Mahdollisuus raskautua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Halla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Halla"

Vieras
Hei!
Olen 25-vuotias, perusterve ja hyvät elämäntavat omaava nainen. Minulle on tehty kohdun, sivuelinten ja alavatsan UÄ. Siinä näkyi että, molemmat munasarjani ovat rakenteeltaan PCO-tyyppiset. Gynekologi sanoi, että kystia on 6-7, eli määrä ei hänen mukaan ihan täytä PCO:n kriteerejä. Munasarjat ovat normaalin kokoiset (dex. 35mm, sin. 38mm pituudeltaan). Kohtu ja alavatsa muuten on normaali. Kiertoni oli UÄ:n aikaan menossa 20. päivässä. Kohdun limakalvo oli 4,5mm, ohut kierron vaiheeseen nähden. Normaalisti kiertoni kestää noin 50-65 päivää.

Gynekologi sanoi, että hän on sitä mieltä, että todennäköisesti en ovuloi ollenkaan. Mietin itse, että tilanteeni ei ainakaan kuulosta ihan pahimmalta mahdolliselta. Siksi ajattelin kysyä asiaan toista mielipidettä. Osaatko näiden tietojen perusteella arvioida, onko luonnollinen raskautuminen minun kohdallani erittäin epätoidennäköistä? Haluaisin turvautua lääkehoitoon vain jos on aivan pakko.

Hei "Halla"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Valitettavasti on kovin vaikea lähteä arvioimaan kohdallasi raskauden mahdollisuutta, oikeastaan siiihen voi ottaa kantaa vain sinut tutkinut lääkäri.

Helpoin tapa selvitää tuo ovuloimattomuus on tehdä ainakin muutamassa kierrossa ovulaatiotestejä. Toisaalta jos sinulla on todettu hieman pco tyyppiset munasarjat ja lisäksi sinulla on vielä tuo pitkä kuukautiskierto, kannattaa sinun tutkituttaa myös hormoniarvosi, viimeistään ainakin kun raskausyritys on ajankohtainen ja mahdollisesti jo kohtalaisen nopeastikin hakeutua lapsettomuuslääkärin juttusille.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä