maito ei maistu :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja loppuelämäksi tissitakiainen?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

loppuelämäksi tissitakiainen?!

Vieras
Siis mikään sellaisenaan syötävä/juotava maito. Ei jugurtti, viili, rahka, maito, piimä jne. Mikä ihme neuvoksi? Maitoa yritin lämmittää, siltikin se yökkäilytti. Viiliä ja jugurttia ollaan yritetty syödä soseiden ja hedelmien, murojen jne. kera eikä MIKÄÄN auta :(

Huoh, tytsy siis nyt 1v. Imetän edelleen ja ilmeisesti loppuelämän tätä menoa. Halua ois jo lopetella imettämistä, mutta ei sita vissiin voi tehdä, jos maitotuotteita ei mene ollenkaan. Ruokaan toki laitan ruokakermaa ja maitoa ja silloin ne menee, mutta en joka päivä jaksa tehdä makaronilaatikkoa (eikä sitä lapsi syö edes tarpeeksi, jotta se 6dl lähellekään täyttyisi). Puuroa tytsy syö iltaisin ja pitää se kai alkaa keittää maitoon?!

Maitoa yms. ollaan maisteltu nyt parisen viikkoa joka päivä ja hapanmaitotuotteita 10kk lähtien. Eli ei ole tottumisestakaan (15krt maistelua) kyse.

Onko kellään yhtään mitään vinkkejä?! Alkaa olla synkät mielialat tän suhteen.

miten teillä sitten kalsiumin saanti yms? Kun ongelma ei tunnu olevan se, että tytsy ei halua maitoa, vaan se, että se on hänen mielestään todella PAHAA. Tänäänkin kokeilin kädenlämpöistä maitoa ja lapsi ihan yökkäsi, kun se oli niin hirveetä. Kylmä maito tekee saman ja piimä ja viili ja jugurtti jne. :(

Voisit kokeilla riisimaitoa ja kauramaitoa, jotta kalsiumin saanti olisi turvattu. Eihän sitä ole pakko lehmän maitoa juoda. <- suomalaisille mielestäni muutenkin hypetetään ja tuputetaan maitoa aivopesun asteella.

Tai sitten vain menet apteekkiin ja haet kalsiumtabuja joita murskaat suositellun saanti annoksen mukaan lapsesi ruokaan.

vähän kurjaa, jos joutuu tabuja antamaan :( Jostain vaan muistan lukeneeni, että kauramaito ei olis pitkän päälle niin kovin terveellistä?! Vai oonkohan ihan hakoteillä?

Meillä tyttö 1v ja maitoallergian vuoksi juo kauramaitoa ja riisimaitoa. Kauramaidossa vähemmän energiaa. Myös joihinkin mehuihin on lisätty kalsiumia. Soijamaidosta saa kalsiumia.

Kaupassa vain silmät auki, niin löytyy monia vaihtoehtoja kalsiumin lähteille. Kannattaa myös googlettaa. Kalsiumia kun tosiaan saa muualtakin kuin maitotuotteista.

Eikä tuo tabu ole meillä ainakaan mikään ongelma, siinä samalla kun laittaa ruoan lautaselle, murskaa tabun joukkoon.

meill on kanss molemmilla mennyt tosi vähän maitoa vieroitusvaiheessa, siitä se pikkuhiljaa sitten lisääntyy. parempi aika lopettaa nyt ku kesähelteillä ku silloin saat ihmetellä että kuivuuko se jos et anna tissiä..

meillä on onneks molemmat syöny hyvin puuroa tuon ikäisenä ja kun on laittanut puuron 2dl maitoa aamuin illoin ja lisäks vähän jugurttia+ne pienet hörpyt maitoa mitä nyt on päivän aikana menny niin niistä tulee jos se 5dl mikä on yli 1v minimimäärä.

