maitoallergisten äidit, miten saatte syömään korviketta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nanna

Jäsen
09.04.2004
335
0
16
Meillä 10kk ikäinen tyttö ja maidon korvikkeena käytössä Nutri-Soija soijamaito. Miten olette aloittaneet maistelun? Suoraan maitona vai ruokiin lisättynä? Jos lisättynä ruokiin, niin kaikkiinko päivän ruokiin vai vain johonkin tiettyyn ruokaan? Meillä on yritetty monenlaista, mutta ei tunnu onnistuvan. Miten kauan vieroitus on teillä kestänyt? Tietääkö kukaan vaihdetaanko maito vaan sen takia toiseen jos lapsi ei sitä vaan ala syömään? Kiitos, kaikki pieninkin tieto teiltä olisi tarpeen. T.Ikuisesti imettäjäkö nanna

minä en saanut millään syömään (olisi joskus hyvä ollut hätävarana jos piipahdin jonnekin ilman lasta) ja niinpä imetin sitten yli vuoden ikään kun maitoa kuitenkin tuli. sitten tavallinen maito näyttikin sopivan jo (mutta allergia tulikin takaisin tai sitten oli koko ajan taustalla, ei vaan antanut enää kyllin näkyviä oireita).
Ja kun maito alkoi antaa uudelleen oireita niin ei sitten kuitenkaan ihotesteissä tullut mitään "näppyjä" vaan pelkästään nautitusta maidosta, mutta nyt sitten 7v antaa jo vahvan ihoreaktion. Ihan vaan tuo noista ihotesteistä ja niiden "kertomasta"....
Henkisesti olin varautunut imettämään 2 vuoden ikäänkin vaikka töihin menin heti vanhempainloman loputtua.
eli imetin mutta välipalana annoin sitten jo vajaa 1 v noita yosakauramössö"jugurtteja" joissa on osassa ainakin kalkkiakin lisättynä. Ja jos soijaa kestää niin voihan sitä sitten antaa soijajugurttejakin varmaan tuossa 10 kk iässä jo ihan vaan silloin tällöin.
Entäs sitten korvikkeeseen keitetyt puurot? eli siis veteen ja korvike sitten valmiiseen puuroon mukaan?
<br><br>

Meilläkin on ihan epätoivoista erityiskorvikkeen syöttäminen meidän 7kk lapselle. Kokeilimme ensin Almiron Peptiä (josta sai allergiaoireita) ja nyt Nutri Soijaa. On koitettu juottaa tavallisesta tuttipullosta, ultivent-tuttipullosta, nokkamukista ja tavallisesta mukista. On tarjoiltu kädenlämpöistä, tosi lämpöistä ja viileämpää. On sekoitettu sokeria sekaan. On syöttänyt vuorotellen isä, äiti ja sisko. On huudatettu ja välillä pidetty nälässä, että "nälkäänsä söisi". Ei auta mikään. Suurin määrä, joka on saatu menemään mahaan yhdellä syöttökerralla on 5 ml. Ei mene, kun ei lapsi juo, huutaa vain kurkku suorana ja sylkee, kun näytetäänkin mukia tai pulloa. Kuihdun itse tähän loppumattomaan imetykseen.

Todella en osaa neuvoa sinua alkuperäinen, mutta samassa savessa ollaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2006 klo 21:00 äitiliini kirjoitti:
Meilläkin on ihan epätoivoista erityiskorvikkeen syöttäminen meidän 7kk lapselle. Kokeilimme ensin Almiron Peptiä (josta sai allergiaoireita) ja nyt Nutri Soijaa. On koitettu juottaa tavallisesta tuttipullosta, ultivent-tuttipullosta, nokkamukista ja tavallisesta mukista. On tarjoiltu kädenlämpöistä, tosi lämpöistä ja viileämpää. On sekoitettu sokeria sekaan. On syöttänyt vuorotellen isä, äiti ja sisko. On huudatettu ja välillä pidetty nälässä, että "nälkäänsä söisi". Ei auta mikään. Suurin määrä, joka on saatu menemään mahaan yhdellä syöttökerralla on 5 ml. Ei mene, kun ei lapsi juo, huutaa vain kurkku suorana ja sylkee, kun näytetäänkin mukia tai pulloa. Kuihdun itse tähän loppumattomaan imetykseen.

