Mädät hampaat pois ja uudet tilalle???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuskainen :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuskainen :(

Vieras
Samasta aiheesta olleita ketjuja on ollut mutta en ole vielä törmännyt omaa ongelmaani koskevaan :(

Haluaisin tietää et löytyisikö kohtalontovereita tai edes tutun tuttuja jotka olisivat kärsineet samasta vaivasta..vaikka oma vikahan tämä on :(

Olen siis 30v akka, käyttänyt huumeita, alkoholia, tupakkaa ym, kärsinyt pahasta masennuksesta jonka takia ei ole hampaiden hoito kiinnostanut ja nyt hampaat siinä kunnossa että mätänevät suuhun, lohkeilevat itsekseen irti ja hammasharjalla ei ole enää mitään asiaa suuhun koska kipu on kamala :(

Etuhampaat ovat syöpyneet niin että rako etuhampaiden välissä on järkyttävä ja piikkejä enemmän muistuttavat kuin hampaita...särky on jokapäiväistä ja lääkkeitä kuluu... suurin osa hampaistani on jo revitty huithelvettiin (silloin ne vielä muistuttivat hampaita)...turha varmaan mainita että olen pelkopotilas..ja muutama sairaus lisää sitä etten ilman nukutusta pysty näitä loppuja suussa majailevia ruskeita piikkejä hoitamaan :(

Nyt kysyisinkin että onko kellään kokemusta tai tietoa siitä että kun kunnallisen h:lääkärin kautta lähetteen saan nukutuksessa tehtävään hammasremonttiin/poistoon niin kauan joutuu olemaan ilman kaikkia hampaita (poistettavia kun ei enää ole kuin n.15) ja saako sitä sit vaan automaattisesti sellaiset mummotekarit loppuiäkseen mitkä yöksi laitetaan vesilasiin vai onko joku muu keino? Rahaa ei todellakaan ole yksityiselle, työttömyyspäivärahalla kun elän :(

Ja en todellakaan kaipaa mitään saarnoja vastaukseksi, tiedän jo ihan sanomattakin että tämä on täysin omaa syytäni mutta nyt aattelin ottaa itteäni niskasta kiinni ja jopa tänään sain soitettua (kädet hikoili ja sydän hakkas jo siinä vaihees) ja laitettua itteni ajanvarausjonoon...mikä toisaalta kuulostaa kyllä lohduttoman pitkältä 5vk-6kk ennen ku aika tulee postissa himaan..

Kiitos kaikille asiallisille vastauksille :)

kunnallisella puolella et saa tekareita samantien suuhusi, yksityisellä saat. Kunnallisella puolella menee niin, että ikenien pitää olla poistojen jälkeen kovettuneet ennenkun tekareita tehdään ja se kuvuminen ja kovettuminen kestää n. 3kk.

Työkaverille juuri tehtiin tämmönen operaatio, kunnallisella, ja kyllä ottivat kerralla pois ja uudet tilalle, kun selitti että ei voi tehdä työtään ilman hampaita (asiakaspalvelua, paljon puhumista). Eivät mielellään tee niin, mutta jos on syyt niin voivat.

Siis multa poistetaan hampaat ja sit joudun olee ilman mitään jopa 3kk??? millä ihmeellä käyn kaupassa??? saati kehtaan poistua kotoota kun ei voi edes päivää sanoa naapurille?? ;-(

En siis puhu kolmeen kuukauteen kenellekkään...no tämäpä jeesaa masennukseen huimasti... voi hevon "¤#&% kuusi sentään... no eipä siinä, iteppä kärsin teoistani :( Sen kyllä ymmärrän täysin että ienten pitää antaa parantua mutta mulla leikattiin yksi viisuri aika vaikeesta paikasta ja sanottiin et sen pitää antaa olla rauhassa ja keittoa syödä ym ni jo kuukauden päästä se oli ihan normi ja ei mitään tuntunut missään...mut 3KK??? Onko ne tekarit sit millaset mitkä julkiselta puolelta saa? sellaset vesilasiin yöksi, nauraen baarissa lentävät vappu vermeet vai??? voi elämäni kevät...:( Mut kiitos todella paljon vastauksista!

Tulipa paha mieli luettuani aloituksen. Aloittaja on läpikäynyt henkilökohtaisen helvetin ja siitä selvittyään kamppailee nyt hampaiden kanssa. Tuntuu niin väärältä. Voimia ja valoa Sinulle tähän kevääseen.

