Mä oon niin väsynyt lapsen kaveriin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyranni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyranni

Vieras
Joka aamu se on meidän oven takana heti ensimmäisenä. Renkuttaa ovea, kun käsketään odottaa ulkona. Tulee oven taakse monta kertaa joka päivä, vinkuu että pitää päästä meille sisälle leikkimään. Ei kuuntele sääntöjä tai ohjeita tai neuvoja, huutaa koko ajan.

Tänään (taas, niin kuin jokainen päivä) ovella siinä vaiheessa kun meillä syödään aamupalaa. Käskin odottaa ulkona, kun lapset syövät ja pukevat. Renkutti ovikelloa ja ovenkahvaa, kiipesi terassin kautta sisälle. Oli pakko sulkea terassin ovet ja verhot, kun tuijotti ikkunan takana kun lapset ja minä söimme aamupalaa.

Nyt vinkuu tuolla terassilla, että hänellä on kylmä ja vaatteet märät ja pitäisi tulla meille sisälle. Sanoin, että mene kotiin vaihtamaan vaatteet. Jos tää olis vaan ajoittaista, niin totta kai päästäisin meille, mutta kun tää on aivan joka päiväistä ollut koko kesän. Meidän lapset leikkii tuolla terassilla ja välillä ulkona sateessa, sadevaatteet päällä ja tämä yksi huutaa, että hänen pitää päästä meille sisälle leikkimään, kun ei ole sopivia vaatteita päällä. Olen sanonut jo monta kertaa, että mene kotiin vaihtamaan kuivat vaatteet päälle.

Ja se on aivan sama minkälainen keli ulkona on, joka päivä on väärät vaatteet, on liian kylmä tai on liian kuuma tai sitten muuten vaan pitää päästä sisälle. Mä oon niin totaalisen kyllästynyt tähän touhuun. Kun saisi edes yhden aamun, ettei toi lapsi olisi meidän oven takana renkuttamassa. Olisko se ihan kohtuutonta?!

Voisitko kertoa saman lapsen vanhemmille? Onko siellä kotona kaikki hyvin? Jos on niin vanhemmat voivat hieman opastaa lapselleen oikeita tapoja ja jos ei niin tee ilmoitus lastensuojeluun. Onhan oikeasti niitäkin lapsia jotka työnnetään aamusta ulos ja kotiin ei ole asiaa ennen iltaa :( Sellainen kaipaa varmasti turvaa teiltä kun näkee miten hyvin teillä on lasten asiat.

Jotenkin pelottava ajatus että söisin aamupalaa ja ikkunan takana on joka aamu lapsi tuijottamassa... Nyt kun otatte yhteyttä lapsen vanhempiin niin ne varmaan kertoo teille että heidän lapsihan on nukkunut kirkon takana jo pari vuotta...

Kysy sen pennun vanhemmilta että eikö ne osaa kasvattaa mukalaansa. Jos heillä tapa että tönnetään aamusta ulos oli vaatteet mitkä tahansa ja pentu ei mene kotiinsa vaihtamaan vaatteita vaan valittaa sinulle niin tee ilmoitus,oppii sitten kovemman kautta tuonkin pennun vanhemmat huolehtimaan lapsensa tarpeista paremmin. Ei sinun koko kyläs pentuja tarvi kasvattaa tai vaatettaa vaikka kuinka sääliksi kävisikin,kohta ne on kaikki teillä kun teiltä saa vaatteet ym.

Jotenkin pelottava ajatus että söisin aamupalaa ja ikkunan takana on joka aamu lapsi tuijottamassa... Nyt kun otatte yhteyttä lapsen vanhempiin niin ne varmaan kertoo teille että heidän lapsihan on nukkunut kirkon takana jo pari vuotta...

:laugh: :laugh: Kiitos, ensimmäistä kertaa tänään nauratti.

Tossa se nytkin on meidän terassilla kärkkymässä sisälle.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
No, mitäs jos sanoisi sille lapselle. Puhu kunnolla sen kanssa, ystävällisesti mutta jämäkästi.

Itselläni vähän samanlainen kokemus. Vanhemmille ei auttanut sanoa mitään mutta lapsi sentäs tajusi ;) sovimme että nostan yhden pikkuikkunan verhon ylös kun meille sopii että saa tulla kolkuttelemaan ;) tämä toimii.

:laugh: :laugh: Kiitos, ensimmäistä kertaa tänään nauratti.

Tossa se nytkin on meidän terassilla kärkkymässä sisälle.

Onko sinun mukuloillasi muita kavereita? Jos vaikka vaihvihkaa tuo jäisi porukoista pois ja hankit hyvätapaisia mukuloita omille muksuille kaveriksesi.
Mielellään semmoisia joiden vanhemmatkin vielä välittää ;)
Voin kokemuksesta sanoa että tuommoisista norkoovista pennuista ei ole muuta kuin harmia ja oma rauha on todellakin sitten taatusti kadotettu.

