Mä niin tartten ja haluan töitä!! Mutta eih, ei vaan löydy!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="heihei";27479748]Tää on muuten suhteellisen näppärä yleistys työelämävalmennettavista lusmuina?

Phah.[/QUOTE]
Ihan yhtälainen yleistys kuin sinulta se, että työnantajat haluaisivat vain ilmaista työvoimaa.

Miltä alalta sulla on kokemusta? Joko haet sen alan hommiin tai kouluttaudut uudelleen. Niihin hommiin mihin olet "ylikoulutettu " et pääse koska työnantaja pelkää sinun olevan töissä vaan hetken kunnes löydät paremman paikan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27479763:
Ihan yhtälainen yleistys kuin sinulta se, että työnantajat haluaisivat vain ilmaista työvoimaa.

Kumpia luulet otettavan tällä hetkellä enemmän töihin, työllistettyjä 9€ päiväpalkalla vai vakihommiin oikealla palkalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27479763:

Juu, myönnän (sori - niitä on vaan tullut viime kuukaudet vastaan vähän liikaa). Klassinen "musta kylki kummallakin" -tilanne? :)

Sä vaikutat periaatteinesi ihailtavalta työnantajalta (vaikka varmaan tuo käytännön tasokin vaikuttaa), ja toivoisin, että kaltaisiasi olisi enemmän. Surukseni olen huomannut, että monet noista räikeimmistä harjoittelijakierrättäjistä on aika pieniä, muutaman helnkilön työllistäviä yrityksiä. Sellaisen mahdollistava systeemi suututtaa (ja on tosiaan väärin oikeamielisiä yrittäjiäkin kohtaan).

[QUOTE="vieras";27479795]Kumpia luulet otettavan tällä hetkellä enemmän töihin, työllistettyjä 9€ päiväpalkalla vai vakihommiin oikealla palkalla?[/QUOTE]
Riippuu varmasti ihan hommista. Jos työ on sellaista, että siihen ei pahemmin tarvitse perehdyttää eikä työntekijöiden vaihtumiset haittaa, niin varmaan on helppo ratkaisu ottaa uudestaan ja uudestaan näitä työelämävalmennettavia. Mutta jos on vaikkapa pidempi -esim parin vuoden - projekti ja/tai kyse asiantuntijatehtävistä, niin ei ole mielekästä ottaa näitä työllistettyjä uudestaan ja uudestaan. Yksi projektien epäonnistumisen riskeistä on juurikin projektin jäsenten vaihtuminen kesken projektin.

[QUOTE="heihei";27479822]Juu, myönnän (sori - niitä on vaan tullut viime kuukaudet vastaan vähän liikaa). Klassinen "musta kylki kummallakin" -tilanne? :)

Sä vaikutat periaatteinesi ihailtavalta työnantajalta (vaikka varmaan tuo käytännön tasokin vaikuttaa), ja toivoisin, että kaltaisiasi olisi enemmän. Surukseni olen huomannut, että monet noista räikeimmistä harjoittelijakierrättäjistä on aika pieniä, muutaman helnkilön työllistäviä yrityksiä. Sellaisen mahdollistava systeemi suututtaa (ja on tosiaan väärin oikeamielisiä yrittäjiäkin kohtaan).[/QUOTE]
No minuakin systeemi suututtaa. Ei niinkään sen kilpailun vääristymisen vuoksi vaan ihan niiden ihmisten vuoksi. Mä olin yli 20 vuotta palkansaaja ja vasta viimeiset 7 vuotta olen ollut yrittäjä.

Taannoin haimme uutta työntekijää työkkärin kautta ja se oli suuri virhe. Työpaikkailmoituksessa hyvin lyhyesti ja ytimekkäästi kerroimme, mitä työ pitää sisällään ja mitä vaatimuksia asetamme hakijalle. Vaatimukset eivät olleet kohtuuttomia, niitä oli itse asiassa vain kolme ja yksi niistäkin englannin taito. Silti pöydälleni pläjähti pino hakemuksia, joista sai suoraan sanottuna suurennuslasin kanssa etsiä jotain sellaista vinkkiä, miksi mun kannattaisi uhrata vapaa-aikani ko hakijan haastatteluun. Olisin ärsyyntynyt, jos en olisi tiennyt, että työkkäri nyt vaan velvoittaa hakemaan paikkaa, jos työpaikka vähänkään viiraa sitä alaa, mille työtön on joskus opiskellut. Emme palkanneet tuolloin ketään emmekä edes haastatelleet, koska kenenkään hakemus ei vakuuttanut. Päätimme laittaa työpaikkailmoituksen vain firman sivuille lojumaan ja laittaa puskaradion soimaan. Sitä kautta sitten löytyi henkilö, jonka palkkasimme.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27479880:
No minuakin systeemi suututtaa. Ei niinkään sen kilpailun vääristymisen vuoksi vaan ihan niiden ihmisten vuoksi. Mä olin yli 20 vuotta palkansaaja ja vasta viimeiset 7 vuotta olen ollut yrittäjä.

