Mä tykkään progressiivisesta verotuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 767
19 179
113
Aina kuulee rikkaimman kansanosan -tavallaan ihan oikeutettuakin- valitusta siitä kuinka he joutuvat kustantamaan muun kansan menot.

Mutta kun se on hyvinvointivaltion ja pienten tuloerojen ehto. Enkä ole edes demari.

Lisäksi se työmäärä ja työn raskaus ei aina rikkailla ole sen isompi kuin pienituloisilla, jossei nyt jotain tehdaspamppua ja kaupan kassaa aleta ottamaan vertailukohdiksi.
Opiskeluaika nyt voi olla heillä pitempi, mutta en ole koskaan ymmärtänyt että sitä pitäisi käyttää edes isomman palkan perusteena. Työikää on 35-40 vuotta ja joku paria vuotta muita pitempi opiskeluaika ei nyt ole mitään.

Itse olen ollut tilanteessa jossa läheinen joutui sairaalahoitoon, tutkimuksiin ja leikkaukseen, ja kaikki oli lähes ilmaista, verrattuna siihen että mä olisin kustantanut kaiken itse oikeasti.
Päätin silloin että en koskaan valita veroista.

Näkökulma: Älkää jauhako muutamista euroista, suurin eriarvoisuus löytyy verotuksesta
Tänään klo 09:02

Reilu neljännes tulonsaajista maksaa yli 70 prosenttia kaikista tulo- ja pääomaveroista, muistuttaa Iltalehden Mika Koskinen.

Poliittinen vasemmisto näyttää menettäneen täysin suhteellisuudentajunsa, kirjoittaa Mika Koskinen. AOP

Suomessa on koko viikko kohistu tuloerojen kasvusta ja eriarvoistumisen lisääntymisestä pontimena Juha Sipilän(kesk) hallituksen budjettiesitys, jonka käsittely alkoi eduskunnassa tiistaina.

Poliittinen vasemmisto näyttää menettäneen täysin suhteellisuudentajunsa. Se nosti eduskunnassa hirveän äläkän siitä, että pienimmässä tuloluokassa (tulot keskimäärin 12 691,11 euroa vuodessa) tulot putoavat 35,58 euroa (0,29 %) vuodessa ja toiseksi pienimmässä tuloluokassa (tulot keskimäärin 18 210,55 euroa vuodessa) vastaava 17,21 euroa (0,09 %) vuodessa hallituksen esitysten seurauksena.

Hallitus julkisti budjetin alla laskelman siitä, miten sen esitykset vaikuttavat tuloihin kymmenessä eri tuloluokassa. Yhdeksännessä tuloluokassa (tulot keskimäärin 57 948,43 euroa) tulot nousevat suhteellisesti eniten, 0,54 prosenttia. Se tekee 313,72 euroa vuodessa. Sekin tietysti ärsytti, vaikka muutokset ovat täysin marginaalisia.

Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne jatkoi ryöpytystä Ylen Ykkösaamussa lauantaina.

- Meillä on joka päivä kova taistelu siitä, että suomalaisten eriarvoisuuskehitys saadaan pysäytettyä, Rinne sanoi STT:n mukaan.

Kun puhutaan marginaalisista 0,29 %:n, 0,09 %:n tai 0,54 %:n muutoksista, unohtuu helposti se, että Suomi on erittäin pienten tuloerojen maa, maailman kärkeä. Suomi on myös maa, köyhyys- tai syrjäytymisriski on EU-maiden kolmanneksi pienin.

Tämä kuva ei ole muuttunut. Kannattaa myös muistaa, että kun säästöjä tehdään, niitä on pakko tehdä sielläkin, missä suurimmat tulonsiirtovirrat ovat. Muuten on vaikea säästää.

Heitä, jotka tässä kohtaa nostavat sormen pystyyn ja sanovat, miksi ei nosteta veroja, kehotan lukemaan näkökulmani loppuun.

XXX

Sain paljon lukijapalautetta jutustani, jossa kuvattiin pilkuntarkasti, miten hallituksen toimet vaikuttavat. Muutama palautteenantaja esitti hyvän kysymyksen: miksi et kirjoita mitään siitä, kuka Suomessa maksaa verot, sieltä se todellinen eriarvoisuus löytyy.

