Mä tein sosiaaliviranomaisille ilmoituksen omista vanhemmistani!

punatukkainen

Aktiivinen jäsen
09.01.2005
2 604
0
36
Enpä olis ikinä uskonut, että tähän tullaan! Todella raskasta tehdä tällaista, mutta pakko, kun oma äiti ei enää pysty mihinkään.
Henkisesti niin heikossa kunnossa...ja kaiken tämän takana alkoholisti isäni.
Asuvat siis edelleen saman katon alla ja äitini on kuin nurkkaan ahdistettu eläin.
Silmät aukesivat lopullisesti, kun viikonloppuna satuin vahingossa lapsuudenkotini pihalle. Ambulanssi kuskit olivat löytäneet äitini pimeestä saunasta. Hän oli piilossa isääni.
Isäni oli soittanut itse hätäkeskukseen ja tilannut itselleen kyydin ja lähtenytkin karkuun. En tiedä mitä oli sitä ennen tapahtunut. Mutta äiti ainakin oli todella peloissaan.
Tuntuu kyllä todella raskaalta, kun kyseessä on omat vanhemmat.
Olenkohan minä ainut, joka joutuu tällaiseen tilanteeseen. :'(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Valitettavasti et ole ainoa :hug:

Mua harmittaa, kun en ole toiminut aikaisemmin, mutta jotenkin tuntui oudolta puuttua aikuisten ihmisten elämään. Ja luulin, että äiti olisi vahvempi mitä on. Että pääsisi omin jaloin irti, mutta näin ei ollut.

Itellä tod.näk. uudelleen edessä. Viimeksi johti siihen, että veli sai tukipaikan. Ja käyvät tarkistuksilla. Mutta ne soittaa aina etukäteen, ja silloin siivotaan ja ollaan selviä. Joten mitään ei voi tehdä. Itse olen onneksi jo omillani, mutta veljet jäivät osa-aikaisesti sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mitä sossu voi tolle asialle tehdä?

Kamalalta kuulostaa, todella. Varmasti tuntuu tosi pahalta seurata vieressä tollaista :hug:

Mä oon kyllä aika hajalla äitini takia. Huomenna selviää lisää, että miten aletaan toimia. Äitini tarvitsee lääkärin apua, on niin heikossa kunnossa. Mun täytyy varmaan huijata se lääkäriin, että saa hoitoa. Suomessa ei ole pakko hoitoa ja äiti ei lähtenyt lauantaina mun mukaan. Olisin vienyt päivystykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Itellä tod.näk. uudelleen edessä. Viimeksi johti siihen, että veli sai tukipaikan. Ja käyvät tarkistuksilla. Mutta ne soittaa aina etukäteen, ja silloin siivotaan ja ollaan selviä. Joten mitään ei voi tehdä. Itse olen onneksi jo omillani, mutta veljet jäivät osa-aikaisesti sinne.

Mun kaks aikuista veljeä ( töissä käyviä ) asuu myös vielä siellä ja heille nyt ihan ensin hommataan omat asunnot sossun kautta. Mä olen ollut jo 16 vuotta omillani. Mun vanhempien koti on läävä, eikä sitä yhdessä päivässä siivota puhtaaksi.

Oletko sanonut sosuille, ettei kannata ilmoittaa etukäteen? Vaikka onko se ihan yleinen käytäntö, että tullaan varoituksella?

hienoa, että löysit rohkeutta puuttua vanhempiesi tilanteeseen. Toivottavasti tällä yhteiskunnalla on työvälineitä, joilla auttaa kaikkia osapuolia. Itsellä myös alkoholisoituneet vanhemmat, mutta heille minä olen kääntänyt selkäni. enkä tietenkään ole siitä ylpeä, mutta se on minun selviytymiskeinoni. Toivon sinulle voimia sen tien kulkemiseen, jonka nyt aloitit.

Valitettavast tuo onkin ainut mihin sosku voi auttaa,eli hankkii kotona asuville sisaruksille oman kämpän mutta jos äitisi ei omasta tahdostaan lähde niin ei aikuista voi pakottaa muuttamaankaan,ainut jos olisi ollut alaikäisiä lapsia niin sosku olisi voinut kiristää äitisi pois isäsi luota tyyliin huostaan ottaen muutoin lapsen.
Olette niin kauan voimattomia auttamaan kukaan äitiäsi jos hän itse ei halua tilanteelle ratkaisua

Tuntuu niin pahalle lasten puolesta. Mun 5.v tyttö itkee mummoa, eikä me voida sinne nyt mennä. Mä en halua, enkä jaksa mennä sinne esittämään mitään kulissia, että kaikki hyvin. Toinen vaihtoehto, että meen puhumaan äidille järkeä, mutta lasten kuullen se ei oo hyvä juttu. Eikä äiti "kuule" mua, se on henkisesti niin alistettu ja pelkää ratkasuja.

Mitähän ihmettä ajattelet sen sossun tuossa tekevän? Siis jos siellä ei asu lapsia, ni aikuiset saa voida kotonaan niin pahoin kuin vaan haluaa ja jaksaa. Jos ei apua halua ni ei sille mitään voi. Parhaiten autat heitä ja itseäsi kun et ole tekemiissä jos eivät apua edes halua.

