Mä oikeastiluovutan kohta! MILLÄ HEMMETILLÄ TE MUUT SAATTE PYSYMÄÄN KOTINNE ASUTTAVASSA KUNNOSSA???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
:(:(:(

Meillä on kaikki oikeasti levähtänyt käsiin toisen lapsen synnyttyä.
En yksinkertaisesti EHDI siivota.
Kotoa löytyy myös eläimiä, jotka omalta osaltaan sotkevat ja karvastavat minkä ehtivät.
Kuopus ei viihdy sekuntiakaan yksin, edes aamukahvia ei saa rauhassa juoda, saati että voisi ottaa imurin käteen. Jos tyhjentää pesukonetta tai laittaa sitä päälle, on lapsi tunkemassa rumpuun kaikkea kiellettyä, painelemassa nappuloita ja laittamassa ovea kiinni.

Likapyykkiä ja puhdasta pyykkiä on samanverran odottamassa paikalleen viejää. Kuusi tiputtaa neulasia armotta ja on koko ajan vinossa kun eläimet ja lapset kulkee alta ja ohi. Tekisi mieli heivata koko hökötys mäkeen, mutta vielä ei voi, kun se on lapsen koristelema ja hänelle tärkeä. Enkä muutenkaan viitsi kahta tuntia rämpiä metsässä etsimässä kuusta, jos se kaksi päivää joulun jälkeen heitetään pihalle.
Lapsi ei nuku päiväunia kuin ehkä puoli tuntia, tällä välin haen postin ja koitan laittaa muutamat astiat koneeseen, heittää enempiä vilttejä sängyn päälle ja lämmittää...

Yöt kuopus huutaa ja päivät roikkuu lahkeessa. Minua ahdistaa ihan vitusti kaikkien sisustusblogien anti, joissa lapset pinnit päässä rakentelevat sulassa sovussa junarataa ja minun on sen 2 minuuttia hiljaa, kun sillä on keksi kädessä...Puolet seinistä onkin sitten piparihötössä ja murenia ympäri kämppää.

Kiitos ja anteeksi :ashamed:

Minkäikäiset ipanat? Mitä eläimiä? Nuorempi kantoreppuun, isompi telkkarin ääreen ja imuri käteen? Mä siivoan vaikka väkisin, ja vaikka joku vähän kitisisikin tai roikkuis lahkeessa, koska mä en KESTÄ jatkuvaa sekasortoa :D Ei meilläkään supersiistiä ole ikinä, mutta kuitenkin.

En suoraansanoen mitenkään, ja mulla on vain yksi silmäterä. Kaikki räjähtää aina käsiin, olen jotenkin luovuttanut, en enää edes odota että täällä olis joskus niin siistiä kuin muilla.

No sehän riippuu ihan lapsien ikävuosista kuinka paljon sitä voi tehdä.

Mä kannatan sellaista pikkuhiljaa tekemistä. Että ensin siivoan yhden kasan pois esim. puhtaat pyykit paikoilleen.
Kaikkea ei ole pakko tehdä kerralla (vaikka se on minusta paljon mukavampaa ). Vaan pikku hiljaa laitat paikkoja kuntoon. Sitten kun on siistiä , panostat siihen ettei niitä kasoja pääse syntymään. Ja se onkin se vaikeampi osuus. Mutta kun sitkeästi kouluttaa tavaroita, niin ne oppivat kyllä menemään oikeille paikoille käytön jälkeen ;)

sama meininki, mut onneks ei oo eläimiä:D meinasin juuri kysyä täältä, että miten hemmetissä mä saans iivotuks, 10kk poika koko ajan kintussa kiinni ja 3v isoveljen kanssa ei kunnolla yhdessä leikkimisestä tulemitään, kun pikkuveli pilaa leikit...ärh...nyt sain nerokkaan idean, että siivoan muksujen kanssa muksujune huoneen ensin, ehkä ne sitten viihtyy siellä keskenään paremmin, kun siellä on siisitä ja voin siirtyä toisaalle ahertamaan ...

Sun kannattais nyt pyytää, että joku ottais teiltä muksut päiväksi jotta saat raivattua kämpän kunnolla. Sitten olis helpompi ylläpitää sitä järjestystä. Viet matot ulos, laitat pyykkikoneen pyörimään, viikkaat jo puhtaat vaatteet ja viet kaappeihin, järjestelet muut tavarat. Heitä kaikki ylimääräinen pois, ehjät tavarat ja vaatteet kierrätykseen ja risat roskiin. Osta laatikoita ja muita säilytysjuttuja.

