Maidon luovutuksesta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Onko kukaan luovuttanut rintamaitoa toisen lapsen kanssa?Meillä esikoinen on suht rauhallinen tapaus, ja vauvan synnyttyä olisi 1v8kk..Siitäkin toki riippuu että onko vauva millainen, koliikkia tai muuta vaivaa riesana..

Mutta jos jollain on kokemusta?Onko kovin raskasta?Kuinka paljon maitoa pitää tulla ylimääräistä että edes "saa" luovuttaa?Miten käytännössä toimii?Ensin imetetetään vauva normaalisti, ja sitten lisäksi pumpataan?Kertokaa mitä tiedätte :)

Minun käsityksen mukaan siinä ei ole rajaa kuinka paljon pitää luovuttaa. Ihan kaikki otetaan yleensä vastaan. Minä luovutin kakkosen ja kolmosen aikaan. Imetyksen jälkeen lypsylle, kun maitoa tuli hurjasti liikaa. Kakkosen kohdalla luovutin 6-7kk mikä on maksimi aika, ja kolmosen kohdalla 3kk.
Rintatulehdukset ovat este, tai ne kuurit siihen, muuta ongelmaa minulla ei ainakaan ollut. Puhdastahan sen pitää olla mutta se ei paljon vaivaa tehnyt kun siihen tottui ja kun jouduin joka tapauksessa lypsämään ja olisi ollut sääli viemäriin kaataa.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Minun käsityksen mukaan siinä ei ole rajaa kuinka paljon pitää luovuttaa. Ihan kaikki otetaan yleensä vastaan. Minä luovutin kakkosen ja kolmosen aikaan. Imetyksen jälkeen lypsylle, kun maitoa tuli hurjasti liikaa. Kakkosen kohdalla luovutin 6-7kk mikä on maksimi aika, ja kolmosen kohdalla 3kk.
Rintatulehdukset ovat este, tai ne kuurit siihen, muuta ongelmaa minulla ei ainakaan ollut. Puhdastahan sen pitää olla mutta se ei paljon vaivaa tehnyt kun siihen tottui ja kun jouduin joka tapauksessa lypsämään ja olisi ollut sääli viemäriin kaataa.

Niin ja meidän vauvoilla oli tehoalku, ja sen jälkeen paljon sairaalassa oloa yms raskasta mutta ei tuo minulle ainakaan taakkaa lisännyt. (kun siis jouduin jokatapauksessa lypsämään). Aamulla ja illalla lypsin aina lopulta vain, ihan alku aikoina melkein jokaisen imetyksen jälkeen kun vauva jaksoi vielä huonosti imeä ja oli kokoajan riski pakkautuneista rinnoista.

Taysassa on niin että jos luovuttaa niin maitoa pitää toimittaa ma, ke ja pe vähintään 500ml. Kahden vuorokauden maidot kerätään yhteen ja pitää tosiaan olla vähintään se 500ml.

Mä luovutin nyt toisen lapsen kanssa. Onhan se vähän hankalaa kun pumppua pitää olla koko ajan keittämässä jne. mutta aika rutiini siitä tuli. Siihen asti voi luovuttaa kun oma vauva on 3kk

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
nostan sen verran ja kysyn, että miten paljon siitä nykyään maksetaan?

20?/litra

oho, noussut sitten markka-ajan :) mitenkähän paljon sitä yhden lapsen kanssa sais tienattua tuolla? viimesiä viikkoja tässä viedään ja kovasti kiinnostais noi luovutusjutut. saako muuten sähköpumppua sairaalasta lainaks toksi ajaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
nostan sen verran ja kysyn, että miten paljon siitä nykyään maksetaan?

20?/litra

oho, noussut sitten markka-ajan :) mitenkähän paljon sitä yhden lapsen kanssa sais tienattua tuolla? viimesiä viikkoja tässä viedään ja kovasti kiinnostais noi luovutusjutut. saako muuten sähköpumppua sairaalasta lainaks toksi ajaksi?

Saa sähköpumpun lainaan. Mulla oli ihan oma käsipumppu jonka kanssa luovutin

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta jos jollain on kokemusta?Onko kovin raskasta?Kuinka paljon maitoa pitää tulla ylimääräistä että edes "saa" luovuttaa?Miten käytännössä toimii?Ensin imetetetään vauva normaalisti, ja sitten lisäksi pumpataan?Kertokaa mitä tiedätte :)

Minä luovutin 4kk kolmannen synnyttyä. Aluksi pumppaaminen ja jakuva pumpun keittely oli aika työlästä, mutta kun siihen syntyi rutiini, se sujui aika helposti. Itse tein niin että imetin vauvaa pumppausten välissä vain toisesta rinnasta, sitten pumppasin toisen rinnan ja sen jälkeen vaihdoin imettävää rintaa. Maitoa tuli litran verran kahdessa vuorokaudessa, pumppasin kolmesti päivässä. Minulla oli käytössä Aventin käsikäyttöinen pumppu, en olisi ainakaan sairaalaan isoa sähköpumppua halunnutkaan, koska sen kanssa olisi ollut sidottu siihen pumpun viereen pumppauksen ajaksi.

Minusta luovuttaminen kannatti, sai rutkasti hyvää mieltä ja hiukan rahaakin :)

Kiva oli tullut paljon vastauksia :) Niin siis kun tuosta tulosta ei mene veroja, niin ei siis varmaan voi vaikuttaa kelan antamiin tukiinkaan siis?

Ja millipillille kysymys : Tarviiko maidot itse toimittaa Taysiin vai onko siellä joku hakujärjestelmäkin olemassa?

Kiva oli tullut paljon vastauksia :) Niin siis kun tuosta tulosta ei mene veroja, niin ei siis varmaan voi vaikuttaa kelan antamiin tukiinkaan siis?

Ja millipillille kysymys : Tarviiko maidot itse toimittaa Taysiin vai onko siellä joku hakujärjestelmäkin olemassa?

Ei vaikuta tukiin. Minäkin luovutin TAYSiin, joten vastaan siihenkin: Tampereella ja ympäristökunnissa (tai ainakin joissain) maito noudetaan ma, ke ja pe. Kauempaa maidon voi toimittaa Matkahuollon kautta, eli toimittaa bussipysäkille aamulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Ei vaikuta tukiin. Minäkin luovutin TAYSiin, joten vastaan siihenkin: Tampereella ja ympäristökunnissa (tai ainakin joissain) maito noudetaan ma, ke ja pe. Kauempaa maidon voi toimittaa Matkahuollon kautta, eli toimittaa bussipysäkille aamulla.

Kiitos tiedosta :) Voisihan sitä yrittää jos tosiaan tällä kertaa tulisi "helppo" vauva..Ja maitoakin tulisi tarpeeksi..

Tampereelta ja Pirkkalasta haetaan maito kotoa, mutta muista ympäristökunnista sitten voi laittaa matkahuollon kautta ma, ke, pe ja tays maksaa rahdit

Yhteistyössä