Mahan pingotus / kipu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pallomasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pallomasu

Vieras
Mulla on ollut suunnilleen raskauden puolivälistä alkaen ajoittaista mahakipua, joka ilmenee useimmiten kävellessä. En ole voinut nauttia lenkkeilystä moneen viikkoon. Maha tuntuu kauttaaltaan pingottuneelta ja tukalalta. Tunne lakkaa vähän ajan päästä, kun pysähtyy tai heti kun käy istumaan. Mietin aluksi onko nämä supistuksia, mutta ei kai, koskapa sama tunne saattaa kestää koko kävelylenkin ajan. Samantyylistä kipua on myös öisin ja se lakkaa vaihtamalla asentoa. Jos olen istunut pitkään (yli tunnin) paikallaan, esim. töissä, riittää huoneesta toiseen kävely tai 100m matka bussipysäkille ja maha alkaa pingottua. Kipuja on ollut päivittäin, lomaviikolla kuitenkin huomattavasti vähemmän. Kuntosalilla käynti, kuntopyörällä polkeminen ym. liikunta tuntuu paljon paremmalta kuin kävely.
Nyt siis rv 27.

Onkohan nämä tuntemukset ihan tavallisia? Jotkut tutut sanoo että on ja toiset taas että ei. Voisitteko kuvailla miltä ne ("harjoitus"-) supistukset oikein tuntuu? Voisko nää olla niitä ja jos on, pitäiskö välttää kävelyä? Neuvolassa sanoivat, että voisin ottaa asian puheeksi seuraavalla lääkärin ajalla parin viikon päästä. Mietin että kannattaako odotella sinne asti?

Ööh...
Kyllä on ihan normaalia. Tai no, eipä ole käynyt mulla mielessä, etteikö kuuluisi asiaan. Itse kutsun tuota kestosupistukseksi. Onhan se nyt jotain sinne päin. Siis tiedän hyvin ettei se lakkaa jos jatkaa käppäilyä. Voin sanoa, että pidemmän päälle alkaa tekemään kipeääkin, mutta kun raskaana ollaan, niin eihän sitä enää vanhaan tyyliin mennä. Noilla viikoilla pystyin kävelemään n. 10 min, kunnes tuo tunne alkoi, nyt enää n. 5. Yritän olla välittämättä kivusta huolimatta. Mitään ei ole saanut kohdun suulla aikaseksi. Välillä kipu tosin yltyy niin kovaksi, ettei voi kävellä ollenkaan. Välillä auttaa ihan 30 s. paikallaan seisoskelu ja toisinaan se vaatii 10 min paikallaan. Tavallisessa jumpassa kävin ihan viikolle 35 asti, n. 3 krt / vk... Kumma kyllä, ettei aiheuttanut tuota tuntemusta siellä kuin todella harvoin. Lopetin jumpan ainoastaan, kun kortti loppui, enkä nyt heti viitsi hankkia uutta, kun vauva on toivon mukaan kohta kotona. Tänäänkin olin tunnin lenkillä koiran kanssa tuosta tunteesta huolimatta. Välillä se tulee kovemmin, välillä miedommin... sen mukaan sitten huilin matkalla.

-Rv 39

Kyllä noi niitä harjoitussuppareita on.Eli kun maha pingottuu kovaksi,on kyseessä supistus ja levolla se palautuu yleensä takas normaaliksi.Ja toi supistus tunne jatkuu yleensä kävellessä,mut ku pitkälleen menee,ni lakkaa...
Kivuliaat supistukset(varsinaiset synnytyssupistukset)tulee taas aaltomaisina niin, että maha on myös kova, mutta kipua tulee n.minuutin ajan ja sitä ei lepo poista vaan se jatkuu sen supistuksen ajan ja sit tulee taukoa ja alkaa taas uudelleen...
Mul nyt noita kipeitäkin suppareita,ku viimeinen viikko(40.s) menossa.

Kyse on kyllä harjoitussupistuksista. Koita ap levätä, ja lopeta kuntosalilla rehkiminen. Polkeminen kuntopyörällä voi rasittaa lantiota ja lantionpohjan lihaksia ja liika rehkiminen raskauden tuossa vaiheessa voi aiheuttaa niitä supistuksia liikaakin. Minulle sanottiin neuvolassa että jos tulee yli 10 supistusta päivässä niin pitää levätä enemmän. Ja missään vaiheessa ne ei saa olla kivuliaita, koska kohdunsuu voi alkaa auteta liian aikaisin. Itsellä aukesi sentin vaikken käynyt salilla enkä kuntoillut sen rankemmin, kävin vain kävelyllä ja jumppasin puoli tuntia päivittäin kotona. Siihen oli pakko lopettaa kävelylenkit ja kuntoilu, nauttia vain venytysjumpasta ja synnytysasentojen harjoittelusta yms kevyestä liikkumisesta. Kokeile esim tai chitä tai joogaa kevyenä versioina, niistä voi löytyä sopivia liikkeitä. Neuvolan jumppaohjeet on kanssa hyviä kun ne tekee rauhallisesti ja omien tuntemusten mukaan.

Ja toisaalta, laiskottele kun vielä voit, kohta ne hetket on ohi! Rentouttavaa ja nautinnollista odotuksen loppuaikaa sinulle ap.

Yhteistyössä