pumpattua maitoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milloin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milloin

Vieras
ihan mielenkiinnosta vaan kysyn, milloin eka kerran annoitte pumpattua maitoa?
nyt kun on vaan imettänyt tähän asti ( vauva vähän yli 1kk) tuntuu jotenkin pahalta ja väärältä pumpata vauvalle maitoa, mutta jos joutuu semmoiseen tilanteeseen että pitäisi olla pois kotoa silloin kun vauvalle tulee nälkä..

en ole antanut juuri ollenkaan. Vasta 3 kk:n iässä, kun vauva alkoi syödä kiinteitä, niin sitten aloin keräämään maidonkerääjästä tullutta maitoa (= se muovikippo, jonka voi sujauttaa rintaliiviin, kun imetettäessä imeminen aiheuttaa toisen, täyden rinnan vuotamisen), jota sitten laitoin esim. peruna- ja porkkanasoseen hienontamiseen.

Syynä tähän on se, että kuljetin alussa vauvaa mukana kaikkialla tai jos olin asioilla, olin niin vähän aikaa, että ehdin kotiin seuraavalle syötölle (2-3 tuntia). Varuilla oli tuttelia, jota sitten olisi voinut antaa lusikalla vauvalle (kummallakaan vauvallamme ei ole ollut tuttipulloa käytössä, vaan imetyksestä on siirrytty nokkamukiin).

heips.. me pumpattiin vauvalle jo sairaalassa 2 päivän ikäsenä kun ei jaksanu kunolla imeä ja mulla tissit täynnä.. mä en kyllä nää siinä mitään ihmeellistä.. meillä pumpataan vielläkin että saa myös isi osallistua tähän tärkeään tapahtumaan ;)

kiitos viestistä, niin se varmaan taitaa olla, kun tulee yli sen kynnyksen ensimmäistä kertaa niin ei se ole sen ihmeellisempää. kuinka vanha teidän vauva nyt on ja paljonko pumppaat / hän syö kerralla?

Kannattaa sit kokeilla sitä pullosta syöttämistä, ennekuin jätät lapsesi hoitoon, ettei käy niin, et lapsi ei huolikkaan tuttipullosta mitään, kun on niin rintaan tottunut..
nimim. kokemusta on.. :)

Kannattaa myös harjoitella pumppaamista ennen tosi tilannetta, se voikin olla yllättävän vaikeaa!

Pakkasessahan maito säilyy hyvin, joten itse ainakin pidän siellä pientä varastoa hätätilanteita varten. Mielestäni hyvä äiti käy välillä ulkona yksin ja antaa iskän ja vauvan olla kahdestaan!!! Ei siis tarvi päivystää siellä kotona, ei vauva pullosta traumoja saa...

Moi,

Mä olen pakastanut Minigrip-pussehin syöttäessä toisesta rinnasta tihkunutta maitoa alusta lähtien ja näin isukki on pystynyt välillä aina syöttämään vauvaa. Helppo lähteä käymään jossain kun on maitoa valmiina (vaikka korvikettakin on kaapissa kaiken varalle) ja totutettu syömään myös pullosta. Sitten jos itse on jossain pidempään niin välillä olen lypsänyt rintoja. Mun mutu-tuntuma on, että rintoja voi pumpata/lypsää niin kauan kuin maitoa tulee. Sairaalalla silloin ihan alussa neuvottiin pumppaamaan n. 10 min/rinta, mutta lypsäessä mulla ainakin menee pidempään, kun maitoa vaan tuntuu tulevan.

Kyllä itse antaisin / annoin rintamaitoa saavalle vauvalle tarvittaessa ehdottomasti mielummin pumpattua / maidon kerääjään herunutta rintamaitoa kuin tuttelia. Muistelen, että ensimmäisen kerran lapsemme sai rintamaitoa pullosta 1,5 kuukauden iässä kun en voinut häntä ottaa muutaman tunnin reissulleni mukaan.

meirän neiti on nyt 6 viikkoo ja syö pumpattua aina sillon kun isi haluaa syöttää.. ja kerralla syö jonkun 50- 100ml.. minkä ikänen sulla on..? huoliiko tuttipullon?

hei!
poika on 7 viikkoa, olen kokeillut antaa pulloasta, vähällä vesi määrällä, mutta ei oikein tykännyt. ajattelin jos maito maistuu paremmin, joten sain pumpattua käsin 20 ml, ja en tykännyt miltä tuntui.. :) mutta ei sekään maistunut pullosta. miten olet totutellut vauvaasi pulloon, vai eikö se välittänyt oudosta suukappaleesta?

Tytölle annettiin jo sairaalassa vastiketta, kun multa ei tullut maitoa ja sitä se sai pari ekaa viikkoa säännöllisesti rintamaidon lisäksi. Tottui siis heti pulloon ja saa nyt 1-2 kertaa viikossa pullosta maitoa, jos menen johonkin. Tosin ei ole oikein osannut syödä kuin aventin pullosta, muissa oli jotenkin liian iso reikä tutissa.

