Mä pahoitin kyllä mieleni eilen kun iltapäivähoidon hoitaja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

murhe

Vieras
"tarjosi" iltapäivähoitoa lapsellemme myös kolmannelle luokalle. Lapsemme on siis tokalla luokalla nyt. Koulu menee ongelmitta ja minä ja mieheni teemme molemmat ns.toimistotyöaikaa töissä. Kaksi vuotta on toiminut hyvin niin, että lapsemme on mennyt aina iltapäiväkerhoon, jonka järjestää kaupunki. Eilen sitten siinä rupateltiin hoitajan kanssa, lähinnä hän kertoi kaikkia asioita, sellasta yleistä. Sitten mä sanoin, että "on kyllä ollut iso etu että lapsemme on saanut olla iltapäiväkerhossa niin ei tarvitse meidän vanhempien miettiä töissä miten lapsi pärjää yksin kotona. No sitten tää hoitaja sanoi että "nii ja sitten ku menee lapsi kolmannelle ni voi sittenki käydä iltapäiväkerhossa"..No ihmettelin tätä koska siellä ei ole ketään kolmasluokkalaisia ollut ja muiden vanhemmat on sanonu ettei kolmannella ole saanut enää viedä. Kiinnostuin asiasta ja sanoin, että "ihan tosi?" johon tää hoitaja sanoi, että; "joo, jos tarvetta on, ni voi tulla. Me tehään vaan lastensuojeluilmoitus ni saa olla vaikka kuudennelle asti".

Siis mihin tää maailma on menossa. Mulle lastensuojelu ei ole mikään peikko, mutta pakko sanoa että korvaan särähti ja lujaa. Eli lastensuojeluilmoitus siitä että me vanhemmat käydään töissä?? Hetken mietin että "hyvä juttu", mutta kun tajusin asian ni siis täh? Ennemmin minä jään "työttömäksi" siinä vaiheessa!

Enpä ole moista kuullut ennen, varmaan lähinnä lääkärin antamalla lausunnolla voi saada iltapäiväkerhopaikan isomapanakin jos lapsi ei pärjää yksin mutta tuo kuullostaa aika höpöhöpöltä

Enpä ole moista kuullut ennen, varmaan lähinnä lääkärin antamalla lausunnolla voi saada iltapäiväkerhopaikan isomapanakin jos lapsi ei pärjää yksin mutta tuo kuullostaa aika höpöhöpöltä

Meillä lapsi kyllä pärjäisi yksinkin, kun keksitään hälle tekemistä jne. Mutta tottakai tuota palvelua ollaan ekalla ja tokalla käytetty, kun on sellainen mahdollisuus ollut. Lapsessamme ei ole mitään sellaista syytä, että hän olisi erilaisempi kuin muutkaan luokkalaisensa. Jotenkin meni luottamus tai ainakin tuntuu hyvin ilkeältä kun lohkaistaan tuommoinen "tarjous".

No voi jessus! Että jos haluaisitte lapselle ip-paikan kolmannella niin sen saisi vain ls-ilmoa vastaan? Tämä yhteiskunta on vielä pulassa tuon jaktuvan ls-ilmoitusten ja huolten takia. Sossut on jo nyt niin ylikuormattuja ettei tosikaan ja huolimallin kulttuuri vaan kasvaa ja ihmisiä kannustetaan huolestumaan ja ilmoittamaan joka tuutista.
Kuitenkin sitten räikeimpiäkin tapauksia jää piiloon ja selvittämättä vaikka ilmoituksia on tullut paljon.

Kysyitkö hoitajalta että mikä olisi ls-ilmon peruste? Eli jos lapsi haluaisi olla kolmannella luokalla ip-kerhossa niin ei voisi jos ei tehdä ls-ilmoa? Tai että ajattelevat teidän lapsen tarvitsevan ip-kerhoa vielä kolmannella ja tekevät ls-ilmon?

Outoahan tuo on.

No voi jessus! Että jos haluaisitte lapselle ip-paikan kolmannella niin sen saisi vain ls-ilmoa vastaan? Tämä yhteiskunta on vielä pulassa tuon jaktuvan ls-ilmoitusten ja huolten takia. Sossut on jo nyt niin ylikuormattuja ettei tosikaan ja huolimallin kulttuuri vaan kasvaa ja ihmisiä kannustetaan huolestumaan ja ilmoittamaan joka tuutista.
Kuitenkin sitten räikeimpiäkin tapauksia jää piiloon ja selvittämättä vaikka ilmoituksia on tullut paljon.

Kysyitkö hoitajalta että mikä olisi ls-ilmon peruste? Eli jos lapsi haluaisi olla kolmannella luokalla ip-kerhossa niin ei voisi jos ei tehdä ls-ilmoa? Tai että ajattelevat teidän lapsen tarvitsevan ip-kerhoa vielä kolmannella ja tekevät ls-ilmon?

Outoahan tuo on.

En tajunnut kyllä kysyä. Jäin aika "suu auki" tuossa tilanteessa. Ainenkin koulusta opettaja on antanut vaan positiivista palautetta ja kokeet on mennyt hyvin. Näin jälkeenpäin ajateltuna ymmärtäisin että syyksi olisi laittanut että me vanhemmat koetaan että lapsi tarvitsee ip hoitoa myös kolmannella ...tai en kyllä ymmärrä. Kun en sellaista ole sanonut. Sanoin vaan että on ollut ykkösellä ja nyt kakkosella ETU, että on ollut iphoitomahdollisuus..