Mulle tuli kanssa tosi paha mieli. Mun äidillä on todella huonot hampaat ja ei suostu kysymään sossusta apua hammasremonttiin :( Mie pystyisin osan maksamaan, mutta en todellakaan kaikkea. Kyllä kaikki selviää :) mun mielestä jos kunnallisella eivät pysty remonttia tekemään ja lähettävät yksityiselle saa kelalta -40% korvauksen. Kannattaa siellä sossussa käydä, kirjoittaa vielä lapulle syyt uusiin hampaisiin jos paikanpäällä ei saa sanaa suustaan :) Hammasimplantit ovat kalliita, mutta ei ne tekerit ole nykypäivänä sellaisia kuin mummoilla :) implantti porataan luuhun kiinni, ne ovat siis kalliita. Proteeseja on erillaisia, mutta kyllä kaikki selviää.

Mulla oli aikoinaan yksi tuttava, ikää silloin alle 25v.
Hänellä oli koko ylä kuin alarivistö mätinä, syytä en tiedä enkä koskaan kehdannut kysellä.
Hän sitten päätti hoidattaa hampaansa kuntoon ja kyllähän siihen likemmä 6kk meni ennekuin sai oikeasti suunsa näyttämään siltä että voi edes vähän hymyillä.
Yhdellä kerralla ne tuolta veti ainakin vain sen 5-6 hammasta. Antoi ikenien rauhassa vetäytyä ja taas tietyn ajan pästä vietiin kasa hampaita.
Olisikohan sitten vieneet loput ylhäältä? alhaalta? Mutta jotkut tekarit hän sai kuitenkin silloin jo suuhunsa.
Siten hoidettiin se toinen puoli, ensin osa hampaista pois ja hetken aikaa annettiin olla ja sitten toinen osa.

En nyt muista tarkkaan mistä ja miten monta kun tosiaan oli kyse semmoisesta tuttavasta,autoin sillointällöin häntä arki asioissa.

Kannattaa mennä hammaslääkäripäivystykseen jos suu on noin kipeä, pääset nopeammin hoitamaan asiaa eteenpäin kuin ajanvarausjonon kautta jos se on 5vk-6kk. Kyllä ne kaikki loput hampaat voi varmastikin poistaa kerralla, kerrot sen toiveesi hammaslääkärille itse, niin saat nopeammin tekohampaat käyttöön kun ikenet ovat parantuneet. Eikä nykyaikaiset tekarit itsestään suusta putoile esim. nauraessa, kyllä nekin on kehittyneet ajan myötä.

Kyllä tää niin lohduttomalta taipaleelta kuulostaa et huh hei :( No mut jostain se on alotettava, ei auta! En pysty sinne päivystykseen menemään koska taju meinaa lähtee jo ennen ku pääsee edes ovesta sisään asti :( Lupasivat nyt sitten kun sen ajan saan että katsovat vain suuhun ja päättävät sen jälkeen mitä tekevät :)

Suuri kiitos kaikille tsemppaajille, tuli todella hyvä mieli että ei heti lytätä maanrakoon vaikka huonoja päätöksiä on nuorempana tullu tehtyä! Kiitos!

Ei se auta kun kömpiä täältä suosta ylös ja koittaa ottaa elämästä kiinni ja pysyä mukana :)
Toivottavasti se aika tulisi hieman nopeemmin ku mitä ne ajanvarauksesta sanoivat...toisaalta mulla on 27.3 hammashygieenikolle? aika jonka pitäs tuo yhden hampaan reuna hioa koska on raapinut kieleni verille :( eri asia sitten on että uskallanko mennä ovesta sisään tai saati avata suutani :D Ehkä hän sitten voi laittaa jonkun merkinnän koneelle että "laittakaa nyt äkkiä tämä mätälego hoitoon" tai jotain :D

Kyllähän se aika hurjalta kuulostaa että on 30vee ja tekarit suussa...huh... mut toisaalta parempi sekin ku ilman mitään hampaita!

