Mailman typerin kysymys taaperon kuivaksi opettelusta/kaupassa käynnistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KangasP-Akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KangasP-Akka

Aktiivinen jäsen
30.01.2009
5 383
0
36
Siis jos ja kun tulee se hetki että lähdet taaperon kanssa kauppaan ja lapsella ei ole vaippaa, osaa ilmoittaa kun on hätä ja pidätellä jonkinaikaa.
Niin mitä kun olet kiertänyt vaikka puolikauppaa ja osa ostoksista vielä tekemättä ja lapsi sanoo pissahätä? Lähdetkö viemään vessaan, käsket yrittää pidätellä, minne laitat kärryt/ostokset?
Mitä sitten jos se vahinko sattuu siinä keskellä kaupan käytävää, varavaatteet tietenkin laukussa, mutta vaihdatko ne heti siinä keskellä kauppaa, minne laitat puoliksi tehdyt ostokset jos lähdet vessaa kohden?
Vai hoidatko ostokset loppuun taapero pissat housussa?

Isoissa kaupoissa on yleensä vessa lähistöllä, joten sinne vaan ja ostokset (jos ei ole pakasteita) voi odottaa sen aikaa siinä..

Muoks. EN pissata lapsia sen kummemmin kotona, kysyn vaan onko pissahätä. Vahinkoja ei oo tullut kuin ehkä kerran esikoisella. Keskimmäisellä ei tainnut tulla kertaakaan :)

Jos oon mennyt johonkin isompaan kauppaan, olen käyttänyt lapsen siellä kaupan vessassa ennen ostoksille menoa. Meidän lähikaupassa taas ei hätää tule, kun kotona käydään kaupassa ennen lähtöä.

Vastaukseni on siis, että vältän moiset tilanteet. Ainakin tähän asti on onnistunut.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Isoissa kaupoissa on yleensä vessa lähistöllä, joten sinne vaan ja ostokset (jos ei ole pakasteita) voi odottaa sen aikaa siinä..

Näin. Jos taapero ilmoittaa että on hätä niin silloin on syytä toimia ripeästi, pidätyskyky ei ole pitkä. Jostain syystä omilla lapsilla ei ole oikeastaan koskaan tullut pissahätä kesken kauppareissun, vaikka kotona ollessa käyvät pissalla vähän väliä. Meidän kauppareissut siis ovat max. 1-1,5h kerrallaan, ja pissatetaan aina kotona juuri ennen lähtöä. En tiedä kuinka pitkään pitäisi olla pois, jotta tulisi hätä kesken matkan.

Meillä tehtiin niin, että kauppaan ja muualle vastaaviin laitettiin vaippa. Sitten vasta kun osasi jo pidemmän aikaa pidättää eikä ollut tullut vahinkoja puoleen vuoteen, käytiin kaupassakin vaipatta. Harjoteltiin ensin pihalla ja lähikaupassa jne.

Isoissa kaupoissa tosiaan on vessa ja joissain marketeissa on jopa lastenhoitohuone/lasten vessa kaupan sisällä, usein siinä vauvatarvikeosaston yhteydessä. Sellasessa taidettiin tosiaan sit joskus käydä :) Ei sitä enää muista niin tarkkaan.

Ystäväperheeni, joilla on kaksi ja puolivuotias poika, he opettivat pojan kuivaksi niin että jos kauppaan mentiin niin jos siellä tietää että aikaa menee kauemmin, hänelle laitettiin vaippa vaikka ei muuten enää käyttänyt. Matkalla joskus kun olin mukana, menimme 25 km päähän suuremmille ostoksille niin poika sitten kesken automatkan sanoi että pissahätä. Tämän äiti selitti tyynen rauhallisesti "kulta rakas sinulla on vaippa ja voit pissata siihen nyt kun olemme autossa".

Poika ymmärsi todella hyvin asian eikä se mitenkään "sekoittanut" kuivaksi opettelua.

Eihän tämä ole edes tyhmä kysymys!

Tuossa jo tuli muutama hyvä vastauskin. Kaikissa kaupoissa ei kuitenkaan ole asiakas-WC:tä, ja meillä mm. lapsi pissasi sitten itkun kanssa kesävaatteissaan kassajonoon ison lätäkön, kun vessaa ei löytynyt pyynnöstä huolimatta. Ehkä olisi ollut fiksimpaa lähteä ulos ja pissattaa lapsi parkkiksella, mutta joskus tilanteet kehkeytyvät nopeasti.

Meillä siis vaippa käytössä kaupassa vaikka kotona pärjää mainiosti ilman...
Pohdin vaan tehtiinkö virhe kun ei rohkeasti menty heti kaupoille ilman vaippaa kun oppi kotona hädän ilmottaan, koska aluksi sanoi kaupoillakin kun oli hätä, mutta nykyään sanoo todella harvoin jos on hätä kun on vaippa jalassa...
Kerran oon käyny kaupassa kun oli lähikauppa ja 2ostosta ilman vaippaa ja sen jälkee mentii vielä puistoon ja selvisi kotiin asti. puistossa sanoi olevan hätä, mutta puskaan ei pissaa vaikka ollaan sitäkin nyt yritetty opettaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Eihän tämä ole edes tyhmä kysymys!

