Maailman huonoin äiti ilmoittautuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paha äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihme pään silittelyä, eihän tälläistä saisi sattua. Se tuomitaan jos äiti hakee vaikka postin laatikosta ja lapsi on sen aikaa nukkumassa, mutta, sitten saisi itse mennä tosi uupuneena nukkumaan ja lykkää lapsen ulos oman onnensa nojaan. Hei haloo.

Alkuperäinen kirjoittaja mutta mutta:
Ihme pään silittelyä, eihän tälläistä saisi sattua. Se tuomitaan jos äiti hakee vaikka postin laatikosta ja lapsi on sen aikaa nukkumassa, mutta, sitten saisi itse mennä tosi uupuneena nukkumaan ja lykkää lapsen ulos oman onnensa nojaan. Hei haloo.

En halua riitaa, mutta mitä se ap:n syyllistäminen tässä vaiheessa auttaa?
Uskon, ettei hän enää tee näin, vai etkö itse usko?
Hän ei varmasti arvannut etukäteen, ettei herää, tai ettei taapero häntä herätä.
Eiköhän ap:lla ole tarpeeksi pahaolla ilman syytöksiäkin. Tuskin hän muuten olisi koko yön istunut palstalla. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Nadia:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta mutta:

En halua riitaa, mutta mitä se ap:n syyllistäminen tässä vaiheessa auttaa?
Uskon, ettei hän enää tee näin, vai etkö itse usko?
Hän ei varmasti arvannut etukäteen, ettei herää, tai ettei taapero häntä herätä.
Eiköhän ap:lla ole tarpeeksi pahaolla ilman syytöksiäkin. Tuskin hän muuten olisi koko yön istunut palstalla. :(

Enpä tiedä. Millä se taapero olisi hänet herättänyt jos ei itkuhälytintä viitsitä käyttää? Tarkoituksella laittoi kellon herättämään, mitä jos lapsella olisi ollut hätä enne sitä? Hiukan voisi sitä järkeäkin käyttää. Ja ehkä siksi palstaili koko yön kun sai niin hyvät unet vedettyä alkuyöstä.

Mä annan kaikki sympatiat ap:lle ja tiedän mitä on olla väsyneenä.

Mutta ihme touhua muilta palstalaisilta sen suhteen, että täällä tuomitaan aina se, että lasta ei sais jättää yksin edes suihkussa käynnin ajaksi puhumattakaan postin hakemisesta. Aina täällä syyllistetään vanhemmat, jotka jättävät yksin. Miksi siis nyt annatte sympatiat?

Tässä ihan muutama keskustelu, jossa lähes kaikki palstalaiset ovat sitä miltä, että vanhempi ei sais missään nimessä jättää hetkeksikään lasta valvomatta:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t775714

Mä esim. eilen jätin tuon meidän nelikuisen täysin oman onnensa nojaan pinnasänkyyn kun toiselle koiralle tuli kakkahätä. Oltiin varmaan noin 10 min ulkona. Vauva jäi naama punaisena huutamaan sänkyynsä ja kun tulin niin huusi edelleen. Joo, eikä ole edes huono omatunto.

mietin vaan, että mikä mahdoton haloo täällä olisi jos mies olisi tehnyt saman: tullut töistä, äiti lähtenyt asioilleen ja mies laittanut vauvan ja itsensä nukkumaan :whistle: täällä huudettaisiin, että jätä se SIKA!

Eihän toi ole mahdollista ellei lapsi sit oo ollu turvavöillä vaunuissa??! 1v8kk on sen verran iso, että takuulla pääsee vaunuista pois kun yrittää. Ollu siellä siis 9 tuntia vähintään? Ei varmasti ole koko aikaa nukkunut, varmaan useaan kertaan itkenyt ittensä uneen. No mut ei kannata vaivata itteään tommosella asialla ja sääliä lasta koska tämähän on provo.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tästä opin ainakin sen että en enää ikinä nuku samaan aikaan pojan kanssa jos mies ei ole paikalla... Ellei sitten koko lasta vielä multa pois, en ihmettele vaikka mies senkin tekis...

No seuraavalla kerralla nukutte pojan kanssa molemmat samaan aikaan sisällä :) :)

no on kyllä juttu. Lapsi siis on neliraajahalvautunut ja mykkä kun pysyttelee vaunuissa noin kauan, ei meidän muksuja tossa iässä olisi saanut ilman suukapula ja pakkopaitaa pysyttelemään paikallaan hiljaa.

