Mä oikeastiluovutan kohta! MILLÄ HEMMETILLÄ TE MUUT SAATTE PYSYMÄÄN KOTINNE ASUTTAVASSA KUNNOSSA???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiä, meillä on ainainen kaaos (joka ahdistaa mua suunnattomasti). Tavaraa on ihan liikaa mutta kun oon vähän materialisti niin en osaa kaikesta luopuakaan. Esim. kirjat kun heittäis mäkeen niin helpottais huomattavasti, keräävät avohyllyssä pölyä ja pienin käy aina repimässä niitä pois hyllystä tai työntää niitä niin ettei rivit ole suorat (ja sit mä menetän hermoni ja saatan keskellä yötä nousta suoristelemaan niitä rivejä :D).
Imurit on meillä aina normaalisti näkyvillä, alakerrassa usein ihan olohuoneessa/keittiössä (samaa tilaa) tai eteisessä, imuroin alakerrassa useamman kerran päivässä. Yläkerran imuri on kans yleensä aulassa ja sitäkin pyrin ainakin kerran päivässä käyttämään.
Tiskikoneita pitäis välttämättä olla kaksi, tuntuu että aina kun saa tiskit koneeseen, koneen käyntiin ja tiskipöydän/altaat tyhjiksi ja siisteiksi niin joku tulee syömään tai juomaan jotain ja taas on likaisia tiskejä häiritsemässä mun esteettistä silmää.
Suurin ongelma meillä kuitenkin on se että keittiön tasoille, kirjahyllyn päälle, eteiseen ja joka paikkaan kertyy kamalia kasoja kaikkea epämääräistä semitärkeää tavaraa... Kaikenmaailman lippulappusia, parittomia hanskoja, korjausta kaipaavia leluja, johtoja (kuulokkeita, kameranjohtoja yms yms), kyniä, kirjoja, hiuslenkkejä, lehtiä ja kaikkea muuta suoraansanottuna paskaa. Että mua ahdistaa...
Toinen kestoärsytys on se että kellään muulla ei taatusti ole yhtä sottaisesti syöviä lapsia kuin meillä, lattian saisi pestä 3-4 kertaa päivässä ja ruokapöydän pyyhkiä 20 kertaa että näyttäisi edes suht siistiltä, raivostuttavaa.
Ja joku vielä ihmettelee miksen pidä yllätysvieraista, tai vieraista ylipäänsä... Tänne läävään kehtaa ketään päästää ellei ole siivonnut (niin ettei lapset ole kotona) vähintään 2 tuntia.
Mä aina välillä unelmoin siitä että kun lapset on muuttaneet pois kotoa niin mä voin vihdoin ja viimein ostaa mun valkoisen sohvan ja nipottaa kotonani ihan yksikseen... Mies saattaa olla näistä mun unelmista tosin eri mieltä :laugh:

Minä olin aikaisemmin "rennompi" siivouksen suhteen, mutta nyt lasten myötä tullut ihan siivous hullu :D Tämä ihmetyttää itseäni suuresti...Samoilla linjoilla olen sinun kanssasi sillä tykkäisin kaiken olevan siistiä, mutta ihana esikoiseni on oikea riiviö ja saa aikaan melkoista tuhoa. Minulta löytyy myös se valkoinen sohva ja tänäänkin esikoinen kakkasi siihen..noh jospa joskus olis sitten siistiä :D

tällä hetkellä esim meidän vieraspatjat (joita käytetää jos tulee yökylävieraita on silleen että päivisin ne on makkarissa meiän sängyn päällä ja öisin olohuoneen lattialla. roudaan niitä eestaas ku niille ei yksinkertaisesti oo mitään paikkaa missä niitä vois pitää!!!!! ja kuitenki niitä on pakko olla kun meillä on sukulaisia kauempana ja kun tulevat kylään nii ovat sitte yötä meillä..

sängyn alla? uhraa joku vanha pussilakana ja vedä se patjojen päälle niin ei ole pölyssä patjat?