Tuossa jo tuli muutama hyvä vastauskin. Kaikissa kaupoissa ei kuitenkaan ole asiakas-WC:tä, ja meillä mm. lapsi pissasi sitten itkun kanssa kesävaatteissaan kassajonoon ison lätäkön, kun vessaa ei löytynyt pyynnöstä huolimatta. Ehkä olisi ollut fiksimpaa lähteä ulos ja pissattaa lapsi parkkiksella, mutta joskus tilanteet kehkeytyvät nopeasti.

ulos ollaan joskus kiikutettu mekin. Toisinaan poika sanoo vasta kun on mentävä ja heti. Vessaa ku ei kaikialla ole ja vaippaa ei enää ollenkaan päivisin käytä.

Meillä ei tytöllä 1v 10kk ole ikinä käynyt vahinkoa kaupassa. Ravintolassa kyllä kerran ja leikkikentällä useammin. Jos sanoo pissihätä, jätän ostokset siihen paikkaan ja lähdemme kiireesti vessaan. En edes yleensä kanna varavaatteita mukana, sanoo niin hyvin yleensä aina hädän ja kun vielä oikein tykkää, kun pääsee "kaupantädin vessaan". Mutta jos vahinko kävisi, tekisimme ostokset nopeasti loppuun ja lähtisimme kotia kohti...

Ja onkohan tämä vähän aiheen vierestä, mutta minusta lapsi ei ole vielä kuiva jos ei osaa minuutin verran pidättää :) Eli silloin vasta ollaan vaippa otettu pois, kun on jonkinlainen kyky pidätellä hetkinen.

Mä tein silloin niin että alkuun ilmoitin myyjälle että nyt me mennään vessaan, ja kärryt jätin kaupan puolelle. Aina oli paikalla ja tavarat kärryissä.
Kun oli ollut jo pidempään päiväkuiva niin kyselin pidätystä, jos oltiin siis jo kotona harjoiteltu pidättämistä ja vain kerran on käynyt niin että sanoi pystyvänsä pidättää, mutta toteutus ollut toivotun kaltainen. Mä olin kyllä aika punainen kun kävin kysymässä siivoojaa paikalle... tiesin sen olevan tilanne joka on niille tullut ennenkin vastaan, mutta mua hävetti. Ei siinä mitään, vessaan pesulle ja vaihtaa vaatteet. Sitten olikin aika palata tekee ostoksia!! :)

Meillä 2,5 vuotiaalta jäi päivävaippa pois pari kuukautta sitten. Viikon-kaksi pidettiin niin että oli vaippa kun mentiin jonnekin pitemmälle, mutta sitten sekin jäi pois. Käytän aina ennen kotoa lähtöä pissalla eikä vielä ole vahinkoa tapahtunut julkisilla paikoilla. Mun mielestä toi puoli vuotta ilman vahinkoja ja vasta sitten vaippa pois kauppareissuilla kuulostaa aika pitkältä ajalta, tai sitten vaippa on jätetty pois jo niin aikaisessa vaiheessa ettei oikeastaan olekaan kuiva.

entäs jos se taapero ei suostu kotona meneen pissalle ennen kauppaan lähtöä :snotty:
Tai jos ei vaan pissa tule vaikka menisikin että hätä tulee sitten kumminkin reissussa vasta.
Mistä sen tietää kauanko se osaa pidätellä, pitääkö sitäkin opetella kotona ja vastata pissahätä ilmotukseen että odotappas niin katsotaan kauanko osaat pidätellä? Kyllä me ainakin kotona ehditään viemään potalle aina lähestulkoon heti kun ilmottaa.

Me pyritään potattamaan ennen kotoa lähtöä. Mutta joskus kaupassa käynti venyy. Meidän pikkupaikkakunnalla on vain yhdessä kaupassa yleisövessa. Mutta onneksi on päästetty henkilökunnan vessan, kun on kysytty. Täällä kaupoilla on periaate, että aikuisia ei henkilökunnanan vessaan päästetä, ainoastaan ihan pienet lapset pääsevät ja silloinkin henkilökunta "seisoo vieressä". Ihan ymmärrettävää.

Näin kesällä on helppoa onneksi käyttää vaikka puskapissalla ennen kauppaa.
Me alettiin tosin olemaan ilman vaippaa pidempiä (yli 15min kauppareissuja) vasta sitten, kun lapsi osasi jo selvästi ilmaista hädän ja pidättää sen verran, että todella kerettiin vessaan/puskaan.

Semmoset ohuet kuivaksiopetteluvaipat on varmaan hyviä tuossa vaiheessa. Vaippa kastuu, mutta vaatteet ei.

Jos lapsi ei osaa pidätellä ja odottaa vessaanpääsyä, kannattaa laittaa vaippa. Äkkiä se taito karttuu ja sitä voi kokeilla ja opetella kotipihassa.

