mä purnaan taas koulujärjestelmästä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minnukka82:
onko mahdollista että otat näiden kiusaajien vanhempiin yhteyttä? Mun mielestä koulun vaihtaminen ei ole ratkaisu tähän. ja rehtoriin vaan yhteyttä että kovemmin puuttuu tähän kiusaamiseen!!! toi on todella kamalaa kun pitää kiusata ite olen ollut 9v koulukiusattu ja kyllä se arvet jättää ikuiseksi...

luulis että ton jokela jutun jälkeen puututtais nopeammin kiusaamiseen ja pyrittäis ehkäsemään sitä? en nyt tarkota että sinun kohdalle noin kamalaa tapahtuu!

Tänä päivänä lapset ovat kyllä todella julmia ja se alkaa jo tarhasta ja esikoulusta. haukkuvat läskiks ym..

Mun ystävän 7v tuli koulusta kotiin ja itki peilin edessa ja kun äiti kysy että mitä itkee niin vastaus oli että "kun mulla ei ole muotoja niin en ikinä saa poika ystävää!!"

voimia teille..

kyllä siihen kiusaamiseen on puututtu, ja nyt sitä ei ainakaan kamalan suurena määränä enää ole, mut kun tuo huutelu ja suunsoitto ei välttämättä ole osoitettu just Sällille, ei välttämättä kenellekkään, vaan just sitä sellaista yleistä huutelua mitä nyt tuon ikäisiltä voi olettaa.

Ja se yleinen ilmapiiri siellä, toki siellä on hyvin käyttäytyviäkin, todennäköisesti suurinosa osaa olla ja ottaa muut huomioon, tuolle Sällille nyt vaan jokainen iva, kohdistuu se keneen tahansa, nyt kolahtaa.

Mäkissä oltiin tuossa kerran ja pari jotain 12v poikaa istu siinä lähellä, ja sieltä alkoi kuulumaan jotain "se ny on semmonen homo, joku homppeli" tms joka ei liittynyt Sälliin mitenkään, ni sitä alko ottaa päähän jo sekin.Tottakai kun jotain (vertaa vaikka pienen lapsen kyselyikään ja sanaan miksi ) asiaa kuuntelee 100 krt päivässä pari vuotta, ni alkaa käämit menemään :whistle: :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Onko täällä leppäkerttu tai oletko ennen ollut, kun nyt vasta hokasin, ettei tuossa luekaan leppäkerttu?

:laugh: etpä ole ainoa kuka on lukenu tuon väärin :D

mä oon ollu keppälerttu jo 2,5v, leppäkerttua en ole nähnyt mustana, joskus vissiin harmaana ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Onko täällä leppäkerttu tai oletko ennen ollut, kun nyt vasta hokasin, ettei tuossa luekaan leppäkerttu?

:laugh: etpä ole ainoa kuka on lukenu tuon väärin :D

mä oon ollu keppälerttu jo 2,5v, leppäkerttua en ole nähnyt mustana, joskus vissiin harmaana ollut.

No ehkä oli sitten aika jo hoksatakin..

:kieh:
Ja alkuun sanon, et vaikka mä näin nyt kirjoitan, niin mä en tällee sit tuolle Sällille puhu, vaan sille toitotan sitä oikeaa tapaa, koulu on tärkeä, koulu on käytävä, ja jos ei hyvällä, niin sitten pahalla, eli viimeinenkin vaihtoehto,eli sijoitus käytetään..mutta siis asiaan..

Kuinka moni aikuinen suostuisi pakotettuna käymään töissä jossa työnantaja tulee paikalle, jakaa työtehtävät ja 50% työntekijöistä käskee pomon painua vit.uun.Pomo sanoo näille, et hiljaa, et muut saa tehdä työnsä rauhassa, ja saa kuulla olevansa homo.

Kun tilanne on hieman rauhoittunut, alkaa pari työkaveria heittelemään lennokkeja, kuminpaloja yms sekä pomon et työkavereiden niskaan.

