Mahdoton äiti (Pitkä avautuminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lilith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Samanlaisen äidin tytär;29680894:
viera.s ei vaan tajua. Ei tällaisia ymmärrä jos ei ole itsekin moisen äidin lapsi. Ulkopuolinen ei vaan näe yksittäisten esimerkkien taakse; miltä se koko elinikäinen mitätöinti ja ignooraus oikeasti tuntuu. Ei se ole näitä yksittäisiä tapahtumia joita kerrotaan esimerkiksi, vaan se koko asenne ja suhtautuminen ja rakkaudettomuus, jota sitten yritetään valottaa muille kertomalla esimerkkejä. Niistä ei kuitenkaan tuo kokonaiskuva ikinä hahmotu niinkuin lapsi sen kokee. Vähän sama kuin jos yrittäisi kuvailla "kiinalaista kidutusta" vain sanomalla että siinä tiputetaan vesipisara päähän - ei se kuulosta pahalta, kun ei osaa kuvitella miten se vaikuttaa jatkuessaan tunnista, päivästä, vuodesta toiseen.

No jos itse kuitenkin näet ja ymmärrät. Olet tiedostanut, millaiset mekanismit suhteessanne vaikuttavat. Ja silti jatkat sukupolvien ketjua. Mikä tässä on äitiäsi ja mikä sinua?

[QUOTE="vieras.";29681200]No jos itse kuitenkin näet ja ymmärrät. Olet tiedostanut, millaiset mekanismit suhteessanne vaikuttavat. Ja silti jatkat sukupolvien ketjua. Mikä tässä on äitiäsi ja mikä sinua?[/QUOTE]

Mitä tarkoitat että jatkan? En ole äitini kanssa tekemisissä kuin ihan minimin (nähdään noin kerran vuodessa), eikä minulla ole lapsia. En minä mielestäni "jatka" siis mitään ketjua.

Parhaani olen tehnyt ja teen kitkeäkseni niitä huonoja tapoja ja ajattelumalleja joita olen äidiltä (ja isältä) "perinyt", jotta en jatkaisi niitä muissakaan ihmissuhteissani. Tottakai jokainen on lapsuudenperheensä tuotos, mutta aikuisena onneksi on mahdollisuus kasvattaa ja muuttaa myös itse itseään.

En ihan ymmärrä miksi siellä äidin luona pitää olla niin paljoa. Viettää perjantai-iltoja sun muita, eikö ne olisi kivempi vietää oman perheen tai kavereiden kanssa?
Samaten jos olet töissä, niin miksi et vain repäse ja värjää hiuksia vaikka kampaajalla. Tai edes kaverilla? Miksi mennä äidin luo kun kuitenkin taidat tietää ettei siitä seuraa mitään hyvää.

Itselläni on ihan hyvä suhde omaan äitiini, mutta silti käyn siellä tosi harvoin. En ole mikään kaveri hänelle jolla on jokin velvollisuus viihdyttää häntä. Ei ikinä että torkkuisin sohvalla tai pistäisin häntä värjäämään minun hiuksiani. Tuollaista tehtiin kun olin lapsi. Kuulostaa vähän siltä että olisit jäänyt jotenkin jumiin lapsuuteesi ja toistat asioita mitä olet ns. aina ennenkin tehnyt?

[QUOTE="kkk";29681322]En ihan ymmärrä miksi siellä äidin luona pitää olla niin paljoa. Viettää perjantai-iltoja sun muita, eikö ne olisi kivempi vietää oman perheen tai kavereiden kanssa?
Samaten jos olet töissä, niin miksi et vain repäse ja värjää hiuksia vaikka kampaajalla. Tai edes kaverilla? Miksi mennä äidin luo kun kuitenkin taidat tietää ettei siitä seuraa mitään hyvää.

Itselläni on ihan hyvä suhde omaan äitiini, mutta silti käyn siellä tosi harvoin. En ole mikään kaveri hänelle jolla on jokin velvollisuus viihdyttää häntä. Ei ikinä että torkkuisin sohvalla tai pistäisin häntä värjäämään minun hiuksiani. Tuollaista tehtiin kun olin lapsi. Kuulostaa vähän siltä että olisit jäänyt jotenkin jumiin lapsuuteesi ja toistat asioita mitä olet ns. aina ennenkin tehnyt?[/QUOTE]

Minä veikkaisin, että ap tekee näin koska hän yrittää "näytellä" hyvää äiti-tytär-suhdetta. Ja sillä todistaa itselleen ettei äiti olekaan niin huono. Hän tavallaan yrittää tuolla yliläheisellä käytöksellä kompensoida äidin huonoja puolia. Mutta koska äiti on mitä on, nämä yritykset päättyy yleensä aina vaan pettymykseen.

Tiedän, koska olen tehnyt tätä itsekin niiiin pitkään, eli yrittänyt vastaavanlaisilla asioilla todistella itselleni että suhteemme on, jos ei nyt hyvä, niin edes huomattavasti normaalimpi mitä se oikeasti on. Tekohengitystä jollekin joka ei ole koskaan ollut elossa, sitähän se on.

Sen lopettaminen ei ole helppoa, koska samalla on pakko myöntää itselleen tilanteen toivottomuus, ja se paljastaa suhteen todellisuuden. Esim. itselläni se merkkasi sitä, että kun lopetin tuon "tekohengityksen", ei meillä äitini kanssa ole mitään muuta kuin tyyliin joulukortti kerran vuodessa -ihmissuhde.

Ehkä ap on nyt alkanut herätä siihen, että hänen nykyinen tapansa ei toimikaan. Ei sitä heti eikä kovin nuorena voi huomata, kun on niin "kieroon ohjelmoitu" lapsuudessaan että ei tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Vasta kun saa lisää elämänkokemusta ja ehkä näkee niitä normaaleja äiti-tytär-suhteita, alkaa huomata sen oman todellisuuden.

Yhteistyössä