Mä olen alkanut inhoamaan mieheni sosiaalisuutta :(((

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Alkuun se viehätti mua ja pidin sitä hyvänä puolena. Kyllähän sitä nuorena, lapsettomana jaksoi. Mieheni vielä on suometruotsalainen ja nehän on koko suku sitten yltiösosiaalisia.

Meidän talo on kuin muumitalo, porukkaa tulee ja menee. Tietysti se on tavallaan kivakin, mutta kyllä välillä kaipaisin omaakin rauhaa ja olen siitä miehelleni sanonut, vaan sama meno jatkuu. Mieheni loukkaantuu kun ehdotan ihan vaan oman perheen kesken aikaa kun "Mutta eikös Gunilla ole kuin perhettä, mikä vika hänessä on kun hänen seura rasittaa?" Huoh.

Meille saattaa ihan koska tahansa tulla miehen kavereita ja sukulaisia. Usein kun tulen väsyneenä töistä haettuani lapset päiväkodista onkin anoppi jo meillä keittiön pöydän ääressä ja iloisena höpöttelee ja tulee vastaan kun tulen kotiin. Sitten alkaa se "Mitäs tänään laitettais ruoaksi? Mä voin auttaa" yms. touhotus. Miehen kaverit saattaa lojua meillä sohvalla kuin kotonaan ja ovat pistäneet omia ostoksiaan jääkaappiin ja puuhailevat keittiössä kuin kotonaan. Pistävät saunaa päälle yms. kysymättä multa tai mieheltä mitään. Yllätysvieraita käy oikeastaan joka päivä ja monena päivänä useampia yllärivieraita. Mies itsekään ei viihdy vain oman perheen kanssa, vaan jos ei vieraita kuulu niin hän lähtee piipahtamaan itse johonkin.

On kiva kun on mennyt vaikka sohvalle pitkäkseen ja makaa siinä raatona niin hetken päästä on porukkaa ympärillä kyselemässä että "Taitaa väsyttää vähän? Ottaisitko kahvia jos se piristäisi?".

Musta tuntuu, että haluaisin nyt ihan vaikka viikon ilman yhtään vierasta. Ei vaan taida onnistua tai ainakin muu perhe pettyy taas muhun. Lapsetkin nimittäin ovat isänsä tavoin supersosiaalisia (6v, 7v, 9v).

Juhannukseksi mennään tietysti sukumökille ja jotenkin... mä halusin vaan olla möllöttää nuukuksissa enkä kikattaa ja höpöttää ja häärätä niin maan pirusti kuten noilla tapana =P Jos olen nuutunut niin heti kysellään "Voi mikä sinulla on? Tehdään yhdessä jotain kivaa niin piristyt."

Mulla leviäs pälli jos elämä tollasta olis. Munkin mies on sosiaalinen tapaus, mutta onneksi asutaan niin korvessa ettei tänne vieraat kokoajan ole tunkemassa, sukulaisetkin asuu onneksi muilla paikkakunnilla. En tiiä mikä sulla auttais, miehet on usein niin urpoja etteivät yhtään osaa ajatella miltä puolisosta tuntuu. Eivät, vaikka olisivat kuinka sosiaalisia ja empaattisia, sitä herkkua riittää yleensä paremmin muille tahoille kun omalle perheelle.

saahan sitä omaakin aikaa ottaa joskus :) itse ollut välillä kesäisin tädin luona maalla, missä ovet aina auki ja ihmisiä lappaa kahveelle vähän väliä (varsinkin silloin kun olen kylässä, kun uteliaat naapurit ja sukulaiset tuppaavat katsomaan, kuinka minusta on tullut "ihan tolkku nainen"). Sitten ku täti saa tarpeekseen, niin pistää ovet lukkoon, verhot kiinni ja ottaa nokoset sohvalla. Sanoo vaan että jos nyt joku tulee koputtelemaan ovelle niin mene piiloon eläkä missään nimessä päästä sisälle :D

Huh huh. Mä jaksan esim. lasten kavereita, koska he leikkivät keskenään ja voin halutessani vaikka hautautua sinne sohvan pohjalle.

Entä jos antaisisit välistä miehen mennä kyläilemään lasten kanssa keskenään ja jäisit itse lukittuun kotiin rauhassa. Esim. menisivät vaikka mökille viikonlopuksi ja sinä kotiin. Tai sitten otat tavaksi rauhoittavan lepoloman hotellissa silloin tällöin yksinäsi.