Alkuperäinen kirjoittaja tiijuli:
hienoa, että löysit rohkeutta puuttua vanhempiesi tilanteeseen. Toivottavasti tällä yhteiskunnalla on työvälineitä, joilla auttaa kaikkia osapuolia. Itsellä myös alkoholisoituneet vanhemmat, mutta heille minä olen kääntänyt selkäni. enkä tietenkään ole siitä ylpeä, mutta se on minun selviytymiskeinoni. Toivon sinulle voimia sen tien kulkemiseen, jonka nyt aloitit.

Mulla on ollut sama selviytymiskeino eli selänkääntö. Mutta lasten takia ( 4kpl ) olen joutunut olemaan tekemisissä. Lapset kaipaavat mummoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Mitähän ihmettä ajattelet sen sossun tuossa tekevän? Siis jos siellä ei asu lapsia, ni aikuiset saa voida kotonaan niin pahoin kuin vaan haluaa ja jaksaa. Jos ei apua halua ni ei sille mitään voi. Parhaiten autat heitä ja itseäsi kun et ole tekemiissä jos eivät apua edes halua.

Mä ajattelin ESTÄÄ PERHESURMAN! Ja avata äitini silmät! Äitini on absolutisti, joten autan hänet jaloilleen. Tai kohta saamme lukea lehdestä ikäviä uutisia.

Ja mun pitäisi katsoa vierestä, kuinka sairas isäni "tappaa" äitini, joka ei edes tajua sitä. Hän on itse absolutisti, mutta myös sairastunut.
Mä en voi tätä enää vierestä katsella.

Alkuperäinen kirjoittaja tiijuli:

Mä toivon todella tätä samaa. kiitos tuesta!

:hug: Musta on tosi hienoa ja rohkeeta toimintaa sulta. Kun todella välittää läheisistään, joutuu joskus tekemään vaikeita ja kipeitäkin ratkaisuja. Olisipa enemmän sun kaltaisias ihmisiä! Toivottavasti asiat selkiytyvät :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja HyväSylvi:
:hug: Musta on tosi hienoa ja rohkeeta toimintaa sulta. Kun todella välittää läheisistään, joutuu joskus tekemään vaikeita ja kipeitäkin ratkaisuja. Olisipa enemmän sun kaltaisias ihmisiä! Toivottavasti asiat selkiytyvät :flower:

Kiitos tuesta! Tulen kyllä kertomaan miten asiat etenevät.

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:

Mun kaks aikuista veljeä ( töissä käyviä ) asuu myös vielä siellä ja heille nyt ihan ensin hommataan omat asunnot sossun kautta. Mä olen ollut jo 16 vuotta omillani. Mun vanhempien koti on läävä, eikä sitä yhdessä päivässä siivota puhtaaksi.

No ei meinkään taloa. Siellä on hometta ja kaikkea. Mutta keittiö, olohuone,lastenhuone siivotaan, johon siihenkin menee monta päivää. Kotona asuessani jouduin tekemään sen itse. Vaikka kaikkien lasten koulut on jossain vaiheessa ilmaisseet huolensa ja minä tosiaan itse, on tilanne yhä sama. Minä tosin en ole enää hakattavanan siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:

Mä ajattelin ESTÄÄ PERHESURMAN! Ja avata äitini silmät! Äitini on absolutisti, joten autan hänet jaloilleen. Tai kohta saamme lukea lehdestä ikäviä uutisia.

ihan mielenkiinnosta kyselen että kuinka luulet sossun puuttuvan muulla tavoin asiaan kuin hankkivan kotona asuville aikuisille lapsille oman asunnon,
kun äitisi on aikuinen niin ei häntä voi pakotta muuttamaan pois toki sinä voit jutella mutta en yhtään yllättyisi jos ei kuitenkaan kaikesta huolimatta halua pois miehensä rinnalta lähteä...valitettavasti näitä on nähty liian monta ja ne joko päättyy ikävästi tai sitten jonkin oheis sairauden tuomaan kuolemaan.Itse suosittelisin kuitenkin olemaan äiti omille lapsillesi sillä ainoasteen äitisi on vastuussa omasta elämästään,et sinä

Olen niin ylpeä tuosta rohkeudestasi tarttua asiaan!! :heart:
Toivottavasti saat äidin lääkäriin ja hänelle apua sitä kautta ja toivon että alkavat sossun puolelta ahkerasti tarkkailla tätä tilannetta, jotta jonkinlainen rauha saataisiin aikaan. :flower: :heart: Ja paljon voimia Sinulle tämän vaikean tilanteen kanssa!! :heart: :heart:

sossu ehkä vois suositella perheensisäistä lähestymiskieltoa`?
http://www.oikeus.fi/6568.htm
(toimii ainakin tapauksissa kun täysi-ikäinen peräkammarin poika kiristaa tai kaltoinkohtelee iäkästä vanhempaansa, mutta avio/avoparin kohdalla en tiedä )

ap :hug:

Anteeksi vaan kyynisyyteni ja ihanaa kun jotkut jaksavat hehkuttaa rohkeuttasi. Mutta ei yhteiskunnalla ole mitään keinoja puuttua aikuisten ihmiseten asioihin. Ei sossulla ole asiaa vanhempiesi kotiin eikä heitä voi velvoittaa menemään mihinkään keskustelemaan tai hoitoa taikka apua hakemaan jos he eivät sitä ITSE halua. Aivan turhaan hakkaat päätä seinään asian vuoksi. Sori vaan ap.