Mä ihmettelen sitä miten monilapsisissa perheissä sattuu jatkuvasti onnettomuuksia lapsille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hui
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja niin siis, meillä tapahtuu jo niissä väleissä, kun esim. nostan kattilan liedeltä (kädet huom silloin just kiinni siinä kattilassa), käyn vessassa (toinen lapsi mukanani) ja muita pikku juttuja.

Olen varmaan omituinen, kun pidän pieniä mustelmia ja haavoja lapsuuteen kuuluvina asioina. Tervettä vaan antaa lasten vähän touhottaakin, rasittaa ne vanhemmat, jotka huutelevat lapsilleen, että älä juokse, ettet kaadu.

Toki minäkin lapsistani huolehdin. Olen esim. todella tarkkana, jos lähellä on autotie tai vettä. Auton alle jääminen tai hukkuminen kun ei puhaltamalla mene ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi nyt:
Mutta kun moni vetoaa että tarttee pyykätä ja tiskata yms. Niin laittakaa ihmeessä ruoka kun lapset päikkäreillä tai laittakaa vaikka DVD pyörimään siksi aikaa niin pysyvät aloillaan.

Niinkö? Jos sun lapset pysyvät, eivät minun silti välttämättä. Tää pitäis nyt vaan ymmärtää: lapsissa ON eroja. Esim. minä en tod. juuri tee ruokaa lasten kanssa, eli se ruuanvalmistus on hyvin nopeaa (mikrossa lämmitys, ehkä joku makaronin keitto). DVD ei naulitse meidän muksuja 5min kauempaa paikalleen. Meillä lapset eivät (onneksi) aina ole samassa huoneessa ja sellaista, joten: ei vaan VOI olla äitinä joka paikassa yhtä aikaa.

Meillä tolla reilu yks veellä on jatkuvasti joku kuhmu päässä tai mustelma jossain :D Ei mitään suurempia ole sattunu mutta tuo kun juoksee niin saattaa vähä vetää mutkat suoriks :D Tai muksahtaa tuolilta alas jos sinne kiipee.. En kyllä ajatellu juosta sen perässä keittiöstä sen omaan huoneeseen koko päivää :p Meillä on vaan kaks lasta ja toinen ei tee vielä mitään :)

Lapsen motoriikan kehitys tarvitsee sitä, että tasapainoa ja fyysisiä rajoja koetellaan ja siirretään iän ja taitojen karttuessa eteenpäin. Ilman kolhuja se ei yhdeltäkään lapselta onnistu.

Lapset ovat myös fyysisesti sekä taidoiltaan että ominaisuuksiltaan erilaisia. Oma lapseni sai kätensä sijoiltaan laskeutuessaan korkealta tuolilta alas. Käsi oli vain jotenkin oudossa asennossa ja lapsen nivelet ovat vielä suhteellisen väljät ja pehmeät. Saman lapsukaisen sääriä ovat monet kauhistelleet, kun on aina täynnä mustelmia. Joku epäili jopa, että minä olisin ne aiheuttanut (sitä en tiedä, vasarallako vai millä hänen mielestään olisin lapsen sääriä nakutellut), kun ei lapsella kertakaikkiaan hänen mielestään voinut olla noin paljoa mustelmia jaloissa. Se oli kyllä jo loukkaavaa. Lapsukaiseni on kova kiipeilemään ja hyppimään ja mustelmia tulee ihan hänen huomaamattaankin. Ei koskaan valita, että jalkaan sattuu.

Toisen lapseni ollessa pieni talutin häntä rattaissa kaupungilla. Vanhempi naisihminen tuli arvostelemaan ja moittimaan minua, kun lapsi oli hänen mielestään niin huonossa asennossa, että minun pitäisi tehdä asialle jotain, eikä vain katsoa toiseen suuntaan. Totesin, että lapsi osaa kyllä jo kävellä ja kiivetä ja ihan juuri äsken niihin rattaisiinkin itse kiipesi. Tämä arvostelija ei oikein uskonut, kunnes lapsi kiipesi itse rattaista pois ja käveli. Ihmisillä voi olla niin erilaiset käsityksetkin asioista, joihin eivät ole tottuneet.

Jo pelkästään kaupunkiympäristö rajoittaa lapsen liikkumista niin, ettei se kehity täysin vapaasti. Maalla metsissä juoksentelevien ja puihin kiipeilevien lasten motoriset taidot ovat yleisesti paljon kehittyneemmät kuin kaupunkilasten. Eiköhän anneta lasten edelleen kiipeillä ja juosta, eikä palata liikkumista rajoittaviin kapaloihin. Eri asia tietenkin on, jos on kyse todella vaarallisesta tilanteesta, kuten parvekkeen kaiteen yli menemisestä tai perunakattilan hellalta päälleen vetämisestä. Mutta eivätköhän kaikki normaalit äidit siitä osaa pitää huolen. Ja silti joskus jotain sattuu. Elämä vain on sellaista, eikä vahinko tule kello kaulassa.

Mutta kun moni vetoaa että tarttee pyykätä ja tiskata yms. Niin laittakaa ihmeessä ruoka kun lapset päikkäreillä tai laittakaa vaikka DVD pyörimään siksi aikaa niin pysyvät aloillaan.