No, katsotaan.

Etujärjestö Veronmaksajien sivuilta löytyy tilasto nimeltä "Tulonsaajien, tulojen ja verojen jakautuminen tuloluokittain 2015." Lähteeksi on mainittu verohallinto.

Tilastosta käy ilmi, että 27,4 prosenttia tulonsaajista maksoi 70,6 prosenttia kaikista tulo- ja pääomaveroista. Nämä jokseenkin tavalliset ihmiset tienaavat 35 000-150 000 euroa vuodessa, tyypillisesti kuitenkin 35 000-50 000 euroa. Ryhmään kuuluu myös sellainen 0,6 prosenttia väestöstä, joka tienaa yli 150 000 euroa vuodessa.

Samasta tilastosta ilmenee, että tarkalleen kolmannes suomalaisista tulonsaajista ei maksa veroja käytännössä lainkaan. Heidän osuutensa yhteisestä tulo- ja pääomaveropotista oli 3 prosenttia.

XXX

Köyhistä ja erityisesti heistä, jotka eivät voi itseään auttaa, on huolehdittava. Ei tässä siitä ole kysymys. Kysymys on siitä, miten kauan päävastuuta veroista kantava pieni joukko on halukas kantamaan raskasta taakkaa. Suomalainen yhteiskunta kestää kyllä muutaman superrikkaan verokikkailut. Summat ovat kokonaisuuden kannalta niin pieniä. Mutta sitä suomalainen yhteiskunta ei kestä, jos päävastuun verotaakasta harteilleen saanut vähemmistö alkaa joukolla minimoimaan verojaan.

Sellainenkin päivä nimittäin voi joskus vielä koittaa, jos tunne eriarvoisuudesta verokarhun kourissa saa vallan.

Monia ärsyttää sekin, että urakointi verotalkoissa tuottaa harvoin minkäänlaista kiitosta. Vai oletko joskus kuullut Petteri Orpon, Juha Sipilän saati Antti Rinteen tai Li Anderssonin sanovan: Hei te isoa kuormaa kantavat, kiitos että saimme taas ottaa teiltä ison kasan rahaa jaettavaksi hyviin tarkoituksiin!

Kokemäellä vaikutti aikanaan värikäs paikallispoliitikko. Hän oli yrittäjä. Edusti vasemmistoliittoa. Hänellä oli tapana sanoa Esson baarissa: "Kyllä köyhistä huolta pidetään, mutta kuka ymmärtäisi meitä pikkurikkaita?"

MIKA KOSKINEN
mika.koskinen@iltalehti.fi

En mä veroista valita vaan siitä, mihin ne käytetään.
Sama täällä. Kaikki olen maksanut kiltisti aina:-)
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3664954/Jokelan+kouluampuja+ei+kelvannut+terroristiksi

"Harrisin rikoskumppani Dylan Klebold käytti sertraliinia ja paroksetiinia."

Mitä ne ovat? Lainaus on kirjasta "Tappava psykiatria ja lääkinnän harha". Siinä lukee lisäksi tämä:
"Adam Lanza-- Mediassa oli kerrottu Lanzan syöneen reseptilääkkeitä, joilla hoidettiin neurologista kehityshäiriötä, mutta lääkkeiden luonteesta ei kerrottu mitään.

...psykotrooppisilla lääkkeillä oli mahdollinen osuus ja huomautti, että neljässätoista viimeaikaisista kouluam--misista tekijä oli syönyt psyykenl----eitä tai oli vastikään lopettanut niiden käytön, mikä oli johtanut 58 ihmisen kuolemaan ja yli sadan haavoittumiseen. Muissa kou--------sissa tietoja am----n lääki-----stä ja muusta lä---tieteellisestä taustasta ei kerrottu julkisuuteen."

En muuten äänestä ollenkaan, kun se nyt vaan on hirmukallista tetteria, mikä vie ihmisten ajan epäolennaisesta.(y)

Mun mielestä palkkatulon progressio on ihan ok, joskin joskus tuntuu että se yhdistettynä erinäisiin tukiin (ja niiden menettämiseen) on epäsuhdassa keskituloisilla. Itsekkin olen aikoinaan tähän tuloloukkuun kuulunut, että palkan nousu ei ole tuottanut mitään lisää.

