Maailmanloppu löhelläkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Maailmanloppu lähelläkö?

Sellainen pikku-uutinen kuin melko hidas mutta nopeasti varmaksi tuleva maailmanloppu kiinnostaa yllättävän vähän. Myönnän suuret hankaluudet asian ratkaisemisessa mutta en kuoliaaksi vaikenemista.

Tieteen ennustaman maailmanlopun uutiset ovat yleensä muotoa "ihmiskunnalla on tutkijoiden konsensuksen mukaan viisi vuotta aikaa, ennen kuin elämä muuttuu varmasti mahdottomaksi suurella osalla ihmiskunnasta". Se ei ole tarkasti juuri noin muotoiltu mutta silti suurinpiirtein. Voisi luulla kyseessä olevan ihmiskunnan historian ylivoimaisesti suurin uutinen, jota ei koskaan, missään tilanteessa vaiettaisi kuoliaaksi.

Lohdulliset ajatukset "Rooman klubin aikaan ennustettiin vähän samaa, miksi uskoisin niihin nyt" eivät valitettavasti auta. Niistä asioista tiedetään nykyään paljon enemmän kuin silloin. Vai onko taloustiede turhaa siksi, että tärkeä professori kielsi laman tulevan vuonna 1929?

Yksi mielenkiintoinen tosiseikka on totuuden kuoliaaksi vaikeneminen kaikilla suurimmilla ilmstokeskustelun puolilla. Eivät vain ns. ilmastoskeptikot vaan melkein kaikki ilmastotoimia ajavat vaikenevat. Ennustan ainakin yhdeksi syyksi "aktivistien" piirissä pelkoa maailmanlopusta puhumisen hyödyttömyydestä ja vaarallisuudesta ilmastotekojen kannalta.

Asetelma saattaa kääntyä nopeasti päälaelleen. Siinä tapauksessa että "murtumispiste" saavutetaan, se on saavutettu ja skeptikon pitää taas uskoa hyvin tehdyn tieteen tuloksia. Silloin ehkä "pienet ilmastoteot" ovat turhia ja jopa epämoraalisia, mikäli ne estävät jonkun tehokkaasti hyvän asian toteuttamista.

Mainitsen esimerkin. Miksi kierrättäisimme "lopun" tultua varmaksi pieniä määriä materiaa laittaen siihen suuren määrän vaivaa ja rahaa, kun vaikutus olisi olematon eikä pystyisi vaikuttamaan lopun estämiseksi? Samalla resurssilla pystyisi sitävastoin auttamaan ihmisiä pahiten lämpenemisestä kärsivillä alueilla.

Silloin "ilmastoskeptikoiksi" syytetyillä olisi käytössä sama ase ilmastotekojen puolustajia kohtaan kuin mitä ennen käytettiin heitä vastaan: tiede. "Miksi koetatte estää väittämäänne katastrofia, kun se oman tieteenne mukaan on väistämätön? Uskokaa tieteeseen ja hyväksykää sen tulokset. Muuten te itse olette 'ilmastoskeptikoita' ja me, alusta asti voimakkaita tekoja vastustaneet realisteja ja tieteen tuloksiin uskovia."

Aatehistorian ja kulttuurien tutkimusta harrastavat pystyvät esittämään hypoteeseja läntiselle haluttomuudelle hyväksyä kaiken hienon häviämistä ja loppua, tässä tapauksessa maailmanloppua. Mekanismi saattaa olla jonkinlainen "kuoleman kieltäminen", josta kyllä löytyy psykologista analyysia.

Elokuvassa 2012 (2009) samastutaan maailmanloppuun. Läntistet kieltävän asian ja tulevat hulluiksi, kun Intiassa asia otetaan rauhallisemmin. Kuten eräs tietynlaista "buddhalaisuutta" tutkiskellut opiskelija kerran seminaarissa sanoi, sen perinteen ihminen menee koko ajan sitä kohden, johon on kaikista parhaiten valmistautunut, kun läntinen ihminen menee koko ajan sitä kohden, mihin on kaikista huonoiten valmistautunut: kuolemaa!

