Maidontuotannon lisääminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dhöiogjaö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dhöiogjaö

Vieras
Heips!

Onko kenelläkään käytännön kokemusta, onko joillain ruoka-aineilla maidoneritystä lisäävää vaikutusta? Itse olen kuullut, että kotikalja ja suklaa vaikuttaisivat em. tavalla, omaa kokemusta asiasta ei vielä ole. Kalja kyseenalaistan, sillä eikös siinä oleva hiiva saata aiheuttaa vatsavaivoja vauvalle...? Vinkkejä otetaan vastaan!

Itse join alkoholitonta olutta. Vauvalla kyllä oli vatsavaivoja, en tiedä johtuiko oluesta vai jostain muusta. Mutta maitoa tuli hyvin. Myös ennen vanhaan äidit joivat kotikaljaa maidontuotannon lisäämiseksi.

Imetyksen tukilistalta pongattua:
Imetysteesekoituksista ei ainakaan tietääkseni ole tieteellisiä
tutkimuksia (fenugreek/sarviapila lienee ainoa, jota on tutkittukin
jonkin verran), mutta sen sijaan sitä on tutkittu, että pelkkä juodun
veden määrän lisääminen ei kasvata maitomäärää :) - eräässä
tutkimuksessa (Dusdieker?) kävi jopa niin, että hyvin runsas veden
juominen (reilusti yli oman tarpeen siis) vähensi maitomäärää hieman.

niin, enne sitä luultiin että olut lisää maidontuotantoa mutta nykyisen tiedon mukaan tulee vaan joda paljon nestettä. Suklaa aiheuttaa muuten sitten myös ilmavaivoja samoin omena.En tiedä onko tutkittua mutta oma kokemukseni on että rasvainen ruoka lisäsi minulla maidontuotantoa, söin muutaman lihapiirakan viikossa ja meetukkaa.

Itselläni auttoi suklaa ja "mammatee" mitä saa luontaistuotekaupasta. Samaten tuo kotikalja ehkä ykkösolutkin voi auttaa mutta taitaa olla vain uskomuksia. Mutta sen huomasin, että syödä pitää! Ja tietenkin juoda.

Mulla ainakin maito nousi oluella rintoihin. Kaveri sanoi, että ota laitokselle mukaan ja otin. Heti herahti maito. Ja sen jälkeen olen juonut muutaman plon päivässä, koska siihen tuli himo. Monille entisajan uskomuksille löytyy kyllä tieteellinenkin perustelu. Eli kyllä olutta kannattaa kokeilla.

Eli syö ja juo runsaasti. Mutta kuten sanottu, vettä ei kannata aina latkia, vaan väliin jotain muuta, vaikkapa sitä olutta tai muuta itselle maistuvaa. Mielestäni hyvä maidontuotannon lisäämisen keino on keskittyä siihen maidontuotantoon ja vähentää kaikkea muuta elämässä (siivousta, pyykinpesua, vieraiten vastaanottamista ja palvelua). Ensimmäiset kolme kuukautta kannattaa keskittyä itseen ja vauvaan, kaiken muun kerkeää myöhemminkin. Laiskottelu lisää maidontuotantoa syömisen ja juomisen ohella!

Kyllä mulla oli ainakin koko ajan hirveä jano imetyksen aikana. Join sitten vettä. En tiedä saako sillä varsinaisesti maidontuotantoa lisättyä, mutta en usko että kehon kuivuminen ainakaan edesauttaa imetystä. Rentoutuminen ja riittävä lepo ainakin mulla myös auttoivat. Ei kannata rehkiä tai stressata liikaa.