Mie en ole mikään järjestelmällinen ihminen, siksi meillä onkin helposti kaaos. Nytkin muksut on vääntäneet olohuoneeseen kaksi (!) eri majaa, joten viltit, peitot ja sohvatyynyt sekä puusohvan patjat on pitkin lattioita, onneks vähällä vaivalla on nämä helposti siivottu. Esikoinen lupasi siivota, sitten kun leikki loppuu eli viimeistään ennen nukkumaan menoa. Kuopus nukahti vilttien päälle lattialle kesken leikkien :)

Joku aika sitten lakaisin murustettua hapankorppua lattialta. En kyllä tiedä mistä meille hapankorppua oli ilmestynty... Pyykinpesusta mie tykkään :) MInusta on kiva viikkailla pieniä vaatteita ja kiikuttaa niitä kaappiin. Pyykkiä pestään yleensä viikonloppuisin, joten iltasella kun lapset nukkuu viikkaan pyykit. Samoin lasten nukkumaanmenon jälkeen siivoilen paikat kuntoon, jotta aamulla saavat pienet ruveta taas paikkoja hajottamaan. Tällä hetkellä tilat ovat rajalliset ja lelut ovat kaikki olohuoneessa, joten se saa olkkarin aina tuntumaan sekaiselta.

Keittiö on minun murheenkryyni, sen siistinä pitäminen on vaikeaa. Tiskit on kyllä yleensä aina koneessa ja tasot pyyhitty, mutta niillä tasoilla on vaan hirveästi tavaraa. Se saa heti keittiön näyttämään sekaiselta.

En tiiä kuin käy siinä vaiheessa kun talo on valmis ja neliöitä on himppasen enemmän...

Alkuperäinen kirjoittaja mites teillä ku on yösähkö?;22769224:
Meillä on ongelmallista ku asutaan suora sähkölämmitteisessä talossa ja sähkölaskut hipoo pilviä, niin me yritetään pestä esim. yösähköllä pyykkiä ja astioita. Mut tulos on se, että ne pyykit seisoo siellä yön, ku ollaan jo nukkumassa ku kone lopettaa ja sit ne pyykit haisee. Vai pitääks alkaa suosiolla pesee kalliilla päiväsähköllä sit?

Onks sulla ajastinta?Säädät sen silleen että se kone lopetaa pyörimisen hieman ennen kuin yösähkö vaihtuu päiväsähköksi niin ne ei kerkii alkaa haisemaan:)

[QUOTE="Horuksen silmä";22770421]Siinä blogissa lukee selkeästi " Kaunis pieni elämä. Lapsiperheen elämää ja remonttia Villa Hertzenissä." Ja taustalla kissankokoinen kuva kyseisestä talosta.

Ei mua kiinnosta heidän tai sinun sukunimesi ;)[/QUOTE]
Kyllä siinä tosiaan lukee niin ja vieläpä selkeästi vaan sinulle ei tarpeeksi selkeästi, koska kirjoitit Villa Hertzissä. Sukunimistähän nuo nimet yleensä johdetaan ja kun nimi on vieläpä kuuluisa.

[QUOTE="niinpä";22770117]Itsekkään en ole koskaan ymmärtänyt syytä, että lapsiperheessä saa olla sotkuista. Ei, ei meilläkään aina ole siistiä. Pyrin silti, että jonkunlainen taso silti on. Ja astianpesukonetta voi tyhjäillä samalla kun tekee tai syöttää aamupalaa. Tai kun tekee ruokaa. Jo pienestä on lapsille hyvä opettaa mihin mikäkin kuuluu.
Meillä on 5 lasta eikä ole koskaan ollu mitään syytä vedota siihen, että voi voi kun meillä ei nyt ole siistiä mutku on lapset. Jos meillä ei ole tavarat paikallaan niin se on ihan omaa laiskuutta ja sitä ettei osaa organisoida tai ei osaa lapsille laittaa rajoja.[/QUOTE]

