määräaikaisesta työsuhteesta pois lähtö...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtär

Vieras
Eli miten menee?
Mulla on työsopimus syyskuulle saakka. En jaksa tuota työtä, on aivan kamalaa ja olen alkanut katselemaan muita töitä. Yhdestä paikasta jo vähän lupailivat että töitä voisi olla.
Miten menee irtisanomiset? Työsopparissa lukee vain että tessin mukainen (tai jotenkin noin) Mä en oikeasti jaksa tuota työtä enää montaa vuoroa... voinko vain lähteä ja mennä uuteen paikkaan, jos sen työn siis saan?

Se riippuu minkälainen irtisanomisaika sulla on. Mutta tietääkseni sitä irtisanomisaikaa ei ole pakko olla töissä. tes:it pitäis löytyä netistä, yritä etsiä se omasi ja tutkia mitä siellä sanotaan.

itse olen lähtenyt määräaikaisesta paikasta ja oli aika vaikee homma,itse ei määrä aikaista työsuhdetta purkaa koska siinä harvoin on irtisanomisaikaa.sun täytyy työnantajan kanssa puhua jos ne purkaa työsopimuksen.mulla onneks oli niin ymmärtäväinen pomo et anto lähtee.

Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:
Se riippuu minkälainen irtisanomisaika sulla on. Mutta tietääkseni sitä irtisanomisaikaa ei ole pakko olla töissä. tes:it pitäis löytyä netistä, yritä etsiä se omasi ja tutkia mitä siellä sanotaan.

irtisanomisaikaa ei yleensä ole kuin vakipaikassa.

Minä olen yrittänyt selvittää tuota, että miten se nyt oikein menee... mutta en vaan ymmärrä vaikka kuinka googlaan ja luen. Taidan olla pikkasen pöljä. Siis en oikein saa selvyyttä irtisanomisaikaan enkä kyllä muuhunkaan, miten tuo tes voikin olla mulle niin hepreaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itse olen lähtenyt määräaikaisesta paikasta ja oli aika vaikee homma,itse ei määrä aikaista työsuhdetta purkaa koska siinä harvoin on irtisanomisaikaa.sun täytyy työnantajan kanssa puhua jos ne purkaa työsopimuksen.mulla onneks oli niin ymmärtäväinen pomo et anto lähtee.

No voi että... mulla on kyllä niin hankala esimies, eivät muutoinkaan tahdo saada sijaisia tuonne, niin ei varmaan kovin helpoksi lähtöä tee. Voi itkujen itku, tuo työ ei ole yhtään mun juttu. Ja kun luvattiin vähän muuta kuin sitten todellisuudessa oli, esim. työvuoro asioissa.

Määräaikaisen työsopimuksen purkamiseen pitää saada työnantajan suostumus. Ei ole pakko suostua. Yleensä kai menee niin, että ei työnantaja halua pitää motivoitumatonta työntekijää yhtään kauempaa kuin on pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja työtär:
Minä olen yrittänyt selvittää tuota, että miten se nyt oikein menee... mutta en vaan ymmärrä vaikka kuinka googlaan ja luen. Taidan olla pikkasen pöljä. Siis en oikein saa selvyyttä irtisanomisaikaan enkä kyllä muuhunkaan, miten tuo tes voikin olla mulle niin hepreaa...

Yleensä irtisanomisaika on työsuhteen kestämisestä riippuvainen. 2 viikkoa - kuukausi.

Sitten voit lähteä, kun määräaikaisuus päättyy. Tai sitten voit vaan jättää menemättä -> suurin rangaistus mitä voit työantajalta saada on irtisanominen, ja sitähän itse toivot... mutta silloin ehkä turha odottaa kovin hehkeitä arvolauseita työtodistukseen.

Yleensä irtisanomisaika on työsuhteen kestämisestä riippuvainen. 2 viikkoa - kuukausi.

niin vakituisessa työsuhteessa mutta ei määräaikaisessa,ellei sitä hoksaa itse sanoa papereita tehdessä että haluaa työsopimukseen merkinnän irtisanomisajasta varmuuden vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja nojoo:
Sitten voit lähteä, kun määräaikaisuus päättyy. Tai sitten voit vaan jättää menemättä -> suurin rangaistus mitä voit työantajalta saada on irtisanominen, ja sitähän itse toivot... mutta silloin ehkä turha odottaa kovin hehkeitä arvolauseita työtodistukseen.

Työnantajalla on oikeus viedä asia oikeuteen ja vaatia korvauksia työntekijältä, joka rikkoo sopimusta!!!!