Taannoin haimme uutta työntekijää työkkärin kautta ja se oli suuri virhe. Työpaikkailmoituksessa hyvin lyhyesti ja ytimekkäästi kerroimme, mitä työ pitää sisällään ja mitä vaatimuksia asetamme hakijalle. Vaatimukset eivät olleet kohtuuttomia, niitä oli itse asiassa vain kolme ja yksi niistäkin englannin taito. Silti pöydälleni pläjähti pino hakemuksia, joista sai suoraan sanottuna suurennuslasin kanssa etsiä jotain sellaista vinkkiä, miksi mun kannattaisi uhrata vapaa-aikani ko hakijan haastatteluun. Olisin ärsyyntynyt, jos en olisi tiennyt, että työkkäri nyt vaan velvoittaa hakemaan paikkaa, jos työpaikka vähänkään viiraa sitä alaa, mille työtön on joskus opiskellut. Emme palkanneet tuolloin ketään emmekä edes haastatelleet, koska kenenkään hakemus ei vakuuttanut. Päätimme laittaa työpaikkailmoituksen vain firman sivuille lojumaan ja laittaa puskaradion soimaan. Sitä kautta sitten löytyi henkilö, jonka palkkasimme.

Jos ei täytä hakemusten kriteereitä sitä ei tyrkytetä työkkäristä. Kyllä ne hakijat on olleet varmasti ihan itsenäisiä hakijoita omasta halustaan, huomaat varmaan että työnhakijoita riittäisi eikä kaikki ole vaan kotona makaavia yhteiskunnan rahoilla siipeilijöitä.

[QUOTE="vieras";27479955]Jos ei täytä hakemusten kriteereitä sitä ei tyrkytetä työkkäristä. Kyllä ne hakijat on olleet varmasti ihan itsenäisiä hakijoita omasta halustaan, huomaat varmaan että työnhakijoita riittäisi eikä kaikki ole vaan kotona makaavia yhteiskunnan rahoilla siipeilijöitä.[/QUOTE]
No sitten olivat kyllä hakijoita, jotka eivät ymmärtäneet edes lukemaansa työpaikkailmoitusta :D Mutta kuten aiemmassa sanoin, löysimme sopivan työntekijän myöhemmin muuta kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27479982:
No sitten olivat kyllä hakijoita, jotka eivät ymmärtäneet edes lukemaansa työpaikkailmoitusta :D Mutta kuten aiemmassa sanoin, löysimme sopivan työntekijän myöhemmin muuta kautta.

Kun itse olin työttömänä lähettelin kyllä hakemuksia lähes joka paikkaan vaikka ei olisikaan vastannut ollenkaan koulutustani. Näin se on teidänkin tilanteessa käynyt.

[QUOTE="vieras";27479996]Kun itse olin työttömänä lähettelin kyllä hakemuksia lähes joka paikkaan vaikka ei olisikaan vastannut ollenkaan koulutustani. Näin se on teidänkin tilanteessa käynyt.[/QUOTE]
Joo, paljon mahdollista. Ja mun kannaltani suoraan sanottuna ärsyttävää, että jouduin vapaa-aikanani lukemaan niitäkin hakemuksia läpi. Olin kuitenkin kiltti ja luin ne kaikki läpi ja vastasin ystävälliseen sävyyn "kiitos mielenkiinnostasi, mutta...". Vaikka olisi tehnyt mieli vastata "miten olit ajatellut selvitä hakemastasi työtehtävästä?" :D

Kyllä mä oon tunkenut hakemuksia paikkoihin joihin en kokemukseni perusteella voisi päästä. Mutta olenpa aikoinaan päässyt juurikin sellaiseen paikkaan johon minulla ei olisi ollut ns asiaa. Minut kuitenkin valittiin kaikista hakijoista koska olin kuulemma reippaan ja luotettavan oloinen. Sain hyvän todistuksenkin tuosta paikasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27480008:
Joo, paljon mahdollista. Ja mun kannaltani suoraan sanottuna ärsyttävää, että jouduin vapaa-aikanani lukemaan niitäkin hakemuksia läpi. Olin kuitenkin kiltti ja luin ne kaikki läpi ja vastasin ystävälliseen sävyyn "kiitos mielenkiinnostasi, mutta...". Vaikka olisi tehnyt mieli vastata "miten olit ajatellut selvitä hakemastasi työtehtävästä?" :D

Vuosia sitten olin työttömänä ja ainakin silloin työkkäristä sanottiin, että pitää lähettää hakemus niihinkin paikkoihin, joihin oma kokemus ja/tai koulutus riitä. Kyllähän minä itsekin tiesin, että hartaasti ja huolella tekemäni hakemus ei saa aikaan muuta kuin ärtymystä työnantajassa, mutta kun oli pakko.

Minulla ei ole edelleenkään minkäänlaista kokemusta tai koulutusta terveydenhoitoalalta, joten sairaanhoitajan tai lääkärin paikkoja ei sentään tarvinnut hakea. Tämänkin asian tarkistin kerran yhdeltä työkkärin virkailijalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27478761:
Sitten sun hakemuksissa on jotain vikaa. Esim. kaupan alalta saa vakituisen työn suht helposti.

ai saa vai?! mun kokemuksen mukaan juuri kaupan alalle haetaan vain pätkätöihin.
voin tietysti olla väärässä mutta vuosia olen kyseiseltä alalta vakituista paikkaa metsästänyt.
eikä todellakaan ole työkokemuksesta kiinni.

Eikö ole tarjottu edes lyhyitä pätkiä? Itse aloitin 18-vuotiaana tiskaajana vuokratyöfirman kautta työelämän. Lue vaikka netistä ohjeita miten kirjoittaa motivaatiokirje, joka huomataan.

Yhteistyössä