Mä olen ilmeisen huono äiti, kun vaihdan vaipat ja pesen takapuolen kumihanskat kädessä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruoskikaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä pesen vauvan kakat ihan omin käsin, mutta tuon 2 veen kakka on tujumpaa ja siitä kyllä oikeesti jää haju käsiin, joten joskus vedän hanskan käteen, kun hältä pesen (on tosi kuivat ja halkeilevat kädet n'in talvisin).

No voi hyvää päivää taas. Eiköhän se huono itsetunto tule enimmäkseen muuntyyppisistä asioista. Tuskin yökkäily itsessään sitä voi aiheuttaa. Entäs jos yökkäyttää väkisin, niin kuin itselleni käy? Se on vaan refleksi, en voi asialle mitään. Palaan kahdenkymmenen vuoden kuluttua raportoimaan tuloksia:D

Mua jotenkin huvittaa aina nämä täysin irralliset "asiantuntijoiden" julkaisemat "tutkimukset", joita noissa vauvalehdissä esitellään totuuksina. Ihan turhanpäiväisiä asioistä (niin kuin tämä) väännetään kaikkea ihmeellistä ja ennen kaikkea irrallaan kaikesta.

Entäs ne, jotka eivät lue kaikenmaailman vauvalehtiä ja käytä päiviään luonnollisen lapsuuden ja muiden suuntausten edustajien opuksia lukemiseen? Miten heidän lapsilleen käy? Jos sitä sitten vaikka tietämättömyyttään yökkää pahalle hajulle vaippaa vaihtaessaan.

Minua taas huvittaa, miten jokainen maailman tutkimus pitää teilata sillä perusteella, että eiväthän kaikki ihmiset lue tutkimuksia, ja silti heidän lapsistaan voi kasvaa ihan terveitä.

Tutkimustiedon ja siihen pohjautuvien suosituksien avulla on muun muassa saatu kätkytkuolemien määrä vähenemään murto-osaan pahimmista vuosista. Vaikka varmasti noistakin suosituksista joku on aikanaan sanonut juuri niin kuin sinä nyt.

[QUOTE="kahden äiti";22922907]Mä käytin kanssa kumihanskoja peppujen pesussa. Iho meni jossain vaiheessa niin karmeaan kuntoon, että oli vaan pakko suojella käsiä jotenkin jatkuvalta pesulta ja kakkapöpöiltä. Ei siinä musta mitään kummallista ole.[/QUOTE]

Niin minäkin. Käsien iho oli rikki, joten kakkapyllyn pesu ei tehnyt niille hirveän hyvää.

Minua taas huvittaa, miten jokainen maailman tutkimus pitää teilata sillä perusteella, että eiväthän kaikki ihmiset lue tutkimuksia, ja silti heidän lapsistaan voi kasvaa ihan terveitä.

Tutkimustiedon ja siihen pohjautuvien suosituksien avulla on muun muassa saatu kätkytkuolemien määrä vähenemään murto-osaan pahimmista vuosista. Vaikka varmasti noistakin suosituksista joku on aikanaan sanonut juuri niin kuin sinä nyt.

Nyt hei, lukutaito pliis. En teilannut kaikkia maailman tutkimuksia. Tiedän aika paljon tutkimustiedosta ja sen merkityksestä näin graduntekijänä;)

Viittasin nyt lähinnä noihin täysin kaikista asiayhteyksistä irrallaan oleviin viihteellisiin lehtijuttuihin, joita tutkimuksinakin esitellään. Jotkut saattavat ollakin ihan oikein toteutettuja tutkimuksia (mutta usein pelkkää viihdettä), mutta noissa aikakausilehdissä ne markkinoidaan sillä tavalla, että tietämättömämpi lukija erottelee niistä usein asiat väärällä tavalla. Että kriittistä ajatteluakin saa käyttää.

Toisaalta, eihän vauvalehdet nyt mitään journaleita varsinaisesti olekaan. Itseäni vaan risoo tuo aikakausilehtien tapa tuoda jonkun tutkimuksen tuloksia esille tai korostaa tarpeettomasti jotain tiettyä yksittäistä, asiayhteydestään irrottettua asiaa.

Nyt hei, lukutaito pliis. En teilannut kaikkia maailman tutkimuksia. Tiedän aika paljon tutkimustiedosta ja sen merkityksestä näin graduntekijänä;)

Viittasin nyt lähinnä noihin täysin kaikista asiayhteyksistä irrallaan oleviin viihteellisiin lehtijuttuihin, joita tutkimuksinakin esitellään. Jotkut saattavat ollakin ihan oikein toteutettuja tutkimuksia (mutta usein pelkkää viihdettä), mutta noissa aikakausilehdissä ne markkinoidaan sillä tavalla, että tietämättömämpi lukija erottelee niistä usein asiat väärällä tavalla. Että kriittistä ajatteluakin saa käyttää.

Toisaalta, eihän vauvalehdet nyt mitään journaleita varsinaisesti olekaan. Itseäni vaan risoo tuo aikakausilehtien tapa tuoda jonkun tutkimuksen tuloksia esille tai korostaa tarpeettomasti jotain tiettyä yksittäistä, asiayhteydestään irrottettua asiaa.

Kyllä minäkin maisterina luen kriittiset lasit silmillä juttuja. Minusta ko. vauvalehdessä ollut juttu, jota taisin hieman huonosti siteerata, vaikutti ihan asialliselta. Mutta tämä menee kyllä nyt ihan aiheen vierestä jo ja missään nimessä ei ollut tarkoitus juttua siteeraamalla aiheuttaa kenellekään ahdistusta. Kukaan lapsi ei saa äidin vaistomaisesta yökkäysrefleksistä huonoa itsetuntoa. Pointti jutussakin lienee se, jos vanhemmat aina muutaman vuoden ajan ihan tietoisesti nyrpistelee nenää ja sanoo: "Hyi että haisee pahalle!", niin minusta on ihan loogista, että siitä voi tulla itsetunto-ongelmia. Ap:n tapauksessa tällaisesta ei varmasti ole kyse.

Yhteistyössä