Kiitos vielä kaikille! Jopa tämä täällä avautuminen helpottaa oloa :)

Älähän hätäile, kyllä asiat järjestyvät, vaikka aikaahan se ottaa - ja kärsivällisyyttä ja uskallusta sulta. Ajattele asia positiivisesti... mun miehen vanhemmat saivat tekarit rippilahjaksi, joten sä olet jo puolet heitä vanhempi =)

Tsemppiä vaan, ja siinä hammaslääkärin ovella sisään mennessäsi pidä tarkasti mielessä se kuva, johon pyrit, niin ehkä on helpompi avata se ovi ja suu :)

30-vuotiaalla tekohampaat, life well spent.

Tai onnettomuus, pahoinpitely tmv. missä hampaat vaurioituneet? Lääkitys johonkin perussairauteen joka tuhoaa hammaskiilteen ja vaikutta sylkeen niin että hampaat kuolee suuhun vaikka tekisi mitä niiden eteen?
Vakava syömishäiriö, huume ja masennustausta, josta ihminen on kaivanut itsensä elämään vuosien työllä vaikka suurin osa saman kokeneista vetää ranteet auki. Hintana siitä huonot hampaat.

Life well spent tosiaan näkyy kommentistasi.

Mulla on kanssa erittäin huonot hampaat. Ja olen 30v. Mulla on ollut käytössä lääke lapsesta asti, joka tuhoaa hammaskiilteen ja mitään ei oikein ole tehtävissä. Toistaiseksi hammaslääkärissä ovat saaneet paljon korjattua kuorilla. Esim. 4yläetuhammastani on käytännössä kuoret. Ja kukaan ei ole sitä huomannut. Edelleen silti kauheet säryt aika ajoin ja jaksoja että joudun syömään särkylääkkeitä yötä päivää. Jos multa kysyttäs ni pyytäisin vetämään kaikki vaan pois. Pääsisin vuosia piinanneista kivuista. Mutta toistaiseksi hammaslääkäri ei ole siihen suostunut, vaan justiinsa kuorilla yritetty korjata. Ja joo, mullakaan ei ole rahaa ylimääräistä, vaan sossuun ne laskut on menny..

mä oon 29v ja kärsin hamaslääkäri pelosta aivan järkyttävästi kiitos kunnaisen hammaslääkärin mulla on itekseen lähteny 5 hammasta.ja etu hampaat menossa hyvää vauhtia. olin tänään hammaslääkärissä ja tuomio tuli etu hapaat pois ja proteesi.

Turhamainen äitini oli +20-vuotiaana poistattanut hampaansa yksityisellä,että sai siistit tekarit tilalle..
Ihan hullua.

Oli siis rako etuhampaiden välissä ja kellertävät hampaat..

Samasta aiheesta olleita ketjuja on ollut mutta en ole vielä törmännyt omaa ongelmaani koskevaan :(

Haluaisin tietää et löytyisikö kohtalontovereita tai edes tutun tuttuja jotka olisivat kärsineet samasta vaivasta..vaikka oma vikahan tämä on :(

Olen siis 30v akka, käyttänyt huumeita, alkoholia, tupakkaa ym, kärsinyt pahasta masennuksesta jonka takia ei ole hampaiden hoito kiinnostanut ja nyt hampaat siinä kunnossa että mätänevät suuhun, lohkeilevat itsekseen irti ja hammasharjalla ei ole enää mitään asiaa suuhun koska kipu on kamala :(

Etuhampaat ovat syöpyneet niin että rako etuhampaiden välissä on järkyttävä ja piikkejä enemmän muistuttavat kuin hampaita...särky on jokapäiväistä ja lääkkeitä kuluu... suurin osa hampaistani on jo revitty huithelvettiin (silloin ne vielä muistuttivat hampaita)...turha varmaan mainita että olen pelkopotilas..ja muutama sairaus lisää sitä etten ilman nukutusta pysty näitä loppuja suussa majailevia ruskeita piikkejä hoitamaan :(

Nyt kysyisinkin että onko kellään kokemusta tai tietoa siitä että kun kunnallisen h:lääkärin kautta lähetteen saan nukutuksessa tehtävään hammasremonttiin/poistoon niin kauan joutuu olemaan ilman kaikkia hampaita (poistettavia kun ei enää ole kuin n.15) ja saako sitä sit vaan automaattisesti sellaiset mummotekarit loppuiäkseen mitkä yöksi laitetaan vesilasiin vai onko joku muu keino? Rahaa ei todellakaan ole yksityiselle, työttömyyspäivärahalla kun elän :(

Ja en todellakaan kaipaa mitään saarnoja vastaukseksi, tiedän jo ihan sanomattakin että tämä on täysin omaa syytäni mutta nyt aattelin ottaa itteäni niskasta kiinni ja jopa tänään sain soitettua (kädet hikoili ja sydän hakkas jo siinä vaihees) ja laitettua itteni ajanvarausjonoon...mikä toisaalta kuulostaa kyllä lohduttoman pitkältä 5vk-6kk ennen ku aika tulee postissa himaan..