Suurempi ongelma on se, että yritykset ja suurituloisimmat pystyvät kiertämään verotusta pääomien ja ulkomaiden kautta. Jos suurituloiset maksaisivat veronsa samalla periaatteella kuin muutkin, niin progression ei tarvitsisi olla niin raju.

Hyvän verotusjärjestelmän luominen ei varmasti ole maailman helpoin juttu. Uskaltaisin väittää, että Suomessa se on kuitenkin kokonaisuudessaan aika onnistunut. Ja vaikka rahan jakamisesta aina purnataan, niin sekin on Suomessa jokseenkin kohdillaan. Ainakin pitkässä juoksussa... toki esim. koulutusleikkaukset juuri nyt tuntuu aika uskomattomilta.

• Tykkää
Reactions: Echo
Kyllä ylenpalttisesta progressiosta on omat haittansakin. Se latistaa tehokkaasti ihmisten aktiivisuutta ja ei todellakaan kannusta ottamaan vastaan haastavampia ja paremmin palkattuja tehtäviä.

Kyllä se on aika kukkua kun lähes koko työikäsi kuulut siihen nettomaksajiin. Todellakaan et ole pamppu, jolla useiden satojen tuhansien tulot mutta solidaarisuusvero vaan pukataan jo aika pienillä tulorajoilla. Yrittäjänä et kikkaile mitään vaan omasta selkänahastasi revit ne eurot. Työuran aikana tulee ihan järkyttävä summa veroja maksettua. Ja käteen jää sen verran että elätät ja hoidat lapsesi hyvin. Sitten kun eläkeaika koittaa niin yrittäjälle se ei herkkua jos et ole pystynyt enää maksamaan todella isoa eläkevakuutusmaksua. Sentään edelleen saa lapsilisät ja muuta oikeaa ratkaisua ei siihen olekaan.

Kyllä ylenpalttisesta progressiosta on omat haittansakin. Se latistaa tehokkaasti ihmisten aktiivisuutta ja ei todellakaan kannusta ottamaan vastaan haastavampia ja paremmin palkattuja tehtäviä.
Niin kauan kun oletusarvona on se, että kaikki haluaa edestä uralla - mitä se kenellekin merkitsee, en tiedä, systeemi toimii, mutta kun esimerkiksi koodausta toiset opiskelee yliopistossa monta vuotta ja samaa buukataan opettajille siinä sivussa opetettavaksi... Sehän on totaalisesti väärin molempia kohtaan. Sillä systeemillä saadaan hyväpallkaiset tyypit tuonne hännille, mihin muuten ei kukaan lähtisi(y)
Koulutusleikkaukset vaihdettiin lahjuksiin (muka lahjoituksia:poop:) ja saatiin hyväpalkkaiset ihmiset muuttamaan "muualle". Ei siinä verotus enää auta, kun yliopistot ovat teollisuuden talutusnuorassa - Suomessa olleet jo kauan. Asutuspolitiikka määrää toisen mokoman, vaikkei ihmiset sitäkään halua nähdä:ninja:

Juuri näin. Vastuu tarkoittaa useimmiten pidempiä päiviä ja tavoitettavuutta. Kun nettopalkka progression takia kasvaa vain hieman, voi nettotuntiansio jopa laskea ylennyksen myötä. Siinä jää monella ylennys vastaanottamatta. Ei ole kansantaloudelle hyväksi, jos ihmisiä ei kannusteta uralla etenemiseen ja enemmän työhönsä panostamiseen.

