mä vain en pääse eroon tuosta tupakasta ja olen raskaana:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja elä:
älä stressaa, huomena vähennät! mä poltin koko raskauden ajan ja terve poika tuli. vähensin kyl todella reippaasti, mut lopettamaan en pystyny. :(

"Mä poltin koko raskauden ajan ja terve poika tuli". Hohhhoijaa... Ajattelitko että ne haitat näkyy siellä synnärillä heti?

Alkuperäinen kirjoittaja puhu neuvolassa:
Alkuperäinen kirjoittaja ja oikeasti:
Onko se 1-2 tupakkaa päivässä OIKEASTI vaaraksi? Enpä oikein usko. Mutta odottavalle äidille se on ihana hermojen lepuutus ja stressi vähenee. Sen itselleni sallin. Ei tuollaisesta määrästä lapsellekaan viekkareita tule.

pah mitä skeidaa! tuleehan sullekin viekkarit, miksei lapsellesi!

Olenkin parikymmentä vuotta polttanut askin päivässä. ja hei ne mun viekkarit on PSYYKKISIÄ, ei FYYSISIÄ. ei kenellekään tule fyysisiä vierotusoireita kahdesta tupakasta päivässä, tajuatko?

Alkuperäinen kirjoittaja justjoo:
Onko se 1-2 tupakkaa päivässä OIKEASTI vaaraksi? Enpä oikein usko. Mutta odottavalle äidille se on ihana hermojen lepuutus ja stressi vähenee. Sen itselleni sallin. Ei tuollaisesta määrästä lapsellekaan viekkareita tule.

Olenkin parikymmentä vuotta polttanut askin päivässä. ja hei ne mun viekkarit on PSYYKKISIÄ, ei FYYSISIÄ. ei kenellekään tule fyysisiä vierotusoireita kahdesta tupakasta päivässä, tajuatko?

en etkä tajua säkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no tiedän riskit ja tiedän että riskeeraan lapsen ja omankin terveyden ja kaiken ja ei en vain pysty. työpäivinä menee vähemmän koska töissä en polta. mutta sitten vapaapäivinä menee enemmän. olen neuvolaan sanonut että en polta kun pelkäsin reaktiota.

Noin paljon kiinnostaa lapsen terveys? Että oikeen neuvolassa valehtelit? Ja työpaikalla ei tarvi polttaa, mut kotona tarvii?

Miksi myös tupakoimattomien äitien lapset sairastuu erilaisiin sairauksiin? Mun äiti on polttanut mua odottaessa, samoin kun odotti veljeäni. Terveitä ollaan kummatkin. Ja niin myös kaikki muut lapset joiden äitien tiedän polttaneen raskausaikana.

Tiedättekö oikeasti lapsia joilla on jotain sairauksia TODISTETUSTI raskaudenaikaisen tupakoinnin vuoksi?

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
älä stressaa, huomena vähennät! mä poltin koko raskauden ajan ja terve poika tuli. vähensin kyl todella reippaasti, mut lopettamaan en pystyny. :(

"Mä poltin koko raskauden ajan ja terve poika tuli". Hohhhoijaa... Ajattelitko että ne haitat näkyy siellä synnärillä heti?

no ei oo näkyny mitään 14 vuoteen. terve on ku pukki!

Alkuperäinen kirjoittaja justjoo:

en etkä tajua säkään.

En mäkään. Kaikkien noiden raskaana polttavien pitäis polttaa samalla kun ultrataan, näkis vähän miten se lapsi siihen myrkkyyn reagoi. Sille se ei oo ihana hermojen lepuutus. Ihme porukkaa täällä.

tai sä et vaan tajua että on sairas. sitähän emme saa koskaan tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siskoni myös poltti raskausajan. Terve poika syntyi. Kuoli 11 vuotiaana leukemiaan, olikohan syy raskausaikana poltetuissa norteissa??????? Kuka tietää?

yhtään sitä tupakointia puollustelematta, niin tähän väliin täytyy sanoa että mun äitee on polttanut kaikissa 4 raskaudessaan, koko sen ajan.. ja kaikki me lapset ollaan oltu perusterveitä, normaalilla järjellä varusteltuja jne. ja kaikki meistä on päässyt ihan aikuisiälle asti ilman mitään ongelmia..

toki paras ratkaisu on lopettaa tupakointi, varsinkin raskaana.. mutta jos ei pysty niin se radikaali vähentäminen edes siihen 1-5 tupakkaan päivässä on jo parempi kuin askillinen..

Alkuperäinen kirjoittaja mimmiii:
Miksi myös tupakoimattomien äitien lapset sairastuu erilaisiin sairauksiin? Mun äiti on polttanut mua odottaessa, samoin kun odotti veljeäni. Terveitä ollaan kummatkin. Ja niin myös kaikki muut lapset joiden äitien tiedän polttaneen raskausaikana.