niin se minunkin piti mainita että pulloa ja mukia, lämmintä ja kylmää vaihtoehtoa kokeiltiin mutta kun ei niin ei, eli sitten imetin ilta- ja yöpainotteisesti kun menin töihin ja sitten oli nuo kalkkipitoiset yosakauramössöt välipalana

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2006 klo 21:00 äitiliini kirjoitti:

Meillä sama juttu. On isi antanut ja äiti antanut, mukista ja pullosta,kylmänä ja lämpimänä, mutta ei vaan onnistu. Tyttö huutaa ja heittää pullot /mukit menemään. Mekään ei varmasti 5 milliä enempää olla saatu menemään. Olen kokeillut myös puurojen ja vellien sekaan laittaa, mut eipä neiti sitten niitä syö. Muutenkin on huono syömään niin ei haluaisi sotkea ruokailuja sillä soijamaidon maulla. Ja jos ei syö hyvin päivällä niin sitten heräilee öisin tosi usein.
Meillä esikoinen jätti 7,5 kuukauden ikäisenä itse rintamaidon juonnin ja siirtyi tavallisiin äidinmaidon korvikkeisiin. Nyt kun tämä toinen tyttönen on jo näinkin kauan syönyt jo rintamaitoa (enkä itsekkään näe siitä olevan enää mitään terveydellisesti positiivisia vaikutuksia) niin alkaisin olla valmis luopumaan jo imetyksestä. Harmi vaan ettei se oikein ota onnistuakseen, kun tälle neidille tuli tämä maitoallergia eikä tuo soija maito ota oikein maistuakseen. Ilmeisestikään näitä erityiskorvikkeita ei ryhdytä vaihtamaan toiseen pelkästään huono maun aiheittaman syömättämyyden vuoksi, vai onko joku kuullut tälläistä tapahtuneen?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2006 klo 10:09 äiti 40plusplus kirjoitti:
minä en saanut millään syömään (olisi joskus hyvä ollut hätävarana jos piipahdin jonnekin ilman lasta) ja niinpä imetin sitten yli vuoden ikään kun maitoa kuitenkin tuli. sitten tavallinen maito näyttikin sopivan jo (mutta allergia tulikin takaisin tai sitten oli koko ajan taustalla, ei vaan antanut enää kyllin näkyviä oireita).
Ja kun maito alkoi antaa uudelleen oireita niin ei sitten kuitenkaan ihotesteissä tullut mitään "näppyjä" vaan pelkästään nautitusta maidosta, mutta nyt sitten 7v antaa jo vahvan ihoreaktion. Ihan vaan tuo noista ihotesteistä ja niiden "kertomasta"....
Henkisesti olin varautunut imettämään 2 vuoden ikäänkin vaikka töihin menin heti vanhempainloman loputtua.
eli imetin mutta välipalana annoin sitten jo vajaa 1 v noita yosakauramössö"jugurtteja" joissa on osassa ainakin kalkkiakin lisättynä. Ja jos soijaa kestää niin voihan sitä sitten antaa soijajugurttejakin varmaan tuossa 10 kk iässä jo ihan vaan silloin tällöin.
Entäs sitten korvikkeeseen keitetyt puurot? eli siis veteen ja korvike sitten valmiiseen puuroon mukaan?

Ollaan kokeiltu tuota puuro hommaa, mutta ei ota onnistuakseen! jää puuro syömättä, muutenkin jo huonosyömäiseltä tytöltä. Itse ole huolissani siitä tarpeellisen kalkin saannista jos tyttö pitkään on juomatta rintaa, eikä korvikekkaan maistu. Mutta sulla olikin siihen hyvä ratkaisu. En itse osannutkaan ajatella tuota "jugurtti" asiaa. Kiitos vaan hyvästä vinkistä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2006 klo 21:13 Aleksia kirjoitti:
Meillä onnistui korvikkeen syönti vasta kun jätin imetyksen pois, rinnakkain siitä ei tullut mitään. Maut olvat niin vastakohtaiset että vauva vain irvisteli peptidille.

