Määräaikainen työsopimus ja äippäloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuja

Vieras
Olisko jollain jotain tietoa asiasta...
Teen töitä määräaikaisilla työsopimuksilla, ollut samassa paikassa jo reilu 3 vuotta jonka aikana on muutama tauko ollut työsopimusten välissä. Nyt ilman taukoja ollut reilun vuoden ajan. Nykuinen työsopimus loppuu enskuussa ja esimies pyysi kysyä neuvolasta koska aitiysloma alkaa, että voi tehdä seuraavan sopimuksen siihen asti. Neuvolassa TH tätä ihmetteli ja sanoi, että työnantajalla ei ole mitään tarvetta tietää äippälomasta vielä, koska KELAan paperit tehdään rv22 ja äippäloma päätös tulee sillon (nyt rv16). TH mietti myös, että onko ihan lain mukaista tehdä sopimus vaan äippäloman alkuun asti...??

No niinpä!?! Itse olisin ihan tyytyväinen tuohon sopimukseen äippäloman alkuun asti enkä haluaisi alkaa asiasta rutisemaan. Työvuoroja on jo tehty enskuun loppuun asti, mutta sopimusta ei ole vielä kirjoitettu. Mutta nyt vaan heräsi ajatukset tuosta TH:n pähkäilyista. Mielestäni kuitenkin TH sekä esimies ajattelevat asiassa minun parasta... vai olenko vaan tosi sinisilmäinen?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No niinpä!?! Itse olisin ihan tyytyväinen tuohon sopimukseen äippäloman alkuun asti enkä haluaisi alkaa asiasta rutisemaan. Työvuoroja on jo tehty enskuun loppuun asti, mutta sopimusta ei ole vielä kirjoitettu. Mutta nyt vaan heräsi ajatukset tuosta TH:n pähkäilyista. Mielestäni kuitenkin TH sekä esimies ajattelevat asiassa minun parasta... vai olenko vaan tosi sinisilmäinen?

Olet. Käytännössä voit tuolla metodilla jäädä esimerkiksi ilman äitiyslomalla maksettavaa 3 kk täyttä palkkaa, joka on siis monella alalla ihan normi.

Ei kai se laitonta ole tehdä sopimusta vain äitiysloman alkuun asti. Se olisi laitonta, jos työsopimus katkaistaisiin äitiysloman vuoksi. Tuossa vaiheessa raskautta sulla ei kyllä ole vielä mikään velvollisuus kertoa äitiysloman alkupäivää tai sun ei olisi tarvinnut kertoa koko raskaudesta vielä. Mutta nyt kun olet kertonut niin on varmaan ihan oman etusi mukaista kertoa se ä.loman alkupäivä. Muuten voi käydä niin, että pomo kirjottaa sulle vain lyhyen sopimuksen tai jotain. Itselleni on raskaana ollessa kirjoitettu työsopimus juurikin ä.loman alkupäivään saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Olet. Käytännössä voit tuolla metodilla jäädä esimerkiksi ilman äitiyslomalla maksettavaa 3 kk täyttä palkkaa, joka on siis monella alalla ihan normi.

Ainakin hoitoalalla tuo 3kk täysi palkka on sidottu siihen, että tarvii olla vakipaikka. Sellanen käsitys mulla ainakin on...

Olet. Käytännössä voit tuolla metodilla jäädä esimerkiksi ilman äitiyslomalla maksettavaa 3 kk täyttä palkkaa, joka on siis monella alalla ihan normi. [/quote]

No näinhän siinä tulee käymään jos työsopimus on vaan äippäloman alkuun asti. Sitten siirryn heti KELAn rahalle.
Odottelen tässä justiinsa soittoa liitosta, kaipa osaavat tota asiaa selventää.

Työnantaja kyllä suoraan sanottuna ei ajattele vain sinun parastasi asiassa, vaan turvaa ensin oman itsensä etuudet. Odottele ihmeessä liiton kantaa asiaan, ennen kuin ilmoittelet mitään työnantajalle.

lain mukaan, työnantajan ei tarvi tietää äitiysloman alkua vasta kun 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä.

Itse en kertoisi sitä nyt, koska ihan selvästi työnantanja haluaa kiertää lakia. Sekin sinänsä on rikos. Ota yhteytttä liittoosi ja pyydä niitä hoitamaan asia sinun kannalta parhain päin.

hyvänen aika, avaa nyt ne siniset silmäsi. Työnantaja ajattelee vaan itseään. Tehden sopimuksen sinun äitiyslomasi alkuun hän säästää siinä ettei tarvitse maksaa mitään äityisloman 3kk palkkoja. Ilman raskauttasi voisit saada paljon pidemmän sopimuksen... ...