Meillä on kans yks maitovastainen poika! Ukkeli on 1v. eikä maistu maito ei. Söi vielä hetki sitten kivasti jugurttia aamuin illoin, mutta nyt ei kelpaa sekään enää ollenkaan. Puuroa ei syö, joten siihenkään ei saa jemmattua maitoa. Mä varmaan imetän myös lopun ikääni! Me lopetettiin just vasta yösyöminen, joten ehkä tää tästä ajan kanssa. Mutta tee sä puuro maitoon, siinä saa kivasti menemään muutaman desinkin päivässä. Tsemppiä!

muista että ton ikäiselle maito on myös merkittävä rasvan ja proteiinin lähde, joten täytyy huolehtia että siinä muussa ruoassa on sitten lisättyää öljyä ja että syö tarpeeks lihaa jos maito ei maistu.

Minulla oli kuulemma tuo sama käynyt muutaman vuoden ikäisenä - jolloin äitini oli käynyt ostamassa O'boy tms kaakaojauhetta ja sillä saanut sitten minut takaisin maidonjuojaksi. Toinen on tuo Muksu-maitojuoma - kokeilpa menisikö pillillä paremmin. Olisikohan tuossa syynä se, että rintamaito on makeampaa kuin normaali maito?

kesään mennessä. Joskin osin itsekkäistä syistä ja siitä, että taaperoimetys ei oikein minulle sovi. Tytsy ei ikävä kyllä syö aamuksi ollenkaan puuroa, mutta illalla kylläkin. Pitänee alkaa se keittämään maitoon ja yrittää jotain jugurttia vielä, vaikka se ei tosiaan mene :(

Vettä onneksi juo hyvällä tahdilla, joten kesää ajatellen nesteystys on turvattu :)

meillä oli alkuun sama ongelma, tosin lopetin imetyksen aika vähitellen ja suurinpiirtein samaa tahtia alkoi onneksi hapanmaitotuotteetkin maistumaan. Mut edelleen juo maitoa vähän joten vieläkin 2,5veelle tehdään ilta- ja aamupuurot maitoon.

Rupee lypsämään ja pikku hiljaa lisäilet suurempia määriä tavallista maitoa rintamaidon joukkoon? Tai sit vaiks hylamaito, olis makeempaa ja lähempänä rintamaitoa?

olen onnistunut tähän asti välttämään, joko siihen on nyt loppumetreillä ruvettava :( pumppuakaan en omista, sellainen pitää hankkiakin, jos niikseen tulee (käsin meinaan tulee vain liruja lypsämällä). Hylaa on kokeiltu samoin oksetusväristyksin :(

Maitoa ruoan seassa, niin ettei sitä maista?
Mites juusto? Se on meillä vajaa 2v:n herkkua
Onko varma ettei lapsella tule niistä vatsa kipeäksi/yliherkkyyttä? Ainoa näkyvä oire voi olla kieltäytyminen.

Riisi/kauramaidot on oikein hyviä vaihtoehtoja:)

ja raejuusto menee ruuan seassa. Mutta makaronilaatikkoakaan ei tytsy syö niin paljon, että tarpeet täyttyis :p

en jaksa uskoa, että masu tulis kipeäksi, on tosi hyväntuulinen syötyään maitoakin. Pieruja pääsee aina silloin tällöin, mutta niin pääsee minultakin ;) kakka on normaalia ja sitä tulee pari kertaa päivässä. Mikään ei viittaa mahavaivoihin maidosta..

voit antaa raejuuston lisäksi jonkinverran myös tavallista juustoa vaikka siinä suolaa onkin. pottumuussiin saa ujutettua maitoa, samoin vaikka kalakeittoon ja kermakastikkeisiin.. maitojauhetta voi myös lisätä mihin tahansa ruokaan.

hylamaitoa voi koittaa, niinkuin joku ehdottikin, kun se on makeampaa kuin tavallinen maito. muksun maitojuoma plussaa meillä ei oo lapset juoneet mutta tavallista uht-pillimaitoa(joka on siis hylaa) oikein mielellään..

Alkuperäinen kirjoittaja loppuelämäksi tissitakiainen?!;25904157:
ja raejuusto menee ruuan seassa. Mutta makaronilaatikkoakaan ei tytsy syö niin paljon, että tarpeet täyttyis :p
Se on tietysti totta, mutta jos ruoan seassa menee jonkin verran ja jos vaikka juustoakin menisi vähän, niin ei niiin tarttis kytätä juoko tarpeeksi kauramaitoa tms. kalsiumin tarpeeseen. Ja onhan maitoproteiinikin tietysti hyvästä, jossain muodossa:)

juusto ei sellasenaan uppos. Leivän päälle olen laittanut ja käyttänyt mikrossa, näin saan huijattua vähän juustoa menemään alas ;) mitään herkkua sekään ei tosin ole.