Juuri näin. Vastuu tarkoittaa useimmiten pidempiä päiviä ja tavoitettavuutta. Kun nettopalkka progression takia kasvaa vain hieman, voi nettotuntiansio jopa laskea ylennyksen myötä. Siinä jää monella ylennys vastaanottamatta. Ei ole kansantaloudelle hyväksi, jos ihmisiä ei kannusteta uralla etenemiseen ja enemmän työhönsä panostamiseen.
Jostakin se aika on pois ja nyt ne "panostajat" pakotetaan unohtamaan se tehtävä, mihin alunperin h a l u s i v a t kouluttautua. Kollektiivista kiusaamista mun mielestä, mutta kukaan ei valita.:confused:

No jaa. Mun pomon pitää olla iltaisinkin tavoitettavissa, mut ei hänelle jatkuvasti soiteta.
Ja jos puhelimen käyttö ja palavereissa istuminen on raskasta, niin voi voi.

Itse olen sen suorittavan työn tekijä ja mulla on huonommat työajat ja raskaampi työ.

Pomoni on päätöksentekoasemassa mikä voi olla stressaavaa, mutta aika sujuvasti tuntuu nuo päätökset tulevan, kun on kokemusvuosia alla.
Toiminnan jatkuvuus on lisäksi suht taattua, joten sekin vähentää stressiä.

Nii-i.

Mulla oli parhaimmillaan/pahimmillaan kymmenen työntekijää. Tulot siis suht suuret ja verot korkeinta mahdollista. Ihan vitusti duunia ja aina sai olla selvittämässä kun joltakulta puuttui sitä tai toiselta tätä ja kolmas ei osannutkaan ja...

...vituttaahan se, kun tekee ja yrittää ja sit kun ahkeroinnilla onnistuu niin lopputuloksesta lohkaistaan iso osa ja jaetaan kaikenmaailman turhuuksiin.

Nyt mulla on vain yksi työntekijä ja paaaaljon vähemmän päänsärkyä muiden tekemisistä ja maksan veroja hitosti vähemmän ja olen varsin tyytyväinen. :)

Nii-i.

Mulla oli parhaimmillaan/pahimmillaan kymmenen työntekijää. Tulot siis suht suuret ja verot korkeinta mahdollista. Ihan vitusti duunia ja aina sai olla selvittämässä kun joltakulta puuttui sitä tai toiselta tätä ja kolmas ei osannutkaan ja...

...vituttaahan se, kun tekee ja yrittää ja sit kun ahkeroinnilla onnistuu niin lopputuloksesta lohkaistaan iso osa ja jaetaan kaikenmaailman turhuuksiin.

Nyt mulla on vain yksi työntekijä ja paaaaljon vähemmän päänsärkyä muiden tekemisistä ja maksan veroja hitosti vähemmän ja olen varsin tyytyväinen. :)
Mitä on "kaikenmaailman turhuudet" verotuksessa?

Yritysverotusta pitäisi keventää.

Mitä on "kaikenmaailman turhuudet" verotuksessa?

Yritysverotusta pitäisi keventää.

Vaikka kansanedustajien torkkupeitot, edustuskulut ja se että saavat palkkaa siltäkin ajalta kun eivät edes tee duunia. Ja eläkkeensäkin ovat ihan v.itusti liian suuria ja jotain sopeuttamislisiäkin kai oli jollekin poppoolle ja, ja...

• Tykkää
Reactions: päätön ja Echo
Siinä muutes huomaa älykkyyserot korkeammin koulutettujen ja suorittajien välillä - kun älykkyys ei riitä ymmärtämään niitä "pomon hommia", niin ne nähdään helppona paperinpyörityksenä. Kun ei yksinkertaisesti ymmärrä mitä vaaditaan, niin luullaan, että se on helppoa. Että senkun tekee palkattomia ylitöitä ja on 24/7 vastuussa, hyvin riittää joku muutama satanen kuussa lisää nettopalkkaa, kun eihän sen "oikeasti" tarvitse tehdä juuri mitään :rolleyes:.

Ei niille isopalkkaisille oikeestaan makseta paljoa siksi että ne tekisivät niin hirveen paljon sitä duunia vaan siitä, että niillä on osaamista jonka avulla voi hoitaa vaikeita duuneja.

Höpöhöpö. Ihminen on luonteeltaan niin ahne, että aina löytyy niitä, joille kelpaa isompi palkka. Jos ei kelpaa, niin toki saa vapaasti jäädä nauttimaan pienestä palkasta ja alhaisesta veroprosentista.