Ehkäpä hän ajatteli kun moni lopettaa ip kerhossa olon joulun jälkeen, viimeistään hiihtoloman jälkeen ja jos te tosiaan ette opeta yhtään olemaan hetkeä kotona ilman aikuista että lapsi ei siellä kotona pärjää.

sossut ovat ylikuormitettuja, ja sitten sossun piiriin koitetaan tuupata niitä joilla ei ole hätää, kuten aloittajan perhe.. ja samaan aikaan sitte on perheitä joissa todella on hätä.. saisivat panostaa niihin perheisiin joissa todella on hätä ja tarve

Luulen, että hoitaja ei tarkoittanut ls-ilmoituksen kohdistuvan ap:n lapseen vaan että ls-ilmoitusta voisi käyttää kikkana, jotta voi saada jatkossakin paikan ip-kerhossa.

apua..ei ole totta!!!!!!! Kaikkea sitä kans kuulee kun vanhaks elää. Meidän kaupungissa ip palveluun on oikeutettu 1-3 luokkalaiset ja ihan ilman mitään ls-ilmoituksia myös nuo 3.lk.Mutta seurakuntien ja muiden yksityisten taitaa olla vaan tuo 1-2luokkalaiset. Olen kyllä ollut kiitollinen oman 3 luokkalaiseni kohdalla ip paikasta koska saa siellä välipalan ja kaikki kaverit hengaa siellä myös, tosin tuon ikäiselle se ei ole enää mikään hoitopaikka vaan saa ite valita meneekö vai ei ja osallistuuko toimintaan vai käykö syömässä vaan välipalan.

[QUOTE="harmaa";28041080]Ehkäpä hän ajatteli kun moni lopettaa ip kerhossa olon joulun jälkeen, viimeistään hiihtoloman jälkeen ja jos te tosiaan ette opeta yhtään olemaan hetkeä kotona ilman aikuista että lapsi ei siellä kotona pärjää.[/QUOTE]

Täällä kaikki on kyllä kesään saakka, mitä olen lapsemme luokkalaisen vanhempien kanssa puhunut.. Mutta kyllä aika ajoin nytkin ollaan tehty niin että jos on vaikka tunti ennen kuin jompi kumpi on meistä vanhemmista kotona niin ollaan sovittu että lapsi voi tulla kotiin suoraan koulusta. Mutta useimmiten menee kyllä vielä menee iphoitoon.

[QUOTE="Kukka";28041086]Luulen, että hoitaja ei tarkoittanut ls-ilmoituksen kohdistuvan ap:n lapseen vaan että ls-ilmoitusta voisi käyttää kikkana, jotta voi saada jatkossakin paikan ip-kerhossa.[/QUOTE]

Mun mielestä tää on jo sen takia väärin, että siinä tapauksessa iphoito olisi meille maksutonta ja toisi lisäkuluja kaupungille ja lisäksi veisimme paikan sitä oikeasti tarvitsevalta. Nyt todella uskon että lastensuojeluilmoituksia tehdään huvin vuoksi. Ikävää jo senkin takia, että minä ja mieheni olemme verorahoissa myös maksamassa näitä "hupi-ilmoja" :(

Tosi outoa!! Meidän lasten ippessä oli mahdollisuus jatkaa kolmannen luokan joululomaan saakka ilman mitään ilmoituksia. Silloin kun meidän esikoinen aloitti ippessä, siellä oli muutama kolmasluokkalainen siihen jouluun saakka mutta sen jälkeen enää ei. 'Meidän' ippe oli loistava, kaupungin parhaan puiston alueella, ulkoilumahdollisuudet olivat loistavat ja erilaisten pajojen myötä myös kaikkea muuta oheistoimintaa oli paljon. En voinut kuin tykätä tuosta ippestä. Esikoinen oli siellä sen 2 vuotta mutta ei halunnut enää jatkaa, koska oli jo iso eikä kaveritkaan jatkaneet. Sitäpaitsi nuorempi sisarus oli silloin tulossa ippeen ;). Nuorempi kävi vuoden verran, sitten minä jäin äitiyslomalle ja ippekin sellaisenaan loppui, mikä oli iso harmi :(. Ippen lopetus / toiminnan raju supistaminen johtui taas lastemme koulun lakkauttamisesta, mikä oli viimeinen niiti meidän muutolle pois kaupungista.

Kyllä kolmasluokkalainen pärjää jo muutaman tunnin ilman kerhoa,
jos on ihan "normaali" lapsi.
Ette sitä paikkaa tarvi jos on noin kummallinen vaatimus sen saamiseen!
Koulupäivätkin pitenee, ettei aina oon jo puolilta päivin vapaa vaan koulu kestää klo 13- 14 asti.

Missä kaverit viettää aikaa koulun jälkeen?
Voivatko olla vurotellen jonkun luona, leikkipuistossa, kirjastossa tms?

Ei siihen mitään lastensuojeluilmoitusta oikeasti tarvita, ihan höpön höpöä. Iltapäiväkerhon tarve voidaan määritellä ihan paikallisesti ja lapsikohtaisesti. Riittää että opettaja, ip-toiminnan vetäjä ja vanhemmat asiasta sopivat.

Yhteistyössä