Maitoallergikkojen äidit, auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marif
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Marif

Uusi jäsen
06.06.2008
17
0
1
Hei

Minulla on 1,2v. poika, jolla todettiin maitoallergia 4kk:n ikäisenä. Lääkäri määräsi Nutri Soijaa ja hyvin on sopinut ja edelleen sitä meillä juodaan. Olen pikkuhiljaa uskaltautunut antamaan lasten omia jugurtteja, esim. piltin Mango-jugurttia, ei ole reagoinut siihen mitenkään. Niitä sitten annoin pieniä annoksia kuukauden päivät. Sitten uskaltauduin kokeilemaan tavallista "aikuisten" jugurtti, josta ei siitäkään tullut oireita, ei iho- eikä vatsaoireita. Myös juustoa ja maitoa sisältävää tetroissa olevaa puuroa (esim vadelmapuuroa) olen antanut ja sama juttu, ei minkäälaisia reaktioita.

Sitten ostin Muksu-puuroa (niin paljon halvempaa kuin tetroissa myytävät puurot), jota laitetaan kuumaan veteen, sekoitetaan ja on valmista heti. Siitä tuli heti iho-oireet, punaista läikkää suun ympärille ja myös näppylöitä. Sitten kokeilin Nestlen samakaltaista puuroa ja samat oireet.

Eli olen aika hämmentynyt, onko teillä samalaisia kokemuksia?? Tetroissa olevat maitoa sisältävät puurot, tavallinen jugurtti, juusto, viili, ei aiheuta reaktioita ja yllä mainitut puurot aiheuttavat. Uskallanko kokeilla esimerkiksi korvikemaitoa antaa, jos vatsa kestää esim juuston? Tympäisee nimittäin Soijapurkkien raahaaminen apteekista.. Miten te kokeilitte tavan maitotuotteita lapsillenne kokeillessanne onko vielä allergiaa? Kiitos jo etukäteen vastauksista!!! :flower:

Mä en ole nyt oikea vastaamaan tähän, täällä on viisaampiakin, mutta pitäisikö tuo maitoaltistus kuitenkin alottaa valvotusti?
Meidän neiti on vasta 8kk ja Neocate-korvikkeella, joten meillä on vuoden iässä tuo soija-altistus edessä.

Meillä on poika nyt vuoden vanha ja myöskin saa jo pieniä määriä esim. juustoa ja jugurttia, mutta noita valmispuuroja en ole vielä uskaltanut kokeilla..

Mä aion ainakin niin kauan pysyä tässä soijamaidossa, kunnes tavismaito käy tai on siirryttävä esim. kauramaitoon pojan ollessa 2v. Ihan siksi, että kun meillä on muitakin allergioita, että vitamiinien ja kalsiumin saanti on riittävää.. Ja muiden maitotuotteiden antamista annan oireiden mukaisesti, jos tulee oireita niin jätän pois, jos ei tule niin jatkamme käyttöä. Teen mieluummin tuon tavismaidon altistuksen valvotusti, niin saamme ainakin jatkotodistuksen kelaa varten, ellei sovi...

Täytyy muuten varmaan ottaa myös kokeiluun noita kaupan puuroja...

Meille ei käynyt Nestlen tuotteet vaikka poika ei olekaan maitoallerginen. Punaisia laikkuja tuli ja ripulia. Edes lastenlääkäri ei osannut selvittää mikä oireen tekee kun toisen valmistajan sama tuote ei. Me vaan jätettiin oireita antavat tuotteet pois ja eipä ole sen jälkeen ollut mitään oireita. Jäi ikuiseksi mysteeriksi kaikille mikä oireet aiheutti.

Maitoallergikolle suosittelen pelkkää kotiruokaa . Ihan kaikkia puuroja myöten . Silloin pystyy paremmin sanomaan , mistä se varsinainen allergia tulee . Valmistuotteissa kun on jos minkälaisia aineita , että lopuksi vaikeaa sanoa mistä se tulee . Maidosta tuleva allergiahan voi ilmetä vasta 2-3 päivän kuluttua eikä heti . Eikä välttämättä näy heti pieniä määriä käytettäessä . Kysy ohjeita lääkäriltä , miten aloitetaan kokeilut !

Yhteistyössä