Mä olen henkisesti aivan uupunut (sisältää märinää työkollegasta )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ZäDäM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ZäDäM

Aktiivinen jäsen
31.01.2008
3 633
1
36
en tiedä edes miten selittäisin tätä, mutta lyhyesti eukko on ollut jo useamman vuoden kaupungin palveluksessa, itse vasta reilun vuoden, olemme siivouspuolella.

Teimme ensin omassa kohteessa (koulu ) omat kesähuoltohommamme. Ensimmäisenä päivänä hän kyseli alituiseen: "teenkö näin, teenkö noin?" Ja meinasi seistä tumput suorina. Pari päivää sain potkia persiille, ennen kuin oppi rytmin.

Nyt sitten siirryimme toiseen kohteeseen joka sisältää toimistoja ja jossa enimmäkseen on ihmiset vielä töissä. Joten ihan vielä emme pääse pesemään ja vahaamaan toimistoja kun emme tiedä kuka on miloinkin lomalla. Joten nyt sitten pystymme tekemään lähinnä vessoja, koska meiltä uupuu vielä vesi-imuri. Tänään aamulla hän ensiksi kysyi: "vienkö evääni tuonne yleiseen jääkaappiin?" No totta helvetissä, koska meillä ei ole omaa taukotilaa. :headwall:

Sitten kun olimme saaneet muut yleiset työt tehtyä, hän sitten rupesi kysymään, että mikä ja missä hidaskierroksinen lattianhoitokone on. Hemmetti se näytettiin eilen että se on kerrosta alempana.

Eilen hän myös huomasi että hiekanerottelija on tukossa. Tätykälle oli yllätys kuinka se tyhjennetään ja että ihan oikeasti ne pölypallerot pitää ottaa sormin pois (hansikkaat toki kädessä ). Ja toimistot hän myös siivoaa kumihanskat kädessä kun hän pelkää saavansa jonkin intialaisen hyppykupan niistä huoneista...

Työvaatteitta saati deodoranttia ei voi käyttää... Eikä nimikylttiä. Tänään hän vaan sai suihkusta päällensä, eikä hän voinut vaihtaa vaatteita koska hänellä oli vain se päällänsä oleva vaatekerrasto mukana.

Nyt hän vähän väliä seisoi iltapäivästä tumput suorina kun hän ei keksinyt mitä hän voisi tehdä sillä aikaa kun vaha kuivuu.

Onneksi mun ei tartte kestää sitä eukkoa kuin enää kaksi päivää ja sitten hän
jää lomalle. Ja seuraavan kerran näen hänet vasta elokuussa

Sori vuodattukseni muttä mä en vaan jaksa tuommoista epäammattimaisuutta. Ei ajatella yhtään asioita kahta minuuttia pidemmälle.

Välil noinkin päin.
Mun äitillä (siivoo vaan kesäisin enää) on ollu kaverina nuorii/pitkäaikais työttömii, mitkä lintsaa työajoista, ei jaksa tehdä mitään jne jne.
Yhes koulussakin ollu IKKUNAT likasena 4kk ja esim liitutaulun liituosa siivoomatta, kaikki nurkat jää likaseks jne jne.

No ei kai useimmilla siivoojilla oo mitään koulutusta ja työkokemustakaan ei tartte kun siivoojan töitä hakee. Itekkin olin joskus kesätöissä siivoojana, enkä todellakaan tiennyt mitään asioita etukäteen ja kyselin muilta koko ajan. Mielestäni siinä ei ole mitän pahaa tai erikoista.

no et anna todellakaan itsestäsi fiksua kuvaa arvostelemalla toista joka on vaan erilainen.

ei minusta kysymisessä ole mitään pahaa. ja itsekään en välttämättä eka sanomisesta muistaisi kaikkea, missä mikin on. ehkä olen yhtä tyhmä ja laiska kuin työkaverisi.

koulusta olen silti saanut aina kiitettäviä ja maisterintutkinto on. mutta hajamielinen olen ja usein seison tumput suorina.

aika helpolla olet päässyt jos moinen saa sut ihan väsyksiin. monilla kun on elämässä sairautta ja työkaverit saattavat kiusata, puhua pahaa edessä ja takana jne.

Mutta ehkä kuulut näihin, jotka puhuvat tuon henkilön työkavereille hänestä pahaa.

Onko sinulla koulutus alalle? Jos on, niin ymmärrät kyllä miksi niitä hanskoja käytetään, aina: käsien suojaamiseen kosteudelta (harvan iho kestää jatkuvaa kosteutta) sekä pesuaineilta.

Toisilla kestää kauemmin oppia uudet asiat. Ei sinun siitä tarvitse henkisesti uupua.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
no et anna todellakaan itsestäsi fiksua kuvaa arvostelemalla toista joka on vaan erilainen.

ei minusta kysymisessä ole mitään pahaa. ja itsekään en välttämättä eka sanomisesta muistaisi kaikkea, missä mikin on. ehkä olen yhtä tyhmä ja laiska kuin työkaverisi.

koulusta olen silti saanut aina kiitettäviä ja maisterintutkinto on. mutta hajamielinen olen ja usein seison tumput suorina.

Niin just, parempihan se on kysyä jos ei tiedä tai muista jotain asiaa, kuin että tekis ihan väärin jonku asian ja sit sais korjata sen jutun ja tehdä homman kaks kertaa...

Alkuperäinen kirjoittaja joo..:
Voi et kyllä ap anna itsestäsikään mitään välkkyä vaikutelmaa, jos tuollaisista hermostut. Sori nyt vaan. Mutta ehkä siksi oletkin siivooja...

