Miten oppia pitämään koti siistinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mira";26642552]Tavarat laitetaan aina käytön jälkeen omalle paikalle. Mitään ylimäärästä ei loju lattioilla, pöydillä.[/QUOTE]

Kun se ei vain ole kaikille noin helppoa... Olisikin.

Armotta turha tavara pois. Itse teen sillä lailla nurinpäin...eli kaappi/hylly/huone tyhjäksi, sisustan sen sellaiseksi kuin tahdon sen olevan, ja ylimääräinen kama muualle. Joko pois, tai seuraavaan siivottavaan kaappiin jossa taas sama homma.

Lisäksi kutsu vieraita riittävän usein ;)

Tavarat heti oikeille paikoilleen, niin yleisilme on jo siisti. Tiskit heti koneeseen. Vaatteet kuivurista heti omiin kaappeihinsa/laatikoihinsa. Kun leikki loppuu, lelut heti omiin koreihinsa. Imurointikin käy leikiten, kun tavarat ovat paikoillaan.

Kun se ei vain ole kaikille noin helppoa... Olisikin.

Ihmettelen kyllä joidenkin ihmisten luona (ääneti) niitä rojunkeräyspisteitä. Pöydällä läjä kaikkea. Meillä ei ole paikkoja niille kasoille joten niitä ei kerry. Miksi mainoksia ei voi laittaa paperikassiin ja pitää kassia jossain vieressä mihin on kerännyt rojuja. Kynät johonkin laatikkoon kaappiin..
Mistä sitä roinaa tulee? mitä se on? Itse en keräile joten en aina osaa kuvitella. Heitän pois niin paljon kaikkea eikä harmita edes, ikinä en ole mitään poisheittämääni kaivannut. Tiedän että toisilla niitä kertyy mutta en osaisi kuvitella niitä omaan kotiini, olisivat tiellä, hidastaisivat ja vaikeuttaisivat varmasti elämää ja ärsyttäisivät.
Lattialla ei meillä ole muita kuin lapsen leluja koska en pidä kompastelusta/tavaroiden päälle tallomisesta.
Vessassa on koukku hiustenkuivaajalle, jokaisella on tuolit vaatteille/pyykkikori löytyy kaapista. Tuntuisi todella oudolle pudottaa jotain lattialle ja jättää se siihen. Ehkä pitäisi työstää sitä kohtaa eniten.
Lattialle ei saa pudottaa, lattialle pudottaminen ottaa enemmän aikaa kuin paikoilleen vieminen/hyllylle laittaminen yms.

[QUOTE="Mira";26642621]Mää en nää siinä mtn vaikeeta :D Kaikki säästyy isoilta siivouksilta ym..[/QUOTE]

Siinäpä se. Ihminen, jolle tuo on itsestään selvää, ei ymmärrä että toiselle se on vaikeaa. Eikä kyse ole siitä, että olisi piittaamaton, laiska tai tyhmä.

Siinäpä se. Ihminen, jolle tuo on itsestään selvää, ei ymmärrä että toiselle se on vaikeaa. Eikä kyse ole siitä, että olisi piittaamaton, laiska tai tyhmä.

Itse olen niin piittamaton ja laiska etten jaksa enkä halua "raivata" mitään. Ja pelkkä sana "suursiivous" saa niskavillat pystyyn ja mietin mitä tekemistä voisi keksiä ettei joutuisi osallistumaan. No, meillä tosiaan on heivattu kaikki mitä ei käytetä/tarvita tai mikä on "roinaa".
Siivoaminen ottaa 40min. Siinä ajassa imuroin ja pesen lattiat. muuta ei tarvitse tehdä.
Ja siinä se, juuri muuta ei tarvitse tehdä. Vessaa pesen kun se on sottainen, suihkautan aineet ja pesen pideellä, ei ole iso eikä aikaavievä homma.

[QUOTE="Anne";26642633]Ihmettelen kyllä joidenkin ihmisten luona (ääneti) niitä rojunkeräyspisteitä. Pöydällä läjä kaikkea. Meillä ei ole paikkoja niille kasoille joten niitä ei kerry. Miksi mainoksia ei voi laittaa paperikassiin ja pitää kassia jossain vieressä mihin on kerännyt rojuja. Kynät johonkin laatikkoon kaappiin..
Mistä sitä roinaa tulee? mitä se on? Itse en keräile joten en aina osaa kuvitella. Heitän pois niin paljon kaikkea eikä harmita edes, ikinä en ole mitään poisheittämääni kaivannut. Tiedän että toisilla niitä kertyy mutta en osaisi kuvitella niitä omaan kotiini, olisivat tiellä, hidastaisivat ja vaikeuttaisivat varmasti elämää ja ärsyttäisivät.
Lattialla ei meillä ole muita kuin lapsen leluja koska en pidä kompastelusta/tavaroiden päälle tallomisesta.
Vessassa on koukku hiustenkuivaajalle, jokaisella on tuolit vaatteille/pyykkikori löytyy kaapista. Tuntuisi todella oudolle pudottaa jotain lattialle ja jättää se siihen. Ehkä pitäisi työstää sitä kohtaa eniten.
Lattialle ei saa pudottaa, lattialle pudottaminen ottaa enemmän aikaa kuin paikoilleen vieminen/hyllylle laittaminen yms.[/QUOTE]

