irtisanoisinkin itseni..
Eihän mulle tule karenssia irtisanottua itseni kun sanon tässä vaiheessa itseni irti kun en vielä edes ole vakituinen?
Pomo sanoi viime viikolla olevansa tyytyväinen ja vakinaistavansa virkani, mä en osannut sanoa siihen mitään, mutta ensi viikolla mun on pakko sanoa että olen miettinyt asiaa enkä halua virkaa..

Neuvokaa nyt joku, miten sitä karenssia annetaan, millä perustein?
Enhän mä nyt voi saada karenssia tästä hyvästä??

Okei, sitten mun työsopimukseen on vain kirjotettu epäselvästi toi tieto.. siinä lukee että 4kk koeaika jonka jälkeen virka muuttuu vakinaiseksi jos työnantaja näin päättää. Perässä lukee että työntekijää koskee 2kk irtisanomisaika.

Mitä toi karenssi käytännössä meinaa, tiedän etten voi saada työttömyystukea, mutta kai mä normaalisti voin töitä hakea ja tehdä vaikka olisi karenssi päällä.. vai?

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Mutta karenssi tulee, vaikket olisikaan vakituinen. Jos olet irtisanoutunut ilman perusteltua syytä, niin karenssi tulee.

mä luulen että perusteluksi ei riitä se, että mä en pidä työpaikan toimintamallista enkä halua itse toimia sen mukaan kuinka mua on nyt työhön ohjattu..?

karenssi tulee, voihan noihin mainitsemiisi syihin vedota mutta työvoimahallinnossa on tunnetusti aika tiukka linja johon ei moraali-sota vaikuta. työttömyyspäivärahaa et karenssin aikana saa ja pitää hakea töitä. koeaikana ei koskaan noudateta irtisanomisaikoja, vaan irtisanominen/irtisanoutuminen tapahtuu välittömästi

Mun mielestä sen karenssin saa jos on itse irtisanonut itsensä, mutta toi koeaika mutkistaa sitä.
Työtodistukseen käsittääkseni tulee vaan maininta että työsuhde on loppunut koeajalla jolloin ei välttämättä selviä onko sinut irtisanottu vai oletko itseirtisanoutunut.
Ihan 100 varma en nyt tästä ole, mutta näin mulle ainakin yksi työantja sanoi kun mun työsuhde loppui koeajalla. Jäin miettimään että onko työ irtisanoutumis aikaa koeajalla ainakin työn antajat voivat vaan sanoa ettei työsuhde jatku tyyliin edellisenä päivänä, että huomenna ei tarvi sit tullakaan joten eikös se ole molemmin puolinen.

no mutta eihän tolla karenssilla ole väliä jos löydän heti jotain uutta työtä itselleni? Eli jos menen vaikka siivoamaan siksi aikaa että löydän oman alani töitä niin ei kai sillä ole väliä onko mulla karenssi päällä vai ei..? Vai kannattaisiko mun yrittää saada pomo irtisanomaan minut ja lähteä sillätapaa firmasta..? Sillon ei kai tulis karenssiakaan..??

Minä olisin ko. työssä sen koeajan loppuun asti ja etsisin samalla muuta työtä. Mielestäni on turhaa irtisanoa itseään tyhjän päälle, jos työpaikan toimintamali ei aiheuta henkistä väsymystä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no mutta eihän tolla karenssilla ole väliä jos löydän heti jotain uutta työtä itselleni? Eli jos menen vaikka siivoamaan siksi aikaa että löydän oman alani töitä niin ei kai sillä ole väliä onko mulla karenssi päällä vai ei..? Vai kannattaisiko mun yrittää saada pomo irtisanomaan minut ja lähteä sillätapaa firmasta..? Sillon ei kai tulis karenssiakaan..??

ei onnistu niinkään että pomo irtisanoo sut,itsekkin olen vaihtanut työpaikasta toiseen ja sain karenssin,tosin sillä ei ollut merkitystä koska mulla oli se uusi työ oottamassa enkä hakenut päivärahaa.

Eihän sillä rahalla (karenssilla) olekaan merkitystä jos on uusi työ odottamassa. Mutta jos jäät työttömäksi ja pomo laittaa työkkäriin merkinnän työsuhde loppui koeajalla työntekijän pyynnöstä niin silloin tulee karenssi. Ellei pomosi jostain syystä halua olla sinun puolella ja lopettaa työsuhdetta kertomatta työkkäriin sitä että olet itse sanoutunut irti, vaan ottaa syyn omille niskoilleen irtisanojana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eihän sillä rahalla (karenssilla) olekaan merkitystä jos on uusi työ odottamassa. Mutta jos jäät työttömäksi ja pomo laittaa työkkäriin merkinnän työsuhde loppui koeajalla työntekijän pyynnöstä niin silloin tulee karenssi. Ellei pomosi jostain syystä halua olla sinun puolella ja lopettaa työsuhdetta kertomatta työkkäriin sitä että olet itse sanoutunut irti, vaan ottaa syyn omille niskoilleen irtisanojana.

ei sillä ole mitään merkitystä mitä työnantaja sanoo,mullakin työsoppari purettiin kun muuten en olisi saanut vaihdettua työpaikkaa (pomo oli ymmärtäväinen) niin silti karenssi tuli.

kiitos kaikille, mä aijon maanantaina, eli huomenna rohkaista itseni ja ottaa asian puheeksi vaikkei mulla vielä olekaan uutta paikkaa tiedossa.
Olen valmis tekemään mitä vain hanttihommia sen aikaa että löydän uuden työn, mutta tuonne en haluaisi enää mennä koska en halua toimia annettujen ohjeiden mukaan.
En halua tarkemmin eritellä, mut mua pyydetään jokatapauksessa toimimaan siellä arvojeni ja aatteideni vastaisesti eikä kompromissia taida syntyä yrityksistä huolimatta.

Pakko vaan pikaisesti löytää joku hanttihomma, onneks työkkärin sivut pursuaa hommia mihin ei välttämättä tarvitse mitään koulutusta.. enkä mä tarvii kun jotain pätkätöitä siihen saakka kun löydän oman alani työtä.
Ja mulla on kuitenkin vuosien kokemus alasta joten luotan omaan tapaani toimia, en halua yrittää muuttaa toimintamalliaan heidänlaisekseen.

Jos työnantajasi suostuu työsopimuksesi koeajalla purkamaan ja laittaa syyksi, ettet ollut soveltuva työhön, niin karenssia ei välttämättä tule.... Mulle ei ainakaan tullut :)

Ei sen väliä vaikka karenssia tulisikin, en mä halua kotiin jäädä ja siivoushommatkin kelpaa tilapäisenä hommana, pakko mun on jotain tehdä, en halua olla kotona.. mutta kiitos kovasti vastauksista, mä yritän koota itseni ja ajatukseni..

Ei ole helppoa irtisanoa itseään työstä mihin mut juuri valittiin useiden hakijoiden joukosta.. tuntuu kuin pettäisin heidät.. ja tavallaan kai petänkin?
Kauheet omantunnon tuskat iski päälle, mutta kyllä mä sieltä pois haluan vaikka tosi kurjasti heidän nyt käy.. toivottavasti joku muu hakijoista olisi vielä töitä vailla ja he saisivat nopeesti jonkun muun siihen virkaan..

Yhteistyössä