Minkä ikäinen vauvasi oli kun vieroitit? Miten kauan vieroitus kesti sinulla? Ryhtyikö vauvasi syömään imetyksen loputtua heti välittömästi korviketta vai menikö päiviä ennenkuin hyväksyi korvikkeen? Toisin sanoen jäikö väliin päiviä, jolloin vauva ei siis syönyt ollenkaan minkäänlaista maitoa? Itseäni tosiaan hirvittää ajatus, että tyttö olis päiviä syömättä minkäänlaista maitoa. kalkin saanti pitäisi kai kuitenkin jotenkin turvata joka päivä?

Jonkin aikaa syötin rintaa ja annoin pullosta maitoa päällekkäin. Mutta siitä ei oikein tahtonut tulla mitään niin vähentelin rinnan antoa ja lopulta lopetin kokonaan. Eli en ihan kertaheitolla vaihtanut ja ei jäänyt yhtään maidotonta päivää väliin. Nyt tämän kakkosen kanssa (myös maitoallergikko) aion imettää niin pitkään että voin aloittaa suoraan kalkkikorvaavuuden ja siirtyä kaupan kauramaitoon. En koe kamalan mielekkääksi tehdä välivaihesiirtymää apteekin korvikkeeseen kun kerta omaa maitoa riittää. Turhan työläs oli tuo esikon kanssa pullotaistelu erityiskorvikkeen kanssa aluksi että nyt viitsisin siihen ruveta koska imetys hyvin sujuu. Miekkosella (siis tällä toisella maitoallergikolla) ikää 1v1kk eli imettelyä riittää siis vielä pitkään. Näin olisin tehnyt esikonkin kanssa jos minulla tietoa asiasta olisi ollut niinkuin nyt on mutta silloin sitä oli allergioiden kanssa niin eksyksissä ettei oikein teinnyt mitä tehdä! Kaikkea hyvää :hug: <br><br>

Meillä alkoi soijamaito maistumaan sitten kun imetyksessä oltiin menty aamu - ja iltatissiin. Pikkuhiljaa maistattamalla alkoi korvikekkin maistumaan. Jos en saanut juomaan (jollaisia päiviä oli varmaan kuukauden ajan tiuhaan), niin yritin olla ottamatta pulttia siitä. Annoin sitten juomaksi vettä ja tietenkin kalkkitabletin joka päivä. Lääkärikin sanoi, että jos ei juo niin silloin ei juo. Ainut mitä silloin voi tehdä on se, että huolehtii tabletilla kalkin saannista.

Meillä on vielä niin hankalaa, että ei ole päästy edes vielä kiinteitä aloittamaan (lapsi 7kk) koska alllergiaoireet koko ajan päällä. Kahta erityiskorviketta kokeiltu tähän mennessä, eikä kumpikaan sovi (sen lisäksi etteivät maistu). Eikä 7-kuinen kyllä kalkkitablettejakaan vielä pistele, tai elä pelkällä vedellä. Auts. Hankalaa. Olen aivan ymmällä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2006 klo 12:56 äitiliini kirjoitti:
Meillä on vielä niin hankalaa, että ei ole päästy edes vielä kiinteitä aloittamaan (lapsi 7kk) koska alllergiaoireet koko ajan päällä. Kahta erityiskorviketta kokeiltu tähän mennessä, eikä kumpikaan sovi (sen lisäksi etteivät maistu). Eikä 7-kuinen kyllä kalkkitablettejakaan vielä pistele, tai elä pelkällä vedellä. Auts. Hankalaa. Olen aivan ymmällä.

Voimia sulle sinne pikkuisen kanssa! Toivottavasti sopiva erityiskorvike löytyy pian ja pääsette maistelemaan jo ruokiakin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2006 klo 09:10 niina kirjoitti:
Meillä alkoi soijamaito maistumaan sitten kun imetyksessä oltiin menty aamu - ja iltatissiin. Pikkuhiljaa maistattamalla alkoi korvikekkin maistumaan. Jos en saanut juomaan (jollaisia päiviä oli varmaan kuukauden ajan tiuhaan), niin yritin olla ottamatta pulttia siitä. Annoin sitten juomaksi vettä ja tietenkin kalkkitabletin joka päivä. Lääkärikin sanoi, että jos ei juo niin silloin ei juo. Ainut mitä silloin voi tehdä on se, että huolehtii tabletilla kalkin saannista.