[QUOTE="eeee";24172025]No tuossa tilanteessa voi vähän jo korottaa ääntäänkin.. sano sille jämäkästi että kuules nyt, olet tosi kiva muksu ja voitte päivemmällä leikkiä mutta nyt sun pitää lähtee toisten pihasta pois...[/QUOTE]

Joo, ääntä on korotettu. Lapsella on kehitysviive, ja ilmeisesti sekin vaikuttaa siihen että ei mee perille.

Nyt taas kävi huutamassa mulle ovella, että miksi muut saa tulla sisälle mutta hän ei. Ne muut = meidän omia lapsia, tää on niiden oma koti...

Ehkä mä oon nyt kauhee kun ehdotan tällaista, mutta mitä jos räjähtäisit lapselle oikeen kunnolla? Jos ei kerta asialliset puhumiset ja selittämiset auta. Jos olet hänelle se naapurin kiva täti ja sitten huutaisitkin joku kerta pää punaisena, ettei teille ole tulemista ja mene omaan kotiisi heti? Säikähtäiskö sen verran, että ryhtyis hiukan miettimään käytöstään?

Siis kärkkyykö se sisälle, vaikka sun omat lapset olisi ulkona? Kiinnostaako sitä edes sun lasten seura, vai yrittääkö vaan hakea turvaa teiltä, päästä syömään tai saada hoitoa (esim. ne kuivat vaatteet) ja aikuisten huomiota? Jos jälkimmäistä, niin kyllä tuo minusta alkaa olla jo lastensuojeluasia, ellei koti oikeasti pysty noista asioista huolehtimaan.

Palstalaisten mukaanhan sun varmaan pitäisi avosylin avata kotisi ovet tälle lapselle, pitää häntä kuin omaasi kuluja laskematta ja avata ilmaispäiväkoti koko tienoon muillekin kakaroille, joiden perään näiden omat vanhemmat eivät viitsi katsoa ettei vaan perheiden asioita sotkettaisi sillä että vanhemmat pistettäisiin itse ottamaan vastuu lapsistaan, mutta itse kyllä ymmärrän että tuollainen käytös ärsyttää todella paljon, kun ei sulla ole kuitenkaan samanlaista mahdollisuutta tätä lasta kasvattaa teidän talon tavoille kuin omiasi (tai virallisiakaan hoitolapsia, jotka voi ihan miettimättä laittaa vaikka jäähypenkille jos ei sana mene perille).

Meillä samanlaista myös, sillä erotuksella että katu täynnä lapsia ja noin kymmenen eri lasta tässä päivittäin meillä roikkuvat, syövät meillä, huutavat, herättävät meidän kuopuksen päiväunilta yms. Kyllä se välillä ottaa pattiin koska ei ole mitään omaa rauhaa, sunnuntaina, ja jopa juhannuspäivänä täällä oli pari muksua klo 9- 21, kunnes silloin iltayhdeksältä vasta äitinsä soitti kotiin lapsiaan. Olen hienovaraisesti kysynyt lapsilta eivätkö ole kotona syöneet, "ei" on vastaus, ei nyt kuitenkaan voida kaikkia naapureiden lapsia syöttää. Sitten vongutaan jäätelöä ja jopa omin päin käyty pakastimella. Lisäksi eräs, jo kahdeksan vuotias repi tahallaan meidän tytön nuken ja talloi naapurimme kukkapenkin, kyllä hävetti. Sitten kun näille lapsille ei saisi edes sanoa mitään, kieltää tai käskeä kun joko vanhemmat loukkaantuvat tai lapset alkavat inttämään vastaan. Meidän lapset kyllä saattavat myös tyhmyyksiään tehdä mutta uskovat kyllä jos kielletään.

Toisaalta myös meidän esikoinen päivällä on useitakin tunteja milloin missäkin kavereiden luona. Minulla on kaksi pienempääkin hoidettavana joten olen antanut 7-vuotiaan jo mennä omin päin ja kännykkä hänellä on. Mutta aina on tiedettävä kenen luona on ja käytöstapoja vaaditaan. Mutta mistäs minä tiedän mitä se meidän "kullannuppu" toisaalla tekee. Ihan samalla tavalla voi väittää ettei kotona anneta ruokaa, äiti huutaa ja on vihainen, iskä on aina töissä yms. Että varauksella pitää suhtautu eikä heti mitään lastensuojeluilmoituksia kannata lähteä tuollaisten perusteella tekemään. Lapset ovat lapsia ja haluavat leikkiä, vaikka kuinka ärsyttäis välillä. Pitää selvästi ja tiukalla äänellä käskeä "nyt menet heti kotiin vaihtamaan vaatteet ja sitten myöhemmin meidän petteri tulee hakemaan sinut leikkimään kun meille sopii, tehdään näin, ymmärsitkö". Ja varmistaa että lapsi tajuaa eikä lyödä ovia kiinni lapsen nenän edestä. Lapset ovat vain lapsia kuitenkin.