Itselläni työnantaja yritti vetää muutaman kuukauden kesälomarahat itselleen. Päättämällä määräaikaisen suhteen äloman alkuun vaikka paperilla sopimus oli pidempään kuin äloman alkuun. Minä älähdin ja soitin liittoon. Työpaikkani joutu maksamaan nuo kesälomarahat mulle. Olin vuosia ollut tuolla samassa paikassa pätkäsopimuksilla töissä. Nyt olisi ollut töihinpaluu ajankohtainen niin expomo kosti sillä ettei ottanut mua takaisin vaan otti toisia tilalle. Vaikka olin käynyt kyselemässä ennen näitä. Mutta elämä on. Naisena pitää osata pitää puolensa eikä luottaa sinisilmäisesti pomoihinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hyvänen aika, avaa nyt ne siniset silmäsi. Työnantaja ajattelee vaan itseään. Tehden sopimuksen sinun äitiyslomasi alkuun hän säästää siinä ettei tarvitse maksaa mitään äityisloman 3kk palkkoja. Ilman raskauttasi voisit saada paljon pidemmän sopimuksen... ...

Itselläni työnantaja yritti vetää muutaman kuukauden kesälomarahat itselleen. Päättämällä määräaikaisen suhteen äloman alkuun vaikka paperilla sopimus oli pidempään kuin äloman alkuun. Minä älähdin ja soitin liittoon. Työpaikkani joutu maksamaan nuo kesälomarahat mulle. Olin vuosia ollut tuolla samassa paikassa pätkäsopimuksilla töissä. Nyt olisi ollut töihinpaluu ajankohtainen niin expomo kosti sillä ettei ottanut mua takaisin vaan otti toisia tilalle. Vaikka olin käynyt kyselemässä ennen näitä. Mutta elämä on. Naisena pitää osata pitää puolensa eikä luottaa sinisilmäisesti pomoihinsa.

Miten otti sun tilalle?Jos siis ei ollut yösopimusta?Se olisikin helppoa jos työtä ensiksi kysyjä saisi työn.ei kun jonoon vaan pariksi päiväksi joka työpaikan eteen...Se on monasti kinkkisiä nuo jutut.Siis sinun mielestä työnantaja kostaa sinulle???On varmasti yönanajallekin sinusta sitten tietty käsitys.Siis rettelöistijänä...

ala ei ole sellainen että osaaminen katoaisi äloman aikana. Ensimmäisen lapsen jälkeen sain palata takaisin nyt toisen jälkeen ei enää ottanutkaan kun huomasi ettei tuo olekkaan niin tyhmä ettei sitä niin vaan viilata linssiin. tiesin että sinne tarvitaan... mutta otti toisen uuden opetettavan, ei kelvannut vanha joka jo osasi ja tunsi talon.

Saanet liitosta parhaan vastauksen, mutta joka tapuksessa tilanne on se, että määräaikaisen työsopimuksen kestoa ei lain mukaan saa rajoittaa raskaudesta tai perhevapaan käytöstä johtuvista syistä. Työnantajasi on siis selvästi menettelemässä tässä väärin, sinä olet menettämässä kolmen kuukauden palkan ja lomarahat äitiysloman ajalta.

Raskaana tai perhevapaalla olevaa työntekijää ei myöskään saa määräaikaista palvelusuhdetta jatkettaessa kilpailuttaa muiden hakijoiden kanssa, mikäli hän on tehtävään pätevä ja työpaikan käytäntönä on ollut uusia pätevien työntekijöiden määräaikaisuudet ilman hakumenettelyä. Teillä ilmeisesti näin ollut tapana?

Eli toimit toki miten haluat. Äitiyslomasi alkupäivän saat helposti laskettua Kelan laskurilla, ei siihen neuvolaa tarvita. Mutta periaatteessa oikeutesi olisi saada myös palkka kolmelta kuukaudelta ja lomakertymä koko vanhempainvapaan ajalta.

No voi... Työnantaja ei koskaan katso kuin omaa etuaan. Sinä sinisilmäinen! Ota asioista vaikka liitosta selvää.

