Mä olen kyllä tänään ihan täysin epäonnistunut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Ottaa päähän ja itkettää vaan.

Oli hirveä riita aamulla tytön kanssa. Oltiin ihan ajoissa siihen asti kun alettiin pukea päälle, siihen tyssäsi jälleen vaikka nyt on pitkän aikaa mennyt paljon paremmin. Sinä aikana kun mä puin jätkän vaipasta ulkovaatteisiin ja itselleni vaihdoin housut ja puin sukat jne neiti ei saanut päälle yhtään mitään, vaikka mä siis olin koko ajan vieressä ja hoputin ja muistutin ja sitä rataa. Alko kiristämään pinna kyllä jo siinä vaikka pyrinkin pitämään itseni rauhallisena. No sitt tuli eka ongelma, kun sanoin ett nyt sitt ton takin jälkeen noi vettä pitävät hanskat: "EI!!! EN HALUU!! Kellään muullakaan ei oo tollasia, kaikilla on tavalliset hanskat! EN LAITA!!" Seiso kädet puuskassa ja tuijotti mua ja huusi vastaan. Sanoin ett vaihtoehtoja ei oo, enkä kysynyt haluaako se niitä, ne vaan nyt laitetaan piste koska ulkona on kylmää ja märkää. Ett jos sen kavereiden sormia paleltaa, se ei ole mun päänvaivani, mutta mun lapseni sormet ei kastu eikä palele. Siihen se alotti vastalauseeksi murinan ja hampaiden näyttelyn. Korotin ääntäni ja sanoin että ja ne vaatteet menee päälle NYT! Otti takin käteensä ja mä sanoin ett sitt sadetakki kanss, ulkona sataa. Arvatkaa vaan mikä riemu repes, ei suostunut pukea mitään, ei sitä tavallistakaan takkia minkä oli jo kerran käteensä ottanut, vaan paisko sen pitkin seiniä ja huusi ja meso ettei laita sadetakkia ja sitä rataa. Mä sanoin että meen ulos oottamaan, ja ett tuut siihen perässä kun takit on päällä. Reippaasti, ettei myöhästy. Jäi huutamaan perään, ja kun mä pääsin kuistille laittaan jätkää rattaisiin neiti alko hakkaamaan meidän eteisen ikkunaa sellasella voimalla ett mä luulin ett joku hajottaa ikkkunoita ulkoapäin. |O |O Käskin moneen kertaan sen lopettaa, mutt aina kun palasin jätkän rattaiden luokse, tyttö alotti uudestaan. Olin ihan varma ett se saa ikkunan rikki vielä. Koko matka (kun vihdoin päästiin lähteen ) meni siihen että se juoksi mun perässä, mä olin niin raivoissani ett melkein juoksin eskarille itsekin, enkä sanonut sille heippaa enkä yhtään mitään vaan se todennäköisesti jäi yksin itkien sinne luokkaan kun mä lähdin vaan pois. Ja itkin koko matkan kotiin. Mä en jaksa sitä. Mä en tajua mistä hemmetistä noi sen raivarit on yhtäkkiä tullutkin tollasiksi. :ashamed:

Eskari-ikä on paha. Silloin tapahtuu "kasvaminen". Ollaan tarhan vanhimpia, ja myös näytetään se. Oota vaan, kohta se on taas äidin pien mussu. Meillä ekalla ainakin rauhottui meno, kun ne on tosiaan sit pienimpiä. Jaksamista ja voimia ja pitkää pinnaa se vaatii, ei voi mitään :hug:

joo, kyllä mäkin raivostun mun typylle, mut et sanonu lapselle ei edes heippaa? eikö olis keskustelun paikka kun tyttö tulee eskarista? itse pyytäisin anteeks omaa käytöstäni ja sit yrittäisin jutella tytön kans pukemisesta...

Minä en ole koskaan ymmärtänyt miten te äidit jaksatte, joiden lapset käyttäytyvät noin. Arvostan kyllä todella paljon sitä että edes jollakin lailla jaksatte olla jotenkin kärsivällisiä. Multa ei kyllä ymmärrystä riittäis ja onneksi siis omat lapset ei ole noita kohtauksia saaneet koska olisin varmaan ollut aivan kamala.

