Mä haluan tietää, mistä saadaan siivousmotivaatiota ja miten te saatte asunnon pysymään siistinä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuskastunut siivooja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuskastunut siivooja

Vieras
Mä oon niin laiska siivoamaan. Olen aina inhonnut siivoamista, ja olen perussotkuinen luonteeltani.
Minusta siivoaminen on niin turhaa, turhaa ja turhaa.

Mutta jälleen siivoan sottaista asuntoa. Miten mä saan tämän pysymään siistinä ja miten te jaksatte siivota ja pitää kotia puhtaana???

Mä vihaan siivoamista, mutta en myöskään siedä epäjärjestystä tai likaa. Joten siivoan käytännössä koko ajan. Siis sen mukaan kun tulee sotkua niin siivoan. Paljon helpompi ja kivempi niin, kun siivota esim kerran viikossa isoa sotkua.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä vihaan siivoamista, mutta en myöskään siedä epäjärjestystä tai likaa. Joten siivoan käytännössä koko ajan. Siis sen mukaan kun tulee sotkua niin siivoan. Paljon helpompi ja kivempi niin, kun siivota esim kerran viikossa isoa sotkua.

Juuri näin. Tavarat paikoilleen päivittäin. Yleensä iltaisin viimeistään vien kaiken paikalleen, mikä on vahingossa jäänyt johonkin pöydälle kierimään. Sanomalehti keräyspaperin joukkoon, astian tiskikoneeseen, puhtaat pyykit kuivumasta kaappiin jne jne. Kerran viikossa siivoan kunnolla kaikki pinnat. Pitkin viikkoa pesen tarvittaessa vessaa, keittiötä yms.

Sama täällä,ei mielipuuhaa-mutta teen päivittäin askareita ja koti pysyy siistinä.
Illalla viimeks iltapalan jälkeen siistin keittiön pöydät,ei niillä yleensä juur mitään ole sillä lapset laittaa itse koneeseen astiansa,jokaisella on oma muki jonka huuhtelevat ja laittavat roikkumaan telineeseen.
Joka toinen päivä pesuun.

Tisikine tyhjenee lapsityvoimalla,nimilista jääkaapin ovessa ja vuoronperään tyhjäävät sen.Näin aina tyhjänä kone ja suoraan astiat sinne.
Ja muuten tavarat paikoilleen jos siirtelee,pyykkivuori pysyy aisoissa kun joka toinen päivä käytän koneellisen ja rummutan,siitä suoraan jokaisen omaan koriin ja lapset vievät kaappeihinsa omat vaatteensa.

Imuri käy joka toinen päivä,sekin lasten askare.Ja siinä sama juttu,nimilista ja vuorotellen imuroivat.
Mä peren päivittäin vessat ja pyyhin pinnat imuroinnin jälkeen.
Lattiat pesen torstaisin.

Ei sitä isommin tarvi tehdä mitään jos aina korjaa jälkensä.

samat sanat täällä.sitä mukaa siivoan ku tarvis tulee,ja kaikki ruuat,pyykit ym laitetaan heti pois ja omille paikoilleen.en vaan kestä olla jos on epäjärjestystä,puhumattakkaan jos olis paskasta,joten pakko siivota :D

Vie mennessäs, tuo tullessa, pyyhi ohittaessa.
Sellasen isomman urakan voi ottaa kuntoilupohjalta, mp3 korviin ja HURRRRRR!!!

Toinen juttu on sitten jakaa kotityöt(jos se mies on siinä) meillä minä tiskaan, mies imuroi, roskat viedään lähtiessä ja lattialle silputun sanomalehden(kiitos koiranpentu) siivoaa se joka siihen osuu :laugh: Telkkarin pyyhkäsen kun avaan ja pyykkikone pyörimään kun on täynnä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuskastunut siivooja:
Mä oon niin laiska siivoamaan. Olen aina inhonnut siivoamista, ja olen perussotkuinen luonteeltani.
Minusta siivoaminen on niin turhaa, turhaa ja turhaa.

Mutta jälleen siivoan sottaista asuntoa. Miten mä saan tämän pysymään siistinä ja miten te jaksatte siivota ja pitää kotia puhtaana???

Joitakin ideoita:

- Lainaa kirjastosta sisustuslehtiä ja -kirjoja. Niitä selaillessa tajuaa, että oma kotikin näyttäisi siistinä paljon paremmalta -> ei kun siivoamaan ja järjestelemään paikkoja. Ongelmaksi saattaa tosin muodostua se, että sopivan siivousinnostuksen saavuttamiseen tarvitsee usein vähintään tunnin sohvalla sisustuskirjojen kanssa. Toki jos on aikaa, niin tämän pitäisi toimia.

- Lainaa myös kotitalouskirjoja ja siivousvinkkikirjoja, joissa esitellään siivousniksejä ja ennen kaikkea siistejä koteja. Näitä kirjoja löytyy kyllä kirjastosta. Esim. rojun taltuttajan käsikirja, yläkoulun kotitalouskirja, ruotsinkielisiä arjen hallinta -oppaita jne. Oikeasti kyllähän me tiedämme miten koti tulisi siivota ym. , mutta joskus on kiva hakea inspiraatiota kirjoista.

- Kutsu ystäviä kylään. Epäsiistiä kotia ei ole kiva esitellä. Esim. viime viikolla siivosin tiistai-iltana kun keskiviikkona oli ystävä tulossa kylään. Toisen kerran siivosin sitten lauantaiaamuna ennen kuin tuttavaperhe tuli meille syömään. Torstaina ja perjantaina kotona olikin sitten sotkuista =sekaista.

Muita vinkkejä minulle ei ole. Vihaan siivoamista!

Yhteistyössä