Mä sitten pakotin tytön syömään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hrmh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hrmh

Vieras
En oo sitä koskaan puoltanut mut nyt ei enää hermo kestä.
Haluaa jogurtin, syö vähän.. en mä jaksa, haluan leipää. Jos annat leipää, syö vähän... en mä jaksa.
hetken päästä: mulla on nälkä, haluan jotain muuta.

Enkä siis aina todellakaan anna enempää kuin max vaihtoehtoa, ja ruoka-ajan jälkeen on tuhra mitään knua. Silti se norkoilee keittiössä kysellen koska syödään.

Ei auta vaikka selittää että tietnkin on nälkä kun mikään ruoka ei kelpaa ja syö vaan vähän ja sitten haluaajotain muuta.

Hermot menee mulla tuohon neitiin, jolla on ikää 4 vuotta.

Niin ja siis nyt halus jogurttia, parin lusikan jälkeen sanoi ettei jaksa sitä syödä, haluaa leipää.

Sanoin että laitan myös leipää iltapalaksi mutta alkaa syödä sitä jogurttia myös.

leivästä söi vähän ja tuolla nyt jogurttia yrittää vetää, siitä en jousta.

Eipä tuommoisesta "pakottamisesta" ole mitään haittaa, päinvastoin. 4-vuotias jo ymmärtää asioita ja tuo kuullostaa ihan pompottamiselta. Meilläkin joskus on esim. jogurtin kanssa vaikeuksia, mutta jos se on aukaistu niin se myös syödään.

Minä en anna periksi. Sanon vaan, että syöt nyt sen jogurtin, kun kerran purkki on jo avattu ja ettei sitä valintaa voi enää kesken kaiken vaihtaa. Aina on mennyt läpi.

Meidän 4-vuotias on joka halavatun ruualla kinuamassa jotain muuta. Tuntuu, että vaikka jäätelöä olisi, niin silti pitäisi saada vaihtaa keksiin.

Jännä on, että vaihdot eivät koskaan onnistu, silti kinuaa joka ikinen kerta! :headwall:

Meillä kans yritetään tuota samaa, mutta olen tiukkana enkä anna uutta lajia ennenkuin edellinen on lopetettu. Toisaalta, meillä syödään niitä litran tölkkejä, ja sitähän voi antaa vaikka vaan puol desiä, ja leivästäkin annan vaan pienen palan, minkä arvioin että jaksaa syödä.

Oon kuullu että lasta ei sais pakottaa syömään.Voi tulla isompana syömishäiriöitä(neuvolassa kuulin).Mitä jos annat pienen palan leipää vähän jugurttia ja pieni pala jotain hedelmää iltapalaksi.Mulla 4v poika.

Tuttua puuhaa! Lapset tarvitsevat rajoja, ja ne asettaa isä/äiti/muut vanhemmat. Myös ruokailun suhteen. Älä anna lapsen päättää, äläkä tunne huonoa omaatuntoa jos et anna lapselle periksi. Kestää jonkin aikaa mutta lopulta lapsi oppii pelin säännöt.

Alkuperäinen kirjoittaja nokkis:
Oon kuullu että lasta ei sais pakottaa syömään.Voi tulla isompana syömishäiriöitä(neuvolassa kuulin).Mitä jos annat pienen palan leipää vähän jugurttia ja pieni pala jotain hedelmää iltapalaksi.Mulla 4v poika.

mutta kyllä 4-vuotias jo ymmärtää, jos hänelle annetaan esim. kaksi vaihtoehtoa ja niistä pitää valita, niin silloin pitää myös pysyä valinnassa. Jos ei ymmärrä, niin on jo aika oppia. :)

Meidän kolme vuotias on tollanen.Nyt on onneksi alkanut helpottamaan kun mä en anna periksi.Siis mä en pakota syömään kaikkia ruokia vaan sanon että otetaan vielä kolme lusikallista ja sitten saa mennä leikkimään.

Joskus olen yrittänyt selittää että maailmassa on paljon lapsia jotka ei saa ruokaa joka päivä joten kun ite saa ruokaa niin pitäs syödä eikä tapella asiasta.

IHANAA että muillakin on sama ongelma!
En ole siis ihan epäonnistunut... =D

Ja en mä tietenkään silloin pakota jos lapsen ei selvästi tee mitään mieli, ja kakomalla pitää nieleskellä sitä ruokaa.
Mutta just tuo et mä en jaksa tätä, haluan jotain muuta.

Tästä lähin teen joka ikinen kerta niin että jos kerran on vielä nälkä niin syödään loppuun se eka ja sitten saa jotain muuta, enkä peru puhettani ikinä koskaan!

meillä sama homma 3v pojalla! kyllästyin siihen että joka ehtoo ja aamu syötiin vähän muroja vähän jugurttia vähän leipää tai karjalanpiirakkaa jne....
yleensä menee silleen etttä kun saa muroihin sen maidon mitä haluaa niin sit ei syökkään ja joudun ne heittään pois...jos olis syöny kuiviltaan ja juonu maitoo mukista niin olisin ne murot saanu "säästettyä seuraavaan kertaa" mut kun ei!
nykyään pyydän syömään edellisen loppuun asti...joskus annan pari palaa jotain liharia tai karjalanpiirakkaa jättään mut enää ei vetele se että syö kaksi palaa ja jättää ja haluaa muuta....

