Mahallaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukkuminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukkuminen

Vieras
Hei!
Nukkuvatko vauvanne mahallaan ja kääntävätkö ne pään sivulle? Meillä 6,5 kk vanha poika, joka nukkuisi mielellään mahallaan. Nyt parina iltana nukahtanut helposti mahalleen. Tähän asti on nukkunut aina kyljellään tai selällään ja tyyny ollut vieressä, ettei pääsisi kääntymään mahalleen. Poika syö 2-4 kertaa yössä ja muutenkin nukkuu usein tosi levottomasti. Voisi varmaan rauhoittaa öitä, jos antaisin pojan nukkua, missä asennossa itse haluaa. Muutama kuukausi sitten heräsin yöllä, kun poika nukkui naamallaan ja pelästyin tietenkin ihan kamalasti. Pelkään, että vauva tukehtuu enkä uskalla antaa nukkua mahallaan.

meidän vauva (kohta 8 kk) nukkuu lähes aina mahallaan. hän on nukkunut mahallaan syntymästä saakka. nykyäänkin jos ei muuten meinaa rauhoittua sängyssä, mahalleen kääntäminen auttaa. selälleen ei osaa edes nukahtaa.

Älä suotta pelkää tukehtumista. jo terve vastasyntynyt vauva osaa kääntää sen verran päätään, että ilma kulkee. noinkin iso poika kun teillä ei sänkyyn itseään tukehduta. Järkeile asia vaikka niin, että osaahan hän kääntyä muutenkin, miksi se pään kääntäminen sitten ei onnistuisi?!?!
Anna vain pojan nukkua niinkuin haluaa. Ole rauhallisin mielin!

Samalla suunnalla täälläkin. Eli anna nukkua vaan.

Meillä on tyttö nyt 6kk ja nukkunu 2kuisesta asti yönsä masullaan. Välillä piti kääntää takas masulleen ku oli kääntyny selälleen. Siis se oli silloin ku ei osannu kääntyy viel takas masulleen itse. Mut kyl nytteki vaik osaa kääntyy molemmin päin ni silti pitää välil käydä kääntää masulleen ku on nii väsy et kiukkuu vaan =)

Kyllä ne sen päänsä kääntää jos ei henki kulje.

Meidän pojalla oli lasta ekan kuukauden ja joutui nukkumaan ainoastaan selällään, paljoa ei nukkunutkaan sinä aikana. Kun lasta otettiin pois, yritin nukuttaa selällään, kun kyljellään ei pystynyt, koska jalat olivat niinlevällään. Mutta selällään ei uni oikein tullut. Kokeilin mahallaan, niin heti nukkui useamman tunnin. Päätään käänsi jo silloin hyvin, ja käsien varassa itseään jo nosti. Yöllä tarkistin vähän väliä, että kaikki on hyvin.
Vieläkin 5 kuun ikäisenä nukkuu mahallaan. Ainostaan mahallaan nukkuu hyvin. Muissa asennoissa herää heti. Nyt herää vain kerran yön aikana, nukkuu n. 10-12 tuntia yöunia.

Kun tyttömme itse oppi kääntymään nukkuessa mahalleen annoin hänen nukkua niin. Aikaisemmin kun itse laitoin hänet nukkumaan, laitoin aina selälleen tai kyljelleen, mutta nyt annan itse etsiä parhaan asennon ja se tuntuu olevan usein mahallaan.

Meillä nukkunut ihan 1,5 kk ikäisestä asti mahallaan.Ei nuku muuten kuin 1 tunnin pätkiä,mahallaan nukkui koko yön välillä.Tyttö nyt 5 kk ja mahallaan nukkuu...

Virallisesta riskiajasta en tiedä.. mutta neuvolan täti sanoi aikanaan minulle, että sitten kun lapsi kääntyy itse mahalleen, voi hänen antaa nukkua sillä tavalla kuin tahtoo. Sitä ohjetta sitten noudatin eli meidän poikamme on nukkunut mahallaan noin neljän kuukauden iästä alkaen. Ja siitä asti on pitänyt eniten juuri tuosta asennosta.

Meillä vauva nukkui mahallaan päiväunia 1-2kk iässä. Sitten kun pää alkoi nousta kunnolla niin ei luonnistanut enää.. pää vaan huojui koko ajan ;) Pari viikkoa sitten hän sitten itse kääntyi sängyssä ja nukkui todella hyvin. Siitä lähtien on koisinut mahallaan. Aluksi välillä käänsin mutta heräs huutamaan tai kääntyi uudelleen. Eli nukkuu sitten miten päin haluaa! Sen jälkeen on kyllä yöunet huomattavasti parantuneet; imetyksellä mennään vielä ja edellisyönä nukkui 10,5 tuntia ja viime yönä reilut 8.

En mä kyllä uskalla pientä vauvaa nukuttaa masullaan juuri kätkytkuolemariskin takia. Kerran mies kokeili ja hyvinhän vauva nukkui, mutta en tosiaankaan halua leikkiä tuollaisen asian kanssa!

Tästä nukkumisasennostahan tulee aina tasaisin väliajoin uuttaa tietoa.