Eikö ihmiset noin sitten yleisesti käytä rattaissa vöitä, kun niin moni ihmettelee siellä pysymistä. En minä ainakaan aja yhtään metriä ikinä ilman niitä, eikä alle 6kk ole meillä kukaan ollut nukkunut enää "vaunuvaunuissa" vaan rattaissa, joista ap:kin kai puhuu?

Huijjui, uskon että on kauhee morkkis! Mutta hei: älä nyt luule että siitä jotain traumoja jäi, mä järkeilen itselleni että ei yksittäiset tapahtumat oikeesti voi mitään kauheeta aiheuttaa (paitsi joskus harvoin jotain yksittäisiä pelkoja, hämähäkki-, ahtaan paikan- jne.) vaan tärkeempää on miten se tavallinen elämä menee.

Ja toisaalta taas todella kauhean traumaattisissa oloissa kasvaneet lapset voi ihan yksittäisistä hellistä hetkistä ja hyvistä ihmisuhteista saada niin paljon voimaa että kasvavat tasapainoisiksi.

Hmm... en usko tätä juttua. Meillä ei ikinä tuon ikäinen lapsi olisi pysynyt rattaissa yhdeksää tuntia, oli vöitä tai ei. Siinähän olisi mennyt jo monet ruokailutkin ohi, lapsi olisi taatusti huutanut nälkää ja hätää.

Ja miten tosiaan ap kuvitteli, että voi edes hetken nukkua sisällä laittaen puhelimen herättään, lapsihan olisi voinut herätä 10 minuutin tai tunnin päästä, eikä ap silloinkaan olisi ollut vastaamassa lapsen hätään.

JOS tämä on totta, minusta ap käyttäytyy todella vastuuttomasti ja ehkä tosiaan kannattaa soittaa neuvolaan; siellä tiedetään, onko ap kykenevä itse huolehtimaan lapsestaan ja olisiko tässä ls-ilmoituksen paikka. :(

Koko ketjua lukematta - se oli vahinko, olit väsynyt ja onneksi mitään ei sattunut. Kyllä miehen tulee antaa anteeksi inhimillinen erehdys ja toisaalta sinun opittava tästä kerrasta ettei tule uusintaa. Et ole huono äiti - olet ihminen ja äiti.

Jos tää ois sattunu miehelle, ei hitto mikä teilaus olis käynnissä ja ap olis saanu samalla paskaa niskaa, kun on menny tekemään lapsen niin vastuuttoman miehen kanssa. :whistle:

Mutta joo, enpä usko minäkään tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tästä opin ainakin sen että en enää ikinä nuku samaan aikaan pojan kanssa jos mies ei ole paikalla... Ellei sitten koko lasta vielä multa pois, en ihmettele vaikka mies senkin tekis...

Tästä eteenpäin nukut sen lapsen kanssa vain niin että lapsi on SISÄLLÄ, jolloin todennköisemmin heräät kun lapsi herää. Herätyskello on helppo väsyneenä unissaan vain räpätä kiinni, lapsi ei hiljene...

Niin tätä mäkin ihmettelin, että miksi en olis ikinä uskaltanut laittaa lasta ulos nukkumaan ja mennä itse sisälle NUKKUMAAN. Mut opi tästä vahingosta nyt. Kyllä te siitä yli pääsette. Mun mies olis kyllä vastaavasta huolimattomuudesta myös aikansa vihainen. Nyt vaan annat pojalle läheisyyttää ja turvaa. Mies leppyy, kun huomaat että hyvää huolta lapsesta pidät.

Alkuperäinen kirjoittaja aino-kyllikki:

Mutta ihme touhua muilta palstalaisilta sen suhteen, että täällä tuomitaan aina se, että lasta ei sais jättää yksin edes suihkussa käynnin ajaksi puhumattakaan postin hakemisesta. Aina täällä syyllistetään vanhemmat, jotka jättävät yksin. Miksi siis nyt annatte sympatiat?