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Eskari-ikä on paha. Silloin tapahtuu "kasvaminen". Ollaan tarhan vanhimpia, ja myös näytetään se. Oota vaan, kohta se on taas äidin pien mussu. Meillä ekalla ainakin rauhottui meno, kun ne on tosiaan sit pienimpiä. Jaksamista ja voimia ja pitkää pinnaa se vaatii, ei voi mitään :hug:

Noiden eskari on koulussa, joten tavallaan ne on nyt niitä nuorimpia... Tarha on ihan toisessa paikassa.
Eilen just ja just vältettiin samanmoinen kohtaus, mutt lähellä oli taas. En tiedä mikä tarkalleen ottaen muutti sen mielen. Mutta jatkuvasti tätä samaa nykyään, iltaisin ja aamuisin. Seinien potkimista, ovien paiskomista, näköjään ikkunoiden hakkaamista. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja just:
joo, kyllä mäkin raivostun mun typylle, mut et sanonu lapselle ei edes heippaa? eikö olis keskustelun paikka kun tyttö tulee eskarista? itse pyytäisin anteeks omaa käytöstäni ja sit yrittäisin jutella tytön kans pukemisesta...

Tietysti pitää keskustella. Sen lisäksi että mä en sanonut heippa, mä sanoin sille tarkalleen ottaen että meillä kahdella ei ole tänä aamuna enää mitään asiaa toisillemme, mene luokkaas kun se siis yritti tulla sanomaan heippa mulle. Eli olin ihan täysi kpää paska äiti. Taantuma teini-ikään. Ja ihan sairaan ärsyttävää on se, että mä tiedän että normioloissa en käyttäyisi noin. Tää raskaus saa mut ruikuttavaksi ja ärsyttäväksi ja huonosti käyttäytyväksi muutenkin ( ei ole ainoa esimerkki tämän aamuinen ).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en ole koskaan ymmärtänyt miten te äidit jaksatte, joiden lapset käyttäytyvät noin. Arvostan kyllä todella paljon sitä että edes jollakin lailla jaksatte olla jotenkin kärsivällisiä. Multa ei kyllä ymmärrystä riittäis ja onneksi siis omat lapset ei ole noita kohtauksia saaneet koska olisin varmaan ollut aivan kamala.

Mä en jaksakaan. Tai en ainakaan selviä niistä kovin suurella kunnialla. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Noiden eskari on koulussa, joten tavallaan ne on nyt niitä nuorimpia... Tarha on ihan toisessa paikassa.
Eilen just ja just vältettiin samanmoinen kohtaus, mutt lähellä oli taas. En tiedä mikä tarkalleen ottaen muutti sen mielen. Mutta jatkuvasti tätä samaa nykyään, iltaisin ja aamuisin. Seinien potkimista, ovien paiskomista, näköjään ikkunoiden hakkaamista. :headwall:

Esimurrosikä on päällä, toisilla aiemmin, toisilla myöhemmin, toisilla ei ollenkaan, tai paljon lievempänä. Tiedän, helvetin rankkaa on, täytyy vaan jotenkin koittaa sinnitellä ja jaksaa, lapsi varmaan itsekin "pelästyy" omaa käytöstään, ja ihmettelee mistä se kaikki kiukku ja raivo tulee. Jutelkaa tuosta. :hug:

Tietysti pitää keskustella. Sen lisäksi että mä en sanonut heippa, mä sanoin sille tarkalleen ottaen että meillä kahdella ei ole tänä aamuna enää mitään asiaa toisillemme, mene luokkaas kun se siis yritti tulla sanomaan heippa mulle. Eli olin ihan täysi kpää paska äiti. Taantuma teini-ikään. Ja ihan sairaan ärsyttävää on se, että mä tiedän että normioloissa en käyttäyisi noin. Tää raskaus saa mut ruikuttavaksi ja ärsyttäväksi ja huonosti käyttäytyväksi muutenkin ( ei ole ainoa esimerkki tämän aamuinen ).

Saa äitikin olla kiukkuinen, oppii lapsi että saa tunteet näyttää vapaasti ei tarvii tukahduttaa niitä. Illalla yritä keskustella ja kerro omista tunteistasi. Pyytäkää anteeksi. Kerro mikä tilanteessa kiukutti.

Auttaisiko eskariikäisen kanssa vielä sellainen tarra-kannustus? Hyvin menneet aamut toisivat tarran ja tietyllä tarramäärällä pääsisi vaikka äidin kanssa kahdestaan uimaan tai jotain muuta kivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja iloton:
Auttaisiko eskariikäisen kanssa vielä sellainen tarra-kannustus? Hyvin menneet aamut toisivat tarran ja tietyllä tarramäärällä pääsisi vaikka äidin kanssa kahdestaan uimaan tai jotain muuta kivaa.

Tai joku pieni kiva lelu. Mut tuollaisen kiukun ja raivon tullessa siitä ei tule kun pahaa mieltä. Koittaahan tietty voi. Jotenkin se "kasvaminen" vaan on päästettävä pihalle.

NeitiNasu, millainen itse olet ollut tuossa iässä? Tyttö usein on äitinsä kaltainen ;)

Tai joku pieni kiva lelu. Mut tuollaisen kiukun ja raivon tullessa siitä ei tule kun pahaa mieltä. Koittaahan tietty voi. Jotenkin se "kasvaminen" vaan on päästettävä pihalle.