Työnantajalla on oikeus viedä asia oikeuteen ja vaatia korvauksia työntekijältä, joka rikkoo sopimusta!!!!

jep, pahimmillaan korvaukset on kulut + vuokratyöntekijä ko paikalle ja siitä lähhtenyt työntekijä maksaa laskun.

ja mulla oli niin että kun työnantaja purki työsuhteen niin siitäkin sai 3kk karenssin,tosin mua se ei haitannut kun olin saanut toisen työn.

No kuinka ihmeessä voi saada karenssia, jos työsopimus on yhteistuumin purettu?

ja mulla oli niin että kun työnantaja purki työsuhteen niin siitäkin sai 3kk karenssin,tosin mua se ei haitannut kun olin saanut toisen työn.

tottakai jos purkamisen syy on työntekijästä itsestään riippuvainen syy, karenssi tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieruus:

No jos on purettu yhteistuumin, sehän tarkoittaa, että työntekijäkin on sitä halunnut, eli on halunnut irtisanoutua.

Alkuperäinen kirjoittaja ltm:

jep, pahimmillaan korvaukset on kulut + vuokratyöntekijä ko paikalle ja siitä lähhtenyt työntekijä maksaa laskun.

Niin tämä siis silloin, kun työntekijä vain ottaa ja lähtee. Mutta ei kai tämä päde, jos työsopimus on saatu purettua työnantajan kanssa?

En kyllä ole koskaan kuullut tapauksesta, jossa määräaikaista työntekijää ei päästettäisi pois kesken työsopimuskauden. Eihän siinä ole mitään järkeä pitää töissä henkilöä, jota työt eivät yhtään nappaa ja joka voi jopa vahingoittaa työnantajan toimintaa. Eli sinun ap täytyy nyt vain mennä pomolle juttelemaan ja pyytää, että purkavat sopimuksesi.

No karenssi ei sinällänsä mua haittais, koska en ole lähdössä jos en sitä toista paikkaa saakkaan. Se selviää loppuviikosta, että ottaisko ne mut.
Mutta miten toi karenssi, vaikuttaako se miten siihen, että olen lähdössä syksyllä työvoimakoulutukseen, eli siis päivärahalla opiskelemaan. Jos jotain karenssia tulee, niin se vaikuttanee tuohon opiskelurhaanikin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieruus:

No jos on purettu yhteistuumin, sehän tarkoittaa, että työntekijäkin on sitä halunnut, eli on halunnut irtisanoutua.

niin,työkkärihän sen päättää saako sitä päivärahaa ja ne antaa lausunnon että on itse halunnut pois töistä niin karenssi tulee.

En kyllä ole koskaan kuullut tapauksesta, jossa määräaikaista työntekijää ei päästettäisi pois kesken työsopimuskauden. Eihän siinä ole mitään järkeä pitää töissä henkilöä, jota työt eivät yhtään nappaa ja joka voi jopa vahingoittaa työnantajan toimintaa. Eli sinun ap täytyy nyt vain mennä pomolle juttelemaan ja pyytää, että purkavat sopimuksesi.

Näin minun varmaan täytyy tehdä. Odottelen vaan että kuulen siitä toisesta työstä ensi, että mitä sanovat...
Huolettaa nyt vaan tuo karenssi että voiko se vaikuttaa syksyllä alkavaan työvoimakoulutuksen tukeen?

No karenssi ei sinällänsä mua haittais, koska en ole lähdössä jos en sitä toista paikkaa saakkaan. Se selviää loppuviikosta, että ottaisko ne mut.
Mutta miten toi karenssi, vaikuttaako se miten siihen, että olen lähdössä syksyllä työvoimakoulutukseen, eli siis päivärahalla opiskelemaan. Jos jotain karenssia tulee, niin se vaikuttanee tuohon opiskelurhaanikin?

kannattaa kysyä työkkäristä ettei käy niin ettet pääsekään opiskelemaan.

Näin minun varmaan täytyy tehdä. Odottelen vaan että kuulen siitä toisesta työstä ensi, että mitä sanovat...
Huolettaa nyt vaan tuo karenssi että voiko se vaikuttaa syksyllä alkavaan työvoimakoulutuksen tukeen?

Soita työkkäriin ja kysy asiaa heiltä. Kannattaa esittää irtisanoutuminen niin, että olet vaihtamassa yhdestä määräaikaisuudesta toiseen määräaikaisuuteen. Sillä niinhän sinä käytännössä teet. En kyllä ymmärrä, miten työpaikan vaihto voisi mitenkään vaikuttaa tulevaisuudessa myönnettäviin työttömyysetuuksiin. Mutta toisaalta, systeemi on niin persuuksista että tällainen pykälä saattaa ihan hyvin jostain löytyäkin.

Kyllä meillä ainakin pidetään soppareista kiinni, koska sijaisia on vaikea saada (työpaikan sijainnin takia).