Laajemmin lopun käsittelyä on kyllä tapahtunut läntisessä mediassa jonkin verran, ihmisen kuolemaan liittyvän mystifioinnin ja pelkäämisen vähenemisenä ja yrityksenä saavuttaa loppuun kypsempi asenne. Aiemmin yhteiskunnassamme murrettu suurin tabu oli seksuaalisuus, nyt on vuorossa ihmisen kuolema. Milloin näemme tabun murtamisen leviävän koko ihmiskunnan lopun hyväksymiseen?

Loppu oli oikeastaan joka tapauksessa, jo ennen ilmastokatasteofia todennäköinen, vaikkakin paljon, paljon hitaampi. Aurinkokuntamme eivät ole ikuinen. Ehkä se muistuttaa eräänlaista buddhalaista Mandalaa, jonka suuremmat voimat myöhemmin iloiten hajottavat...

En halua syyllistää ketään tällä tekstillä, mukavaa jatkoa ihmisille ja eläimille!

Olen elänyt yli 60 vuotta täällä ja näitä maailmanloppuja ja viimeisiä päiviä on ollut kymmenittäin. Joukkoitsemurhia on tehty maailmanlopun pelossa jne. On mennyt uskottavuus näihin ennustajiin.

Kun minä kuolen, henkilökohtainen maailmanloppuni tapahtuu.
Sitä paitsi ihmiskunta, maapallon syöpä joutaisikin kuolla sukupuuttoon, ennen kuin ehdimme paskoa muitakin planeettoja samanlaiseen kuntoon kuin omamme.
Jos jossainpäin maailmankaikkeutta elää korkeammalle kehittynyt sivilisaatio, toivoisin sen räjäyttävän pallomme tuusanpaskaksi ennen kuin pääsemme etenemään muille elinkelpoisille planeetoille.
Toisaalta yksi maapallo ja sille kehittynyt haitallinen laji on yksi hyttysen pieru maailmankaikkeuden rinnalla, joten tuskinpa elinaikanamme saamme tuhottua kuin muutaman planeetan.

Aloita itsestäsi.

Kun minä kuolen, henkilökohtainen maailmanloppuni tapahtuu.
Sitä paitsi ihmiskunta, maapallon syöpä joutaisikin kuolla sukupuuttoon, ennen kuin ehdimme paskoa muitakin planeettoja samanlaiseen kuntoon kuin omamme.
Jos jossainpäin maailmankaikkeutta elää korkeammalle kehittynyt sivilisaatio, toivoisin sen räjäyttävän pallomme tuusanpaskaksi ennen kuin pääsemme etenemään muille elinkelpoisille planeetoille.
Toisaalta yksi maapallo ja sille kehittynyt haitallinen laji on yksi hyttysen pieru maailmankaikkeuden rinnalla, joten tuskinpa elinaikanamme saamme tuhottua kuin muutaman planeetan.

Kautta historian ihmisiä on peloteltu maailmanlopuilla ja sen avulla hankittu valtaa ja rahaa, eikä tämäkään kerta ole poikkeus.
On edesvastuutonta jauhaa maailmanlopusta varsinkin lasten kuullen.
Sain itse lapsena kuulla kotona ja tiedotusvälineistä milloin minkäkin päivämäärän, jolloin filmi katkeaa ihmiskunnalta.
Tässä vielä olen ja voin erittäin hyvin.
Masentuneiden ihmisten kannattaa ottaa kymä ja paperi eteensä ja jättää yleiset keskustelupalstat unohduksiin.

Oletetaan että asteroidin törmäystä maahan on ennustettu monta kertaa. Kertaakaan ei ole ihmiskunnan aikana törmännyt. Siispä olisi järkevää lopettaa niiden seuranta ja teknologian kehittäminen törmäyskurssilla olevien torjumiseksi.

Alkuperäisen tekstin kirjoittajana tunnen surua haluttomuudesta hyväksyä totuutta. Tiede on ainoa keino saada tietoa tästä aihepiiristä, ja ainakin joidenkin omien tietolähteideni mukaan tilanne on yllä kuvatun kaltainen.

