Mä kerron nyt oireet ja te kerrotte mikä mua vaivaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulpulummukka harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Ulpulummukka harmaana

Vieras
vasen lonkka ja jalka ollut kipeä 2kk. Leposärky on aivan kamala, ja yöunet mennyttä. Juokseminen ei enää onnistu, alku sujuu mut sitten jalka ei vaan nouse vaan alkaa laahaamaan ja kipu on hirveä. Lääkärissä käyty keskussairaalassa ja lääkärin tekstissä lukee : lonkan sisä- ja ulkorotaatiot huomattavan vajaat, lonkan koukistus ja ojennus jäykät ja kivuliaat. Nilkan ojennus ja koukistus jäykät ja vajaat. Varpaiden työntö ja vetovoima heikot, antavat periksi. Sain kiireellisen ajan lonkan ja ls-rangan magneettiin 2 viikon päähän.

Lääkäri ei osannut sanoa mikä on, mut mä oon aiva helvetin kipeä. Ai niin veritulpa poissuljettu uä:llä. Kommentoikaa.

Ja oireena, jota en kehdannut sanoa lääkärille, alapää on oudosti tunnotom. En esim tunne seksin aikana mitään enää, olen ennen tuntenut. Ulostaessä se pökäleen ulostulo tuntuu jotenki oudolta. En kehdannu sanoa koska oli hyvännäkönen mieslääkäri ja en oikein osaa selittää tota alapään outoa tuntemusta... Mun selkää on kuvattu paljon, vuosi sitte koko rangan MRI eikä mitään löytynyt. Ai niin selän taivutus eteenpäin on vajaa. Sormien ja lattian väli 52cm, tohtori mittas...

Kannattais olla vähemmän häveliäs. Kuullostaa sille et selkäydin on puristuksissa jostain kohtaa ja se ei sitten välttämättä enää parane leikkauksellakaan myöhemmin.

Juu, melkeinpä huomenna soittaisin jonnekin päivystykseen ja vaikka hiemna totuutta vääristellen kertoisin että apua, nyt on iskenyt toi tunnottomuus. Voi olla päivystysleikkausaihekin jopa..... Googlaa hevospaikkaoireyhtymä.

alakerran tuntemuksia on ollu jotain kuukauden. Se on sellasta outoa tunnottomuutta mut eihän ny selkäjuttu vittua puuduta? En kehtaa miehellekkää sanoa et seksi on epämiellyttävää ku tuntuu niin oudolta. Vähä niinku jalka puutuu ja sit yrität koskea siihen jalkaan niin se kosketus tuntuu vaikkei tunnukkaa ja tulee kaiken lisäksi kipeää. Toi nyt niinku vertaus tohon pimpsaan toi jalkajuttu.

Välilevyongelma, tuo tunnottomuus voisi olla ns qauda oire joka tarkoittaa et selkäydin puristuksissa. Jos ulosteen karkailua tai ongelmia virtsatessa niin päivytykseen. Olisi kyllä kannattanut kertoa lääkärille. Myös mahdollistä selkärankareuma tai joku lonkan sairaus. Paljon siis vaihtoehtoja, labrat ja kuvaukset selvittänee jatkot.

[QUOTE="Xxxxx";27101665]Juu, melkeinpä huomenna soittaisin jonnekin päivystykseen ja vaikka hiemna totuutta vääristellen kertoisin että apua, nyt on iskenyt toi tunnottomuus. Voi olla päivystysleikkausaihekin jopa..... Googlaa hevospaikkaoireyhtymä.[/QUOTE]

Siis ratsuPaikkaoireyhtymä, cauda equina. Ja juu, puuduttaa sen v"tunkin.

Tuosta alapään tunnottomuudesta olisi ollut erittäin tärkeää mainita tutkivalle lääkärille. Se viittaa siihen, että oireesi ovat alaselkäperäisiä ja tila vaatii hoitoa jo kiireellisesti.

[QUOTE="Xxxxx";27101665]Juu, melkeinpä huomenna soittaisin jonnekin päivystykseen ja vaikka hiemna totuutta vääristellen kertoisin että apua, nyt on iskenyt toi tunnottomuus. Voi olla päivystysleikkausaihekin jopa..... Googlaa hevospaikkaoireyhtymä.[/QUOTE]

Joo. Riippuen siitä kauan noi tuntemukset on ollu niin olisi aiheellista mennä välittömästi päivystykseen. Saatetaan tosiaan leikata heti. Ja nimenomaan niinpäin että jos tuo on ollut vasta vähänaikaa niin sitten heti soitto päivystykseen. Se saattaa olla tunneista kiinni jääkö pysyvä halvaus.

otapas nyt se luuri käteen ja soita päivystykseen. jos selkäkipu aiheuttaa ulostamis/virtsaamisvaivoja (luulenpa, että seksi menee samaan kastiin), on todellakin päivystyksellisestä asiasta kyse. eikö lääkäri tarkistanut asiaa kysymällä.

[QUOTE="alkup";27101702]alakerran tuntemuksia on ollu jotain kuukauden. Se on sellasta outoa tunnottomuutta mut eihän ny selkäjuttu vittua puuduta? En kehtaa miehellekkää sanoa et seksi on epämiellyttävää ku tuntuu niin oudolta. Vähä niinku jalka puutuu ja sit yrität koskea siihen jalkaan niin se kosketus tuntuu vaikkei tunnukkaa ja tulee kaiken lisäksi kipeää. Toi nyt niinku vertaus tohon pimpsaan toi jalkajuttu.[/QUOTE]

Joo.. jos noi oireet on ollu jo kuukauden, eikä ole nyt pahentuneet niin ei sinne päivystykseen yöllä ehkä kannata ryysiä, mutta ota nyt kuitenkin jo huomenna yhteys lääkäriin.