[QUOTE="nipo";24172032]Onko sinun mukuloillasi muita kavereita? Jos vaikka vaihvihkaa tuo jäisi porukoista pois ja hankit hyvätapaisia mukuloita omille muksuille kaveriksesi.
Mielellään semmoisia joiden vanhemmatkin vielä välittää ;)
Voin kokemuksesta sanoa että tuommoisista norkoovista pennuista ei ole muuta kuin harmia ja oma rauha on todellakin sitten taatusti kadotettu.[/QUOTE]

On onneksi muitakin kavereita, harmi vaan että tää on meidän oven takana vähintään viisi kertaa päivässä ja aamulla ensimmäisenä.

[QUOTE="eee";24172045]Ehkä mä oon nyt kauhee kun ehdotan tällaista, mutta mitä jos räjähtäisit lapselle oikeen kunnolla? Jos ei kerta asialliset puhumiset ja selittämiset auta. Jos olet hänelle se naapurin kiva täti ja sitten huutaisitkin joku kerta pää punaisena, ettei teille ole tulemista ja mene omaan kotiisi heti? Säikähtäiskö sen verran, että ryhtyis hiukan miettimään käytöstään?[/QUOTE]

En mä usko, että mä oon sen mielestä naapurin kiva täti, koska se muistaa siitäkin että olen niin epäreilu, vinkua melkein joka päivä.

En mä usko, että mä oon sen mielestä naapurin kiva täti, koska se muistaa siitäkin että olen niin epäreilu, vinkua melkein joka päivä.

Mutta jos olet kuitenkin tähän asti pysynyt asialinjalla, niin entä jos joku kerta raivoaisit oikein kunnolla?

Jos lapsi menis vaikka kantelemaan vanhemmilleenkin miten olet hänelle huutanut, ehkä vanhemmat vois loukkaantua ja kieltää lasta sen takia tulemasta enää teille tai jotain :D En tiedä, onko kaukaa haettua.

[QUOTE="vieras";24172052]Siis kärkkyykö se sisälle, vaikka sun omat lapset olisi ulkona? Kiinnostaako sitä edes sun lasten seura, vai yrittääkö vaan hakea turvaa teiltä, päästä syömään tai saada hoitoa (esim. ne kuivat vaatteet) ja aikuisten huomiota? Jos jälkimmäistä, niin kyllä tuo minusta alkaa olla jo lastensuojeluasia, ellei koti oikeasti pysty noista asioista huolehtimaan.

Palstalaisten mukaanhan sun varmaan pitäisi avosylin avata kotisi ovet tälle lapselle, pitää häntä kuin omaasi kuluja laskematta ja avata ilmaispäiväkoti koko tienoon muillekin kakaroille, joiden perään näiden omat vanhemmat eivät viitsi katsoa ettei vaan perheiden asioita sotkettaisi sillä että vanhemmat pistettäisiin itse ottamaan vastuu lapsistaan, mutta itse kyllä ymmärrän että tuollainen käytös ärsyttää todella paljon, kun ei sulla ole kuitenkaan samanlaista mahdollisuutta tätä lasta kasvattaa teidän talon tavoille kuin omiasi (tai virallisiakaan hoitolapsia, jotka voi ihan miettimättä laittaa vaikka jäähypenkille jos ei sana mene perille).[/QUOTE]

Siis miten niin PALSTALAISTEN MUKAAN :O Tässä ketjussa KUKAAN EI ole ollut tota mieltä, että pitäis ottaa avosylin vastaan. Opettele herranjumala lukemaan ja jopa ymmärtämään lukemasi :O

Ehkä asiallisesti kannattaa keskustella lapsen vanhempien kanssa. Ei mitenkään provosoivasti. Sopia että ei heti aamusta tulisi leikkimään, vedoten vaikka siiihen etteivät lapset malta syödä kun kaveri on odottamassa leikkimään. Ihan taatusti vanhemmat loukkaantuvat jos sanoo jotenkin ilkeästi heidän lapsestaan, kukapa ei, kyllä minä ainakin pahoittaisin mieleni vaikka kuinka tietäisin että torut lapseni käytöksestä ovat oikeutettuja. Voisit samalla myös kertoa että haluatte muutkin ruoka-ajat pyhittää ja välilläteilläkin on omia juttuja ja menoja. Jospa vaikka vaihtaisitte puhelinnumeroita vanhempien kanssa niin tarvittaessa voisit soittaa "tuletteko hakemaan teidän villen täältä". Minusta tiukalla äänellä voi myöskin lapselle sanoa mutta aika julmaa alkaa huutamaan lapselle, eipä siinä sitten aikuinen ole sen kummoisemmalla tasolla kuin se lapsikaan.

Yhteistyössä