Se että jotkut tutkijat 1970-luvulla ennustivat nopeaa loppua ei nähdäkseni ole tässä kovin relevanttia. Yksi tärkeä professori taisi joskus ennen suurta lamaa ennustaa, ettei sitä tule. Onko taloustieteen kyky ennustaa mitään tai varoittaa mistään nykyään siis surkea?

Olen samaa mieltä siitä ettei lapsille ole hyvä kertoa totuutta tästä asiasta. Se on liian ikävä ja voi järkyttää.

Tulkaa toki keskustelemaan samantyyppisestä tekstistäni Facebook-ryhmäön Skepsis ry. Herättäkää toki aiheesta keskustelua ystäväpiirissänne - käyttäen parasta saatavilla olevaa tietoa.

Ilman toivoa ei ole elämää.
Tämä palsta on perhepalsta, jonka tarkoitus on tukea toisiaan ja keksiä ratkaisuja arjen ongelmiin.
Kannattaa miettiä mihin käyttää aikansa.
Jeesus sanoi ettei kukaan tiedä tulevaa. Minulle se tieto riittää ja varmasti monelle muullekin. Olen saanut elää pitkän ja hyvän elämän.
Nuorena kävin lähellä kuolemaa ja koin, että henkimaailma esti onnettomuuden.
Ei kaikkea tarvitse ymmärtää ja minä en edes sitä tietoa tarvitse enkä halua ymmärtää.
Voin vain elää ja saada muut iloitsemaan kanssani. Minut eilen kehuttiin maasta taivaisiin. Joskus tuntuu, että olenko edes ihminen vai joku henkiolento.

On edesvastuutonta jauhaa maailmanlopusta varsinkin lasten kuullen.
Sain itse lapsena kuulla kotona ja tiedotusvälineistä milloin minkäkin päivämäärän, jolloin filmi katkeaa ihmiskunnalta.
Tässä vielä olen ja voin erittäin hyvin.
Masentuneiden ihmisten kannattaa ottaa kymä ja paperi eteensä ja jättää yleiset keskustelupalstat unohduksiin.
Niin ja sitten etenkin herkät tytöt kokevat suurta ahdistusta ja elämä alkaa mennä päin takapuolta.

Maailmanloppu-keskusteluista käy aina ilmi, kuinka ihminen pitää itseään lähes jumalana.

Maapallon ikä n. 4,500 000 000 v.
Elämä (yksisoluiset) ikä n. 3,500 000 000 v.
Dinosaurukset Maapallolla n. 145 000 000 v.
Nisäkkäät ikä n. 65 000 000 v.
Homo Sapiens ikä n. 300 000 v.

Elämän jo ollessa olemassa Maapallo on kestänyt asteroidipommitukset, lukemattoman määrän ilmastonmuutoksia suuntaan ja toiseen, mannerlaattojen siirtymiset, akselin kallistumisen ja ratatason muutokset. Kukaan itseään kunnioittava tiedemies ei viitsi enää edes yrittää laskea, kuinka monta eliölajia on tänä aikana syntynyt ja kuollut sukupuuttoon. Kukaan ei voi edes arvailla sitä.

Ja nyt ihminen kuvittelee olevansa ikuinen evoluution huippu, jolla on valta "tuhota" Maapallo ja elämä sillä.
Me olemme pienempi kuin kärpäsenpaska valtameressä.

Elämän jo ollessa olemassa Maapallo on kestänyt asteroidipommitukset, lukemattoman määrän ilmastonmuutoksia suuntaan ja toiseen, mannerlaattojen siirtymiset, akselin kallistumisen ja ratatason muutokset. Kukaan itseään kunnioittava tiedemies ei viitsi enää edes yrittää laskea, kuinka monta eliölajia on tänä aikana syntynyt ja kuollut sukupuuttoon. Kukaan ei voi edes arvailla sitä.
Juu ja ihminen ei saa tuhottua elämää maapallolta vaikka kuinka yrittäisi.

Yhteistyössä