Maennus,mania ja seuraukset.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bluee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bluee

Vieras
Onko täällä ketään vakavasta masennuksesta kärsivää ja mania-kokemuksia omaavaa ihmistä?tai tunnetteko jonkun tällaisen ihmisen?

minä olen itse vakavasti masentunut(todettiin n.puoli vuotta sitten,jatkunut pidempään hoitamatta).
Lääkkeitä en saa kunnolla syödyksi vaan ne unohtuvat välistä ja olo on yhtä vuoristorataa,välillä upea ja iloínen olo ja sit rytinällä taas alas:(
minulla on aina ollut rahan käytössä ongelmia mutta viime kuukausien aikana saatoin itseni semmoisiin rahavaikeuksiin että olen kusessa....eilen asia selvisi läheisille,asia jota olen hautonut omassa päässäni monta kuukautta.
en kunnolla noita kuukausia muista mutta ihan järjettömässä tilassa pistin rahaa(vippejä)menemään ja vauhti vain kiihtyi,en enää itse tajunnut mitään muuta kuin että tulen iloiseksi kun saan rahaa ja kivoja asioita:(
lopetin käynnit psykologilla kesken ja nyt en tiedä soitanko samaan paikkaan taas vai miten lähden alkuun,liittyen siis tuohon maanisen tapaiseen rahankäyttöön yms....?koska se nyt on tuhonnut elämääni ja tulevaisuus pelottaa,että osaanko jatkossa kontrolloida itseäni:(

Ns. tavallinen masennuslääke ei sovi sinulle, jos sinulla on kaksisuuntaista.

Ota yhteys psykologiisi ja kerro hänelle totuudenmukaisesti KAIKKI. Tsemppiä, sä pystyt siihen!!!

Kuulostaa kovin kahdensuuntaiselta mielwnhäiriöltä.
Suosittelen että otat yhteyttä lääkäriin koska itse sain aikoinaan lääkkeet juuri tuohon ja
elämä ollut tasaista sen jälkeen.

Kaksisuuntaista mielialahäiriötä tutkitaan ajan kanssa, mutta siihenkään määrätyt lääkkeet eivät tepsi, jos et syö nytkään määrättyjä. Ja jos sulla ei ole minkäänlaista hoitosuhdetta, ei voida tehdä lääkemuutoksia ym. Miksi lopetit terapiat kesken?

Et ole ensimmäinen, joka on lopettanut hoidon manian/hypomanian myötä. Mihinkäs sitä hoitoa kaipaa (muka), kun menee lujaa? Oikeasti tietysti sitä tarvitsee silloin yhtä lailla tai enemmänkin kuin masennuksen aikana, mutta sitä ei välttämättä itse tajua. Hoitavat työntekijät ovat nähneet näitä tapauksia monet kerrat, joten luultavasti ymmärtävät tilanteesi hyvin.

Eli nyt soitat hoitopaikkaasi ja kysyt, pääsetkö sinne yhä ilman lähetettä. Jos et, menet esim. terveyskeskukseen, kerrot tilanteesi ja pyydät uuden lähetteen. Kaksisuuntaiseen on tosiaan erilainen lääkitys kuin masennukseen. Saattaa olla, että lääkäri pitää tilannetta selvänä kaksisuuntaisena, mutta voi myös olla, että sitä ensin seuraillaan ja selvitellään. Joillain tietyt masennuslääkkeet laukaisevat manian, mutta ilman sopimatonta lääkitystä maniaa ei enää tulekaan.

Tsemppiä joka tapauksessa, on tärkeää että hoidat itseäsi ja sitoudut hoitoon. :) Kyllä se siitä lähtee tasoittumaan.

Yhteistyössä