Kiitos kaikille asiallisille vastauksille :)

Kokemusta ei vielä ole nimimerkillä kohtalo toveri. Inhottaa että miksi tälläisiä paskoja edes tehdään huumeita, alkoholia ja jne joilla on tuhoisat ja riippuvuutta aiheuttavat seuraukset ja seurauksista ei voi syyttää kun itseään. Vaikka vähän tekisi mieli syyttää niitä jotka tekee ja valmistaa ja myy näitä kyseisiä aineita. Nykyään on niin paljon kiusauksia, epäterveellisiä ja riippuvuutta aiheuttavia kamoja, että on vaikea kieltäytyä ja terveellisimpien vaihtoehtojen nauttiminen tuntuu rangaistukselle. Ei tule nautintoa/hyvää oloa. Tuntuu kuin olisi rangaistus joutua syömään mauttomia elintarvikkeita. Jotenkin kun asiaa ajattelee tuntuu että se riippuvuus jo itsessään tuo nautintoa kun kaipaa ja haluaa vaan lisää ja lisää kunnes totuus paljastuu itselleenkin liian myöhään ja silti tuntuu rangaistukselle syödä mauttomia ja terveellisiä tuotteita. On se vaan niin nautinnollista ajatella että itse joutuu kärsimään ja maksamaan siitä kun on joskus sortunut epäterveellisiin tuotteisiin. Tuntuu että riippuvuutta aiheuttavilla tuotteilla on tarkotuskin pilata elämä, hampaat ja jne. Tahallaan tehdään riippuvuutta aiheuttavia tuotteita että terveellisemmät vaihtoehdot unohtuisivat.

Pitäisiköhän minunkin ottaa nimimerkiksi tuskainen. Ahistaa ja masentaa nää hampaat sekä tää epätietoisuus asian etenemisen nopeudesta sekä toimenpiteistä pelottaa. Tuun todennäköisesti menettämään hampaita ja ahistaa miten tulen pärjäämään mahdollisten proteesien kanssa. Ahdistusta lisää entisestään se kun pitäisi mennä juhlimaan ja tekisi mieli kieltäytyä kun ei jaksa ja... toisaalta jos kieltäydyn menemästä ei se paranna oloa ja koska suku juhlat tiedossa arvaavat he heti kieltäytymisestäni että kaikki ei ole kunnossa. Ja sitten saisi selvitellä asiaa mitä en jaksa kun jo valmiiksi masentunu, ahistunut ja väsynyt olo, mutta musta tuntuu että sama juttu on edessä vaikka menisin juhlimaan. Ahistaa jo valmiiksi se mitä asian selvittelemisestä seuraisi, siitä alkaisi sitten taas kauhea ihmisten yksityisillä asioilla retosteleminen. Tää on kyllä niin vittumainen onhelma meijjän suvussa jota en ymmärrä enkä jaksa saatana tätä paskaa että pitää suu vaahdossa retostella ja juoruta ihmisten ongelmista, vaivoista, sairauksista ja muistakin yksityisistä asioista. Mitä teen kun valmiiksi jo ahditunut ja hermostunut olo. Enkä todellakaan jaksais kaiken tämän muun paskan lisäksi joutua taas silmätikuksi, luuseriksi, onnettomaksi nahjukseksi, mustaksi lampaaksi joksa itseni tunnen ja osaa noista nimityksistä sukulaisetkin käyttänyt ja olla taas juoruilun ja retostelun aiheena.

Kunnallisella puolella todella hyvää palvelua.samantien uudet proteesit kun risat hampaat oli poistettu.ensin yläpuoli ja 2viikon päästä alaproteesi.särkypäivystyksen kautta sain aivan ihanan hammaslääkärin joka otti minut asiakkaaksi ja homma sujui nopesti .

Yhteistyössä