Maito ei riitä? Vauva 3 kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miukuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miukuli

Vieras
Vauva ollut tähän asti tosi hyvä nukkumaan ja syömään ja maitoa on riittänyt ihan suihkuamiseksi asti. Nyt kuitenkin viikossa on tapahtunut suuri muutos. Aluksi huomasin että rinnat ei tunnu enää täysiltä vaan ovat semmoset tyhjän tuntoiset, vauva alkoi heräämään 2-3 kertaa yössä syömään vaikka aiemmmin on herännyt vaan kerran ja nukkunut 7-8 tuntia putkeen ja nyt tänään vauveli on syönyt tunnin välein ja näinäkin kertoina vaan imee ja imee ja tosi harvoin kuuluu se nielasemisen ääni. Lisäksi en tunne enää sitä herumista.
Oliko tämä imetys nyt tässä? Aluksi pistin sen tuon tiheän imun kauden piikkiin mutta nyt en tiiä yhtään mitä ajatella tästä. Pitäiskö alkaa antaan korviketta ettei vauvan tartte olla nälissään?

Täysimetin vielä n. 4 kk sen jälkeen, kun rinnat ei enää tuntuneet täysinäisiltä.
Maidontulo oli tasaantunut. Ei rintojen tarvitsekaan suihkuta :)

Korviketta en antanut, ei sitä tarvittu kun vauva kasvoi hyvin.

Rintojen ei kuulu tuntua täysiltä ja siltä että ne räjähtää just. Kauan tuo on jatkunut? 2-3 kertaa yössä on vielä aika vähän.
Vauva kyllä tuossa iässä usein tilaa sitä maitoa ja siksi viihtyy rinnalla. Pissaako? Onko tyytyväinen?

Mä itse pystyin imettämään vain reilun kuukauden, senkin aikana musta tuntui ettei maitoa tule tarpeeksi. Neuvolantäti ymmärsi ja oli tukemassa kun tuntui ettei lapsi saa riittävästi ravintoa.
ootko ajatellut siirtyväsi velleihin jo? iltavelli niin vois lapsi tykätä taas nukkua pitkään. ajattelin että vois jo siirtyä vaikka yleisesti sanotaan että 4 kk olis se maaginen raja. Kysy neuvolasta apua, ne nyt heti osaa sanoa kasvun perusteella että onko ok siirtyä raskaampaan ruokaan.

Jatka vaan sitkeästi imettämistä. tuossa vaiheessa se maidon tulo tasaantuu, sitä tulee juuri sopivasti vauvaasi varten.

voi johtua jostain ihan muusta (kuten helteestä) se vauvan yö heräily. myöskin alkaa oppia uusia juttuja päivittäin, pitää unet levottomina..

Mulla oli ihan sama juttu ja luulin ettei maito riittäisi, mutta siitä ei ollut kyse. Alkuaikojen turvotus vaan poistui ja vauvalla oli tiheän imun kausi. Imetystukilista.net osoitteesta kannattaa lukea tietoja ja soittaa vaikka imetystukipuhelimeen, korviketta ei kannata omin päin mennä antamaan tutustumatta noihin JOS haluat vielä jatkaa imetystä.

Minä vaan jatkoin ja jatkoin imetystä, vaikkei mitään olevinaan tullutkaan -aina tuli. Pitää muistaa itsekin syödä. Välillä oli päiviä ettei lähdetty minnekään, kun vauva oli rinnassa kiinni. Ekan vauvan kohdalla väsyin tähän, tokan kohdalla onnistuin jo paremmin, kolmas oli rutiinia. Ekalle ja tokallekin annoin jo 3kk ikäisestä vellejä, kun huusivat nälkäänsä (olin niin hermostunutkin, etten jaksanut imettää) -kolmas söi puoli vuotiaaksi pelkkää rintaa. Isompana vaati että syön valkosipulia, kun se maistui maidossa. Pieni enkelini.

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Rintojen ei kuulu tuntua täysiltä ja siltä että ne räjähtää just. Kauan tuo on jatkunut? 2-3 kertaa yössä on vielä aika vähän.
Vauva kyllä tuossa iässä usein tilaa sitä maitoa ja siksi viihtyy rinnalla. Pissaako? Onko tyytyväinen?

Vähän reilun viikon verran, eli pikkuhiljaa on tapahtunu muutosta. Myös semmoinen muutos on tapahtunu että vauva ei kakkaa enää niin paljon. Ensin joka ikinen vaippa minkä vaan ehdit vaihtaa oli täynnä kakkaa, nyt semmosia pikkukakkoja, eli vaippa vaan on vähän värjäytynyt ja 3 ehkä isompaa turausta. Pissaakaan ei ole enää ihan joka vaipassa niin paljoa kuin ennen.
Tähän asti on ollu tyytyväinen mutta nyt on enemmän kitinää ollut ja nyrkkiä imeskelee koko ajan.

