Maatilalliset!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Khimaira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Khimaira

Vieras
Miten iso tila pitää olla että sillä elättää muutaman hevosen+muut eläimet ja esim.5 hlön perheeln? Jos ajatellaan ihan hehtaareissa- paljon viljelysmaata, laidunmaata ja minkä verran metsää?

Meille tuli miehen kanssa aiheesta erimielisyys :whistle:

Sehän riippuu ihan siitä saisitteko tilan "puoli-ilmaiseksi" vai joutuisitteko maksamaan siitä lähes verotusarvoa vastaavan hinnan. Meillä on 20 hehtaaria peltoa (ja 10 vuokralla, että saadaan lehmille ruoka) ja 80 hehtaaria metsää. Ja minä joudun käymään koko vuoden vieraalla töissä ja mieskin osan aikaa. Eli melko iso tila pitää olla, että molemmat siitä ruuan saa, tai no... ruuan kyllä, mutta palkkaa ei jää välttämättä

Metsän tarve riippuu siitä että pitäisikö sieltä saada muutakin kuin polttopuita? mökin rakennus puut? :)

Muistelisin joskus lukeneeni/kuulleeni että hehtaari maata per hevonen.
Jos on tarkoitus kasvattaa itse kaikki eläinten rehuista lähtien niin olisko joku 5-8 hehtaaria laidun + viljelymaata. Riippuen tietenkin että mitä eläimiä ja kuinka paljon.
Ihan mutulla siis tämä vastaus ;)

Kiinnostaa että mitkä teidän näkemykset ja eroavaisuudet asiasta oli/on?

Meillä omaa peltoa n 40 hehtaaria, vuokra peltoja n 20 ha metsää reilu 100 ha.
Nelihenkinen perhe, ei karjaa.
Minä täyspäiväisesti vieraalla töissä, mies talviajat.
Eletään, mutta ei kyllä mitään kulutusjuhlaa vietetä pikemminkin pinnalla pysytään nippanappa.

Että en tiedä paljonko siihen tarvittaisiin että tilan tuotolla eläisi...

Alkuperäinen kirjoittaja jackdaw:
Metsän tarve riippuu siitä että pitäisikö sieltä saada muutakin kuin polttopuita? mökin rakennus puut? :)

Jos on tarkoitus kasvattaa itse kaikki eläinten rehuista lähtien niin olisko joku 5-8 hehtaaria laidun + viljelymaata. Riippuen tietenkin että mitä eläimiä ja kuinka paljon.

Eläimiä olisi pari heppaa + kanoja,yms. muuta pientä eläimistöä. Eli ei mitn. isoja lehmäkarjoja. Ei ajateltu sitä niinkään että pitäisi elättää itsensä kokonaan maatilan tuotteilla, mutta että hevoset saisivat eväänsä omista ja ihmisille niin paljon kuin mahdollista.

mä ajattelin että 8ha riittää 5 hlön perheelle ja parille hepalle, miehestä vähempikin riittäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja NiksiNella:

Eläimiä olisi pari heppaa + kanoja,yms. muuta pientä eläimistöä. Eli ei mitn. isoja lehmäkarjoja. Ei ajateltu sitä niinkään että pitäisi elättää itsensä kokonaan maatilan tuotteilla, mutta että hevoset saisivat eväänsä omista ja ihmisille niin paljon kuin mahdollista.

mä ajattelin että 8ha riittää 5 hlön perheelle ja parille hepalle, miehestä vähempikin riittäisi.

:D Kirjoitin samaan aikaan ton edellisen kirjoitukseni kun tämä oli ilmestynyt.

En ole maalainen, mutta suunnitelmissa/haaveissa on maalle muutto ja olen mietiskellyt tota pinta-ala juttua just silleen että mikä riittäisi siihen että saisi eläimille ja itselle ruuat suurimmaksi osaksi omasta maasta.

Teidän porukalle 8 hehtaaria kuullostaisi mun korvaan ihan hyvälle.
:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Jackdaw:

:D Kirjoitin samaan aikaan ton edellisen kirjoitukseni kun tämä oli ilmestynyt.

