Maidon pumppaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kevätkukkanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kevätkukkanen

Vieras
Tarvisin vähän vinkkejä pumppaukseen. vauva on nyt 6 viikon ikäinen ja maitoa riittää hyvin mutta mitään ylituotantoa ei ole. Pikkuhiljaa ajattelin että ois hyvä saada vähän maitoa pakkaseenkin (ei tosin kiire mihinkään hillumaan mutta kuitenkin...) Vauvan rytmi on vielä epäsäännöllinen ja joskus tuntuu että syö koko päivän. Välillä väli (päivisin) voi olla jopa 3-4 h. Milloin kannattais pumpata vauvan syöttöön nähden? Pelottaa että jos pumppaan syötön jälkeen ja sit vauva haluaakin syödä vähän ajan päästä taas niin riittäkö sille enää? Aamuyöstä kun vauva ollut kauan syömättä (nukkuu välillä yli 6 h) niin ois rinnat tosi täydet mutta ei viittis sitä varten herätä ja vaikea tietää milloin pitäis herätä pumppaamaan kun ei tiedä milloin vauva herää.

Ja sitten... paljonko viitsii pumpata kerralla? Ja paljonko maitoa vauva syö jos on hoidossa esim kello 13-24 (tällainen tilanne tulossa syyskuussa)?

Ja semmonenkin juttu että jos meillä on maitoa pakkasessa ja viedään hoitoon esim. 50 km päähän ja otetaan maitoa mukaan niin sehän alkaa jo vähän sulamaan niin voiko sen laittaa määränpäässä jääkaappiin vai miten. Normaalistihan kai sulatetaan pakkasesta vesihauteessa mutta jos se siis ehtii sulaa matkalla jo vähän nii ei voi enää pakastaa

Ja lopuksi, kuinka hyvin vauvat yleensä tottuu tuttipullosta syömiseen. Jos satunnaisesti syöttää niin ei kai se vaikuta siihen että ei huoli enää rintaa

Ehkäpä "hiukan" sekava viesti mutta olisin tosi kiitollinen vastauksista...

Hei!

Itsekin pumppasin maidot 3 kk:n ajan. Pumppausajankohta riippui siitä, kuinka usein vuorokaudessa pumppasin. "Helpointa" oli pumpata ennen vauvan syöttöä silloin kun syömisrytmi oli tasainen (eli siis meidän tapauksessa 3 tunnin välein, aloittaen puoli tuntia ennen syöttöä). Tällöin maito oli lähes sopivan lämmintä syöttöä varten. Varminta tietysti on pumpata aina syötön jälkeen seuraavan ruokailun satsit. En oikein ymmärtänyt huoltasi siitä, riittääkö maito näin pumpattuna -- silloinhan nimenomaan ei ole paineita pumpata kun tietää että vauva ei hetkeen syö ja voi vaikka pumpata toiseen kertaan ennen syöttöä jos maitomäärä jää vähäiseksi. Itse pumppasin myös öisin, mutta vauva tosin söikin meillä 3 tunnin välein myös öisin. Maito vaan jääkaappiin jos vauva silloin nukkuu. Nopea lämmittää vesihauteessa.

Pakastin maitoa litroittain. Itse varasin maitoa pumppauksen jälkeen jääkaappiin ainakin seuraavan annoksen verran ja loput laitoin pakastimeen. Ota pakastetut maidot mukaan vaikkapa sellaisessa kylmäkaapissa (vai mikä se nyt on, styroksinen laatikko joka pitää kylmyyttä sisällään) ja sinne kylmäkalleja tai muuta pakastetavaraa ylläpitämään viileyttä. Maidot hoitopaikassa jääkaappiin, jos ovat tuoreina pakastettu niin säilyvät vielä sulamisestaan vuorokauden hyvinä, näin olen ymmärtänyt.

Pumppasin kerralla 15 minuuttia per rinta, tosin varmaan vähäisemmälläkin määrällä olisi pärjännyt. No, maitoa ainakin tuli varastoon, vaikka pumppaushetki kesti aina toooosi kauan, ainakin öisin tuntui siltä. Varmasti itse tiedät parhaiten, kuinka paljon vauvasi syö. Se riippuu iästä ja painosta, muun muassa. Sairaalan nyrkkisääntönä oli, että vauvan tarvitsema maitomäärä vuorokaudessa on 1/5 tai 1/6 vauvan painosta. Lisäksi vauvasi on tuolloin jo yli 4 kuukautta, joten sekin vaikuttaa maitomäärään, syökö hän esim. soseita tai vellejä.

Pumppausiloa!

Hei!

Ymmärsin niin, että et syötä pullosta, kuten pumppaaja ilmeisesti tekee.
Voit pumpata maitoa päivällä huoletta, sitä kyllä riittää, vaikka vauva heräisi syömään heti pumppauksen jälkeen. Jos syöttöväli päivällä on sen 3-4 h, niin mikset pumppaisi vaikka 1-1½ edellisen syötön jälkeen, kun vauva nukkuu.
Muistathan, että mitä enemmän pumppaat, sitä enemmän maitoa rinnoissa kehittyy. Kysynnän ja tarjonnan laki..

Jaksaako vauvasi imeä molemmat rinnat kerrallaan, vai syötätkö yhdestä aina yhdellä syöttökerralla. Jos vain toisesta, niin pumppaa sit se toinen rinta.
Itse käytin myös alussa maidonkerääjää ja joinain kertoina siihen kertyi lähes 80 ml maitoa, kun toisesta rinnasta imetin ja toinen vuosi omia aikojaan siihen maidonkerääjään.
Mä pakastin maidot pienissä minigrippusseissa, määrinä n. 50-100 ml yhteen pussiin. Silloin ei tarttenu ottaa isoa määrää kerrallaan sulamaan, vaan sen verran kun kuvitteli menevän sinä aikana, kun olin itse pois.
Sit vielä yks käytännön vinkki, sitä pulloruokintaa kannattaa sit etukäteen opetella vaik juottamalla sitä pumpattua maitoa. Meillä kävi niin, et mummola oli ainoa paikka, jossa lapsi suostu mummon juottamana pullosta juomaan. Kotona ei onnistunut lainkaan, kun ei alusta asti silloin tällöin oltu opeteltu.

Minä tein niin, että pakastin pumpatun maidon jääpalapusseihin. Pakkasesta sai sitten ottaa halutun määrän jääpaloja suoraan pulloon ja sulatella siinä. Itselläni pumppaus kyllä epäonnistui täysin sillä juuri tuo mainittu "kysynnän -ja tarjonnan laki" meni sen verran sekaisin, että rintatulehdus pääsi yllättämään.

Yhteistyössä