Tässä ihan muutama keskustelu, jossa lähes kaikki palstalaiset ovat sitä miltä, että vanhempi ei sais missään nimessä jättää hetkeksikään lasta valvomatta:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t775714

Mä esim. eilen jätin tuon meidän nelikuisen täysin oman onnensa nojaan pinnasänkyyn kun toiselle koiralle tuli kakkahätä. Oltiin varmaan noin 10 min ulkona. Vauva jäi naama punaisena huutamaan sänkyynsä ja kun tulin niin huusi edelleen. Joo, eikä ole edes huono omatunto.

:oO. PItäisi olla. huono omatunto. Nelikuisen lapsen jätit huutamaan naama punaisena???????????? Uskomatonta. Jos noin pienen lapsen jättää tahallaan huutamaan kymmeneksi minuutiksi KOIRAN TAKIA, et ole normaali äiti. Ja se kyllä jättää lapseen jäljen, saa hylkäämiskokemuksen. Ja anna mun arvata, teet niin usein. Olisi lastensuojelulla asiaa teidän huusholliin. Sinä olet huono äiti, jolla ei ole hajuakaan pienen vauvan tarpeista etkä välitä turvallisuuden tarpeesta. Älä hanki enempää lapsia. Ihan sama mitä mieltä olet, vahingoitat lastasi, eikä tuo ole normaalia äitiyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja aino-kyllikki:

Ihmettelen kyllä ap:n tarinaa, niin kuin muutama muukin. Miten tuon ikäinen olisi pysynyt vaunuissaan tai kai nyt joku olisi kuullut ja reagoinut lapsen itkuun ja hätään (jos kerran rivitalossa asuvat)? Eri asia, jos lapsi olisi jo nukahtanut vaunuihinsa yöunille ja jatkanut keskeytymättä (tuurilla) unia koko tuon ajan. Mutta tuskin iltapäivällä vielä yöunia aloittaa... No, oli provo tai ei niin sanon kuitenkin, että suuri virhehän tuo oli - laittaa lapsi ulos nukkumaan ja mennä itse sisälle nukkumaan. En uskaltaisi edes itkuhälyttimien turvin tuota tehdä, kun en luota niiden 100 prosenttiseen toimivuuteen. Minusta lasta tulee pystyä valvomaan muutenkin koko ajan, jos hän nukkuu ulkona. Eihän sitä tiedä, mitä voi tapahtua.

Mutta sitten sinuun, "aino-kyllikki". Sinä teet kyllä myös todella väärin, kun jätät vauvan yksin huutamaan hätäänsä! 10 minuuttia on todella pitkä aika yksin oloa vauvalle, joka huutaa hätäänsä paniikissa, aivan liian pitkä aika! Etkö tiedä, että pienen vauvan ei saisi antaa huutaa YKSIN kuin korkeintaan n. puoli minuuttia. Yksin jäämisen tunne hädässä on vauvalle suurin mahdollinen uhkakokemus, kuolemanuhkaan verrattava. Hänhän on biologisesti näin rakentunut; yksinjääminen merkitsee kuolemaa. Aikuisellekin 10 minuuttia paniikissa ja kuolemanpelossa huutamista olisi aivan liikaa - järkyttäisi psyykeä pahasti - kuvittele mitä se tekeekään vasta minuuttansa ja psyykeään rakentavalle vauvalle! Ap sentään tuntui aidosti katuvan ja kokevan syyllisyyttään teostaan - ja tuskin koskaan enää tekee noin (siis jos on aito). Sinä puolestaan sanoit, että "ei ole edes huono omatunto". Kuulostat kylmältä ja tunteettomalta äidiltä. Vauvasi puolesta toivoisin, ettet koskaan enää jättäisi vauvaasi yksin hädässään. =/

Huoh, tulihan sitä kakkaa niskaan kun päivä valkeni.

Yritän nyt selittää muutamia kohtia, vaikkei tätä nyt näytä kukaan uskovankaan. Miks täällä muuten aina, kun joku on tehnyt jotain uskomattoman tyhmää mitä itse ei tekisi, pitää alkaa huudella että on provo? Joo, mulle ihan sama uskotteko.
Kuulkaa oisin ikionnellinen jos tää ei ois totta!

Siis meillä on yhdistelmävaunut, joissa on kyllä valjaat, mutta poika oli niin tiiviisti kääritty makuupussiin, ettei sen takia päässyt pois.

