Mä olen miettinyt sitä BB-Anniinaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja marimint:
no kyllä se vähän pisti miettimään :headwall: , kun lukionkäynyt kysyy että nii minkälainen maa onkaan afrikka :laugh:
eikä se voi olla niin fiksu että vaan esittäis tyhmää..

äskön ei muka tiennyt että nevada on maanosa jenkeissä,luuli on vain sanonta suksi nevadaan.
päiväkirjahuoneessa mokasi kun sanoi ettei haittaa muut nauraa hänelle hän nauraa mukana sehän on vaan läppä ettei muka tiädä asiota sitten korjasi ei ole edes läppää vaan tosiasia.
sarihan voitti blondin maineella, luulen et anniina yrittää samaa.
en usko ihminen ei tiädä sivistys sanoja maanosia kun on lukioonkin päässyt,tampereella on paljon hakijoita päästötodistus pitää olla aika hyvä kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Täällä yks tyhmä lisää :
Mä en osaa englantia puhua sit en pätkääkään. ymmärrän jonkin verran jos joku sitä puhuu. Ja nuo sivistyssanat menee mullakin aivan ohi, joten joudun niitä aina mieheltäni kyselemään :) Joten miksi kaikkien pitäisi osata kaikki. Kaikki ei ole syntynyt kultalusikka suussa.
Miksi pitää arvostella muiden tietämättömyyttä.

Ja mikä helv on feminismi???? :ashamed:

ps. Ei voi oppia jos joku ei opeta =) ;)

Mä olen ihan samanlainen!!! Maantietoa en halitse ollenkaan, hyvä jos suomen erotan kartalta:)
en tajua politiikasta juurikaan...kaikenmaailman oikeistot ja vasemmistot on hepreaa, ja kielipäätäkään ei ole! Saatikka että muistaisin sivistyssanoja!

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yleissivistystä on helpoo lisätä lukemalla aikakauslehtiä, sanomalehtiä ja jopa ihan oikeita kirjojakin. Jos ei koskaan lue mitään vaan katsoo vaan TV:stä viihdehömppää, niin ihmekös tuo jos ei ymmärrä ihan yleisesti käytössä olevia sanoja. :-/ Jos joku joutuu keskustellessa jatkuvasti vaikenemaan tai kyselemään sen takia, ettei ymmärrä muiden sanoje, niin valiettavasti sellaista aletaan helposti pitää hidasjärkisenä tai tyhmänä, vaikka järjessä ei olisikaan mitään vikaa, yleissivistyksessä vain.

Lapsille kannattaa lukea paljon ja innostaa heidät lukuharrastuksen pariin. Siinä sitten oppivat huomaamatta kaikenlaista ihan romaaneistakin, eikä vain tietokirjoista.

Juu lapsille pitää lukea siinä olen samaa mieltä ja televisiosta kannattaa valita mitä katsoo (sanoo äiti joka lepuuttaa aivojaan katsomalla BB:tä, huomasin ironian juu..) Mutta vaikka mun miehenikään ei ole mikään sellainen keskustelijatyyppi eikä pysy kärryillä mun tavassani keskustella eikä sivistä itseään lukemalla niin sekin jopa imee taitoja joihin törmää ympärillään kun minä ja tyttö harrastetaan, samoin toki me tiedämme jääkiekosta vaikka mitä kun elämme miehen kanssa. Eli jos on noin yksinkertainen niin missä ympäristössä on oleillut ennen taloon menoaan????

Siis tätä mäkin ihmettelen!!! En mäkään ole sivistyssanoja varta vasten ulkoa opetellut sivistyssanakirjasta, vaan pakostihan sitä oppii kun lukee lehtiä, katsoo tv:tä, kuuntelee kun ihmiset puhuvat... Että missä tyhjiössä sitä pitää elää ettei mitään opi?!

Kyllähän me osataan sivistyssanoja, mut kuinka moni osaa selittää ne selkokielellä.

Ehkä Anniina on sellainen joka haluaa tietää/saada itselleen muistutuksen mitä mikäkin sana tarkalleen ottaen tarkoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
no mä en tiedä paljon sivistyssanoja mutta silti olen hyvin elämässäni pärjännyt

Ei ole kyse pelkästään sivistyssanoista. Eilen mietti mitä tarkoittaa vaakatasossa (siis jos ihmistä ruiskuttaa maalilla vaakatasossa) ja kysyi myös mikä on kämmenselkä. Eipä taida noissa asioissa olla tekemistä sivistyssanojen kanssa, tai sitten on koko suomen kieli sivistyssanoja. =)

Kyllähän me osataan sivistyssanoja, mut kuinka moni osaa selittää ne selkokielellä.

Ehkä Anniina on sellainen joka haluaa tietää/saada itselleen muistutuksen mitä mikäkin sana tarkalleen ottaen tarkoittaa.

Lisään vielä, että tiedän olevan ihmisiä joita ei yksinkertaisesti kiinnosta. Tietävät sitten enemmän asioita itseään kiinnostavista asioista, vaikka sit sähköalan kaikki termit, laitteet ym.

