mä taisin mokata imetyksen suhteen

Levoton Strutsi

Aktiivinen jäsen
23.11.2006
4 891
0
36
ja en aio vastata tähän pinoon sitten sen enempää jos jollakin on tarvetta vain alkaa aukoa päätään.
Mua nimittäin harmittaa, vaikka helpompi olis vaan jatkaa eteenpäin pullosta syöttäen.

Tyttö on alusta asti syöny harvoin, jo parin viikon ikäisestä lähtien nukkui yöt heräämättä syömään.
Jossain vaiheessa imetys siirtyi pelkästään yhden rinnan varaan. Toisen huoli vain silloin tällöin. En tiedä, sieltä ei kai sitten tullut maitoa? No, mutta koska tyttö ei myöskään tankannut öisin niin aloin sitten päivisin antamaan pullosta korviketta 1-2 kertaa päivässä, koska yhden rinnan tuotanto ei vain riittänyt pitämään nälkää poissa.

Sitten tyttö sai nuhan, ja vain raivosi tissillä vaikka kuinka yritin imeä räkää pois ennen imetystä helpottaakseni hengitystä. Mut ei, tiesihän hän jo miten helposti pullosta tulee maitoa... :/
Nuhan aikana huoli tissin tasan aamulla ekana ja illalla vikana. muuten huusi.

Tää on meidän vika lapsi, ei ole tarkoitus eikä aikomus tehdä enempää. Poikia en ole imettänyt kuin maksimissaan 3 kk, joten jotenkin takaraivoon on iskostunut ajatus, että nyt pitää onnistua! Jotta kerrankin koen imetyksen ihanuuden ja kamaluuden niin, että voin sanoa imettäneeni edes kerran vaikka puolenkin vuoden ikään. Sekin jo pelkästään olisi saavutus minulle.

Tästä kai ei enää ole mahdollista jatkaa?
Eikai imetys voi lähteä uudestaan käyntiin? Olis kyllä hienoa jos näin olis, mut epäilen suuresti... Viimeksi imettäessäni tyttö vain nauroi rinnalla, imi muutaman kerran ja sylki pois. JA silti oli nälkäinen! Kitisi ja rauhoittui vasta kun sai vatsan täyteen korvikkeella.

Tuntuu, että ulkopuolelta tuleva painostus imetyksen parhaimmuudesta tekee tästä vieläkin vaikeampaa....
Mut mä olen nyt sit luuseri isolla L-kirjaimella. Tyttöä täysimetin 2kk, osittain imetin melkein 2 kk. Lokakuun alussa tyttö tulee siis 4 kk. Ja olisin mielelläni tätä imetystä jatkanut ainakin puolen vuoden ikään mut eipä siitä nyt sit tullut mitään.

Meinasin ensin laittaa tekstin harmaana, tiedän että monella on asiaan pahasti sanottavaa. Mä taas toivon että tän kirjoittamisen myötä alkaisin itsekin hyväksymään, että tämä vain nyt meni näin.

Kun alkoi näyttämään siltä että imetys on menetetty peli, niin asia tuntui ihan hyvältä. Ei ollut mitään ihmeellisiä luuserifiiliksiä. Mut kai nämäkin täytyy vaan käydä läpi....

Eipä tuossa mitään pahaa sanottavaa ole, varsin fiksusti asiaa pohdit.

Mikä imetyksen tilanne on siis tällä hetkellä? Kyllä sitä on mahdollista elvyttää ja siihen palautuakin, itse olen tehnyt sen parikin kertaa. Jos nyt menee enemmän pulloa, vähentää sitä pikkuhiljaa ja imettää aina mahdollisimman paljon, antaa huvitutteillakin vauvan niin maidontuotanto alkaa kasvamaan. Ja taas vähemmän pulloa tai pienempiä määriä siitä ja avot, kohta menee pelkkää rintaa.

En nyt tosiaan saanut selvää että syökö vielä rintaa kuitenkin? Ja mitä maidontuotantoon tulee, lopetin kuopuksen imetyksen kun hän oli 4kk ja täytti nyt juuri vuoden, huomasin puristamalla että maitoa tulisi rinnoista vieläkin..

faktahan se on että jokainen kerta kun antaa pullosta on pois imetyksestä. mutta kai se on sama mistä se maito tulee kunhan vaan lapsi on tyytyväinen. joo..oma maito ON lapselle paras mutta korvike on hyvä kakkonen. ja imetyksestä on turhaa ottaa stressiä. sillon se ei ainakaan suju.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Eipä tuossa mitään pahaa sanottavaa ole, varsin fiksusti asiaa pohdit.

Mikä imetyksen tilanne on siis tällä hetkellä? Kyllä sitä on mahdollista elvyttää ja siihen palautuakin, itse olen tehnyt sen parikin kertaa. Jos nyt menee enemmän pulloa, vähentää sitä pikkuhiljaa ja imettää aina mahdollisimman paljon, antaa huvitutteillakin vauvan niin maidontuotanto alkaa kasvamaan. Ja taas vähemmän pulloa tai pienempiä määriä siitä ja avot, kohta menee pelkkää rintaa.

En nyt tosiaan saanut selvää että syökö vielä rintaa kuitenkin? Ja mitä maidontuotantoon tulee, lopetin kuopuksen imetyksen kun hän oli 4kk ja täytti nyt juuri vuoden, huomasin puristamalla että maitoa tulisi rinnoista vieläkin..

ottaa kyllä rintaa suuhun mutta lähinnä menee naureskeluksi ja sylkee pois. Kai se on tytön mielestä lähinnä hyvä vitsi kun yritän imettää.. niin ja muutamana päivänä nyt siis näin ettei suostu ollenkaan imemään.

kannattaa käydä imetystuki sivuilla, itsekin vasta olin hukassa, kun luulin jo maidon loppuvan, ja sieltä sain hyviä vinkkejä :)

Mutta ennen kaikkea, älä ota turhaa stressiä :hug:

Kyllä maidontuotantoa voi saada vauhditettua uudelleen, älä lannistu! Eikä pelkkä imettäminen/pulloruokinta tee kenestäkään hyvää/huonoa äitiä, kyllä siihen on syynsä jossain ihan muualla. :) Käy tosiaan lukemassa imetystukilistan sivuja ja ota yhteyttä imetystukihenkilöön ihan rohkeasti, siitä voisi olla paljonkin apua. Ja vedä syvään henkeä, kyllä se siitä! Tsemppiä!

Ei pullolla ruokkiminen susta luuseria tee. Sä olet ainakin halunnut tarjota äidinmaitoa lapselle ja yrittänyt. Yritä toki vielä jos tuntuu ja jos ei, niin sitten ei. Ei se miten lasta ruokkii ole hyvän äitiyden mittari. Vaikka tätä palstaa lukiessa siltä tuntuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja hei!:
oletko kokeillut pumppaamista? sekin voisi pitää maidontuotantoa yllä jonkin verran.

pumppaaminen ei enää auta. Ei edes nosta maitoa. Aiemmin on kyllä tehnyt senkin.
Mut eipä tää, elämä jatkuu. Vaikka hetken aikaa tästä onkin mieli matalalla.
Yritin tänään kyllä tyttöä rinnalle, mutta kun ei niin ei... ja niin on vähäistä maidontuotantokin näköjään että se siitä...

Yhteistyössä