Tiedättekö oikeasti lapsia joilla on jotain sairauksia TODISTETUSTI raskaudenaikaisen tupakoinnin vuoksi?

siis ihan pokkanako olet sitä mieltä että lapsen terveys kannattaa riskeerata koska tupakoimattomienkin äitien lapset sairastuu joskus?

ei vittu tätä menoa!

Todistetusti???? Kuten varmasti tiedät, niin sairauksia ei pystytä sekunnilleen sanomaan että geenivirhe tuli juuri tuolla sekunnilla ja sinä juuri sillä sekunnilla vetäsit nortin.

Joko poikasi on yrittänyt saada jota kuta raskaaksi? Tiedät varmaan että äidin raskaudenaikainen tupakointi aiheuttaa poikalapsille lisääntymisongelmia? En voi muutenkaan ymmärtää, miten joku hyssyttelee toisen tupakointia sillä perusteella, että omakin lapsi syntyi terveenä... Kun se on kato tuuria se!

muistaakseni nikotiinikorvaustuotteet ovat vaarallisempia kuin itse tupakka. ensin vähennät ja sitten jonain päivänä pärjäät ilmankin. noin itse lopetin.

Tuskin on. Niissähän on vain nikotiinia. Tupakassa on nikotiinia ja myös häkää tulee poltettaessa.

Tupakan fyysisistä oireista kyllä pääsee ja helposti. Psyykkisistä ei, tavasta ei. Minä ihan oikeasti masennun jos olen polttamatta. Olen joutunut käyttämään masennuslääkkeitäkin. Elämä menee paskaksi. olen todella riippuvainen tupakkaan. Jotkut ihmiset sairastuvat riippuvaisuuksiin helpommin.
Nikotiinin riippuvuuspotentiaali on yhtä suuri kuin heroiinilla. Jotkut pääsevät huumeistakin helpolla eroon, toiset eivät.

Siksi joku ei polta töissä kun pystyy sen ajan olemaan polttamatta kun fyys. oireet kestää kyllä. Mutta henkisiä ei. tapaa ei voi lopettaa.

Hitto olette dorkia kun luulette että se ainoa ongelma tupakoinnin lopettamisessa on fyysiset oireet.

Mä olen kokeillut KAIKKI keinot, eikä keinoja enää ole muuta kuin vähentäminen. ja voi helvetti jos kehdataan syyllistää jos 1-5 tupakkaa poltan päivässä. neuvolassakin on sanottu et mun kohdalla se on ok, ja hienoa kun oon pystynyt vähentään noin hyvin.

Kaksi sanaa: ÄLY HOI! Pari sanaa lisää: SEURAA AIKAASI!

tai sä et vaan tajua että on sairas. sitähän emme saa koskaan tietää.

jos nyt otetaan esimerkkiä, ei yhtään allergioita, 3v oli ainoa korvatulehdus! Ja muutenkaan ei ole koulusta sairauksien takia joutunut pois olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Neith:
Siskoni myös poltti raskausajan. Terve poika syntyi. Kuoli 11 vuotiaana leukemiaan, olikohan syy raskausaikana poltetuissa norteissa??????? Kuka tietää?

yhtään sitä tupakointia puollustelematta, niin tähän väliin täytyy sanoa että mun äitee on polttanut kaikissa 4 raskaudessaan, koko sen ajan.. ja kaikki me lapset ollaan oltu perusterveitä, normaalilla järjellä varusteltuja jne. ja kaikki meistä on päässyt ihan aikuisiälle asti ilman mitään ongelmia..

toki paras ratkaisu on lopettaa tupakointi, varsinkin raskaana.. mutta jos ei pysty niin se radikaali vähentäminen edes siihen 1-5 tupakkaan päivässä on jo parempi kuin askillinen..

No minäpä olen sitä mieltä että kummipoikani olisi tänä päivänä opiskelemassa niinkuin muutkin, ellei äitinsä olisi juuri sopivalla kehityshetkellä pistänyt sitä tupakkaa huuliensa väliin. Ei ne sairaudet kaikkiin iske, kuten ei myöskään sikalunssarokotteen haitat.

Monet on suositelleet sitä Allen Carren kirjaa, loppuu kuulemma röökinpoltto ku seinään kun sen lukee. Mä olen ollut nyt 3 kk polttamatta, ja jo useamman viikon ilman nicorettea. Ihmeen helppoa se lopettaminen on silloin kun oikeasti haluaa lopettaa. Ja 20 vuotta meni tupakoidessa, enemmän ja vähemmän. Toivon ja uskon, ettei mun tarvitse enää koskaan vetää niitä hirveän makuisia henkosia :x Mut mulle sattui kyllä niin pelottava juttu, että ei tee enää mielikään röökiä. Niin ja vielä sellanen asia, että minäkin ajattelin ennen, että kyllä mä tässä ihan lähiaikoina lopetan. Kun tulee sellanen hyvä hetki. Mutta oikeasti, ei sellaista sopivaa hetkeä tule. Se pitää vaan lopettaa ja that's it. Kun kerran minä siihen pystyin niin pystyt sinäkin.