Meillä on toisinpäin, mä olen tuollainen! :) Nykyään täytyy vaan kummankin tulla vastaan. :) Mä en enää kutsu ihan kaikkia tuttuja joka kerta kahville kun tapaan, ja mies on oppinut sosiaalisemmaksi, ja jos hän ei kestä niin menee yläkertaan omaan rauhaan jonne vieraat ei mene. Ja yllättäen mä olen alkanut viihtyä enemmän vain oman perheeni kesken, ja miehen kanssa kahdestaan! Joskus mäkin häivyn yläkertaan mieheni luokse kun tiedän että sukulaiset hoitaa lapsia meillä ollessaan kuin omiaan, ei siis tule vaan passattavaksi vaikka mä tykkäänkin kestitä kaikkia, eli on tässä hyviäkin puolia miehenkin mielestä, kun vaimo on ylisosiaalinen ja vieraanvarainen. ;)

No hei. Tekeydyt ennen mökkireissua kipeeksi (kauhee migreeni, pyrstöyskä tai jotain muuta), niin mies saa lähteä lasten kanssa keskenään sinne sukulaisiin ja sä saat sitä hiljaisuutta, rauhaa ja omaa aikaa. :D

Voi apua... En kestäisi tuollaista hetkeäkään. Kerran viikossa jos vieraita tulee, niin se on jo riittävästi. Siis silloin kun arki ja päivät kuluvat töissä ja opinnoissa. Ei ole energiaa hösätä vieraiden kanssa iltaisin.

[QUOTE="vieras";26521232]Ihmettelen, että miten olette noin erilaisina ihmisinä yhteen päätyneet. Eikä se sosiaalisuus jo alkuvaiheessa tuntunut rasittavalta?[/QUOTE]

Ei tuntunut. Mä elin silloin itsekin elämäni sosiaalisinta vaihetta ja silloin ihmisvilinä ympärillä tuntui ihanalta. Kyllä mä vieläkin ymmärrän mikä siinä kiehtoo esim. miestäni, mutta nyt juuri en vaan jaksaisi. Mulla on ollut rankka vuosi töissä ja loma alkaa vasta heinäkuun loppupuolella. Täys härdelli on töissä päällä nyt kesällä kun moni on jo lomalla. Väsyttää ja kaipaisin todella rauhoittumista.

Kun lapset oli ihan pieniä niin oli ihanaakin kun oli auttavia käsiä ja vaikka meillä on kolme lasta pienellä ikäerolla niin se oli aika helppoa niin kauan kun olin kotona. Mutta kun mun työkin on sellainen missä ollaan ihmisten kanssa koko ajan tekemisissä ja sitten vielä kotona... Liikaa, jotenkin. Ei jaksa nyt.

[QUOTE="huokaus";26521329]Perus suomalainen juntti, haluan olla kotona nököttää ja masentua kun ei ole muuta elämää.
Olisit onnellinen että sinulla on elämää :)[/QUOTE]

Siis että elämä tulee muiden ihmisten kautta? Eiköhän jokaisella ole se elämänsä, vaikka ei koskaan näkisi yhden ainoaa ihmistä. Elämän laatu ei riipu ihmisten määrästä vaan ihmissuhteiden laadusta.

Mun sympatiat on kyllä sun puolella. Vaikka kuinka itsekin tykkään nähdä ystäviä ja sukulaisia, niin kyllä sitä välillä haluaa olla myös ihan rauhassa kotona. Yritä nyt vielä puhua miehesi kanssa. Sanot, että vaikka kyllä tykkäät kovasti kaikista teidän ystävistä ja sukulaisista, myös siitä Gunillasta, niin sulla on ollut rankkaa ja haluaisit välillä vaan levätä ihan rauhassa. Ja vaikka susta on kiva, että teillä on niin paljon ihmisiä ympärillä, haluaisit välillä olla ihan vaan rakkaan miehesi ja ihanien lapsienne kanssa keskenään ja nauttia yhdessäolosta. Kerro hänelle myös se, että sinusta on hienoa, että hän on todella sosiaalinen ihminen, mutta sinä tarvitset välillä myös omaa rauhaa, eikä sen pitäisi olla liikaa pyydetty, että joka päivä ei kotona kävisi vieraita. Jos miehesi on perusfiksu tyyppi, kyllä hänen pitäisi se ymmärtää, vaikka vierailuista itse pitäisikin. Kompromissihan on tunnetusti se tärkeä juttu parisuhteessa.