En ole maalainen, mutta suunnitelmissa/haaveissa on maalle muutto ja olen mietiskellyt tota pinta-ala juttua just silleen että mikä riittäisi siihen että saisi eläimille ja itselle ruuat suurimmaksi osaksi omasta maasta.

Teidän porukalle 8 hehtaaria kuullostaisi mun korvaan ihan hyvälle.
:xmas:

Meillä on vähän samanlaiset haaveet ja tarkoitus olisi kuitenkin tehdä vieraalle töitä. Ei meistä ihan täyspäiväisiä maalaisia saa :whistle:

Tarkoitus olisikin saada vihannekset, potut,ym omasta maasta + eläimille heinät ja ehkä vähän viljaakin.

Meillä taisi tänä kesänä tulla 2:lta hehtaarilta reilu 1000 pienpaalia kuivaa heinää. Ja jos hevonen söisi paalin vuodessa, tuolla määrällä syöttäisi melkeimpä 3 hevosta. Muutaman hevosen takia ei kannata käydä kauraa viljelemään, joten 8 ha riittää melko mainiosti mielestäni laitumiksi+ rehualaksi =)

Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Meillä taisi tänä kesänä tulla 2:lta hehtaarilta reilu 1000 pienpaalia kuivaa heinää. Ja jos hevonen söisi paalin vuodessa, tuolla määrällä syöttäisi melkeimpä 3 hevosta. Muutaman hevosen takia ei kannata käydä kauraa viljelemään, joten 8 ha riittää melko mainiosti mielestäni laitumiksi+ rehualaksi =)

Kiitos!

Hih hih, kiva olla oikeassa :p

suosittelisin pitämään molemmat työpaikat siis tilan ulkopuolelta ja pitämään niitä heppoja harrastus mielessä. vaikka hevosille heinää riittäis niin sen perheen elätys on jo tolla tavalla vaikeeta!
Yrittää saa aina!

Pieniruokaisia hevosia jos riittää paali vuodessa...

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Mun mielestä toi 8 ha kuullostaa aika vähälle. onhan tavalliset omakotitontitkin jo 1-2 ha.

tavalliset ok- tontit ovat aika paljon pienempiä..ainakin täällä päin.

jaa, no ainakin täällä maalla

Hihhih, juu huvitti tämä. Meilläpäin nykyään tavalliset ok- tontit 400-800 neliötä ja hintaa 100-200 000... On teillä siellä maalla asiat vähän paremmin =)

Minäkin olen joskus miettinyt, että kuinkahan paljon tarttis olla metsää, jotta vois pelkästään puun myyntituloilla elellä ja syljeskellä kattoon =) Varmaan sais olla aika helkatisti sitä pöpelikköä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:
Minäkin olen joskus miettinyt, että kuinkahan paljon tarttis olla metsää, jotta vois pelkästään puun myyntituloilla elellä ja syljeskellä kattoon =) Varmaan sais olla aika helkatisti sitä pöpelikköä :D

Niin paljon ettei varmaan kannata edes haaveilla!

Alkuperäinen kirjoittaja bfh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:

Niin paljon ettei varmaan kannata edes haaveilla!

Nimenomaan... mut jospa perin joltain tuntemattomalta kumminkaimantädiltä muutaman sataa hehtaaria....???

Alkuperäinen kirjoittaja hih:

Pieniruokaisia hevosia jos riittää paali vuodessa...

Olisiko paali kuukaudessa?
En kuolemaksenikaan uista minkä verran heppa rouskuttaa heinää..

Please note in which we are liberating content articles with record arbitrage and convertible arbitrage in this series on Hedge Finances from Benjamin Mauerberger. com. michael zimmerman fund Be aware: Apple mackintosh won't utilize product sales quotas or commissions for folks. prentice capital zimmerman The following is the actual positive change here: "Apple understands that having content consumers is not suitable any more. In case you really want a growing company, you need to build raving followers. inches If you are the dealer, it is advisable to memorize which assertion as well as if you don't obtain Apple company company in any respect as a possible outsider, you mustn't understand that Apple company day-to-day lives as well as procedures which beliefs in addition to anyone you happen to be obtaining your current computers along with cool gadgets through probably won't understand. That is the dirty little solution!

Yhteistyössä