Ja kyllä! Se selkäjuttu voi sen vitunkin puuduttaa :D

ja mun selkä ei varsinaisesti oo kipeä. Lonkasta alaspäin on. Jotain kuukauden on tuo tunnotton ollu pikkuhiljaa pahentuen. Eilen oli pakko lopettaa peittojen pölyttäminen kesken ku tuntui niin oudolle...

[QUOTE="alkup";27101758]voiko tuo välilevy ongelma tulla kuinka äkkiä? Alkaa hävettänään ku on kovat oireet0mut mitää vikaa ei tunnu löytyvän... Vaikuttaa elämän laatuun...[/QUOTE]

Se voi tulla äkkiä. Muistatko että selkää olisi vihlaissut jossain kohtaa tai olisit jotenkin satuttanut sen nostamalla jotain tms. Tai ei välttämättä tunnu mitään muuta kun kipeytyy ja säteilee jalkaan. Kipu voi tosiaan tuntua myös pelkästään jalassa.

on se ny vähä kipeä tuolta alaselästä, vihloo muttei koko aikaa eikä selkä rajoita mun toimia. Nyt tuon jalan lihaksetki on kipeät, siis pitää aiva hieroa reittä ku sattuu.

Ei, en ole vaihtanut miestä, ja ihan kohtuu iso sillä on... :D

vasen lonkka ja jalka ollut kipeä 2kk. Leposärky on aivan kamala, ja yöunet mennyttä. Juokseminen ei enää onnistu, alku sujuu mut sitten jalka ei vaan nouse vaan alkaa laahaamaan ja kipu on hirveä. Lääkärissä käyty keskussairaalassa ja lääkärin tekstissä lukee : lonkan sisä- ja ulkorotaatiot huomattavan vajaat, lonkan koukistus ja ojennus jäykät ja kivuliaat. Nilkan ojennus ja koukistus jäykät ja vajaat. Varpaiden työntö ja vetovoima heikot, antavat periksi. Sain kiireellisen ajan lonkan ja ls-rangan magneettiin 2 viikon päähän.

Lääkäri ei osannut sanoa mikä on, mut mä oon aiva helvetin kipeä. Ai niin veritulpa poissuljettu uä:llä. Kommentoikaa.

Ja oireena, jota en kehdannut sanoa lääkärille, alapää on oudosti tunnotom. En esim tunne seksin aikana mitään enää, olen ennen tuntenut. Ulostaessä se pökäleen ulostulo tuntuu jotenki oudolta. En kehdannu sanoa koska oli hyvännäkönen mieslääkäri ja en oikein osaa selittää tota alapään outoa tuntemusta... Mun selkää on kuvattu paljon, vuosi sitte koko rangan MRI eikä mitään löytynyt. Ai niin selän taivutus eteenpäin on vajaa. Sormien ja lattian väli 52cm, tohtori mittas...

Lähtisin tutkimaan hermostoa.

[QUOTE="alkup";27101811]ja mun selkä ei varsinaisesti oo kipeä. Lonkasta alaspäin on. Jotain kuukauden on tuo tunnotton ollu pikkuhiljaa pahentuen. Eilen oli pakko lopettaa peittojen pölyttäminen kesken ku tuntui niin oudolle...[/QUOTE]

Jos se pahenee niin on oikeasti kiire, et halua menettää loppuelämäksesi tuntoa sieltä + muita juttuja mitä siitä voi seurata..

Lääkärin olisi muuten pitänyt noiden jalan heikkousoireiden perusteella jo kysyä sinulta että onko tunnottomuutta "ratsupaikassa"? tai ongelmia ulostamisen/virtsaamisen kanssa.

Suurella todennäköisyydellä olisit päässyt magneettikuviin samantien jos lääkärillä olisi nuo oireet ollu tiedossa.

Googletitko ratsupaikkaoireyhtymän? Hermot jotka kulkevat selkäytimessa ovat puristuksissa.

Iskiasoireessa selkäkipu säteilee alaraajaan, tavallisimmin polven alapuolelle. Noin joka 10. selkäkipua kokevalla on säteilykipua. Voimakkaan oireilun tavallisin syy on välilevytyrä, joka voi aiheuttaa myös tuntohäiriöitä jalkaterän alueelle ja nilkan lihasten heikkoutta. Iskiasoireisto paranee yleensä varsin hyvin. Osa potilaista toipuu kuukaudessa kohtalaiseen kuntoon, ja kolmen kuukauden kuluttua jo valtaosa potilaista voi melko hyvin. Vähemmän kuin yksi kymmenestä iskiaspotilaasta joudutaan leikkaamaan. Pikainen päivystysleikkaus tehdään mm. silloin, kun välilevytyrä pullistuu selkäydinkanavaan ja aiheuttaa ns. ratsupaikkaoireyhtymän. Tilaan liittyy virtsaamisvaikeutta ja tunnon heikentymistä peräaukon ja sukupuolielinten alueella

Linkki unohtui. http://www.kotkanomt-fysio.fi/?ind=Artikkeli Ja myös tieto, että sun kannattaa tosiaan kipittää kertomaan noista oireista heti huomenna, jos jotain olisi vielä tehtävissä. Anoppi vähätteli sinun tavallasi tuntemuksiaan ja meni lääkäriin liian myöhään. Kävely ei palaudu enää normaaliksi, kun hermotus vaurioitui pysyvästi hänen jäätyään odottelemaan kovemoia kipuja ennen lääkäriin menoa. Ei pitänyt puutumisoiretta kyllin vakavana syynä mennä saamaan hoitoa. Nyt jalka ja lonkka ovat loppuiän pökkelöt ja tunnottomat ja verenkierto huono.

Yhteistyössä