Harjaa elukat, säännöllinen harjaus ihan oikeasti vähentää sitä karvan määrää kotona. Isomman lapsenkin voi iästä riippuen opettaa harjaamaan, jos eläin on sellainen että antaa nätisti harjata. Me saatiin kissoille joskus lahjaksi sellainen pesukintaan mallinen juttu, jossa toisella puolella harjakset, kissa luulee että silitän kun oikeasti tahkoan katista irtokarvat irti :D Furminaattoriakin ovat monet kehuneet, useamman eläimen taloudessa se varmaan olisi hyvä sijoitus.

Ja muista, että aika harvalla lapset leikkivät aina pinnit päässä harmonisesti junaradalla. Kyllä niitä hyviä hetkiä riittää teillekin. :)

Mua ärsyttää muutamat kaverit, jotka on sitä mieltä, että on vain tekosyy se etteikö kotia saisi pysymään siistinä. En minä tiedä... meillä ainakin räjähtää helposti kämppä käsiin, mutta toisaalta minä ehdin juoda kahvini rauhassa, istua koneellakin ja olla möllöttää vain. Nämä joilla kämppä on siistinä "ihan helposti" niin hämmästelevät suuammollaan sitä, että miten kummassa minä kerkiä tehdä kaikkea kivaa niin paljon ja ottaa rennosti. No jaa.... mitenköhän. :D

Mutta ei meillä silti saastaista ole ja vähintään kerran päivässä koitan käydä kämpän läpi niin, että täällä on ihan ok näköistä.

Ja lapset on siis 7v, 5v ja 2,5v.

En millään, tai siis saan päivän tai pari, mutta sitten taas levähtää käsiin. Osittain jo luovuttanut ja teen aina pikku hiljaa kun kerkeän jotain. Eikä täällä ikinä tiptop ole enää, kun aikaa ei siihen riitä, eläkkeellä ollessa sitten ehkä täällä taas kunnolla siistiä. :)

Ymmärrän sinua, minustakin tuntuu välillä toivottomalta saada kotia järjetykseen. Minusta kun ei ole siihen, että pitäisin järjestystä yllä koko ajan. Ja kolmen pienen kanssa kiirettä riittää. Erilaisia vaatepusseja ja -kasoja pyörii kaikkialla (pieneksi jääneet, kierrosta tulleet, puhtaat kaappiin laitettavat, parittomat sukat) ja muutenkin tavaraa, piirustuksia, postia ja kaikkea tuntuu olevan aivan liikaa.

Mutta aivan noin epätoivoiseksi ei kannata kuitenkaan ryhtyä. Oletko yh? Jos et, niin sovitte aina jommalle kummalle tunnin siivousvuoron illasta. Toinen hoitaa lapsia sen ajan (mieluiten muualla kuin kotona), kun toinen siivoaa. 7 h viikossa siivoamista auttaa paljon. Jos taas olet yh, niin yritä hankia lapsillesi edes kerran viikossa hoitaja pariksi tunniksi. Parissakin tunnissa saa paljon aikaan, kun rehkii. Eihän tällä sisustuslehtien kuviin vielä päästä, mutta sekin, että raivaa asunnon välillä, estää totaalikaaoksen syntymistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM;22768425:
No sehän riippuu ihan lapsien ikävuosista kuinka paljon sitä voi tehdä.

Mä kannatan sellaista pikkuhiljaa tekemistä. Että ensin siivoan yhden kasan pois esim. puhtaat pyykit paikoilleen.
Kaikkea ei ole pakko tehdä kerralla (vaikka se on minusta paljon mukavampaa ). Vaan pikku hiljaa laitat paikkoja kuntoon. Sitten kun on siistiä , panostat siihen ettei niitä kasoja pääse syntymään. Ja se onkin se vaikeampi osuus. Mutta kun sitkeästi kouluttaa tavaroita, niin ne oppivat kyllä menemään oikeille paikoille käytön jälkeen ;)

Mä harrastan tätä pikku hiljaa metodia. Siivoan huoneen kerrallaan ja lajittelen vaatekeon kerrallaan. MUTTA seuraavana päivänä kun siirryn seuraavaan huoneeseen tai vaatekekoon niin se edellispäivän siivous on jo totaalisesti sotkettu.
Lisäksi kun käännä selkäni lapsille niin jo on kaikki petivaatteet revitty sängyistä majanteko tarpeiksi tai vessapaperit silputtu lavuaariin ja vessanpönttöön. Joten seuraavana siirtona onkin sitten täydellinen petien petaus ja lavuaarin putkien aukiruuvaaminen ja puhdistus.

