mahdollinen raskaus ja röntgen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietääkö joku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietääkö joku

Vieras
Olin tänään hammaslääkärillä ja multa otettiin yhdestä hampaasta röntgenkuva. On hyvin pieni mahdollisuus, että olisin raskaana. Testin voin tehdä vasta viikonpäästä. Onko tuosta paljonkin haittaa, jos olisin raskaana?

Ja ei tullut mieleen sitä siellä kysyä, koska en tiennyt että röntgeniin ei saisi mennä. Äsken sitten sekin selvisi... :/

minä olin niska-alueen röntgenissä alkuraskaudessa. en tosiaan tiennyt olevani raskaana (niin epäsäännöllinen kierto). en tiedä oliko haittaa vai ei, täysin terve lapsi syntyi jo yli 5 vuotta sitten :)

Multakin otettiin hammaskuva ja kahden päivän kuluttai sain tietää olevani raskaana. Kotona on nyt ihan normaali kolmivuotias. Mukavaa odotusta, tuosta ei tartte huolia!

Itsselleni tehtiin alaselän kuvaus ja olin raskaana mitä en vielä tuolloin tiennyt. Keskenmenon sain - luultavati röntgenin syystä oli kehitys pysähtynyt. Mutta sua kuvattiin hampaista - sen vaikutuksista en tiedä. Mutta eikös ennen röntgeniä aina kysytä, että oletko raskaana. Niin minultakin mutta kun ei vielä menkat edes olleet myöhässä - mutta huonosti kävi.

Kiitos vastauksista! Toivotaan että jos on käynyt flaksi, niin mitään haittaa röntgenistä ei olisi tullut. Ja tosiaan ei multa kyllä mitään kysytty, että olenko raskaana. Ensimmäistä yritetään ja niin paljon asioita kun ei saisi tehdä, niin en vaan ymmärtänyt sen olevan "kiellettyjen" listalla.

Hammaskuvasta tulee niin vähän hajasäteilyä kohdun alueelle, ettei siitä ole mitään haittaa. Lannerangan natiivitutkimus onkin sitten ihan eri juttu, koska ainakin ensimmäisessä projektiossa kohtu on primäärisädekiilassa.

Mulla ei otettu hammasröntgeniä, koska olin raskaana, eli kai siitä voi haittaakin olla. Olin tosin jo pidemmällä, ehkä rv 16 tms.

Mitään röntgentutkimuksia ei raskautetulle suoriteta, ellei se ole välttämätöntä. Riskiä ei vain yksinkertaisesti oteta. Olen kylläkin ollut ottamassa thorax-kuvaa 3-4 kuukautta raskaana olleelta, koska hänellä epäiltiin pneumoniaa. Otin vain PA-kuvan.

Mitään röntgentutkimuksia ei raskautetulle suoriteta, ellei se ole välttämätöntä. Riskiä ei vain yksinkertaisesti oteta. Olen kylläkin ollut ottamassa thorax-kuvaa 3-4 kuukautta raskaana olleelta, koska hänellä epäiltiin pneumoniaa. Otin vain PA-kuvan.

ok :) Mulla vaan laitettiin väliaikasta paikkaa hampaaseen ja todettiin jatkohoidon alkavan sitten kun vauva on syntynyt :)

Multa otettiin virtsatieröntgen ihan alkuraskaudessa. En siis tiennyt, että odotan, eikä multa kyllä kysyttykään. Olisin kyllä sanonut, että kuukautiset on myöhässä, mutta ei tullut mieleen kertoa, kun ei kysytty. Terveen lapsen sain.

Yhteistyössä