Takanasi istuva työkaveri repii sinua hiuksista, vierustoveri sihahtaa hampaiden välistä, et vit.tu se sun tyttö-/poikaystävä/mies/vaimo on ihan sika ruma.

itse yrität keskittyä tekemään työsi, ja pyydät et saat vaihtaa paikkaa.
Kun siirryt nurkkapöytään työkentelemään, joku innostuu huutelemaan nynnyä tms

ah, ihana ruokatauko..kävelet ruokalaan, joku ohikulkiessaan tönäisee, toinen nauraa vieressä, onneksi muutama hyvä ystävä on siinä vieressä, mut yhtä rankkaa on heilläkin.

Tietysti pomo puuttuu asioihin, ja hetken tilanteet töissä ei olekkaan aivan yhtä pahoja, ne muut jaksaa keskittyä töihinsä, mut kokoajan pelko siitä, et mitäs jos huomenna ne taas..

jaksaisitko sinä?
Minä en, ja mun sydämeen sattuu, et mä joudun mun lapsen tuollaiseen paikkaan pakottamaan, koska laki niin sanoo |O

Miksi aikuisien ei tarvitse tuollaista kärsiä, mut lasten täytyy??

Meillä poika on erityisoppilaana integroituna tavalliseen luokkaan... hänellä on ADHD. Hän suoriutuu tosi hyvin, mutta nyt kun ope vaihtui niin se moittii häntä koko ajan unohduksista ja jättää laiskalle ja se kun ei meidän poikaan tee muuta kun masenna ja saa aikaan kauhean kierteen. 5 min open ajasta että se kertois pojalle läksyt itse ja tarkastais yhdessä että kirjat on repussa. Kyse on 3lk oppilaasta. Ja kun koulu saa kerran korotetut valtion avustukset joka erityisoppilaasta niin pitäis heitä sitten kohdella myös erityis oppilaana!!! Olin aamun paasaamassa asiasta, toivotaan parannusta!!!

Meillä poika on erityisoppilaana integroituna tavalliseen luokkaan... hänellä on ADHD. Hän suoriutuu tosi hyvin, mutta nyt kun ope vaihtui niin se moittii häntä koko ajan unohduksista ja jättää laiskalle ja se kun ei meidän poikaan tee muuta kun masenna ja saa aikaan kauhean kierteen. 5 min open ajasta että se kertois pojalle läksyt itse ja tarkastais yhdessä että kirjat on repussa. Kyse on 3lk oppilaasta. Ja kun koulu saa kerran korotetut valtion avustukset joka erityisoppilaasta niin pitäis heitä sitten kohdella myös erityis oppilaana!!! Olin aamun paasaamassa asiasta, toivotaan parannusta!!![/quote]

Oho, meni lainaus taas pieleen, mut tästä alkaa mun juttu:

mä kuulin kans kaverilta et tähän suuntaan oltais menossa, pienluokkia vähennetään ja lapsia siirretään tavalliseen luokkaan.
mä en ymmärrä tätäkään suuntausta, just ollaan saatu oppilaille paikka jossa on parempi työskennellä, ni nyt niistä luovutaan :headwall:

Toivottavasti teidän asia järjestyy, meillä oli Likalla tuollainen opettaja joka kans masensi luokan kaikki hieman vilkkaammat lapset täysin, alistamalla ja haukkumalla, ja nyt muilla opettajilla on kova työ saada ne taas uskomaan itseensä.

mut ikuisena optimistina mä olen edelleen kyllä sitä mieltä et opettajista suurinosa on hyviä (osa jopa loistavia :D ) et kyllä siinä suhteessa asiat on kuitenkin hyvin.Enemmän pitäis vanhempien olla yhteistyössä koulun kanssa ja kuunnella ja olla läsnä.

Alkuperäinen kirjoittaja opettaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaalikääryle:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Joo, tosi rankkaa. Ala-asteella käyvät siellä vain sen 4 tuntia (ainakin meillä esikoinen) että se ei ole vielä paljon.

