No minuakin systeemi suututtaa. Ei niinkään sen kilpailun vääristymisen vuoksi vaan ihan niiden ihmisten vuoksi. Mä olin yli 20 vuotta palkansaaja ja vasta viimeiset 7 vuotta olen ollut yrittäjä.
Taannoin haimme uutta työntekijää työkkärin kautta ja se oli suuri virhe. Työpaikkailmoituksessa hyvin lyhyesti ja ytimekkäästi kerroimme, mitä työ pitää sisällään ja mitä vaatimuksia asetamme hakijalle. Vaatimukset eivät olleet kohtuuttomia, niitä oli itse asiassa vain kolme ja yksi niistäkin englannin taito. Silti pöydälleni pläjähti pino hakemuksia, joista sai suoraan sanottuna suurennuslasin kanssa etsiä jotain sellaista vinkkiä, miksi mun kannattaisi uhrata vapaa-aikani ko hakijan haastatteluun. Olisin ärsyyntynyt, jos en olisi tiennyt, että työkkäri nyt vaan velvoittaa hakemaan paikkaa, jos työpaikka vähänkään viiraa sitä alaa, mille työtön on joskus opiskellut. Emme palkanneet tuolloin ketään emmekä edes haastatelleet, koska kenenkään hakemus ei vakuuttanut. Päätimme laittaa työpaikkailmoituksen vain firman sivuille lojumaan ja laittaa puskaradion soimaan. Sitä kautta sitten löytyi henkilö, jonka palkkasimme.