Eihän sitä tietenkään ymmärrä, jos se ei ole itselle ongelma. Itse olen sen verran impulsiivinen, että tavara vain jää lojumaan kun saan päähäni yhtäkkiä jotain muuta. Kirjaimellisesti vain tipahtaa kädestä kun tuleekin kiire muualle. Ja siihen se jää. Kyllä se pudottaminen on nopeampi keino. Muutenhan saattaisi unohtaa mitä pitikään tehdä. ;) Miksi mainoksia ei voi laittaa kassiin? Siksi, koska se kassi on täynnä kun ei ole muistanut käydä tyhjentämässä. Tähän onneksi auttoi "ei mainoksia"-lappu oveen. En mäkään tavaraa keräile, sitä vain kertyy. Lasten mummot esim. tunkevat lapsille kaikkea roinaa aina eivätkä usko kieltoja.

ap

[QUOTE="Anne";26642671]Itse olen niin piittamaton ja laiska etten jaksa enkä halua "raivata" mitään. Ja pelkkä sana "suursiivous" saa niskavillat pystyyn ja mietin mitä tekemistä voisi keksiä ettei joutuisi osallistumaan. No, meillä tosiaan on heivattu kaikki mitä ei käytetä/tarvita tai mikä on "roinaa".
Siivoaminen ottaa 40min. Siinä ajassa imuroin ja pesen lattiat. muuta ei tarvitse tehdä.
Ja siinä se, juuri muuta ei tarvitse tehdä. Vessaa pesen kun se on sottainen, suihkautan aineet ja pesen pideellä, ei ole iso eikä aikaavievä homma.[/QUOTE]

Joillakin tuo toimii, kaikilla ei. Jos ei ole oppinut rutiineja, niitä ei voi pitää yllä. Minulla ajatus harhautuu viidessä sekunnissa ja asdiat jäävät silleen, kun sinkoan tekemään kahtakymmentä muuta juttua samaan aikaan. Vaikka kuinka yrittäisin laittaa ensin tavarat paikoilleen.

Olen kade nenteille. Mutta vain vähän ja tältä osin. ;)

[QUOTE="vieras";26642675]Eihän sitä tietenkään ymmärrä, jos se ei ole itselle ongelma. Itse olen sen verran impulsiivinen, että tavara vain jää lojumaan kun saan päähäni yhtäkkiä jotain muuta. Kirjaimellisesti vain tipahtaa kädestä kun tuleekin kiire muualle. Ja siihen se jää. Kyllä se pudottaminen on nopeampi keino. Muutenhan saattaisi unohtaa mitä pitikään tehdä. ;) Miksi mainoksia ei voi laittaa kassiin? Siksi, koska se kassi on täynnä kun ei ole muistanut käydä tyhjentämässä. Tähän onneksi auttoi "ei mainoksia"-lappu oveen. En mäkään tavaraa keräile, sitä vain kertyy. Lasten mummot esim. tunkevat lapsille kaikkea roinaa aina eivätkä usko kieltoja.

ap[/QUOTE]

Mutta se tavaran pudottaminen ei oikeasti ole nopeampi keino, vaikka se tuntuu sillä sekunilla siltä. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Sotku ja roina hidastaa ainakin minua, ärsyttää myös ja sen joutuu kuitenkin siivoamaan siitä joten aikaa menee pidempää, onhan siinä se pudottamisen ja nostamisen aika lisää :)

Itselläni se pudottaminen tai levälleen jättäminen on semmoinen "tuhmaa" asia. Vähän sama kuin liimaisi syödyn purkan seinään sohvan viereen. En pystyisi.

Joillakin tuo toimii, kaikilla ei. Jos ei ole oppinut rutiineja, niitä ei voi pitää yllä. Minulla ajatus harhautuu viidessä sekunnissa ja asdiat jäävät silleen, kun sinkoan tekemään kahtakymmentä muuta juttua samaan aikaan. Vaikka kuinka yrittäisin laittaa ensin tavarat paikoilleen.

Olen kade nenteille. Mutta vain vähän ja tältä osin. ;)

Minulla ei ole mitään rutiineja muuta kuin se, että tavaralla on oma paikkansa. Olen erittäin impulsiivinen ja sinkoileva ihminen, teen montaa asiaa samaan aikaan ja vaikka mitä projekteja aina kesken eikä millään jaksaisi keskittyä mihinkään tylsiin ja aikaa vieviin asioihin. En jaksa siis siivotakkaan juuri ollenkaan.
Mutta tavaran vieminen takaisin paikoilleen ei tunnu siivoamiselta ja se on niin itselle iskostunut asia, koska v*ttuunnun niin rankasti aina kun etsin jotain enkä löydä sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja aina siistiä;26642703:
Joka päivä jotain tehdä ja vie mennessäs tuo tullessas.

Tuota minä harrastan kyllä, mutta siistiä ei ole, ei todellakaan. Mulla yksi iso ongelma on nuo ulkovaatteet ja kengät, kun niille ei oikein säilytyspaikkoja, yksi pieni naulakko on, mutta siihen ei kaikki kolmen takit ja muut mahdu ja kengille on 2 telinettä, mutta niihin mahtuu vain mun omat kengät just ja just, siis kesä ja talvikengät. Pölynimuri lojuu eteisessä, kun siivouskaappia ei ole.
Pöytätasot on aina tavaran peitossa, vaikka kuinka niitä yrittäisin siivota.

Iltajumppana aina tavoite esim. 100 tavaraa omille paikoilleen. Voi vieläpä ottaa aikaa, kuinka nopeasti sen tekee. Jos on tarpeeksi isot lapset että osaavat laskea, niin lapset kisaan mukaan.

Saa herätä edes hieman siistimpään kotiin.

Meillä on koko perhe sellainen "siihen jää, mihin se riisutaan". joten joka ilta löytyy kyllä reilustikin 100 tavaraa paikoilleen siirrettäväksi...

Yhteistyössä