Meillä itseasiassa pyykkäykset ja tiskaukset hoidetaan sillon kun lapset on menny illalla nukkumaan/molemmat vanhemmat on kotona. Kaikki lapset eivät katsos nuku aina samaan aikaan päikkäreitä :headwall: ja musta olis mielen kiintoista tietää mikä DVD saa lapset pysymään aloillaan?? en ole vielä semmosta nähny.

Musta pienet kolhut kuuluu lapsuuteen. Herrajestas millä nuo oppis edes kävelemään, jos kokoajan pitäis kiinni? Väkisinhän siinä tulee kolhuja kun muksahtaa otsa edellä ovenkarmiin tms. Esikoinen putos kerran yöllä sängystä. Nukkui perhepedissä ja mies oli laittanu tyyny ja peittovallin kun lähti töihin, mutta silti tyttö onnistui hivuttautumaan sängyn reunalle. Sit siirettiin sänky kiinni seinään, niin sen jälkeen ei ole vauvat putoillu sängyistä. Paitsi esikoinen pari yötä sitten jälleen muksahti lattialle :whistle: Pitääkin varmaan ruveta istumaan yöt 3v.n sängyn vieressä et saa kopin jos meinaa punota :laugh: tai oisko jossain pinniksiä 1,5m korkeilla laidoilla :D

Meidän ei ole onneksi tarvinnu vielä käydä paikkauttamassa lapsia, mutta mustelmia löytyy jatkuvasti kun koheltavat mennessään. Syöttötuolejakaan eivät onneksi ole saaneet nurin *koputtaa puuta*

Musta lasten pitää antaa olla lapsia ja juosta pihalla jne. Sitten kun on kyse parkkipaikalla/autotien varrella kulkemisesta niin lapsia toki vahditaan. Mutta jos mustelmiakaan ei sais tulla niin pyöreässä pehmustetussa huoneessahan nuo täytyis pitää :whistle:

siis ihan oikeastiko jonkun mielestä lapsia pitää vahtia sillä tarkkuudella, että ne ei pysty juoksemaan pöydän kulmaan tai putoamaan tuolilta yms? Itselläni on kaksi lasta, kyse ei siis ole siitä ettenkö voisi koko ajan kulkea niiden perässä, mutta miten se motoriikka ja itsenäisyys kehittyy jos äiti on koko ajan puolen metrin päässä? Ja se puoli metriäkin on liikaa sillon kun lapsi vain sattuu yhtäkkiä kompastumaan.

Mulla on neljä lasta, joista olen yksin huolehtinut varmaan aina. Nuorimman ja vanhimman välillä on ikäeroa vajaa 8 vuotta, eikä ikinä ole sattunut mitään "onnettomuuksia" lapsille. Päivystykseen jonkun onnettomuuden takia on tarvinnut mennä vain kaksi kertaa. Ihme yleistämistä että "monilapsisille perheille sattuu jatkuvasti onnettomuuksia".

no mut hei..soittakaa sinne lastensuojeluun ettei äiti ehdi ja isi töissä ,niinhän nykyäiti toimii kun purkaa omia patoutumiaan muihin ^^
koska mitään muutahan tuohon ei liity kun valvonna puute :headwall:

Höpö höpö taas.. Itselläni on kaksi suhteellisen rauhallista tyttöä, jotka saavat mustelmia milloin mistäkin. Kyllä lapsille täytyy antaa hiukan omaa tilaakin eli antaa leikkiä hiukan itsekseen, kun minä teen ruokaa tai siivoan. Tekevälle sattuu!

itellä lapsia 8 eikä mitään suurempaa ole sattunu.
yhen kerran käsi murtunu ...... se on suurin onnettomuus !
vähänn väliähän nuit pikku juttuja sattuu kuten haavat ym.....
porukassa sattuu ja tapahtuu meilläkin suurin osa lapsista poikia.

Lapset kun on erilaisia. Meillä on yksi ainokainen, poika 1v. Ja vaikka miten valvoisit, aina sattuu ja tapahtuu. Mitään kamalan vakavaa tosin ei, vaan pikku haavereita; kaatuilua, tuolilta putoamista, saattaa löydä itseään kättä pidemmällä jne. Meillä tosin myös annetaan pojan oppia, ei kokoajan olla estämässä. Neuvotaan vieressä, mutta jos edottomasti haluaa esim itseään lyödä, lyököön ja oppikoon.

ei riipu lasten lukumäärästä vaan ihan lapsista. meilläkin viisi tenavaa eikä niille ole ikinä sattunut mitään. Yhden käden sormilla voi laskea laastarienkin määrän mitä joskus tarvittu.
Joissakin perheissä lapset on aivan älyn vilkkaita ja rohkeampia tekemään ja kokeilemaan kaikkea "jännää". Luonnollisesti vahinkojakin silloin sattuu enempi

Ai, meillä on 4 pienellä ikäerolla mutta koskaan ei ole lapsilla esim. ollut mustasilmää. Tuttavaperheissä jossa on vähemmän lapsia, niitä tapahtuu taas alvariinsa, parhaimmillaan 1 lapsisessa perheessä pojalla oli tikkiä päässä ja silmäkulmassa, juu ei ollu äiti sitten kävelly käsikynkkää aamusta iltaan lapsensa kanssa. Että ehkäpä tähän vaikuttais vähän lapsien luonteetkin?