Pakottaminen ei mun mielestä oo hyväks jos kyseessä sellainen ruoka josta ei pidä. Nyt kuitenkin lapsi ite on pyytänyt jugurttia.

meillä kanssa syödään se, mitä valittu on ja uutt saa, kun aiempi on syöty, jos ei jaksa yhtä, niin ei jaksa toistakaan ja jos pöydästä noustaan, syömään ei palata enne, kun seuraavana ruoka-aikana, jolloin voi olla tarjolla sama ruoka, kun aiemmin. Näin meillä on tehty ihan pienestä pitäen, eikä muksu ole ikinä oppinut ruolla leikkimään/kiristämään/pelleilemään. Nyt 6v ja hoidossakin sanovat, että ikäisekseen syö hyvin eikä pelleile.

Meillä ei pakoteta tietenkään syömään, jos ei tykkää, mutta maistaa pitää ja jos ite jotain ottaa/valitsee (tutuista ruoista), se syödään.

Aaban, ihan hyvä tuo joo. Mutta kun tuo neiti sanoo aina että no sitten en syö mitään.. Ja sitten sen maha kurisee ja kun onmuutenkin pieni niin en vaan voi antaa sen olla syömättä. Enkä siksikään että en jaksa sitä itsepintaista norkoilua keittiössä.
Nyt sanoin ett samalla kun teen leipää niin syöt jogurttia, ja jatkat sitten leivän kera. Ja vaikka leipää et söisi, niin jogurtin syöt ja piste.

Aikansa mussutti, ja lopulta juoksi ylpeänä mun luo, oli syönyt kaikki! =D

kai sen "pakottamisen" voi hoitaa niin, että jos lapsi jogurttia pyytää ja muutaman lusikan jälkeen pyytää muuta, niin sanoo ettei muuta ruokaa nyt tipu, jos on nälkä syöt jogurtin, jos ei, mene pois pöydästä.
seuraava ruoka-aika on sitten aamulla. siis jos iltapalasta kinataan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Pakottaminen ei mun mielestä oo hyväks jos kyseessä sellainen ruoka josta ei pidä. Nyt kuitenkin lapsi ite on pyytänyt jugurttia.

No ihan neuvolasta sain tuollaisen neuvon pojan 4v tarkastuksessa.Annosten pienentäminen toimi ainakin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aaban, ihan hyvä tuo joo. Mutta kun tuo neiti sanoo aina että no sitten en syö mitään.. Ja sitten sen maha kurisee ja kun onmuutenkin pieni niin en vaan voi antaa sen olla syömättä.

Aikansa mussutti, ja lopulta juoksi ylpeänä mun luo, oli syönyt kaikki! =D

Kyllä routa porsaan kotiin ajaa, kun huomaa, että pelleily ei sovi eikä rutinaan reagoida tuomalla jotain muuta hyvää, niin syö kyllä ennemmin tai myöhemmin, kun pidät kiinni ruoka-ajoista (tuon ikäinen ei tunne kelloa, seuraava "ruoka-aika" voi hätätapauksessa olla jo tunnin päästä, jos silloinkin pelleillään, taas ruoka pois ja nälkää keräämään, kysyy hermoja, mutta kyllä lapsi syö ennemmin, kuin nälkää kärsii)

Onne paljon, lapsihan söi sitkeästi - olithan myös ylpeä, kun reippaasti söi ;) Ensi kerralla sama taktiikka.

Hyvä, älä anna vaihtoehtoja, huomaa että äiti ei anna periksi.
Selitä lapsellesi, että nyt syödään se jugurtti ja leipä, muuta ei tule vasta kuin seuraavalla syönnillä. Kyllä 4-vuotias jaksaa odotella seuraavaan syöntiin, jos ei kerran "jaksa" syödä kuin vähän.
Ei lapsi kuitenkaan nälkään kuole, vaan oppii syömään silloin kun on ruokaa tarjolla..
Äläkä missään nimessä mene antamaan keksiä tai muuta hyvää jos ei ole syönyt ruokaakaan.

Meillä 4-vuotias ei kyllä nirsoile enään, kun pari kertaa joutui odottelemaan seuraavaa ruokaa, kun ei se kelvannut mitä nokan alle laitoin. Oppi heti.

*Muoks kirjotusvirhe*

:xmas: Siitä tulee lapselle sellainen tapa, että ikinä se ei kelpaa mitä on ensiksi saanut/pyytänyt, jos annetaan muuta heti kun haluaa. Jos lapsella oikeasti on nälkä hän varmasti syö kyllä. En toki missään nimessä kehota pakottamaan lasta syömään, varsinkaan sellaista josta ei pidä. Mutta meinaan vaan, että syömisestäkin voi helposti kehittyä pieni, jollei isokin valtataistelu, jos syömisistä tehdään "iso numero". :) Enkä tarkoittanut tätä miksikään arvosteluksi kenellekkään...

Yhteistyössä