Miks koko ajan pitää olla ihan siistiä?Meillä ainakin lapsilla on oikeus leikkiä myös sotkuisia leikkiä joissa rakennetaan majoja ja lelua on siellä täällä ja leikkihuoneessa leikki saa olla vaikka seuraavaan päivään asti niin että sitä ei tarvii välillä kerätä pois.

niin. meidän kuopus ei oo se perinteinen vauva joka syö 15 min ja nukkuu sit 4h päikkärit. tää syä 4h ja nukkuu sit 15min.kyllä mä voisin vaikka heti ottaa vauvan tissiltä pois(on nytkin siinä kiinni)ja mennä laittaan tiskipöydän kuntoon mutta sitte vauva joutuis itkeä sitterissä sen aikaa.monenlaista oon tehny vauva tissillä mutta astioita on tosi vaikea kyykkiä altaasta koneeseen vauva tissillä.ja sit ku vauva taas nukkuu sen 15min nii mun tarvii sillä aikaa laittaa iltapala isommille ja huolehtia niiden lääkitykset, sen just ehtii tehä ennenku taas mennään. vauvaa en tietenkää syytä mut meillä on homma repsahtanu tään kuopuksen syntymän jälkeen. keskimmäisen kohdalla oli helppoa ku se nukkui tuntikaupalla putkeen nii kerkesin kaikki laittaa sillä aikaa ja vielä touhuta esikoisen kans. kyllä meilläki tää homma alkaa sujua ku vauva kasvaa (toivottavasti).

Onks sun toinen lapsi sen ikäinen että sen vois pyytää auttamaan sua tiskikoneen tyhjentämisessä?Mul on kolme lasta ja kun tää nuorimmainen oli tissillä niin 3v tuli hyvinkin mielellään usein antamaan mulle astioita koneesta niin että ne oli mun helppo laittaa kaappiin kun vauva oli tissillä.

Ja nyt kun mennään takaisin kotiin, se sama tavaramäärä toivottavasti laatikoita purkaessa vähenee, kun yritän katsoa siinä samalla poismeneviin kaikki mitä ei tarvita. Ja vähemmän sotkua se aiheuttaa kun sama tavaramäärä leviää kaksinkertaiselle alueelle :D
Siinä sun järjestelykykysi taas nähdään; miksi kuljetat turhaa tavaraa, etkä hankkiudu niistä eroon ennen muuttoa? Vain tarpeelliset pakkaamalla säästyy sekä aikaa että vaivaa.

[QUOTE="vieras";22770795]Siinä sun järjestelykykysi taas nähdään; miksi kuljetat turhaa tavaraa, etkä hankkiudu niistä eroon ennen muuttoa? Vain tarpeelliset pakkaamalla säästyy sekä aikaa että vaivaa.[/QUOTE]

no juuri ennen muuttoa olin vimeisilläni raskaana. Ja talo piti saada hopusti tyhjäksi. Tein päätöksen että pakkaan kaikki varastoon sellaisenaan ja sieltä tyhjennän laatikko kerrallaan ja katson siinä vaiheessa mitä säästetään, minkä saa kiertoon ja mikä menee roskiin.

Asioista voi tehdä vaikeita...

Niin voi tehdä. Mulla se puuro ainakin osaa kiehua ihan itsekseen kattilassa ja toki käytän ne hetket hyödyksi siivoamisessakin yms, kun vauva ei ole tissillä. Ei se siinä sentään 24 tuntia vuorokaudesta roiku - tuskin kellään? Itsekin imetän tuntikausia päivässä ja yössä. Tarvittaessa vauva voi myös muutaman minuutin olla sitterissä ja vielä paremmin viihtyy kantoliinassa, jolloin omat kädet on vapaana niin kokkailuun kuin imurointiinkin.

[QUOTE="vieras";22768702]Villa missä? Hertzi ei ole heidän sukunimensä. Eikä minunkaan.[/QUOTE]

joo, toista se on kun asuu 70-luvun kerrostalokolmiossa kolmen lapsen kanssa :D ei silti, oma valinta...

Yhteistyössä