NeitiNasu, millainen itse olet ollut tuossa iässä? Tyttö usein on äitinsä kaltainen ;)

Ihan täsmälleen samanlainen. Ei pelkästään äidin kertoman mukaan, vaan muistan itsekin noita kiukkukohtauksia saaneeni. Ja muistan että äiti joskus totesi joutuvansa mun kanssa hullujen huoneelle. :ashamed: :D

Tästä ei tuu kun pahaa mieltä, molemmilla. Se kädet puuskassa toteaa ettei haluaisi muutenkaan, jos muistutan että kannattaisi nyt vähän skarpata ja miettiä taas ensin. "Pah, mä en sitä barbia halua muutenkaan." Ja sitt nostelee leukaansa....

meillä on nyt viimeiset puolivuotta menny ihanasti. Tytsy on nyt 4,5v. mutta sitä ennen oli just tollasta samanlaista. Olin jo kiikuttamassa itseeni jonnekki lataamoon. Sit se vaan loppu. Ja nyt kun kattelen aikaa taaksepäin niin kuinka kiukkunen sitä olikaan ollut ja koko ajan pahalla päällä.
Siitäpä on aikamoiset morkkikset..

Jaksamista sulle! Uskon et ei oo helppoo. :flower:

Ihan täsmälleen samanlainen. Ei pelkästään äidin kertoman mukaan, vaan muistan itsekin noita kiukkukohtauksia saaneeni. Ja muistan että äiti joskus totesi joutuvansa mun kanssa hullujen huoneelle. :ashamed: :D

Nonni, ja syypää löytyi :laugh:

Ei vais, koitahan jaksaa :hug:

Nonni, ja syypää löytyi :laugh:

Ei vais, koitahan jaksaa :hug:

Niinpä: siinäkin asiassa on tullut ihan äitiinsä, että huutaa sitt yksin sängyssään ett "Kukaan ei rakasta mua!! Äiti ei enää tykkää musta, kukaan ei enää tykkää musta KOOOOOOOOOOSKKKKAAAAANNNNN!!"
Tunnustan täysin olleeni just presiis sellanen. Ikävä kyllä. :ashamed:

No, omat ärsyttävät piirteethän ne niissä rakkaimmissakin ärsyttää eniten :)

Pääsisitkö tyttös kanssa ihan kahdestaan illalla jonnekin, vaikka pieneksi aikaa vaan. Juttelisit rauhassa, ja korostaisit, kuinka tyttö on niin rakas, ettet millään raaskisi aina riidellä (näin mie omalle tuossa iässä sanoin) sinuna korostaisin tosi tosi paljon sitä, kuinka rakas lapsesi on. Kun on jo sisarus ja uusi tulossa, jospa on vähän hätäinen ja epävarma asemastaan ja siksikin sinulle kiukkuaa.

Ja meillä oli tytön kanssa samaa karjuntaa aikanaan, nyt on tasainen, paitsi esiteiniys puskee jo välillä touhuissa läpi :)

Jaksua pienen raivottaren kanssa eloon :)

-sipsi-

Meidän esikoinen oli ihana kullannuppu eskarilaisena, mutta ekalla sitten oikein vaikee ja hankala ja mä ajattelin jo, että en jaksa sen kans enää yhtään, mutta kyllä se rauhottu. Toi on vaan se aika, kun koetellaan ne rajat (taas kertaalleen ja myöhemmin tarkistetaan taas uudelleen). Musta on hauskaa, kun puhutaan, että lapset helpottuu, kun ne kasvaa ja vauvat on vaativimpia. Musta se on vaan lastenkasvatuksen ammattilaisten propagandaa, mitä isompia lapset on, sen vaikeempia ne on...;) Jos vaan ihmiset tajuais sen, ei ne lapsia tekistään ;)

Ihan kun meillä :o :o :o

Ja tyttö 5½v. Siis ne raivonpuuskat on ihan järkyttäviä, pelkään että satuttaa itsensä. Ei me oikein muusta tapellakaan kun vaatteista. " Noi on rumat" "sit mä olen ruma" " En varmana laita housuja" |O |O |O |O

Kaikki käyttäytyy joskus huonosti, äiditkin. Mä olen vielä kauheampi tuon meidän uhmaavan kaksveen kanssa.
Vois toimia ihan hyvin kun sulla jo tuollainen "keskusteluikäinen" tyttö, että kertoisit ihan rehellisesti että sä oot väsyksissä kun oot raskaana ja niin edelleen. Pyytäisit anteeksi ja yrittäisit jutella tuosta pukemisesta että mikä siinä oikein kiikastaa. Ja lopuksi vielä että äiti rakastaa oikein kovasti.

Yhteistyössä