Maitoallergia korvikkeesta - imetyksen loputtua?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juhis79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Juhis79

Uusi jäsen
03.02.2008
1
0
1
Meillä tytär 10 kk on nyt ollut viikon vieroitettuna rinnasta. On siis saanut viikon Tuttelia ja pari päivää sitten alkoi posket punottamaan & kuivumaan, polvitaipeiden iho rikkoontumaan kuivan ihon vuoksi ja nyt tänään on otsaankin ilmestynyt punaista ihottumaa.

Kysymykseni kuuluu, että vaikka imetyksen aikana käytin maitotuotteita päivittäin eikä niistä tullut mitään oireita, niin voiko vasta korvike laukaista maitoallergian? Koko imetyksen aikana tyttö joi ehkä 2 desiä korviketta ja tosiaan viikko sitten siirtyi pelkkään korvikkeeseen ilman mitään kokeiluja (lääkekuurille joutumiseni takia). Tuloksetta olemme käyttäneet hydrokortisonia ja Apobasea. Kannattaisiko Tutteli vaihtaa NAN:iin..?

Mihin ottaa yhteyttä, jos/kun iho ei tuosta parane? Yksityiselle menemme ehdottomasti, mutta voiko suoraan hakeutua allergialääkärille (ainakin Pikkujätissä näkyy niitä olevan) vai täytyykö mennä yleislääkärin kautta? Neuvolan tietoihin ja taitoihin en luota ollenkaan (huonoja kokemuksia), joten sinne en ala edes soittelemaan.

Kyllä se maitoallergia voi puhjeta vasta korvikkeelle siirtymisen jälkeen. Mulla on yksi tuttu, jonka molemmille lapsille allergia on puhjennut vasta imetyksen loputtua. Rintamaitoon erittyy eri ihmisillä kai vähän eri määriä omia syömisiä ja jotkut lapset kestävät vähän maitoa rintamaidon välityksellä, mutta alkavat oireilla sitten kun saavat ihan itse suoraan sitä maitoa.

Mä menisin kyllä käväisemään allergologilla, eihän siitä mitään haittaakaan ole. Kyllä niin "sopivasti" täsmää tuo iho-oireilu korvikkeen aloitukseen. Ihan saman lailla niissä Tuttelissa ja Nannissa on maitoproteiinia. Jotkut vatsavaivaisten äidit enemmänkin pelaavat noiden eri maitokorvikkeiden välillä, josko toinen sopisi paremmin kuin toinen. En usko, että ihottumaan nyt ainakaan korvikemerkin vaihto auttaa. Eikä kyllä läheskään aina niihin vatsavaivoihinkaan...

Juu, en minäkään sinne neuvolaan soittelisi vaan menisin suoraan allergologille. Ajan voi varata ihan suoraan allergologille, ei tarvitse mitään lähetteitä keneltäkään. Siellä Pikkujätissä mekin käydään!

Yhteistyössä