On se kuitenkin viitenä päivänä viikossa joka viikko lomia lukuunottamatta. En kyllä itse suostuis käymään yhdeksää vuotta (osa-aikaisestikaan) työssä, jossa mulle koko ajan huudeltais jotain, tönittäis ja päälle heiteltäis kuminpalasia niin, että työhön keskittyminen olis mahdotonta.

No ei kenenkään pidä, ei lapsesikaan. Ota kouluun yhteyttä, ja vaikka poliisiin jos ei asia muuten hoidu.

Ei koulu ole mikään itsestään selvä paha, mihin kiusaaminen vain kuuluu. Tuollainen on aina poikkeustilanne, mihin pitää puuttua. Ja tosiaan jos ei opettaja osaa toimia, niin kouluissa on rehtori ja oppilashuoltoryhmä, joihin voi ottaa yhteyttä.

Mun lapseni ei ole vielä koululainen muutamaan vuoteen. Halusinpa vaan kommentoida tätä aihetta, koska muistan vielä omilta kouluvuosilta, miten tympeää luokkatyöskentely välillä oli. Vaikkei olisi ollut kiusaamista, niin useimmiten semmoinen ärsyttävä hässäkkä päällä koko ajan. Ja opettajan aika menee häiriköiden taltuttamisen yrityksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja aurinkoinen1:
:kieh:
Ja alkuun sanon, et vaikka mä näin nyt kirjoitan, niin mä en tällee sit tuolle Sällille puhu, vaan sille toitotan sitä oikeaa tapaa, koulu on tärkeä, koulu on käytävä, ja jos ei hyvällä, niin sitten pahalla, eli viimeinenkin vaihtoehto,eli sijoitus käytetään..mutta siis asiaan..

Kuinka moni aikuinen suostuisi pakotettuna käymään töissä jossa työnantaja tulee paikalle, jakaa työtehtävät ja 50% työntekijöistä käskee pomon painua vit.uun.Pomo sanoo näille, et hiljaa, et muut saa tehdä työnsä rauhassa, ja saa kuulla olevansa homo.

Kun tilanne on hieman rauhoittunut, alkaa pari työkaveria heittelemään lennokkeja, kuminpaloja yms sekä pomon et työkavereiden niskaan.

Takanasi istuva työkaveri repii sinua hiuksista, vierustoveri sihahtaa hampaiden välistä, et vit.tu se sun tyttö-/poikaystävä/mies/vaimo on ihan sika ruma.

itse yrität keskittyä tekemään työsi, ja pyydät et saat vaihtaa paikkaa.
Kun siirryt nurkkapöytään työkentelemään, joku innostuu huutelemaan nynnyä tms

ah, ihana ruokatauko..kävelet ruokalaan, joku ohikulkiessaan tönäisee, toinen nauraa vieressä, onneksi muutama hyvä ystävä on siinä vieressä, mut yhtä rankkaa on heilläkin.

Tietysti pomo puuttuu asioihin, ja hetken tilanteet töissä ei olekkaan aivan yhtä pahoja, ne muut jaksaa keskittyä töihinsä, mut kokoajan pelko siitä, et mitäs jos huomenna ne taas..

jaksaisitko sinä?
Minä en, ja mun sydämeen sattuu, et mä joudun mun lapsen tuollaiseen paikkaan pakottamaan, koska laki niin sanoo |O

Miksi aikuisien ei tarvitse tuollaista kärsiä, mut lasten täytyy??

Meillä poika on erityisoppilaana integroituna tavalliseen luokkaan... hänellä on ADHD. Hän suoriutuu tosi hyvin, mutta nyt kun ope vaihtui niin se moittii häntä koko ajan unohduksista ja jättää laiskalle ja se kun ei meidän poikaan tee muuta kun masenna ja saa aikaan kauhean kierteen. 5 min open ajasta että se kertois pojalle läksyt itse ja tarkastais yhdessä että kirjat on repussa. Kyse on 3lk oppilaasta. Ja kun koulu saa kerran korotetut valtion avustukset joka erityisoppilaasta niin pitäis heitä sitten kohdella myös erityis oppilaana!!! Olin aamun paasaamassa asiasta, toivotaan parannusta!!!