Annan mieluummin pumpattua maitoa kuin vastiketta jos pullomaitoon on tarvetta. Mutta en saa pumpattua jostain syystä kuin joku 10-50 ml kerrallaan pumpullakaan, vaikka rinta tuntuisi tosi täydeltä. Yleensä pumppaan sen minkä irti saan päivän parin aikana ja jos se ei riitä syöttöön, tyttö saa tuttelia lisäksi. Aluksi se vähän irvisteli sille, mutta parin kerran jälkeen tottui sen eri makuun ja syö nyt kiltisti kaiken mitä annetaan:)

Eihän siinä mitään pahaa ole, että pumpattua maitoa antaa. Enemmän mulle tulee omatunnontuskia tuttelista, tuntuu että olisi vielä pitänyt sitkeämmin yrittää pumpata maitoa.. mutta kun ei tule niin ei tule. Olen koettanut ajatella niin, että ihan hyvä että isäkin ruokkii tyttöä välillä, koska ravinnon saamisen kautta pieni vauva saa syvimmän suhteen hoitajaan. Ja tärkeää on, että lapsi yleensä ottaen saa sitä maitoa, oli se sitten omaa tai ei, ettei tarvitse nälässä olla:)

no meillä se vaan nappas heti sen pullon suuhun ;) mutta syödäänkä teillä tuttia..? meillä söi sitä myös sairaalassa joten tottu siihen kumiin aika nopeasti.. minkälainen pullotutti teillä on käytössä..? meillä menee tällä hetkellä kaikki mutta alussa vaan ne pyöreet emma pullotutit.. nyt meille on tullu sellanen että kyllä kaikilta muilta syö tuttipulloa kun multa.. se on varmaan e kun tietää että äitiltä sais "" parempaa"" ;) ... ja kun se maito kumminkin haisee aina.. onko sulla rintapumppua..?

.. lisäys edelliseen.. pidä sitä tuttipulloa vain sitkeesti vauvvelin suussa.. kyllä se varmaan sitten kelpaa kun huomaa mikä sillä on tarkoitus.. niin joo meillä on jo vellikin aloitettu.. koska tytsy nukahtaa aina tissille eikä juo itseään täyteen.. tuttipullosta sitten taas syö ja nukkuu kuin unelma yönsä ( ainakin edelisiin yö uniin verrattuina ) :)

joo syö tuttia, kun vaan saa sen pysymään suussa:). meillä on se tuttipullo joka tuli äitiyspakkauksessa käytössä,sehän on pyöreä ja aika pieni.. oisko se sitten niin että niitä tuttipäitä löytyy pehmosempia kans? tuli vaan mieleen et jos se tuntuu liian kovalta...? mutta tosiaan, pitää kokeilla et isä yrittää syöttää, jos se ongelma on siinä et poika tietää et minulta pitäisi saada muuta kuin pulloa.. hyvä pointti! kiitos :)
rintapumppua ei ole kun ajattelin et käsin saisi lypsättyä..torstaina on kuitenkin neuvolakäynti, kysäisempä jos sieltä saa lainata et saa kokeiltua jos toimii meillä, olin kuulevinani et jossain neuvoloissa niillä on näitä kokeilu pumppuja - olis hyvä.

en nähnyt lisättyä viestiäsi.. :) tässä minun lisäys..

miten keksit aloittaa vellin ""näin aikaisin""? tuliko neuvo neuvolasta vai teitkö aloitteen itse? minä luulin et vasta 3 kk ikäisenä voi antaa velliä...ensimmäinen lapsi kun on niin on paljon opeteltavaa... eikö reagoinut mitenkään velliin ? masuvaivoja tai muuta?

juu.. niinhän se 3kk on se suositus ikä.. mutta täältä vähän lueskelin tuolta marraskuussa synnytäneitten juttuja ja niilä oli kanssa moni aloittanut vellin.. ja oman äitini kanssa ( joka on lähihoitaja) oltiin siitä jo keskusteltu moneen otteeseen että pitäis aloittaa.. ja sit mä vaan päätin ilman neuvolan tätien
"" siunausta"" aloittaa maissi vellin.. meillä itse asiassa masuvaivat vähän helpotti.. ollaan otettu silti joka kerta ennen syöttöö cuplatonia kun ilmaa masussa mun pikkusella on paljon :( .. mutta masun saa täyteen ennen yötä paremmin velillä ku on niin väsy että tissille nukahtais.. eli siis yhteenvetona : ei tullu masuvaivoja ja tyttö on paljon ilosempi :)

niin joo ne emman pullotutit on aika pehmosia eikä kauheen kalliita.. kannattaa kokeilla.. sit kun jostain oppii imeen niin käy monet muutkin :)

mä oon vähän semmosta mieltä ollu että susitukset on suosituksia ja mä teen mun pikkusen kanssa sillain miltä parhaalta tuntuu ja mikä on mun mielestä sille hyväks.. ;)

se on kyllä totta, suositukset on suositukset, ja omahan on vauva, itse sen parhaiten tietää ja tuntee. ei kannata varmaan liika kirjojen mukaan ja neuvolan mukaan elää elämää jos haluaa kokeilla jotain uutta.
eilen isi juotti vähän vettä pullosta, ja tosiaan , paremmin sujui kun minulla. eiköhän se harjoittelemalla rupea sujumaan. :) hyvää päivänjatkoa!

Yhteistyössä