Meillä noi pahimmat onnettomuudet on yleensä tapahtunu niin et oon ollu vieressä :ashamed: Esim poika kaatu hiekkaisella laatotuksella -> hampaat katkes. Juoksi päin leikkuulautaa (just vielä sanoin et varo) -> samat hampaat lohkes lisää. Pienin tyttö sai just mustan silmän tietokonepöydästä isänsä luona, isä seiso vieressä. Ja näitä riittää...
Lapset ihan oikeesti on erilaisia, mulle on siunaantunu kolme kohloppia. Vaikka kuinka olisin vieressä niin aina sattuu ja tapahtuu. Kolhut kuuluu elämään, eikä nuo koskaan opi mitään jos eivät saa temmeltää.

Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Monta pientä lasta ja väsynyt äiti ei varmaan ole paras mahdollinen yhdistelmä, mutta kyllä on kyse huolimattomuudestakin joissain tapauksissa. Vai miten muuten selittyy yhdenkin perheen lasten jatkuva itsensä kolhiminen. ja kyse ihan sellaisesta että tullaan rappusista alas, kaadutaan syöttötuolilla tai silmä mustana kun vedetty johonkin kulmaan.Eli ei pikkujuttuja. Ei voi olla niin kiire etteikö ehtisi paremmin vahtimaan. Perheessä lapsia 4, vanhin 8v.

Kirjoitatkohan minun perheestäni? Meillä 4 lasta, vanhin täyttää 8 parin viikon päästä. Tällä hetkellä pienimmällä ei mustelmia, ruhjeita tai muitakaan vammoja, toisiksi nuorimmalla, (poika), jalat mustelmilla, toisiksi vanhimmalla sattui yökylässä muksaus, nenänvarsi ja poski mustana ja vanhin, joo se on kanssa suht "vammaton".
Olen saanut eräiltä "sukulaisilta" kuulla kauhisteluja noiden ulkonäöistä, ilmeisestikin epäilevät että minä pieksän noita pentuja. Ei mun kyllä tartte, osaavat itsekin kolhia itteensä.

:laugh: Pitäisköhän mun vedota että mä en voi enää pyykätä enkä tehdä ruokaa kun täytyy vahtia lapsia?!?!? Loistoidea :whistle:

Entä sitten kun lapset eivät enää ota päikkäreitä eivätkä välitä DVD katsoa? Ja kyllä niitä vahinkoja sattuu vaikka seisoisi koko ajan vahtimassa, voi vaikka tulla isoveli ja tönäistä pienemmän kumoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Meillä noi pahimmat onnettomuudet on yleensä tapahtunu niin et oon ollu vieressä :ashamed: Esim poika kaatu hiekkaisella laatotuksella -> hampaat katkes. Juoksi päin leikkuulautaa (just vielä sanoin et varo) -> samat hampaat lohkes lisää. Pienin tyttö sai just mustan silmän tietokonepöydästä isänsä luona, isä seiso vieressä. Ja näitä riittää...
Lapset ihan oikeesti on erilaisia, mulle on siunaantunu kolme kohloppia. Vaikka kuinka olisin vieressä niin aina sattuu ja tapahtuu. Kolhut kuuluu elämään, eikä nuo koskaan opi mitään jos eivät saa temmeltää.

Sama täällä, meillä kaksi lasta, toiselle aina sattuu ja tapahtuu. Toiselle harvoin, minkäs sillekään voi kun lapsi on aina suunapäänä ja rauhaton. Pakkopaita tietenkin tai lepositeet, mutta en edelleen näe niitä kolhuja niin dramaattisina että alkaisin lasta kahlitsemaan.

Muistiin:
1. osta valjaat lapsille ja pidä ne aina kiinni
2. kun menet vessaan liimaa lapset sohvaan isutmaan etteivät pääse kolhimaan itseään
3. pyykkiä pestessä, kts kohta 2
4. ruokaa laitettaessa kts kohta2
5. puhelimeen puhuessa kts kohta 2
6. hoitaessasi vauvaa/esikkoa/jotakin lasta yksinään kts kohta 2 eli liimaa muut mukulat siihen sohvaan
7. jos kolhuja yms ilmaantuu, piilottele lapsiasi ettei vaan missään nimessä naapurit ja sukulaiset näe näitä kolhuja!!!
:xmas:

tolla 11kk vanhalla poitsulla on nytkin mustelma otsassa, edellinen juuri haalistu pois, kun jo taas otsansa löi ja minusta nuo kuuluvat ihan normaaliin lapsuuteen. Toiset lapset ovat tapaturmaherkempiä kuin toiset, sellaista se elämä on ja minusta liika vahtiminen ei ole lapsenkaan kannalta kiva asia, pitäähän lasten saada edes jotain tehdä ja kokeilla itse.

Yhteistyössä