Hmmm. Mielestäni on melkoisen röyhkeää vaatia omalle lapselle joka tunnista 5 minuuttia.

10 minuuttia menee yleiseen hälinään. Jää 35 minuuttia, siitä kaikille yhteisiin ohjeisiin ehkä 15 minuuttia. jää 20 minuuttia kaikille oppilaille, ja sinun lapselle siitä 5 minuuttia?

Ehkä erityiskoulu olisi paras ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Hmmm. Mielestäni on melkoisen röyhkeää vaatia omalle lapselle joka tunnista 5 minuuttia.

10 minuuttia menee yleiseen hälinään. Jää 35 minuuttia, siitä kaikille yhteisiin ohjeisiin ehkä 15 minuuttia. jää 20 minuuttia kaikille oppilaille, ja sinun lapselle siitä 5 minuuttia?

Ehkä erityiskoulu olisi paras ratkaisu.

samaa mieltä! ja muutenkin näitä "käytöshäiriöisiä" lapsia tuntuu olevan nykyään jokaisessa luokassa ja opetusryhmässä, vanhemmatkin voisivat kantaa oman vastuunsa asiassa. (muutenkin kuin sysäämällä opettajalle lisää vastuuta ja paapomalla lasta yhä enemmän)

valitettavasti tilanne on ap:n kuvaaman kaltainen lähes jokaisessa koulussa.. opettajien kädet ovat oikeasti aika pitkälle sidotut ja siksi en sitä työtä halua enää tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ope :
samaa mieltä! ja muutenkin näitä "käytöshäiriöisiä" lapsia tuntuu olevan nykyään jokaisessa luokassa ja opetusryhmässä, vanhemmatkin voisivat kantaa oman vastuunsa asiassa. (muutenkin kuin sysäämällä opettajalle lisää vastuuta ja paapomalla lasta yhä enemmän)

valitettavasti tilanne on ap:n kuvaaman kaltainen lähes jokaisessa koulussa.. opettajien kädet ovat oikeasti aika pitkälle sidotut ja siksi en sitä työtä halua enää tehdä.

Ai tämä "ope" on sitä mieltä että "käytöshäiriön" syy on kasvatuksen puutteessa?
Joko ope ei ole ope ollenkaan tai lisäkoulutus olisi paikallaan...
Liiton sivuilta kopsattua:

"AD/HD, eli tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö, on kliininen diagnoosi, joka on määritelty amerikkalaisen psykiatriyhdistyksen psykiatrisia tauteja kuvaavassa tautiluokituksessa (DSM-IV). AD/HD tarkoittaa, että henkilöllä on tarkkaavaisuushäiriö, ylivilkkautta ja impulsiivisuutta."

Ei voi olla totta että vielä nykyään joutuu tollasen ennakkoluuloisen ajattelun kohteeksi...
|O

Alkuperäinen kirjoittaja läheltä seurannut:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ope :

Ai tämä "ope" on sitä mieltä että "käytöshäiriön" syy on kasvatuksen puutteessa?

"AD/HD, eli tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö, on kliininen diagnoosi, joka on määritelty amerikkalaisen psykiatriyhdistyksen psykiatrisia tauteja kuvaavassa tautiluokituksessa (DSM-IV). AD/HD tarkoittaa, että henkilöllä on tarkkaavaisuushäiriö, ylivilkkautta ja impulsiivisuutta."

Ei voi olla totta että vielä nykyään joutuu tollasen ennakkoluuloisen ajattelun kohteeksi...
|O

Ennen vanhaan uskottiin kaiken vähänkin psyykkisen johtuvan vanhemmista. Nykyään ajatellaan, että moni häiriö, kuten adhd on fyysistä alkuperää. Tieto vaan ei yleensä tavoita kaikkia ihmisiä.

mieti sitten sitä pomoa, se on sen koko elämän työ :(
mä en kyllä ymmärrä, että tuollaiset ihmiset hakeutuvat yläasteen opettajaksi, jotka eivät saa kuria pidettyä, se nimittäin on ykkösasia yläasteella se työrauha!! sääli on sun poikaa :hug:

|O

no enhän minä tuollaista väittänyt, herrajestas sentään.. ikävä fakta kuitenkin on, että näitä diagnooseja putkahtelee nykyään erittäin paljon ja osittain pidän niitä "elintasosairauksina" (edelleenkään en siis syytä vanhempia).