Tota pillimehua kokeilin just eilen ja yhtä huonolla menestyksellä kun muutkin. Noita maitojuomia en ole kokeillut, vähän karsastan niitä :o ja ovat aika kalliitakin?! Mutta jos ei muuta, niin pitänee niitä kokeilla!

Keitä tosiaan se puuro maitoon ja ei rasvattomaan siis,saa niitä rasvoja. Raejuusto menee meidän nirsoilijalla aina :) Sitä esim puuron sekaan.

Meidän tytsy on 1 v 4 kk ja nyt vasta on ruoka alkanut maistua, älä siis hermoile vaikka hermoiletkin ;) Minä tosin hermoilin ja vieläkin olen ihan raunioina jos lapsi ei syö mielestäni kunnolla,mutta kokeile antaa lusikka omaan käteen ja vaikka jugurtin päälle jotain hyvää, esim marjoja. Meillä menee itsestään siinä sivussa. Tänäänkin laitoin tytön istumaan eri paikkaan, omalle tuolilleni ja syötin jugurtin siinä. Meni vähän ihmetellessä se syöminen.

Tärkeintä lienee kysyä neuvolasta nyt että kuinka paljon ja mitä pakko saada lapsen ja sitten vaan ne tabut :)

Tsemppiä! :)

Kaura/riisimaitoja ei kyllä tarvitse karsastaa, me on ravitsemusterapeutillakin käyty saamassa suosituksia:) Niissä on hyvin vähän mitään ylimääräistä (sellaisesta olen itse tarkka. Soijaa vähän karsastan koska se nyt on sellainen vähän supertuotettu jokapaikan turhake nykyään.)

Luulen että teillä menisi niin että lopettelet vaan imetyksen ja annat vaikka kalsiumtablettia ruoan seassa. Ja kun ei maitoa tipu alkaa se tavan maitokin lapselle pikkuhiljaa maistumaan:)

parastahan se olisi, jos voisi olla stressaamatta ;) Mutta neuroottinen hysteerimamma kun on ;)

Ei vaiskaan, aika rennosti meillä on mennyt tähän asti ja tämä onkin ensimmäinen asia, mistä saan varmaan ekat harmaat hiukset :O

Pim, tytsy syö sormiruokaa, joten yrittää ainakin itse syödä, joskin äiti välillä avittaa lusikkaa omaan suuhun. Hankalaa tässä on se, että kun maitotuotteet tekee niin totaalisen ällötyksen, että se lusikka ei itse käytettynä mene lähellekään suuta. Mutta uteliaana sitä aina kuitenkin katselee, että ehkä se tästä.

Neuvola meillä on parin viikon päästä, joten en ainakaan ennen sitä imetystä lopeta. Jos sieltä sais jotain kättä pidempää (tuskin parempia vinkkejä kuin täältä) mutta ainakin jotain konkreettisia määriä, mitä on maitoa yms. mentävä. Kysymyslistalle pääsee myös kauramaito :)

Kokeilepa erilaisia juustoja ja eri tavoilla tarjottuna. Nimittäin juustossa on kymmenenkertaisesti kalsiumia maitoon verrattuna. Siis 10g juustoa vastaa 100g maitoa, suurinpiirtein. Raejuustoista vain rasvattomassa on edes kohtuullisesti kalsiumia.

Puurot maitoon.

Kokeile tehdä smoothieta vaikka jugurttiin.

Meillä toimi piimä jotenkuten ja tyttö rakastaa juustoja, joten niillä mentiin. Maito alkoi maistua juotuna vasta joskus 1v 6kk.

Alkuperäinen kirjoittaja oppuelämäksi tissitakiainen?;25904424:
jotain konkreettisia määriä, mitä on maitoa yms. mentävä. Kysymyslistalle pääsee myös kauramaito :)

Se määrä on 5dl maitoa vastaava määrä. Joten vaikka 1 dl aamupuuroon, 1dl iltapuuron ja 30g juustoa.

Yhteistyössä