Seuraa lasta ja katso kuinka pian syömisenja juomisen jälkeen pyytää pissalle. Ja käykö säännöllisellä välillä.

Meillä auttoi paljon se, että poika oli kellontarkka pissaaja. Tiesin, että kun syömisestä oli ½ tuntia alkoi pissattaa. Ja jos oli käynyt juuri pissalla, meillä oli 1½-2 tuntia aikaa seuraavaan vessareissuun. Sillä oletuksella, ettei juonut paljoa edellisen pissan jälkeen.

Mä otin välillä tietoisen riskin. Musta se vaan kuului asiaan yrittää opettaa poikaani ulkomaailmassa pärjääväksi (huonosti sanottu) ja siis itseänikin kanssa. Mä olen ihminen joka pelkää noloja tilanteita ja yritän kuvitella kaiken mitä voisi sattua ja miten reagoin niihin etukäteen.
Kotona kun oli ollut kuiva niin pikkuhiljaa jätin vaipan pois. Sitten pissatettiin kotona -ei pissaa, kaupassa - ei pissaa ja sitten kesken ostoksen - pissaa.. Alkuun mä tosiaan jätin ostokset siihen mentiin kiireen vilkkaa vessaan kun pienikin ilmoitus orastavasta pissahädästä tuli. Ja pikkuhiljaa varmuus kasvoi sanoa että pidätäpä hetki.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Semmoset ohuet kuivaksiopetteluvaipat on varmaan hyviä tuossa vaiheessa. Vaippa kastuu, mutta vaatteet ei.

Jos lapsi ei osaa pidätellä ja odottaa vessaanpääsyä, kannattaa laittaa vaippa. Äkkiä se taito karttuu ja sitä voi kokeilla ja opetella kotipihassa.

Tarttis varmaa tehdä joo niitä harkkahousuja...
Kotipihassa pidän ilman vaippaa ja hyvin on nyt vessaan siitä ehditty jopa niinkin että mies on pihalla ja tuo lapsen sisään sanoen et sano että on pissahätä...sitten käytän potalla ja vien takasin ja mies sanoo et sano se sitä hätää jo aiemminkin...eli osaa sitten kai pidättää ihan ok.
Jos kaupoilla sanoo että on hätä ja sanon sille että kohta pääsee vessaan niin sinne vessaan päästyämme vaikka kestäis usemman minuutinkin on yleensä sitten vaippa kuiva...

Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
entäs jos se taapero ei suostu kotona meneen pissalle ennen kauppaan lähtöä :snotty:
Tai jos ei vaan pissa tule vaikka menisikin että hätä tulee sitten kumminkin reissussa vasta.
Mistä sen tietää kauanko se osaa pidätellä, pitääkö sitäkin opetella kotona ja vastata pissahätä ilmotukseen että odotappas niin katsotaan kauanko osaat pidätellä? Kyllä me ainakin kotona ehditään viemään potalle aina lähestulkoon heti kun ilmottaa.

Meillä riittä kun sanoo että josset mene niin sitten laitetaan vaippa. :D Viuhahdus vaan ja on jo potalla vaikka kaikessa muussa hankaa vastaan viimeiseen asti. Yleensä ainakin jotain tulee kun pyytää koittamaan. Onhan sitäpaitsi vessoja vähän joka puolella, ellei ole niin näin kesällä pusikko on aivan hyvä ratkaisu pikkulapselle.

Mä olen tehnyt niin että katselin kellosta kuinka pitkiä vessavälejä pitää. Ihan alkuun muistutin n. kerran tunnissa käymään potalla, ja sitten vaan pikkuhiljaa jätin muistuttelematta. Nyt pissalla käydään aina ennen kuin mihinkään lähdetään ja sitten taas kun tullaan. Pitemmillä puistoreissuilla jne kysäisen onko pissahätä, yleensä kyllä pissaa vasta kotona. Mutta jos sanoo että hätä on, niin silloin on syytä löytyä joku paikka parissa minuutissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hips:
Seuraa lasta ja katso kuinka pian syömisenja juomisen jälkeen pyytää pissalle. Ja käykö säännöllisellä välillä.

Meillä auttoi paljon se, että poika oli kellontarkka pissaaja. Tiesin, että kun syömisestä oli ½ tuntia alkoi pissattaa. Ja jos oli käynyt juuri pissalla, meillä oli 1½-2 tuntia aikaa seuraavaan vessareissuun. Sillä oletuksella, ettei juonut paljoa edellisen pissan jälkeen.

Meillä ei oo mitenkää säännöllistä varsinkin kun tuo juo aika rutkasti vettä ihan ruokailujen välilläkin...varsinkin näillä helteillä, mutta muutenkin.

Meillä lapsi alkoi oikeastaan heti kammoksua vaippaa kun se jätettiin pois eikämillään uskaltanut tehdä vaippaan. Kaupppan mentäessä oli ensin vaippa käytössä mutta siellä tuli kamala hätäkohtaus kun ei uskaltanut pissiä vaippaan ja minä että pissi nyt vaan jne.. helpompi oli kuitenkin juosta vessalle

Yhteistyössä