Silloin kun olin itse vauva (nyt olen 27v.) niin vauvat nukutettiin aina mahallaan. Nykypäivänä suositellaan kai nukuttamaan selällään/kyljellään. Odottelen milloin tulee taas ""uusi"" suositus nukuttaa mahallaan ;)

En todellakaan usko että sillä on mitään merkitystä miten lapsi nukutetaan, pääasia että nukkuu hyvin :)

kyllä se nyt vaan on niin, että kätkytkuolemat on vähentyneet hurjasti sen jälkeen kun tuosta mahallaan nukuttamisen suosituksesta luovuttiin. Se on ihan fakta. Itse käännän aina vauvan nukkumaan selälleen tai kyljelleen, jos hän on kääntynyt unissaan mahalleen ja huomaan sen.

Juuri näin.

Tässä pätkä osoitteesta:
http://www.liberovaipat.fi/Pages/Dictionary/DictionaryTerm.aspx?id=5009

""Nukkuessaan kuolleiden lasten määrä on laskenut merkittävästi. Sen jälkeen kun vuonna 1991 alettiin suositella, että lapsen annetaan nukkua selällään, kätkytkuolemat vähenivät vuosien 1991-2002 aikana 140:stä 20:een vuodessa""

kyllä varmaan koskee vain vastasyntyneestä siihen kun vauva alkaa itse kääntyä. Milläs sitä vahtii jos vauva yöllä kääntyy.... kyllä sen ikäinen jo osaa sujuvasti kääntää päätään sivuille.

Meidän esikoisen aikaan -03 suositeltiin nukutettavaksi vain kyljellään. Eli ei edes selällään sen takia että kun vauva pulauttaa niin voi tukehtua.

Kyse ei olekaan siitä, ettei vauva osaisi kääntää päätään ja tukehtuisi patjaan. Mahallaan nukkuessaan ihan pienen vauvan hengittäminen voi helpommin syystä tai toisesta loppua, näin olen kuullut. uskon kyllä, että itsekseen mahalleen kääntyvän vauvan ""hengityskoneisto"" on jo sen verran kypsä, että näin ei pääse tapahtumaan.

Juu, kyllä tilastoihin on uskottava, että kätkytkuolleet vauvat on vähentyneet. Tosi hieno homma, että on! Kyllähän ne ihan pikkuisetkin vauvat näyttävät tosiaan osaavan kääntää päänsä (paitsi vesisängyssä), mutta ilmeisesti muuten asento vaikuttaa hengittämisen lopettamiseen.

Meidän pian 6 kk ikäinen vauva nukkuu mahallaan aika paljon. Pienempänäkin nukutin välillä mahalleen (ainoastaan päiväunille ja kävin vähän väliä tarkistamassa että hengittää) , kun oli masuvaivoja. Nykyään nukkuu melkein kaikki päiväunensa mahallaan ja muutoin ei oikein hyvin osaakaan nukkua. Iltaisin kun itse menen nukkumaan, käännän pojan kyljelleen, mutta yleensä jos yöllä poika minut herättää, on hän taas mahallaan. Eli ei hän pysy kovin kauaa koskaan kyljellään ja selällään ei osaa nukkua ollenkaan.

Olen itsekin vähän epäluuloinen mahallaan nukuttamisen suhteen, mutta turha siitä on alkaa liikaa stressata. Jos lapsi selvästi haluaa nukkua mieluiten mahallaan, niin parasta sen on siinä asennossa antaa nukkua, sitten kun ikää on jo useamman kuukauden verran.

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2005/290305_b.htm tai http://www.babyidea.fi/vinkkeja/katkytkuolemasta.html

Tuolta löytyy tietoa. Kätkytkuolemaksi nimitetään sellaista kuolemaa johon ei ole saatu selvää syytä. Riski-ikä on yleisesti 2-4 kk, joissain lähteissä mainitaan vain että se on yleisempää yli kuukauden ja alle vuoden ikäsillä vauvoilla. Joidenkin lähteiden mukaan se on yleisempää pojilla. Suomessa kätkytkuolemia tapahtuu alle 20 vuodessa.

Selkeää ikää milloin loppuu kätkytkuolemista puhuminen ei löytynyt, ainoastaan puhutaan että yli vuoden ikäiset eivät kuulu ns. riskiryhmään.

Googlaamalla lisää tietoa löytyy hakusanoilla kätkytkuolema, SIDS tai cot death

Riskiryhmä ovat alle vuoden ikäiset vauvat. Tietenkin isompaa vauvaa on vaikea estää kääntymästä keskellä yötä. Mutta pienempien kohdalla kannattaa laittaa selälleen, josta on pidempi matka kääntyä mahalleen kuin kylkiasennosta. Aivan vastasyntyneelle turvallisin asento on kyljellään, jotta mahdolliset pulautukset pääsevät valumaan helpommin pois suusta. (Vaikka kyllähän pienikin yleensä ymmärtää päänsä kääntää)

Totta varmaan, mutta miten tosiaan estää yli puolivuotiasta kääntymästä mahalleen? Jos laittaa selälleen niin varmasti on alle tunnin nukkumisen jälkeen kääntynyt mahalleen. Eihän sitä voi sängyn vieressä koko yötä vahtia?

Yhteistyössä