Hyvä merkki maidon riittävyydestä on märät vaipat eli jos vauva pissaa, saa se myös riittävästi maitoa. Ja tosiaan, jossakin vaiheessa maidon tulo tasaantuu, rinnat eivät tunnu räjähtävän hetkellä millä hyvänsä, kuten aiemmin.
Voi olla, että vauva tilaa lisää maitoa eli teillä on tiheän imun kausi. Meillä oli myös aika tarkalleen 3 kk ikäisenä ja sitä kesti noin viikon.
Helle voi myös vaikuttaa, vauvalla on jano.
Se, että heräilee öisin enemmän syömään, voi johtua myös ihan siitä, että vauva kasvaa ja tarvitsee enemmän ravintoa kuin aiemmin. Meillä tuli myös suunnilleen tuossa iässä yöheräämiset takaisin.
Muista itse juoda PALJON ja syödä myös - oma ravitsemuksesi vaikuttaa paljon maidon tuloon!!!

Joo, tossa iässä munkin rinnat alkoi tuntua tyhjiltä nahkapusseilta, eikä maidon nousua tai herumista riittänyt. Ja vauva söi 2-3 tunnin välein. Hyvin silti pärjättiin puolivuotiaaksi pelkällä tissimaidolla. Sitten se maito alkaa oikeasti vähenemään, jos antaa vastiketta, ja "tilaus" vähenee -> tuotanto vähenee.

Tsemppiä, sinulla on mitä todennäköisimmin maidontulo vain tasaantunut vastaamaan vauvan tarpeita. Lapset pitävät näitä tiheän imun kausia ajoittain ylläpitääkseen maidontuotannon itselleen sopivalla tasolla, ne kestävät useimmiten muutamia päiviä ja saattavat säikyttää äidin! Eli rentoudu, luota rintoihin ja vauvaa, juo ja syö hyvin, lepäile. Kalsiumlisä purkista, 1000 mg vuorokaudessa sekä imetystee, esim. Weleda auttavat maidontuotannon kasvatamisessa. Täysimetetylle lapselle en antaisi velliä, se on käytännössä maustettua korviketta... Jos vain itse jaksat imetellä, niin anna mennä vain! Ja ihmeessä soita imetystukipuhelimeen, jos oma olosi on epävarma, sieltä löytyy vertaistukea ja kokeiltuja vinkkiviitosia yllättäviin tilanteisiin imetykseen liittyen!

Alkuperäinen kirjoittaja Teija:
Joo, tossa iässä munkin rinnat alkoi tuntua tyhjiltä nahkapusseilta, eikä maidon nousua tai herumista riittänyt. Ja vauva söi 2-3 tunnin välein. Hyvin silti pärjättiin puolivuotiaaksi pelkällä tissimaidolla. Sitten se maito alkaa oikeasti vähenemään, jos antaa vastiketta, ja "tilaus" vähenee -> tuotanto vähenee.

riittänyt=tuntenut....

Ei kannata luovuttaa! Yöheräilyt voi johtua esim. helteestä tai uusista taidoista niin kuin joku tuossa jo mainitsikin. Jos vauva kuitenkin pissaa ja paino nousee, saa tarpeeksi maitoa.

Ei missään tapauksessa!!! On täysin normaalia ensinnäkin että rinnat ei enää vähän ajan päästä tunnu täysiltä ja heru, se on vain sitä että alkavat tasaantumaan. Itse koin saman ja imetin silti puoltoista vuotta antamatta kertaakaan korviketta. Toiseksi juuri 3kk iässä on yksi isoimmista kasvuspurteista joka tarkoittaa sitä että ehkä viikon kahden ajan maksimissaan vauva juo paljon enemmän kuin normaalisti, ja palaa sitten taas normaaliin (tosin meillä esim tuli siitä lähtien 3t väli kun ennen oli 4t)