pointti oli se, että mielestäni vanhempien tulisi paremmin ymmärtää opettajan asema ja rajalliset resurssit. jos erityislapsi ei pärjää muiden kanssa tasa-arvoisella kohtelulla, ehkä hänen paikkansa silloin on erityisluokassa.. loogista, eikö?!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ope:

|O

no enhän minä tuollaista väittänyt, herrajestas sentään.. ikävä fakta kuitenkin on, että näitä diagnooseja putkahtelee nykyään erittäin paljon ja osittain pidän niitä "elintasosairauksina" (edelleenkään en siis syytä vanhempia).

pointti oli se, että mielestäni vanhempien tulisi paremmin ymmärtää opettajan asema ja rajalliset resurssit. jos erityislapsi ei pärjää muiden kanssa tasa-arvoisella kohtelulla, ehkä hänen paikkansa silloin on erityisluokassa.. loogista, eikö?!

Ongelmahan on just se, et niitä erityispaikkoja ei ole..

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
mä en kyllä ymmärrä, että tuollaiset ihmiset hakeutuvat yläasteen opettajaksi, jotka eivät saa kuria pidettyä, se nimittäin on ykkösasia yläasteella se työrauha!! sääli on sun poikaa :hug:

Niinpä, ja jos on jäänyt epäselväksi tässä ketjussa (en oikein jaksa miettiä mitä näppäimistöstä ulos suollan :whistle: ) niin mä en syytä opettajia mistään, ne tekee parhaansa, joskus enemmänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:

Niinpä, ja jos on jäänyt epäselväksi tässä ketjussa (en oikein jaksa miettiä mitä näppäimistöstä ulos suollan :whistle: ) niin mä en syytä opettajia mistään, ne tekee parhaansa, joskus enemmänkin.

no sepä se... itsekin yläasteella opettaneena tiedän sen, että erityistapauksia integroidaan normiluokkaan nykyään ihan liikaa.. ei siinä opettajalla ole paljon sanottavaa.. aikaa vaan tuppaa tuhraantumaan liikaa niihin erityistapauksiin ja silloin muut turhautuvat ja saavat liikaa tehdä hommia oman onnensa nojassa :/

En tiedä sit mistä johtuu. Mulle tuli omina peruskouluvuosina semmoinen olo, että opettajat jotenkin pelkäs näitä häiriköitä ja olivat sen takia varpaisillaan... Eli reagoivat niiden joka älähdykseen. Jotkut jopa naureskeli niitten tyhmille kommenteille.

Etkö sinä sitten pelkäisi, jos olisit opettaja? Joudut olemaan kaiken maailman hullujen kanssa samassa pienessä luokassa tuntikaudet ja vuosikaudet. Osa on aineissa ja osalla on aseet mukana. Kivaa olla opettaja ja kävellä aamuhämärissä kouluun kun on edellisenä päivänä saanut nimettömän tappouhkauslapun työpöydälle......

Se, että näillä sälleillä on ikää 15 vuotta ei auta yhtään, jos niillä on puukko ja minulla karttakeppi.

Olen samaa mieltä, että peruskouluopetus on usein kaoottista. Minun mielestäni syy ei kuitenkaan ole opettajassa, vaan säästötoimenpiteissä, joiden takia luokissa on liikaa oppilaita ja liikaa häiriköitä, jotka tarttis erityisopetusta, pakkolaitosta, mielialalääkkeitä, terapiaa ja holhousta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ope:

|O

Ongelmahan on just se, et niitä erityispaikkoja ei ole..

Nykyään integroidaan kaikki samaan luokkaan. Erityispaikkoja EI OLE. Parhaassa tapauksessa peruskoululuokalla on jopa kehitysvammaisia. Puhumattakaan tunnevammaisista, sosiaalivammaisista ja käytösvammaisista.