Tutulta kuulostaa :D Mutta en mä tätä saakaan pysymään siistinä millään.. Joka päivä siivoan ja joka päivä tämä näyttää silti ihan samalta läävältä kuin eilen. Pakko vaan yrittään olla stressaamatta tai sitä sekoaa.. Pyrin siihen että aina olisi puhdasta, sotkulla (eli tavaroita ympäriinsä) ei niin väliä. Kyllä tän saa aina sellasessa 15-30 minuutissa suht normaalin näköiseksi (jos on vieraita tulossa tms) mutta mä en vaan pysty pitämään siisteyttä yllä. Pelkästään jos tyhjennän astianpesukonetta niin toinen "auttaa" siinä, ja toinen on samaan aikaan tyhjentämässä lelukoria tai vaatekaappia tai rakentaa itselleen pesää sohvatyynyistä, kiipeää rattaisiin, lähmii telkkaria tai ikkunoita tai vitriiniä.. jne. Sitten jos ne molemmat on touhuamassa niin keksivät jotain tosi extremeä kuten ympäriinsä juoksemista (joka tuppaa aian äitymään niin ettei isompi saa enää rauhotettua itseään ja alkaa tuuppimaan tms. pienempäänsä), toistensa työntämistä taaperokärryissä, sängyllä hyppimistä... Yritä siinä sitten tyhjentää astianpesukonetta... Sillä aikaa kun puhuttelen toista riehumisesta niin toinen on jo avannut astianpesukoneen luukun ja purkaa astioita sieltä.. No lopulta, jos meno ei hellitä niin laitan isomman istumaan rattaisiin ja pienemmän pinnasänkyyn ja näin saan tyhjennettyä astianpesukoneen loppuun.

Älä nyt ainakaan niistä sisustusblogeista ahdistu, nehän on täyttä kulissia, kuvat ovat lavastettuja ja tarkasti rajattu.

Toiseksi suosittelen kotisiivoojan hankintaa. Siitä saa kotitalousvähennyksen, joten ei tule edes niin kalliiksi kuin mitä voisi kuvitella. Sillä mä ajattelin selvitä, kunhan kakkonen kesällä syntyy.

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM;22768425:
Mutta kun sitkeästi kouluttaa tavaroita, niin ne oppivat kyllä menemään oikeille paikoille käytön jälkeen ;)

tää oli ihana! mut miksei se muksu saa täyttää konetta niillä vaatteilla ku se kerta haluaa?

mä yritän opetella tekeen siivoilusta leikkiä. en tiä vielä miten tulee onnistuun

[QUOTE="Jenis";22768388]Minkäikäiset ipanat? Mitä eläimiä? Nuorempi kantoreppuun, isompi telkkarin ääreen ja imuri käteen? Mä siivoan vaikka väkisin, ja vaikka joku vähän kitisisikin tai roikkuis lahkeessa, koska mä en KESTÄ jatkuvaa sekasortoa :D Ei meilläkään supersiistiä ole ikinä, mutta kuitenkin.[/QUOTE]

Mulla oli lapsi kantorepussa kun tiskasin, muuten se olisi sillä aikaa laittanut kämpän paskaksi. Siinäkin sen piti tehdä kiusaa, nipisteli kipeästi alleista.

Saako muut tästä itselleen paineita laittaa omaakin kämppää? Oletko ap katsonu tän kotiäidin kotia, alla linkki:

http://kaunispienielama.blogspot.com/

Toi on niin tuttua. Jossain vaiheessa olin kyllä luovuttanut, en jaksanut välittää niistä kasoista ja leluista. Kun ei siitä siivouksesta tullut mitään.
Pahinta oli kun yritti ottaa ja mopata lattian. Oli kyllä lapset poissa jaloista, mutta pahemmassa teossa... läträämässä sen vesiämpärin kanssa :) Ja puulattiat kun tykkää ylenpalttisesta kastelusta :)

Mutta nyt kun ikää ja sitkeää koulutusta takana niin siivous sujuu. Uhkailu ja kiristäminen on auttanut lelujen siivouksessa ja sitten se, että niillä on niitä leluimureita yms joilla voi äidin seuraksi siivoilla. Ja annan mä niille jo rätit käsiin, joilla pyyhkiä pölyjä.

Ja sen verran olen luovuttanut, että leluja ei tarvitse olla vain ja ainoastaan siellä poikien huoneessa vaan niitä saa olla joka paikassa. Mulla on vaan korit joka huoneessa johon niitä sitten heitellään jos tulee yllärivieraita.

Onko teitä kaksi vanhempaa, vai oletko yh? Jos teitä on kaksi, niin sitten on kaksi siivoamassakin, olettaen että miehelläsi on suht normaalit työajat.

Kun siivoaa jäljet heti, ja pesee koneellisen pyykkiä päivässä, niin kämppä pysyy suht siistinä. Ainakin meillä on pysynyt. Mutta jos 1-2 päivänä jää niinsanottu ylläpitosiivous väliin niin kämppä on kuin kaaos.

Kaksivuotiaskin osasi meillä auttaa siivouksessa (auttaa tai "auttaa", mutta oli mukana silti) ja vauva kulki rintarepussa tai kantoliinassa, ellei istunut sitterissä, Bumbossa tai syöttötuolissa, tai vaikka roikkunut lahkeessa.

Yhteistyössä