Niin. En tiedä esittääkö vai onko oikeasti noi tyhmä. Mä ymmärrän ettei kaikkia sivistyssanoja voi tietää eikä kaikki aiheet kiinnosta, mutta mun omasta mielestä feministi, pessimisti, optimisti, fobia, fetissi jne. on nykyisin ihan perussanoja. Se ettei tiedä tarkemmin kommunismista tai feministeistä on ihan ymmärrettävää, mutta kyllä jokaisen ihmisen pitäisi noin yleistasolla olla hieman perillä mistä puhutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
no mä en tiedä paljon sivistyssanoja mutta silti olen hyvin elämässäni pärjännyt

Ei ole kyse pelkästään sivistyssanoista. Eilen mietti mitä tarkoittaa vaakatasossa (siis jos ihmistä ruiskuttaa maalilla vaakatasossa) ja kysyi myös mikä on kämmenselkä. Eipä taida noissa asioissa olla tekemistä sivistyssanojen kanssa, tai sitten on koko suomen kieli sivistyssanoja. =)

Niin tyttö ei siis pelkästään ole huono englanninkielessä vaan myös suomenkielessä.. ei siis osaa omaa äidinkieltään, enkä ainakaan muista, että olis mainittu että olis ruotsinkielinen (???) Itse en ainakaan menis kampaajalle joka ei osaa keskustella, mun pitää päästä puhumaan politiikkaakin jopa kun istun väriaine päässä. Onneks mun kampaajani keskustelee siitä mun kanssani mielellään, ja ihan mistä tahansa muustakin aiheesta ja yleensä niin, että on asiakkaansa kanssa samoilla linjoilla. Eli parturi-kampaaja jos kuka tarttee keskustelutaitoja. Suomenkielen maisteri -ystäväni teki jopa gradunsa tuosta aiheesta.

Mulle tulee Anniinasta vielä voimakkaampi myötätunnon tunne kuin Pertusta aikanaan; ei kai noin tyhmää osaa kukaan edes esittää, joten taitaa oikeasti olla noin yksinkertainen. :( Mutta juuri siksi musta asia onkin niin surullinen - ettehän te vammaisellekaan julkisesti naura, jos hän katsoo kieroon tai mongertaa puheessaan tai kävelee hassusti. Miksi sitten Anniinalle saa nauraa, selvästihän kyseessä on jonkin asteen aivojen "tiedollinen häiriö". (MYönnän että itsekin syyllistyin aiemmin moiseen, sitten rupesin vähän miettimään...)

Mä myönnän, et tiedän monta sivistyssanaa ja osaan käyttää keskustelussa, mut jos mun tarttis selittää se jollain mitä tarkoittaa, menis kyl sormi suuhun.

Esim. tänään just oli lapsen kanssa vääntöä yhdestä asiasta, jota minä kielsin ja hän halusi. Sanoin et nyt tehdään sit kompromissi ja tyttö oli ihan et :o mikä se on? Enkä osannu selittää :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja ainokaino:
no kyllä se vähän pisti miettimään :headwall: , kun lukionkäynyt kysyy että nii minkälainen maa onkaan afrikka :laugh:

äskön ei muka tiennyt että nevada on maanosa jenkeissä,luuli on vain sanonta suksi nevadaan.
päiväkirjahuoneessa mokasi kun sanoi ettei haittaa muut nauraa hänelle hän nauraa mukana sehän on vaan läppä ettei muka tiädä asiota sitten korjasi ei ole edes läppää vaan tosiasia.
en usko ihminen ei tiädä sivistys sanoja maanosia kun on lukioonkin päässyt,tampereella on paljon hakijoita päästötodistus pitää olla aika hyvä kuitenkin.

Nevada on osavaltio, ei maanosa :)

Mä en osaa englantia puhua sit en pätkääkään. ymmärrän jonkin verran jos joku sitä puhuu. Ja nuo sivistyssanat menee mullakin aivan ohi, joten joudun niitä aina mieheltäni kyselemään :) Joten miksi kaikkien pitäisi osata kaikki. Kaikki ei ole syntynyt kultalusikka suussa.

Anteeks mut pakko kommentoida tähän..Mä en ole syntynyt kultalusikka suussa, olen lapsesta asti joutunut aika pitkälti pärjäämään omillani.Koulu meni miten meni yläasteen päästötodistuksessa keskiarvo 6.4..Englanti,historia ym.lukuisat aineet oli vitosia.Muita kouluja en sit oo käynytkään, paitsi nyt alotin lähihoitaja-opinnot =) Mä olen ihan itse oppinut englantia niin että sillä jotenkin pärjää ja tiedän tosiaan mikä on feministi tai että Afrikka ei ole maa :D Mut en kuitenkaan tiedä sivistyksestä kaikkea..Mut hei oppia voi todellakin vaikkei joku opettais.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja :

Pitääkö olla kultalusikka suussa syntynyt, että voi osata englantia sen verran että pärjää tai tietää yleisimmät sivistyssanat?

Mä en ole nähnytkään edes pronssilusikkaa saati kultaista, mutta silti osaan nuo "perusjutut" =)

Viimeinen lauseesi pitää silti paikkansa :) Mutta kyllä minua alkaisi väsyttämään kun tuolla talossa jatkuvasti saa yhdelle ihmiselle vääntää kaikki rautalangasta...

No kyllä taatusti voi oppia jos haluaa..

Osa Yhdysvaltoja eli maan osa muttei kuitenkaan maanosa.. heh heh.. mut juu osavaltio siis eli state of Nevada..

joo tarkoitin kyllä osavaltio,mutta pointti oli ettei muka tiännyt että nevada on olemassa.

Mä tunnen ainakin yhden joka on vähän samanlainen höpsö :) luulen että johtuu höpsöys siitä, että jos joku aisia ei kiinnosta niin ei se päähänkään jää...

Yhteistyössä