Muista, että jos annat korviketta, siitä ei sitten ole paluuta. On HYVIN harvinaista että maito vähenisi yhtäkkiä sen jälkeen kun imetys on alkanut kunnolla, vaikka moni niin luuleekiin koska suomessa esim neuvola ei opeta mitään noista kasvupyrähdyksistä. Mutta jos alat käyttää korviketta, silloin oma maidontulosi heikentyy ja vauvakin voi tottua pulloon josta on helpompi imeä kuin rinnasta ja voit unohtaa imetyksen. Usko pois. Lue lisää imetystukisivuilta ja soita vaikka imetystukilistan puhelinnumeroon, sieltä voivat kertoa lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Mä itse pystyin imettämään vain reilun kuukauden, senkin aikana musta tuntui ettei maitoa tule tarpeeksi. Neuvolantäti ymmärsi ja oli tukemassa kun tuntui ettei lapsi saa riittävästi ravintoa.
ootko ajatellut siirtyväsi velleihin jo? iltavelli niin vois lapsi tykätä taas nukkua pitkään. ajattelin että vois jo siirtyä vaikka yleisesti sanotaan että 4 kk olis se maaginen raja. Kysy neuvolasta apua, ne nyt heti osaa sanoa kasvun perusteella että onko ok siirtyä raskaampaan ruokaan.

Mie kanssa mietin tuota velliä, mutta kun näitä palstoja olen lukenut niin vellinsyöttäjät saa yleensä lynkkaustuomion kun sillä ei muka ole mitään hyötyä.
Olen maistattanut ihan pikkuisen velliä ja kyllä se maistuikin ja ei tullut mahavaivoja mutta sen kerran jälkeen taas ajattelin että en ala tätä imetyshommaa vielä sotkemaan niin en ole toista kertaa antanut. Näyttääpä se ilman velliäkin sotkeutuvan. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mie kanssa mietin tuota velliä, mutta kun näitä palstoja olen lukenut niin vellinsyöttäjät saa yleensä lynkkaustuomion kun sillä ei muka ole mitään hyötyä.
Olen maistattanut ihan pikkuisen velliä ja kyllä se maistuikin ja ei tullut mahavaivoja mutta sen kerran jälkeen taas ajattelin että en ala tätä imetyshommaa vielä sotkemaan niin en ole toista kertaa antanut. Näyttääpä se ilman velliäkin sotkeutuvan. :/

No ei se kerralla sotkeennu. Mutta vellistä ei nyt mitään hyötyä siinä mielessä ole jos haluat vielä jatkaa imetystä.

Jos annat korviketta niin se vähentää maidontuloa entisestään. Vauvoilla on tiheän imun kausia, ja nämä helteetkin lisäävät imemistä, ainakin toivottavasti että vauva saa tarpeeksi nestettä;) Yöllä imettäminen on maidon tulemisen kannalta tärkeintä, se erityisesti lisää maidonnousua. Eli imetä, imetä, ja imetä aina kun vauva haluaa, kyllä se siitä taas tasaantuu:) Jos et imettämistä koe tärkeänä, niin sittenhän voit tietysti antaa korvikettakin:)

Nyt on paljon hyviä vinkkejä tullut ja jos vaan jaksat jatkaa niin varmasti se syöminen siitä taas tasaantuu. Ja edelleen, 2-3 kertaa yössä on ihan normaali määrä heräillä syömään.
Tsemppiä :)

Se ei siitä yhtäkkiä mihinkään lopu.

Tieheänimunkausihan tuo.
Jos ja kun annat korviketta niin pumppaa niillä syöttö kerroilla maitoa rinnosita,muuten kroppa luulee et maitoa ei tilatakkaan lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:

Vähän reilun viikon verran, eli pikkuhiljaa on tapahtunu muutosta. Myös semmoinen muutos on tapahtunu että vauva ei kakkaa enää niin paljon. Ensin joka ikinen vaippa minkä vaan ehdit vaihtaa oli täynnä kakkaa, nyt semmosia pikkukakkoja, eli vaippa vaan on vähän värjäytynyt ja 3 ehkä isompaa turausta. Pissaakaan ei ole enää ihan joka vaipassa niin paljoa kuin ennen.
Tähän asti on ollu tyytyväinen mutta nyt on enemmän kitinää ollut ja nyrkkiä imeskelee koko ajan.

on silti hyvin todennäköistä että maidontulosi olisi vähänetynyt. Kuumuus voi vaikuttaa kuten monet on sanoneet. On kans täysin normaalia että vauva ei enää kakkaa yhtä usein kuin vastasyntynyt, meillä kaikki ovat pikkuhiljaa vähentäneet kakkakertoja kasvaessa vaikka alussa tuli joka vaippaan. Muista että vauva saa kaiken tarvitsemansa nesteen sinulta joten juo janoonsa kun on kuuma. Ja tosiaan niin kuin monet sanoi jo, 3kk on tyypillinen tiheän imun vaihe. Velli ja korvike eivät auta, eivätkä ole hyväksi vauvallesi, vaan sinun maitosi on, ja varmasti sitä tulee kun vauva sitä tilaa. Muista kans että ei kannata pitää kiinni tietyistä väleistä vaan imetä niin usein kuin vauva sitä vaatii.

Yhteistyössä