Mä tuun hulluks ton taaperon kans...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miksei nuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miksei nuku

Vieras
Onko mitään vinkkejä miten saa 1v3kk pojan nukkumaan pidempään päiväunia kuin 15 minuuttia? Ulkona saattaa nukkua puoli tuntia, mutta sisällä vain torkahtaa. On muutenkin aika ikävää pukea ja pakata ulos puolta tuntia varten...ja ikää alkaa tulla niin olisi hyvä oppia sisällä nukkuun. Protestoi nukkumaan menoa ja karjuu niin kauan että nukahtaa (vaikka olisin vieressä) ja sit herää kiukkuisena ja huutavana. Olen koittanut aina nukuttaa uudelleen, mutta poika ei nukahda. Tätä on jatkunut niin kauan kun poika täytti 3 kuukautta. Vauvana nyt nukkui useamman pätkän, mutta enää ei nuku kuin kerran tuon 15 minuuttia...Niin ja yöllä nukkuu 10 tuntia, päivät säännöllisiä; aamulla ollaan ystävillä/puistossa/kerhossa/muuten vaan ulkona, syö hyvin ennen unia ja juoksee joten luulisi että väsyttää. Mutta ei...

Itse asiassa on käynyt mielessä, mutta poika antaa väsymyksen merkkiä jo kymmeneltä aamulla joten nykyisten päiväunien alkaminen n. klo 12 tuntuu sekin liian myöhäiseltä ajankohdalta...mutta tosiaan täytyypä kokeilla! Eihän sitä tiedä vaikka auttaisi.

Meillä taas kävi niin päin, että kun en vieny lasta nukkumaan kun ekan kerran näytti väsyneeltä, niin nukku pienen pätkän. Mä sinuna koittaisin päästää sen heti aamupäivällä nukkumaan. Eihän siinä kokeilussa kai mitään menettäiskään. Jos toimii, niin sit hitaasti vaik vartti kerrallaan myöhemmäks, eli "normaaliin" päikkäriaikaan.

Jos meillä menee väsymys yli, eli on yliväsynyt niin uni ei tule millään. Pojalla ikää jo reilut 2v. Ja nyt on viionloppuisin alkanut jättämän päikkäreitä kokonaan pois. Hoidossa kyllä nukkuu. Ja sais kyllä vielä päikkärit nukkua kun vauva tulossa keväällä. Katsotaan miten käy päikkäreiden kanssa kesällä, toivon hartaasti että vielä silloin nukkuis.

Meidän tyttö nukkui vielä 1v 5kk iässä kahdet päiväunet: 10-11 aikaan ja 15-16 aikaan :) Vasta 1v 6kk iässä siirtyi yksiin, kun aloitti tarhankin, nyt nukkuu n 2h. Jospa lapsesi tarvitsisi vielä kahdet päikkärit?

Ollaan koitettu kaksiakin päiväunia, mutta nukahtaa silloin huonosti. Saa nukutella pitkään, ja aamusella nukahtaa vain liikkuviin vaunuihin. Toista kertaa ei meinaa saada sitten millään nukkumaan, eikä ole aikaa työnnellä rattaita pitkin kyliä...eli olen katsonut parhaimmaksi antaa nukkua vain yhdet unet.

On tarkistettu korvat ym. ja ei pitäisi olla mitään fyysistä vaivaa missään. Automatkalla saattaa nukkua puolikintoista tuntia, mutta kun ollaan kotona niin ei nuku kuin sen vartin, joskus hyvällä säkällä reilut puoli tuntia. Ei olla mitenkään totutettu nukuttamaan liikkuviin juttuihin, ilmeisesti lapsella on vaan huonot päiväunilahjat...

Nyt on niin, että poika on alkanut nukahtaa aika helposti päiväunille, hetken kun silittää niin on jo unessa. Mutta edelleenkin herää sen vartin jälkeen ja huutaa suoraa huutoa! Ei kuitenkaan nukahda uudelleen vaikka kuinka nukuttaa..mistä toi voi johtua, ei kai kenellekään oikeesti riitä tommonen unimäärä? Ja luulis että jos on nukkunut hyvin niin heräis vähän pirteempänä. Mä en jaksa enää kun ei oo hetken lepoa päivässä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2006 klo 20:55 Miksei nuku kirjoitti:
On tarkistettu korvat ym. ja ei pitäisi olla mitään fyysistä vaivaa missään. Automatkalla saattaa nukkua puolikintoista tuntia, mutta kun ollaan kotona niin ei nuku kuin sen vartin, joskus hyvällä säkällä reilut puoli tuntia. Ei olla mitenkään totutettu nukuttamaan liikkuviin juttuihin, ilmeisesti lapsella on vaan huonot päiväunilahjat...
tarkistiko korvat ihan korvalääkäri? usein tk: lääkärit eivät kaikkea näe tai edes yksityiset yleislääkärit. ajattelin vaan, kun sanoit, että autossa nukkuu hyvin, siellähän ollaan pystyasennossa, jolloin paine ei korvissa tunnu... mut tsemppiä ja jaksamista sulle, toi on tosi rankkaa. itse voi kokeilla myös lapsen hierontaa ennen nukahtamista, se vois rentouttaa... voi olla kaukaa haettua, mut kaikkea kannattaa yrittää. ja jos ei itse osaa, voi käyttää ihan hierojalla tai miksei vaik vyöhyketerapiassa... =)

Poika nukkuu yöt tosi hyvin, joten luulen että jos korvissa olisi jotain niin ei nukkuisi myöskään yöllä...mut kyllä se autossakin herää heti jos pysähdytään :D Eiks kenelläkään oo oikeesti yhtä vaikeaa tapausta? Onkohan mun poika yksi miljoonasta jotka ei nuku päivällä...on niin pienikin vasta!

Meillä ei ole nukuttu kunnon päikkäreitä, sitten kun vauveli täytti 4kk.. Nyt vasta yli vuoden ikäisenä on alkanut nukkumaan kunnon päikkäreitä. Mutta ei minulla oikeestaan mitään konstia siihen ollut, eräs päivä vaan tyttö nukku. Mutta vain kärryissä; sisällä ei puhettakaan! Nukahtaa kyllä, mutta viimeistään puolen tunnin kuluttua herää itkemällä, eikä tassuttelut tms. ole auttaneet. Viereen ei ole rauhoittunut nukkumaan oleskaan.. Meillä on nyt siirrytty yksiin päikkäreihin (1v.1kk) puoli yhden maissa.. aamulla kuitenkin pitää olla paljon toimintaa, leikkiä, kavereita, ulkoilua ja syönti..muuten haukottelee jo yhdeksän jälkeen..

Yhteistyössä