Minkäikäiselle kalkkitabletteja voi jo antaa? Miten sen saa annettua alle vuoden ikäiselle lapselle? Annoitko soijamaidon tuttipullosta vai juoma/nokkamukista? Minkäikäinen tämä teidän lapsi oli vieroittaessa?

EN ole minäkään saanut 6kk ikäistä juomaan korviketta (Pepti-junioria). Vesi menee nokkamukista mutta maito ei , ei edes vaikka lisäisin vähän hedelmäsosetta mukaan.
Ongelmana että ei saada oireettomaksi vaikka mä oon imetysdietillä eli pitäis päästä imetyksestä eroon. Nyt olen lisännyt korvikkeen puuroon ja ruokaan. Juokoot sitten vettä janoonsa. Kai se on sama miten korvikkeen saa kunhan menee se 5desiä päivässä.

Meillä on poika alkanut vasta nyt (melkein 9kk) juomaan, kun saa juoda itse. Ennen sitä, n.50ml sai kerralla menemään. Kieltäydyin täysin sekoittamasta maitojauhetta ruokiin, koska sitten kaikki ruuat maistuvat vain ja ainoastaan sille maidolle.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2006 klo 15:53 nanna kirjoitti:
\

Minkäikäiselle kalkkitabletteja voi jo antaa? Miten sen saa annettua alle vuoden ikäiselle lapselle? Annoitko soijamaidon tuttipullosta vai juoma/nokkamukista? Minkäikäinen tämä teidän lapsi oli vieroittaessa?

Ensin oli käytössä kalkki jauheena, jonka sekoitin puuroon tai nesteeseen (ikää 5kk). Sitten kun tuli hampaita, niin annoin pureksia kalkkitabletin pienissä osissa (määrätty ½ tbl/vrk Calcichew:ta). Hyvin tuo tabletin pureskelu onnistui, koska sehän hajoaa nopeaa suussa. Soijamaidon annoin pullosta, koska siinä oli myös se juju, että opetteli itse pitämään pulloa ja siinä sivussa tuli juotua vähän maitoakin ;) Aamu-iltatissiin siirryttiin 10kk ikäisenä ja silloin tosiaan aloitin maistattamaan soijamaitoa päivisin. Lopetin imetyksen kokonaan kun tyttö oli 11kk ja silloin kun tissimaito loppui, niin vähitellen alkoi soijamaitokin maistumaan...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2006 klo 10:29 niina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2006 klo 15:53 nanna kirjoitti:
\

Ensin oli käytössä kalkki jauheena, jonka sekoitin puuroon tai nesteeseen (ikää 5kk). Sitten kun tuli hampaita, niin annoin pureksia kalkkitabletin pienissä osissa (määrätty ½ tbl/vrk Calcichew:ta). Hyvin tuo tabletin pureskelu onnistui, koska sehän hajoaa nopeaa suussa. Soijamaidon annoin pullosta, koska siinä oli myös se juju, että opetteli itse pitämään pulloa ja siinä sivussa tuli juotua vähän maitoakin ;) Aamu-iltatissiin siirryttiin 10kk ikäisenä ja silloin tosiaan aloitin maistattamaan soijamaitoa päivisin. Lopetin imetyksen kokonaan kun tyttö oli 11kk ja silloin kun tissimaito loppui, niin vähitellen alkoi soijamaitokin maistumaan...

vielä semmoinen lisäys, että kalkki oli määrätty niin, että sitä pitää antaa silloin, jos päivittäinen soijamaidon määrä jää muistaakseni alle 7dl.
Nyt kun tyttö on jo 1v7kk, niin annan ½ tbl joka päivä, koska maitomäärä on jotain 4-5dl päivässä eikä tosiaan sitä kalkkia juuri muusta saa (joskus jogurtista).

Yhteistyössä