Makaronin keittämisestä ja kuumasta vedestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Puhuin äsken kaverille, että 18v siskoni ei tiennyt, että makaronit laitetaan kiehuvaan veteen. Oli laittanut ne suoraan kattilaan ja kylmää vettä niin liimaahan siitä tuli.

Kaveri naureskeli ja sanoi, että no hän tietää että ne kuuluu pistää kiehuvaan veteen muttei ikinä laita. Olin ihan että siis täh - siitähän tulee kamalaa sotkua. Sanoi, että hän ottaa hanasta aina niin kuumaa vettä kuin vain saa ja laittaa makaronit siihen niin tulee ihan jees. Sitten äimistelin tuota kuuman veden käyttämistä. Minä kun olen aina kuullut, että kuumaa vettä ei hanasta oteta ruuanlaittoon enkä itse koskaan ota.

Tekeekö ihmiset tosiaan noin monetkin?

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Mie pistän kaikki kylmään veteen ja hyvää tulee.

Paitsi kananmunat, ne laitan kuumaan. :D

mä laitan nekin kylmään, ja en todella odottele että vesi kiehuu vaan tökkään esim ne makaronit veteen ja sekoittelen sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä en hanasta ota mut joskus aikaa mukamas säästääkseni kiehautan veden keittimessä ja sit kaadan kattilaan.

joo, siinä säästyy aikaa ja rahaa. keitän kaikki keitinvedet AINA vedenkeittimessä.

Juu, mitenköhän se säästää rahaa, kun tietyn vesimäärän kiehuttaminen vie just saman verran energiaa, keittää sen sitten hellalla tai vedenkeittimessä. Kantsuu muuten olla induktioliesi, niin kiehahtaa vesi nopeammin kuin vedenkeittimessä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

mä laitan nekin kylmään, ja en todella odottele että vesi kiehuu vaan tökkään esim ne makaronit veteen ja sekoittelen sitten.

Siis miten siinä säästyy aikaa, jos laitat ne kylmään ja sitten hämmentelet niitä makaroneja? En käsitä. Siis säästyy hetki sitä keittämisaikaa, mutta omaa aikaasi ei säästy kun olet kiinni siinä kauhassa.

Siis jos tosiaan aika on noin kallista, että pitää säästää minuutti tuon takia niin tehokkaampi laittaa makaronit kiehuvaan veteen ja tekee muuta sillä välin kun ne kiehuu ja valmistuu oikeaoppisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Hanasta tulevaa kuumaa vettä EI SAA KÄYTTÄÄ RUOAN VALMISTUKSEEN! Koska siihen irtoaa putkista metalleja ja bakteereja jotka voivat aiheuttaa jopa ruokamyrkytyksen!!

Näin minäkin olen kuullut ja oppinut asian jo ihan lapsesta asti.

Alkuperäinen kirjoittaja talouskoulu pakolliseksi:
Ette sitten ole kuulleet vedenkeittimestä? *tyrsk* Ei kuumaa johtovettä ole tarkoitettu ruuanlaittoon...

No tyrsk ja pyrsk. Kaveri sanoi, että hän ottaa hanasta niin kuumaa vettä kuin siitä saa. Ei edes omista vedenkeitintä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis miten siinä säästyy aikaa, jos laitat ne kylmään ja sitten hämmentelet niitä makaroneja? En käsitä. Siis säästyy hetki sitä keittämisaikaa, mutta omaa aikaasi ei säästy kun olet kiinni siinä kauhassa.

Siis jos tosiaan aika on noin kallista, että pitää säästää minuutti tuon takia niin tehokkaampi laittaa makaronit kiehuvaan veteen ja tekee muuta sillä välin kun ne kiehuu ja valmistuu oikeaoppisesti.

kuka sanoi että siinä säästyy aikaa? en vaan yksinkertaisesti viitsi kytätä milloin se vesi kiehuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

kuka sanoi että siinä säästyy aikaa? en vaan yksinkertaisesti viitsi kytätä milloin se vesi kiehuu.

Ihmiset on oikeesti huvittavia ja selitykset vielä hullumpia. :D

Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:
Hanasta tulevaa kuumaa vettä EI SAA KÄYTTÄÄ RUOAN VALMISTUKSEEN! Koska siihen irtoaa putkista metalleja ja bakteereja jotka voivat aiheuttaa jopa ruokamyrkytyksen!!

eiks ne bakteerit kuole keitettäessä?

bakteerit kuolee, mut metallit jää veteen.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mä en hanasta ota mut joskus aikaa mukamas säästääkseni kiehautan veden keittimessä ja sit kaadan kattilaan.

joo, siinä säästyy aikaa ja rahaa. keitän kaikki keitinvedet AINA vedenkeittimessä.

Juu, mitenköhän se säästää rahaa, kun tietyn vesimäärän kiehuttaminen vie just saman verran energiaa, keittää sen sitten hellalla tai vedenkeittimessä. Kantsuu muuten olla induktioliesi, niin kiehahtaa vesi nopeammin kuin vedenkeittimessä.

No hukkalämpöä ja -energiaa kuluu kyllä sen kattilassa veden kiehuttamiseen. Vedenkeitin käyttää energian tehokkaammin.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:

eiks ne bakteerit kuole keitettäessä?

bakteerit kuolee, mut metallit jää veteen.

aiheuttaako ne metallit sitten ruokamyrkytyksiä?

No eipä oo kukaan meitin perheestä ainakaan viel saanu, vaikka otankin kuumaa vettä. Usein tulee pastaa tai perunoita keitettäessä käytettyä kuumaa vettä. Pastan mie tosin laitan vasta kiehuvan kuplivaan veteen.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

ei muuten pidä paikkaansa, vähemmän energiaa kuluu, kun kiehauttaa vedenkeittimessä, kuin odottelee veden kiehumista kattilassa,

Toi lämpimän veden käyttökielto koskee lähinnä vanhoja putkia, uusista muoviputkista ei kyllä liukene metalleja. Mut vanhoista kupariputkista irtoilee kaikkea kivaa kuumaan veteen.. Itsekään en kyllä ikinä ota kuumaa vettä hanasta ruuanlaittoon, samalla vaivalla sen vedenkeittimessä äkkiä kiehauttaa.

Yhteistyössä