Ei niille isopalkkaisille oikeestaan makseta paljoa siksi että ne tekisivät niin hirveen paljon sitä duunia vaan siitä, että niillä on osaamista jonka avulla voi hoitaa vaikeita duuneja.

Ei pidä paikkaansa. Monet isotuloiset kuuluvat poliittisiin hyväveliverkostoihin, joissa pätevyydellä ja asiantuntevuudella ei ole merkitystä, vaan ainoastaan suhteilla, puoluekirjalla ja mihin sukuun kuulut. Raha tulee (=annetaan) rahan luo pätee tässäkin asiassa.

Vaikka kansanedustajien torkkupeitot, edustuskulut ja se että saavat palkkaa siltäkin ajalta kun eivät edes tee duunia. Ja eläkkeensäkin ovat ihan v.itusti liian suuria ja jotain sopeuttamislisiäkin kai oli jollekin poppoolle ja, ja...

Toi nyt on semmoinen asia jolla ei oikeesti kannata päätään vaivata. Siihen ei kannata suhtautua kansanedustajan omaisuutena vaan se on eduskuntatalon interiööriin kuuluva sisustustekstiili siinä missä matot tai ikkunaverhot.

Progressiivisuudessa sitten on semmoinen kummallisuus, että suomen rikkain henkilö on Antti Herlin. Hän ei kuitenkaan koskaan ole "juorukalenterin" kärkinimiä vaikka omaisuutensa on kymmenen viime vuodenkin aikana kasvanut pari miljardia, mikä on aika hyvin parin miljoonan vuosituloilla.
Eli kun on rahaa ja osaamista tarpeeksi niin pystyy (ihan laillisesti) suunnittelemaan verotuksensa sellaiseksi, että ei tarvitse progressiosta piitata.

Höpöhöpö. Ihminen on luonteeltaan niin ahne, että aina löytyy niitä, joille kelpaa isompi palkka. Jos ei kelpaa, niin toki saa vapaasti jäädä nauttimaan pienestä palkasta ja alhaisesta veroprosentista.
Ja mitä luulet, onko se rahan ahneus paras mahdollinen mittari sille, kuka on hommaan sopivin? Että onko se hyvä asia, kun iso osa pätevimmistä kieltäytyy ylennyksestä, ja pitää valita niiden joukosta jotka eniten himoavat valtaa ja muutamia euroja?

• Tykkää
Reactions: Echo
Siinä muutes huomaa älykkyyserot korkeammin koulutettujen ja suorittajien välillä - kun älykkyys ei riitä ymmärtämään niitä "pomon hommia", niin ne nähdään helppona paperinpyörityksenä. Kun ei yksinkertaisesti ymmärrä mitä vaaditaan, niin luullaan, että se on helppoa. Että senkun tekee palkattomia ylitöitä ja on 24/7 vastuussa, hyvin riittää joku muutama satanen kuussa lisää nettopalkkaa, kun eihän sen "oikeasti" tarvitse tehdä juuri mitään :rolleyes:.
Me joudutaan tarvittaessa ottamaan pomon hommia, eikä tuo nyt niin kamalalta tunnu.

Kyllä mäkin ottaisin sen 24/7 tavoitettavuuden, jos se näkyisi palkassa. Puheluita tulee viikonlopun aikana nykyiselle pomolle 1-2, edellisessä paikassa pomolle ehkä 3-5, jotain saikuttajien maanantaituskailuja.

Ja usein mun pomot on ollu bilettämässä kun oon soittanu, eli ei ne istu kotona puhelimen ääressä raskaasti huokaillen.

Toi nyt on semmoinen asia jolla ei oikeesti kannata päätään vaivata. Siihen ei kannata suhtautua kansanedustajan omaisuutena vaan se on eduskuntatalon interiööriin kuuluva sisustustekstiili siinä missä matot tai ikkunaverhot.

