Maanis-depressiivisyydestä kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
Tutulla on selvä maanisvaihe menossa -ostelee ihan kaikkea tolkuttomasti vaikkei ole rahoissaan yms. Ihmetyttää että mitä tässä pitää tehdä?

Jos hänellä on hoitava lääkäri, ota lääkäriin yhteyttä tuttusi kanssa. Hänelle sanominen tuskin auttaa, koska hän ei tunne itseään sairaaksi, joten ei koe myöskään tarvitsevansa apua. Ota asia puheeksi ja hanki hänelle apua. Tilanne voi mennä pahaksikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Moonbride:
Tutulla on selvä maanisvaihe menossa -ostelee ihan kaikkea tolkuttomasti vaikkei ole rahoissaan yms. Ihmetyttää että mitä tässä pitää tehdä?

Jos hänellä on hoitava lääkäri, ota lääkäriin yhteyttä tuttusi kanssa. Hänelle sanominen tuskin auttaa, koska hän ei tunne itseään sairaaksi, joten ei koe myöskään tarvitsevansa apua. Ota asia puheeksi ja hanki hänelle apua. Tilanne voi mennä pahaksikin.

Joo, niin voi :'(

Kiitos vastauksesta.

Mä epäilen itselläni tuota, mutta en tiedä miten sen toisin esille? soitanko vaan lääkäriin ja sanon, että epäilen maanis-depressiivisyttä :o
Olen ollut jo kerran lääkärillä ja se vaan lykkäsi käteen puolen vuoden cipralex-kuurin. en osaa kertoa asioistani suoraan! Vähättelen aina tuntemuksiani, viimeksi lääkäri antoi diagnoosiksi lievän masennuksen. Tarvitsisin varmaankin lähetteen jonnekin että saisin asioista puhuttua? Kuinka kauan teillä kesti diagnoosin saaminen? Aika kauan?

Kauan. Sinun pitää mennä ihan lääkäriin ja kertoa oireesi, voithan mainita että epäilet sitä. Kerro rohkeasti kaikki, ei tarvitse vähätellä :) Lääkäriltä voit pyytää lähetettä psykiatriaan erikoistuneelle lääkärille jos on tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Kiitos vastauksesta.

Ole hyvä :) Auta ystävääsi jos vain voit :hug: Se on rankkaa katsoa vierestä.

Kauan. Sinun pitää mennä ihan lääkäriin ja kertoa oireesi, voithan mainita että epäilet sitä. Kerro rohkeasti kaikki, ei tarvitse vähätellä :) Lääkäriltä voit pyytää lähetettä psykiatriaan erikoistuneelle lääkärille jos on tarvetta.

Kiitos! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kiitos! :)

Ei mitään :hug: Se on vaikea sairaus, mutta hoidon saaminen auttaa elämään sen kanssa jopa niin, että mieliala pysyy tasaisena ja maanisia tai masennusjaksoja ei enää tule. :) Kokemuksella kerron!

Lääkärit eivät voi todeta kenellekään yhden käynnin perusteella kaksisuuntaistamielialahäiriötä (maanisdeprsessiivisyys). Se vaatii useamman käynnin. Eka tottakai tyrkätään jotain nappeja, mutta niistäkään harva toimii oikein.

Tääkin alkaa olla kansantauti. Tädillä ja sen miehellä molemmin 2-suuntanen, ja yhdellä ystävällä. Sen maaniset kaudet on sitä että se puhuu ittensä tappamisesta eikä liiku moneen viikkoon mihinkään. Muuten sitten taas mennään pää kolmantena jalkana mistään välittämättä.

Mikäli ap:n ystävällä on todettu, niin toivon syvästi että ystäväsi pian tajuaa hakea apua, siis oikeaa apua, ja lääkitys saadaan kohdilleen, koska ilman lääkitystä (on muuten hyvin pitkäaikainen, ei mikään 2 viikon lääkekuuri) tuota ylä-alamäkeä jatkuu pitkään ja läheiset on hemmetin suurella koetuksella :(

Jaksamisia!

Mä epäilen itselläni tuota, mutta en tiedä miten sen toisin esille? soitanko vaan lääkäriin ja sanon, että epäilen maanis-depressiivisyttä :o
Olen ollut jo kerran lääkärillä ja se vaan lykkäsi käteen puolen vuoden cipralex-kuurin. en osaa kertoa asioistani suoraan! Vähättelen aina tuntemuksiani, viimeksi lääkäri antoi diagnoosiksi lievän masennuksen. Tarvitsisin varmaankin lähetteen jonnekin että saisin asioista puhuttua? Kuinka kauan teillä kesti diagnoosin saaminen? Aika kauan?

Mulla kesti 8 vuotta, että sain dg:ksi toistuvan masiksen sijasta ton :(. Mutta sitten auttoi, sain oikeen lääkityksen.

Onko sulla ketään perheenjäsentä tai muuta läheistä joka vois tulla sun kanssa lääkärille? Joku, joka tietää sun olosta? Sitä itse helposti vähättelee omaa oloansa. Joku toinen voi sanoa lääkärille suorat sanat.

Yhteistyössä