Ihan tosissaan seinänaapurit olis kyllä tehneet jotain jos poika olisi itkenyt parvekkeella. Puuttuvat muutenkin joka asiaan... Itse epäilen, että poika on hämärän tullen luullut että on yö ja alkanut nukkua uudestaan. Monesti aamullakin herää höpöttämään, mutta nukahtaa sitten kohta uudestaan ja voi nukkua monta tuntia.
Sitä en tiedä onko pojalla ollut nälkä vai ei, mutta ilmeisesti ei ainakaan niin kova että olisi itkenyt.

Jos miehelle olisi sama sattunut, en mä sille mykkäkoulua pitäis, enkä myöskään huutaisi tai syyllistäisi. Vahinkoja oikeasti sattuu. Ja on niitä sattunut miehellekin, enkä ole tietääkseni enkä ainakaan tarkoituksella syyllistänyt vaan yrittänyt ymmärtää... Ei kukaan ole yli-ihminen.

Nyt, niin kuin yölläkin, lapsi on reipas ja nauravainen. Susotuu myös mennä ulos nukkumaan. Älkää pelätkö, en ole menossa nukkumaan. Ja mieskin on kotona.

Sinä joka ihmettelit miehen harrastusaikaa. Oli ensin harjoituksissa ja sen jälkeen pelaamassa toisessa kaupungissa vajaan sadan kilometrin päässä.

Soitin myös sinne neuvolaan, ja täti oli kovasti ymmärtäväinen, osasi sanoa juuri oikeat sanat. Jos paheksui, niin ei sitä millään tavoin osoittanut. Kyllä näitä syyttäviä katseita ja hiljaisuuksia saa täällä kotona ihan tarpeeks.
Mutta täytyy kai sitten jäädä odottamaan sitä lastensuojelua, kun oon vastuuton äiti... Kuinkahan käy...

Enkä missään vaiheessa ole sanonut että oli fiksu teko! Jos se mieltänne yhtään parantaa niin on niin paska olo että mua on sattunut koko päivän ihan fyysisesti... Ihan vaan kun ajattelen että toinen on siellä ihmetellyt. Mutta näyttää olevan kunnossa. Opin läksyni.
Olen myös kovasti monelle muulle puhunut tästä ahdistuksestani, paitsi tietty miehelle, jolta ei paljon ymmärrystä tipu muulloinkaan.

Ja lopettakaa se provon huutelu ihan oikeasti, maailma on kuitenkin iso paikka ja siellä on paljon ihmisiä ja siellä tapahtuu paljon asioita... Ja siellä olen myös minä, vastuuton äiti-ihminen.

Hui kauheeta, varmasti pelästyit !
Mutta ei onneksi tapahtunut mitään. Kannattanee varmaan jatkoa ajatellen sopia puolison kanssa että herättelee kun on lähdössä johonkin ja olette molemmat nukkumassa... Ja tietenkin jos teet vuorotyötä, niin yritä saada lapselle joku hoitaja siksi aikaa kun itse nukut työvuoron jälkeen.

Ja syyttelijöille; joillain lapsilla on vaan uskomattomat unenlahjat... Eivät herää edes siihen että herätyskello soi täysillä ! =)

Äitini muistelee vieläkin sitä, kuinka oli kerran jättänyt minut pihaan vaunuihin nukkumaan ja oli vahingossa nukahtanut itse sisälle. Oli aivan paniikissa herätessään kun huomasi minun olevan yhä ulkona. Mitään kamalaa ei tapahtunut ja elossa ollaan, mutta tosiaan pitkäksi aikaa äidin mieleen voi tuollaiset mokat jäädä muhimaan. Vahinkoja sattuu ja mitään muuta ei voi kuin ottaa opikseen.

Sen sijaan vauvan jättäminen tarkoituksella huutamaan itsekseen 10 minuutiksi on aivan älytöntä. Se on aikuisen mittapuun mukaan lyhyt aika, mutta vauvalle se on IKUISUUS. Todella kummallista, että ihmisen äidinvaisto ei jo jollakulla sano mitään vaan voi ihan tyynesti lähteä koiraa paskattamaan ja jättää lapsensa yksin huutamaan hätäänsä!! Kyllä meillä saisi koira tehdä mieluummin asiansa lattialle sillä hetkellä jos vauvalla on jokin hätä ja tarvitsee syliä/ruokaa/jne. Surkeaa äitiyttä laittaa koiran tarpeet vauvan edelle!

Yhteistyössä