Liiton lakimiehen mukaan menettelytapa on laiton. Eli työsuhde tulisi tehdä niin pitkäksi aikaa, kun on sijaisuuden tarve, ei siihen asti kun äippäloma alkaa. Eli tietty tässä nyt pissitään iirikseen, mutta kun puhuin työkaverin kanssa niin hän sanoi, että tämä työnantaja on aina toiminut näin määräaikaisten kohdalla. Eli nyt sitten tuskailnen asian kanssa ja mietin että älähdänkö asiasta. Toisaalta, kun en ollut tästä asiasta tietoinen, niin olin vaan onnellinen että saan olla töissä edes äippäloman alkuun. Tuntuu vaan niin ilkeeltä alkaa asiasta riehumaan, kun työnantaja on aina ollut niin joustava työasioissa, vuorotoiveissa yms. Esim. määräaikaisia työsopimuksia on jatkettu suoraan edellisen perään, vaikka välttämätöntä tarvetta ei olisikaan ollut, ettei väliin tule taukoa ja esim. lomat pala. Jotenkin tosi ilkee juttu. :(

Itse kävin samanmoisen taistelun työantajan kanssa ennen äitiyslomalle jääntiä ja vieläkin verenpaine nousee kun asiaa edes ajattelen. Ymmärrän, ettet halua ruveta "tappelemaan", itsekin olin jo niin väsynytkin, etten olisi jaksanut. Työnantajan kanssa voisi lähteä hakemaan kompromissia, että jatkavat sijaisuuttasi esim. vanhempainvapaan loppuun asti (jolloin saat TESsistä riippuen 3kk täyden palkan ä-loma-ajalta sekä jokatapauksessa sinulle kertyy lomat). Tämäkin toki vielä rikkoo lakia, jos siis työsuhde olisi muuten jatkunut, mutta onpahan väsyneelle raskaana olevalle edes jotain.

Tottakai työnantaja yrittää viimeiseen asti kusettaa ja tehdä kaikkensa, jottei joutuisi maksamaan. Mutta valitettavasti työnantajalla ei ole vaihtoehtoja, vaan lakia on noudatettava. Tähän vielä lisään, että kyseinen laki, jota tuossa yritetään rikkoa on tasa-arvolaki.

Yritä jaksaa. (yksi kaikkien ja kaikki yhden naisen puolesta, eikö? jos kaikki vaativat lain noudattamista, ehkä jonain päivänä tästä itsestäänselvyydestä ei tarvitse enää taistella...)

Älähdä! Ihan oikeasti, kannattaa kyllä.

Itse jäin ä-lomalle marraskuussa ja m-a työsopimus oli voimassa joulukuun loppuun. Työnantajani menetteli ihan oikein jatkaessaan työsopimusta ä-loman loppuun asti.
Näin sen kuuluu mennä. 3 kk:n palkka on varmaan joka taloudessa ihan toivottava raha, kyllä nyt kannattaa pistää kova kovaa vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla ainakin jatkettiin määräaikaista työsopimusta äitiysloman loppuun asti ja niin se kai pitäis tehdä lain mukaan jos jatketaan...

Ei laki sanele mitään määräaikaisista sopimuksista. Työnantaja kirjoittaa juuri siksi ajaksi kun katsoo tarpeelliseksi! Mulla kirjoitettiin puolivuotta yli äippäloman, koska tein virkavapaa sijaisuutta joka jatkui niin pitkälle. Se oli lakisääteisesti pakko tehä niin ja sit sain sen kolmenkuun täyden palkan äippäloman alusta!

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Ainakin hoitoalalla tuo 3kk täysi palkka on sidottu siihen, että tarvii olla vakipaikka. Sellanen käsitys mulla ainakin on...

Mulle maksettiin 3kk palkka vaikka olin määräaikainen. Ylihoitaja teki määräyskirjan äitiysloman loppuun saakka. Säilyi siis myös lomat ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Älähdä! Ihan oikeasti, kannattaa kyllä.

Itse jäin ä-lomalle marraskuussa ja m-a työsopimus oli voimassa joulukuun loppuun. Työnantajani menetteli ihan oikein jatkaessaan työsopimusta ä-loman loppuun asti.
Näin sen kuuluu mennä. 3 kk:n palkka on varmaan joka taloudessa ihan toivottava raha, kyllä nyt kannattaa pistää kova kovaa vastaan.

Itseasiassa sen kuuluu mennä noin vain siinä tapauksessa, että sijaisen tarve jatkuu tasan siihen asti eikä yhtään pidempään. (aikamoinen sattuma jos näin on..) Eli työsopimusta on jatkettava siihen asti, mihin se jatkuisi muutenkin. Sen määrittely sitten on varmasti vaikeaa, paitsi jos on jonkun toisen hoitovapaan sijainen, asia on harvinaisen selvä.

Ja prkl työnantaja saa vielä kelalta korvausta siltä kolmelta kuukaudelta. Ärsyttäviä periaatteita työnantajilla, nyt kannattaa nousta barrikaadeille tuollaisia vastaan ja vaatia mikä ihan oikeasti itselle kuuluu.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Minulla ei ollut vakipaikkaa kun jäin äippälomalle. Työsopimus oli kesäkuuhun 2008 asti ja ä-lomalle jäin joulukuussa 2007. Ja 3 kk palkan sain.

Yhteistyössä