Teepä seuraavalla tavalla. Joka kerta kun meinaat sytyttää tupakan, katso kelloa ja anna itsellesi lupa tehdä se 15 minuutin päästä. Tänä aikana laita silmat kiinni jos voit tai muuten vaan yritä nähdä edessäsi pieni vauva vatsassasi. Mieti miltä tuntuisi puhaltaa tupankan savua pillillä sen keuhoihin ja suuhun...miltä se näyttää ja miltä siitä tuntuu. Sitten mietit miten hyvin vauva voi kun otatkin keuhkoihin raitista ulkoilmaa. Kun aikaa on kulunut 15 minuuttia ja nämä hommat ajateltu ja yritetty visualisoida, niin saattaa olla että jää tupakka polttamatta.

Älä lannistu jos et heti onnistu, mutta tee tämä joka kerta. Jätä myös töissä polttamien heti, saat kohta työkavereiden paheksunnan niskaasi ....

Pystyt lopettamaan, kun et jossittele ja selittele itsellesi. PALJON vaikeampaa sinulla tulee olemaan, jos lapsesi saa kärsiä KOKO ELÄMÄNSÄ sinun kyvyttömyydestäsi lopettaa.
Kaverin lapsella on oppimishäiriötä ja astmaa ja äiti sanoi, että on päiviä, kun tekisi mieli suunnilleen ampua itsensä, kun näin teki lapselle, tupakoimalla. Usein käyvät öisin ensiavussa hengittelemässä lapsen kanssa, kun henki ei kulje jne. Vaikka eihän sitä TIEDÄ, että johtuuko tupakoinnista, mutta ei heillä ainakaan suvussa ole muilla samaa. Sittemmin äiti on lopettanutkin, kun on alkanut odottaa uusia pieniä ja rakkaita :)

Alkuperäinen kirjoittaja ettekö te tajua:
Tupakan fyysisistä oireista kyllä pääsee ja helposti. Psyykkisistä ei, tavasta ei. Minä ihan oikeasti masennun jos olen polttamatta. Olen joutunut käyttämään masennuslääkkeitäkin. Elämä menee paskaksi. olen todella riippuvainen tupakkaan. Jotkut ihmiset sairastuvat riippuvaisuuksiin helpommin.
Nikotiinin riippuvuuspotentiaali on yhtä suuri kuin heroiinilla. Jotkut pääsevät huumeistakin helpolla eroon, toiset eivät.

Siksi joku ei polta töissä kun pystyy sen ajan olemaan polttamatta kun fyys. oireet kestää kyllä. Mutta henkisiä ei. tapaa ei voi lopettaa.

Hitto olette dorkia kun luulette että se ainoa ongelma tupakoinnin lopettamisessa on fyysiset oireet.

Mä olen kokeillut KAIKKI keinot, eikä keinoja enää ole muuta kuin vähentäminen. ja voi helvetti jos kehdataan syyllistää jos 1-5 tupakkaa poltan päivässä. neuvolassakin on sanottu et mun kohdalla se on ok, ja hienoa kun oon pystynyt vähentään noin hyvin.

Tolla asenteella ei kannata alkaa lapsia tekeen ollenkaan. Tiesitkö, että lapsen synnyttyä joudut luopumaan monista asioista? Et voi pitää kiinni monista muistakaan itsekkäistä tavoista ja tottumuksistasi. Ja aivan helvetin varmasti sua kehdataan syyllistää vaikka polttaisit puoli tupakkaa päivässä. Niin se neuvolan tätikin tekee, vaikka ei sulle raasulle sitä raskikaan sanoa, kun oot niin DORKA.

Alkuperäinen kirjoittaja aurum:
Teepä seuraavalla tavalla. Joka kerta kun meinaat sytyttää tupakan, katso kelloa ja anna itsellesi lupa tehdä se 15 minuutin päästä. Tänä aikana laita silmat kiinni jos voit tai muuten vaan yritä nähdä edessäsi pieni vauva vatsassasi. Mieti miltä tuntuisi puhaltaa tupankan savua pillillä sen keuhoihin ja suuhun...miltä se näyttää ja miltä siitä tuntuu. Sitten mietit miten hyvin vauva voi kun otatkin keuhkoihin raitista ulkoilmaa. Kun aikaa on kulunut 15 minuuttia ja nämä hommat ajateltu ja yritetty visualisoida, niin saattaa olla että jää tupakka polttamatta.

Älä lannistu jos et heti onnistu, mutta tee tämä joka kerta. Jätä myös töissä polttamien heti, saat kohta työkavereiden paheksunnan niskaasi ....

Tuo kuulosti ihan hyvältä harjoitukselta :) Just tämmösiä konkreettisia juttuja ja neuvoja kaivattais, eikä mitään "puhu neuvolassa!"