Määräaikainen työsuhde päättyy - äitiysraha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Määräytyykö äitiysraha kuitenkin ed. verotuksen mukaan, vaikka työsopimus päättyy äitiysrahakauden aikana? Vai laskeeko määrä minimirahalle heti kun työsopimus päättyy?

Äitiyspäivärahan voi laskettaa edeltävältä 6kk eikä se edes edellytä sitä, että olet raskauteen asti töissä. Minä jäin määräaikaisesta työsuhteesta työttömäksi kolme kuukautta ennen äitiysloman alkua ja se puolivuotta laskettiin, työttömyyttä edeltävästä työsuhteesta. Eli siis viimeiset kuusi kuukautta jotka olet ollut töissä.

Meillä jatketaan sopimusta aina siihen saakka, kunnes se kolme kuukautta tulee täyteen. Eli jos vaikka työsopimus olisikin varsinaisesti päättynyt jo ennen äitiysloman alkua, niin työnantaja jatkaa sitä sopimusta äitiysloman yli.

[QUOTE="vieras";23570596]Äitiyspäivärahan voi laskettaa edeltävältä 6kk eikä se edes edellytä sitä, että olet raskauteen asti töissä. Minä jäin määräaikaisesta työsuhteesta työttömäksi kolme kuukautta ennen äitiysloman alkua ja se puolivuotta laskettiin, työttömyyttä edeltävästä työsuhteesta. Eli siis viimeiset kuusi kuukautta jotka olet ollut töissä.[/QUOTE]

Pitääkö tämä oikeasti paikkansa? tai siis ettei ole muuttunut tai mitään. mulla on sellanen tilanne että määräaikainen sopimus loppuu 4.6 ja aion jäädä varhennettuna äitiyslomalle 4.8. väliin siis mahdollisesti tulisi 2 kk:den työttömyys JOS en saa uutta sopimusta tai työtä (melko tukevasti raskaana) jostain muualta. Laskeskelin, että n. 300e putoaa äitiyspäiväraha/vanhempainraha jos lasketaan tulot työttömyyspvrahan 2 kuukaudelta +4kk:den työllisyysajalta. Olen kuitenkin ollut määräaikaisilla sopimuksilla samassa paikassa vuoden töissä, että olis varaa siirtää sitä laskenta jaksoa sinne aiempaan...

Mulla sopimus loppu 2 kk ennen äippärahan alkua ja kyllä vaan laskettiin silleen, että puoli vuotta ennen äippäloman alkua eli mukaan tuli myös tuo 2 kk työttömyys.. Olihan se aika perseestä mutta minkäs teet.

Ei ole muuttunut mihinkään, työttömyys ohitetaan edelleenkin. Sulla "..." on laskettu väärin, hae korjausta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307125754HL?OpenDocument:

Esimerkki päivärahan laskemisesta lyhyiden työsuhteiden tulojen perusteella
Maritan äitiysraha alkaa 1.7.2010. Hän voisi päivärahaa varten esittää 6 kk:n tulonsa ajanjaksolta 1.1.–30.6. Koska hän on ollut työttömänä 1.4.–30.6., työttömyysaika ohitetaan ja 6 kk:n aikaa jatketaan ajalle, jona hän on ollut työssä.

Yhteistyössä