On todella fiksu kommentti.Jos tarvii kokoajan kattoo tollasta veltoa räkää niin kyllä siinä hermo menee

Voi et kyllä ap anna itsestäsikään mitään välkkyä vaikutelmaa, jos tuollaisista hermostut. Sori nyt vaan. Mutta ehkä siksi oletkin siivooja...

asiaan liittyen niin ethän viitsi arvostella erityisen tärkeää ammattikuntaa onko siivoja muka joku toisen luokan kansalainen häpeä kun tollasia suustas päästät.

Musta toi märinä on ihan aiheellista. Huomenna taas jaksaa, kun saa purkaa pahimmat pois. Ja ketuttaahan se tollanen työpari, etenkin jos on useamman vuoden hommia tehnyt eli pitäisi jo olla ote kohallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :

asiaan liittyen niin ethän viitsi arvostella erityisen tärkeää ammattikuntaa onko siivoja muka joku toisen luokan kansalainen häpeä kun tollasia suustas päästät.

tervehdys kollega täällä laikkari/siivoustyön johtaja ; )

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeli:
Musta toi märinä on ihan aiheellista. Huomenna taas jaksaa, kun saa purkaa pahimmat pois. Ja ketuttaahan se tollanen työpari, etenkin jos on useamman vuoden hommia tehnyt eli pitäisi jo olla ote kohallaan.

Mulla on alan koulutus ja työkokemusta kans sen yli 10 vuotta ja tämäkin rouva on ollut töissä jo alalla 10 vuotta (tosin ei peruskoulutusta hommaan ), eikä mitään käsitystä yhtään mistään hommista saati laitteista.

Ja toimistosiivouksessa ei todellakaan tarvita kumihanskoja käteen jos siellä ei ole mitään eritteitä esim. verta.

Oot aika ittees täynnä. Toinen on sentään kysellyt asioita. Ei ehkä musita ja hoksaa heti, mutta voi yrittää parhaansa. se ei ole ehkä sun paras, mutta hänen parhaansa. Mulla oli kerran tollanen itteensä täynnä oleva asennevammainen kolleega. No, hän on nyttemmnin perussihteerihommissa ja minä hallintojohtajana. oli haluaks nokkiin aina kaikkia ja tiesi kaiken niin hyvin. No, ei se sillä silti mihinkään elämässä päässyt. Katsos miten käy sinulle....

Mä luulen, että se ap:n kollega on ehkä hieman heikommalla itsetunnolla varustettu ja epäonnekseen on saanut nyt sitten ap:n kaltaisen päällepäsmärin ja kaikentietävän työkaverikseen. Ei uskalla tarttua hommiin kun ehkä koko ajan korjaillaan ja säksätetään kuinka työt tulisi tehdä. Siksi myös varmistelee, menikö oikein vai ei. Ja jännittää niin ap:n seurassa, että ei muista asioita joista hetki sitten kerrottu. Näin luulen asian olevan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä luulen, että se ap:n kollega on ehkä hieman heikommalla itsetunnolla varustettu ja epäonnekseen on saanut nyt sitten ap:n kaltaisen päällepäsmärin ja kaikentietävän työkaverikseen. Ei uskalla tarttua hommiin kun ehkä koko ajan korjaillaan ja säksätetään kuinka työt tulisi tehdä. Siksi myös varmistelee, menikö oikein vai ei. Ja jännittää niin ap:n seurassa, että ei muista asioita joista hetki sitten kerrottu. Näin luulen asian olevan.

jep. voin kuvitella että ap huokailee ja pyörittelee toistenkin nähden silmiää ja antaa ymmärtää miten "uupunut " hän on kun toinen ei tajua heti kaikkea.

säälittää ja tuntuu pahalta sen toisen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeli:

Mulla on alan koulutus ja työkokemusta kans sen yli 10 vuotta ja tämäkin rouva on ollut töissä jo alalla 10 vuotta (tosin ei peruskoulutusta hommaan ), eikä mitään käsitystä yhtään mistään hommista saati laitteista.

Ja toimistosiivouksessa ei todellakaan tarvita kumihanskoja käteen jos siellä ei ole mitään eritteitä esim. verta.

Ei niitä hanskoja vain eritteiden pelossa käytetä, vaan suojaamaan käsiä kosteudelta ja pesuaineilta. Kuten sanoin.

MÄ YMMÄRRÄN AP:tä.
En ole siivousalalla, mutta kerran oli kollega, jonka piti ksyyä joka asiaa monta kertaa, useilta ihmisiltä, vaikka meillä on yksiselitteiset kirjalliset ohjeet joka hommaan, ja määräys, että mitään ei tehdä ulkomuistista, vaan se ohje on oltava nenän alla.
Tällä henkilöllä oli vieläpä maisterin paperit ja oli kuitenkin tehnyt vuosia tätä "amis"tason hommaa.

Se oli todella, todella rasittavaa.

olen äsköinen ymmärtävä vieras.

Mun työpaikalla muuten PITÄÄ siivoojien käyttää hanskoja, mieluiten paksuja tai viisainta olisi vaihtaa pussi joka kerta. Siellä voi olla mitä tahansa. (Firmahan ne pussit maksaa, miksi niistä pitää pihistellä?)

Niin eikös vähän väliä tavata siivooja tonkimassa roskia paljain käsin. Mikä siinä on, ettei ymmärrä OMAA PARASTAAN. Tämä on siis todellakin työsuojeluasia, ja tarpeellisia vermeitä löytyy vaikka sen roskiksen yllä olevalta pöydältä. Kukaan tee töitäkään siellä ilman hanskoja. labrassa.

Hei, vastaava löytyy alalta kuin alalta, olen huomannut! :hug: Mielestäni sen, joka on ollut kauiten talossa pitäisi osata opastaa näitä uusia tulijoita, muttei se aina mee niin....
Nimim. vastaavan huomion tehnyt.