Maailmassa ei tasan oo toista yhtä kiittämätöntä kakaraa kun toi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chorizo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chorizo

Jäsen
02.07.2012
453
0
16
mun teini on. Se on kyllä siis aina ollut.
Mut mä en enää jaksais pahottaa mieltäni, kun mä yritän miellyttää sitä. Teen mä mitä tahansa niin edes kiitosta ei tule, päinvastoin p*skaa sataa niskaa entistä enemmän.
Viimeisin esimerkki: on tulossa eräs konsertti (ulkomailla) johon teini on mankunut pääsyä. Kovan työn tuloksena saatiin hänelle lippu (myytiin loppuun alle tunnissa), ja mitä sain kiitokseksi? Sanan "kiitos"? Ei. Edes hymyn? Ei. Vaan VALITUSTA eräästä pikkuseikasta joka ei häneen edes liity.

Kylläpä tuli pyyhittyä hyvin tehokkaasti hymy mun naamalta. Taas kerran. Siinä on vaan sellanen ihmistyyppi jota ei voi miellyttää vaikka mitä tekisi, kyllä tulee olemaan ankea elämä hänellä jos ei yhtään tuosta muutu :(

Mä olisin aikoja sitten lakannut antamasta sille mitään ekstraa. Ainakaan ilman, että saisi edes ansaita saamansa, jospa hän sitten osaisi arvostaa enemmän sitä, mitä hänellä on.

[QUOTE="nii";27451498]No pitäiskö sun hetki miettiä kasvatustapaasi?[/QUOTE]

Miks tää kortti?
No en tiedä, samalla tavalla lapsiani kasvatan eikä muut ole sellaisia. Onko se niin vaikea käsittää että jollakin voi vaan olla jollain tapaa hankala luonne - kasvatuksesta riippumatta?

Heippa, kuulostaapas tympeälle teinille. Koska on kuitenkin jo ilmeisesti sen verran iso, niin miksipäet puhuisi ihan suoraan joku päivä lapselle. Valitse hetki ja sanat oikein, ei silloin kun jompikumpi on kiukkuinen. Kerrot että tuollainen asenne ei kauas kanna elämässä, ja yritä saada hänet ymmärtämään ettei kaikki ole itsestäänselvyyttä. Toivottavasti auttaa edes hiukan, mutta valitettavasti jotkut meistä on vaan epäkiitollisia koko elämänsä loppuun asti... toivottavasti ei kuitenkaan sinun lapsesi .)

• Tykkää
Reactions: Lispetti
ei mitään lippua myydä ennen "varoitusta" ;)
"laskeudu lapsen tasolle ja kerro, missä hän tekee väärin. ja jossei käytös muutu, niin hän saa rangaistuksen" ;)
-eli kerro teinillesi, että häneltä odotetaan myös rehellistä kiitosta ylimääräisistä asioista joita hän saa, tai sitten hän ei saa niitä.

....Se että kasvattaa muut lapset samanlailla ei tarkoita, että se toimisi tämän "ongelmalapsen" kohdalla :)

Oon ite ollu aikamoinen kakara teininä ja äitiparka saanut kuulla kyllä kaiken. En silloin tajunnut olevani kiittämätön apina, vaan manguin kaikkea ja kiukuttelin vaikka ne sainkin. Nyt vanhempana kun järki on lisääntynyt päässä, on tullut kiitettyä. Kuten joku neuvoikin, niin sanot ihan suoraan vaan, miltä tuollainen tuntuu. Tuskin teinisi niin tyhmä on, ettei puhetta ymmärrä. Suora puhe voi toisinaan auttaa enemmän kuin uskoisikaan :)

Lakkaa miellyttäminen. Sano teinillesi, että jollei käytös ala muuttua (=jos valittaminen ja ilkeily jatkuu) niin lippu laitetaan myyntiin. Mikäli tahti ei muutu, niin sitten tosiaan myyt lipun ja näytät siten, että olet tosissasi ja että kaikella on seurauksensa. Jos teinisi tottuu siihen että saa ilkeillä sinulle ja käyttäytyä miten hyvänsä sinua kohtaan, eikä siitä seuraa mitään, niin mitä luulet, mitä se hänelle kertoo?

