Mahantoiminnasta? Kun viljat turvottaa mut miten sitten maha toimimaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras22
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras22

Vieras
Jos syön leipää,puuroa tai jotain missä on paljon viljaa ja hiilihytraatteja niin olo on ihan turvonnut.Ja maha toimii vähän turhankin hyvin.
No olen kaks viikkoa ollu etten syö ku yhden ruisleivän päivässä ja se on ollu hyvä. Mut maha ei pelaa. Kasviksia ja marjoja syön päivässä sen 600g. Perunaa en lainkaan. Pastaa joskus tummana ja riisiä hiukan. Juon maitoa ja käytän kyllä rasvaa mutta en voita vaan oliiviöljyä ja kylmäpuristettua rypsiä.

[QUOTE="Kika";23091111]Oletko kokeillut eri viljalajikkeita?
Kasviksissa ja hedelmissä on kuitua, niitä vaan lisää:)[/QUOTE]

kasviksia syön, mut hedelmistä saan kauheen makeanhimon joten rajoitan ihan siksi niiden syöntiä.

[QUOTE="vieras";23091107]Lisää parsakaalia. Esim. vehnäleseessä on paljon kuitua mutta vähän hiilareita.[/QUOTE]

Tosiaan vois laittaa mausamattomaan jugurttiin nuita leseitä. Enpä edes tajunnut :D

Mitä haittaa siitä turvotuksesta on? Itse olen laiha ja jos välillä maha vähän pömpöttää, niin ei väliä. Jos tulee aivan kaamea pallo turvotuksesta, niin sitten on varmasti muutenkin ylipainoa ja pitää laihduttaa.

Turvotuksen aiheutta voi olla myös hiiva. Mutta on ihan normaalia et turvotuksen seurauksena ympärysmitta voi olla 2-4cm isompi syönnin jälkeen kuin aamulla jolloin vatsa on tyhjä. Sitten jos turvotus on suurempaa kuin 5cm, niin yleensä tutkitaan syitä.

Hormonitoimintakin aiheuttaa muutoksia vatsanympärykseen. Itse näytän selkeästi raskaanaolevalta aina kuukautisten aikaan. Olen hoikka ja silloin on hirveä pallo mahassa.

Ei muuten kannata ajatella, että aamuvatsa olisi normaalitilanne, johon sitten vertaa. Näinhän se ei ole, vaan oikea tilanne tulee esiin päivän aikana.

Oman kokemuksen pohjalta kerron, että ainakin minulla vatsa toimii (eikä ole ilmavaivoja) kun:
- syön tarpeeksi kasviksia
- en syö liikaa juustoa
- syön tarpeeksi rasvaa
- juon tarpeeksi vettä

Pieretys ja ummetus alkaa, jos syön viljoja.

Kookosöljyä (jos pitää sen mausta) voi laittaa 1-2 tl aamukahviin/teehen/kaakaoon. Auttaa vatsaa toimimaan, kuin rasvattuna :D Kannattaa aloittaa varovasti, vaikka 1 tl/ päivä, saattaa mennä äkkiseltään muuten maha liian löysälle.

Kuitujen lisääminen usein pahentaa ainakin vaikeaa ummetusta. Kuiva massa suolessa pakkaautuu entisestään.

[QUOTE="vieras";23091134]Ja juothan tarpeeksi vettä? Ainakin sen 2-3l päivässä, ihan vettä. Tähän ei lasketa kivennäisvesiä jne. Jos et juo tarpeeksi vatsa ei toimi.[/QUOTE]

Kyllä kivennäisvesikin on kuule ihan vettä, kivennäisaineilla ja hiilihapoilla höystettyä vaan, huoh...meinaatko kun juon 2 litraa vissyä päivässä, niin pitäisi latkia kraanavettä 3 litraa päälle?

[QUOTE="vieras";23094444]Mitä haittaa siitä turvotuksesta on? Itse olen laiha ja jos välillä maha vähän pömpöttää, niin ei väliä. Jos tulee aivan kaamea pallo turvotuksesta, niin sitten on varmasti muutenkin ylipainoa ja pitää laihduttaa.[/QUOTE]

Kyllä siittä alkaa olla haittaa jos alkaa haitata normaalia elämää.

[QUOTE="vieras";23094474]Turvotuksen aiheutta voi olla myös hiiva. Mutta on ihan normaalia et turvotuksen seurauksena ympärysmitta voi olla 2-4cm isompi syönnin jälkeen kuin aamulla jolloin vatsa on tyhjä. Sitten jos turvotus on suurempaa kuin 5cm, niin yleensä tutkitaan syitä.[/QUOTE]

Voi olla sekin. Mut puurossa ei ole hiivaa. Joten tämäkään ei ihan kaikkea selitä.