Mahdoton käyttäytyminen ruokapöydässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KUKKA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KUKKA

Jäsen
15.07.2004
304
0
16
Olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä seuraavaan? Poika 1 v 8 kk on muuten tosi kiltti mutta ruokapöydässä välillä ihan mahdoton. Kun ruoka ei enää maistu tai ei ole mieleistä, kaikki ruoat (esim. leivät, puurolusikat) ja juomat (maitomuki) lentävät suoraan täydellä voimalla kädestä lattiaan. Siivottavaa riittää ja ei sana ei auta ollenkaan.

meilläki poika heittää ruokansa aina silloin tällöin lattialle mutta nyt on meno rauhottunu vähän ku oppi ite syömään ja oon ottanu ruuan pois jos näyttää siltä ettei se enää maistu..mutta tsemppiä ja koita keksiä jokin omalle lapselle sopiva ratkaisu...esim.voit vaikka ehottaa että jos nyt syöt nätisti ni sitte tehään kivaa tms...palkitseminen auttaa aina kunhan siitä ei tule tapa..

Luulen, että jos alkaa temppuilla, niin hänellä ei ole enää nälkä eli pois vaan ruokapöydästä. Tyttömme 2 vee syö välillä tosi hyvin itsekin, välillä häntä pitää syöttää ja samalla lukea jotain kirjaa. Mutta jos on tosi nälkä, niin ei temppuile vaan keskittyy syömiseen. Näin meillä, että oppii sen ettei ruuan kanssa leikitä. Osaa kyllä itsekin jo pyytää jotain syömistä tai juomista, jos haluaa niitä.

Minä veisin lapsen pois pöydästä ja keittiöstä, rauhoittelisin ja sitten kertoisin katse lapsen silmissä ja tasolla tiukkaan ääneen, että noin ei saa tehdä, pöydässä syödään eikä riehuta. Pitelisin lasta kiinni jos ripuilee, että tajuaa tehneensä väärin. Aina sama juttu jos alkaa heitellä tavaroita, niin kyllä se siitä vähitellen luultavasti alkaa ymmpärää. Voit myös neuvoa, että se ruoka mitä tarjotaan syödään ja jos ei millään mene, niin laita hilloa tai ketsuppia vähän, jos auttaa. Meillä ei ainakaan tehdä sitä ruokaa jota lapsia aika haluaisi syödä, mutta niitä ruokia kylläkin, joista lapsi tykkää, mutta vaihtelevasti. Esim. pinaattikeitoa en pojalle laita kun ei siitä tykkää, mutta annan maistaa kun itse syön, jos joskus alkaisi siitäkin pitää. Voit syöt tehdä niin, että kun huomaat, että kohta lentää, niin estät sen ja sanot lapselle, että "nyt taidat olla täynnä, hyvä juttu, sano kiitos niin voi lähteä leikkimään." Pientä lastahan ei voi istuttaa pöydässä niin kauan että muutkin ovat syöneet tai että lautanen on tyhjä, jos ei syö enempää, niin sitten ei syö ja pöydästä pois.

Yhteistyössä