Progressiivisuudessa sitten on semmoinen kummallisuus, että suomen rikkain henkilö on Antti Herlin. Hän ei kuitenkaan koskaan ole "juorukalenterin" kärkinimiä vaikka omaisuutensa on kymmenen viime vuodenkin aikana kasvanut pari miljardia, mikä on aika hyvin parin miljoonan vuosituloilla.
Eli kun on rahaa ja osaamista tarpeeksi niin pystyy (ihan laillisesti) suunnittelemaan verotuksensa sellaiseksi, että ei tarvitse progressiosta piitata.

Mutkun tiäks. Mulle se eduskuntatalon sisustus on kertakaikkisesti yhtäailla turhanpäiväistä rahanmenoa.

Jos vertaan siihen, että mun työntekijä(t) saavat tyytyä pöydällä ja tuoleilla varustettuun työmaakoppiin ja vessakin on tyyliä bajamaja ja vielä sekin, ettei niitä oikeasti edes kiinnosta koska riittää että siellä sämpylän ja kahvin ehtii "nauttia" niin kiitävät jo takaisin töihin koska tekemättömiltä tunneilta ei heille kukaan mitään maksa.

Niin eikse nyt oo vähän epäreilua että toiset saava palkkaa vaikka pysyisivät kotona ja työpaikallakin on aikaa olla vaan mukavasti fiinin ja kalliin designviltin alla ja se kustannetaan meidän muiden, ahkeroivien ihmisten työllä?

No jaa. Mun pomon pitää olla iltaisinkin tavoitettavissa, mut ei hänelle jatkuvasti soiteta.
Ja jos puhelimen käyttö ja palavereissa istuminen on raskasta, niin voi voi.

Itse olen sen suorittavan työn tekijä ja mulla on huonommat työajat ja raskaampi työ.

Pomoni on päätöksentekoasemassa mikä voi olla stressaavaa, mutta aika sujuvasti tuntuu nuo päätökset tulevan, kun on kokemusvuosia alla.
Toiminnan jatkuvuus on lisäksi suht taattua, joten sekin vähentää stressiä.
Tää vastaus on harvinaisen tyhmä ja osoittaa ääretöntä kapeakatseisuutta.

Se ettei väännä "fyysistä työtä" ei tarkoita että työ olisi kevyttä. Ja v**u ne palaverit ei todellakaan ole mitään kahvitunteja vaan niissä etsitään niittä vaihtoehtoja/suunnitellan toimintoja/ mitä ikinä nyt kyseessä olevaan työhön kuuluu. Ne takaa sen että TE saatte sitä työtä tehdä.

Ei se perkele ole hieno olla tavoitettavissa 24/7. Kun se puhelu tulee on alettava järjestellä asioita. Pyöritettävä niitä päässään ja kannettava tietysti se vastuu.

Ihan oikeasti aivoja saa käyttää.

Me joudutaan tarvittaessa ottamaan pomon hommia, eikä tuo nyt niin kamalalta tunnu.

Kyllä mäkin ottaisin sen 24/7 tavoitettavuuden, jos se näkyisi palkassa. Puheluita tulee viikonlopun aikana nykyiselle pomolle 1-2, edellisessä paikassa pomolle ehkä 3-5, jotain saikuttajien maanantaituskailuja.

Ja usein mun pomot on ollu bilettämässä kun oon soittanu, eli ei ne istu kotona puhelimen ääressä raskaasti huokaillen.
Ei tuolla äo:la pomoksi ole.

Sori kommenttien perusteella olet oikeutetusti suorittavan tasom tekijä..korkeammalle ei noilla rahkeilla mennä

Ps miten ihmeessä voit tietää kuinka paljon sun päällikölle soitellaan? Ei esimies tuollaisia saa kerto kuka soittelee ja kuka ei...

Ei tuolla äo:la pomoksi ole.

Sori kommenttien perusteella olet oikeutetusti suorittavan tasom tekijä..korkeammalle ei noilla rahkeilla mennä

Ps miten ihmeessä voit tietää kuinka paljon sun päällikölle soitellaan? Ei esimies tuollaisia saa kerto kuka soittelee ja kuka ei...

Tää nyt vasta järjetön kommentti olikin.

Mä esimerkiksi olen lähes aina samalla työmaalla missä työntekijäni ovat. Sokeita eivät ole joten näkevät kyllä onko mulla luuri kourassa.

Yhteistyössä