Miks tää kortti?
No en tiedä, samalla tavalla lapsiani kasvatan eikä muut ole sellaisia. Onko se niin vaikea käsittää että jollakin voi vaan olla jollain tapaa hankala luonne - kasvatuksesta riippumatta?

No kyllä tuo sinun kertoma esimerkki kertoi sen, että kasvatustavassasi on vikaa. Jos meidän teinin "kiitos" olisi tuollainen, olisi lippu lähtenyt samantien myyntiin.

Meillä lapset saavat/joutuvat ansaitsemaan haluamansa. Toki jotain pientä ostetaan heille, mutta esim. tuollainen konserttilippu, sen joutuu ansaitsemaan tekemällä kotihommia yms.

Miksi haluat antaa kivoja juttuja, jos käytös sinua, äitiä, kohtaan on noin kiittämätöntä? Minusta tuo kertoo siitä ettei teini kunnioita sinua ollenkaan. Sinun pitäisi ansaita kunnioitus ja se ei tarkoita sitä, että niitä kivoja juttuja annetaan tuosta noin vain.

Olet saanut hyviä vinkkejä täällä :)

• Tykkää
Teini-ikä on meillä vielä kaukana edessä, mutta itse ehkä keskustelisin nyt tilanteesta kakaran kanssa ja kertoisin, että hän voi "ostaa" lipun teiltä vanhemmilta korjaamalla käytöstään. Ja jos ei todellakaan tapahdu muutosta niin lähtisin itse ko konserttiin tai repisin lipun teinin silmien edessä. Pitää näyttää olevansa tosissaan. Pieni hinta siitä, että saa jalansijansa takaisin.

Miksi tuollaiselle pitää mitään kivoja juttuja kehitellä tai edes yrittää miellyttää. Ei teini-ikä tai murrosikä tarkoita sitä, että saa olla ilkeä, töykeä ja aina naama norsunveellä ja voi yhteiset pelisäännöt unohtaa ja käyttäytyä miten lystää. Itse sanoisin teinille, että koska et osaa käyttäytyä ja olla kunnolla, niin katsotaan kahden vuoden päästä noita konsertteja.

• Tykkää
Oon huomannut, että aika usein teinit jättävät kiitoksen sanomatta, kun kyseessä omat vanhemmat. Vieraille kyllä osataan sanoa. Pitävät jotenkin itsestään selvänä, että vanhemmat ostavat ja hankkivat.

• Tykkää
Mä en tiedä miks mä tein tän alotuksen, kun mä tiesin että se kääntyy vaan mua itteeni vastaan. Vikahan on minussa ja mun kasvatuksessa. Niin, ehkä se että teini on ollu pitkään jo pitkäaikaissairas (fyysisesti) ja se on vaikuttanut häneen myös henkisesti, niin en oo osannu varmaan kasvattaa joissain asioissa oikein enkä oo vaatinu sit varmaan häneltä tarpeeksi. On saanu liian helpolla ja päässyt liian helpolla? En tiedä, kun on pelko lapsen menetyksestä koko ajan kummittelemassa, niin on vaikea olla toiselle hirveen tiukkakaan. Tietyt linjat on silti pitäny, mut....joo, ihan sama, minäpä meen katsomaan peiliin ja syyllistämään itteeni lisää.

Onko vähän liiaksikin miellytetty?

Miks tää kortti?

Jokainen on niin yksilö! Ei lapsia kasvateta samalla tavalla, samoilla periaatteilla kylläkin.
Joku tarvitsee enemmän jämptimpää ohjausta. Ihan luonteen mukaan.

Yhteistyössä